Dobra.. kdyz plochu tak plochu: muj MF ma poctive pres 61mm v obou osach takze plosne jsem na tom 2,796x lepe nez tenhle "medium" format. Sice to neumi 4K video, ale 4K to v kazde ose je (a neni to skener, je to klasicky 2D CCD). Na to, ze je to vyrobek 24 let stary.. nebyl v rozmeru doposud prekonan, nepocitame-li wafer scale snimace :)
Nikoliv, vedeme debatu nad tím, že "to chce hodně marketingové kreativity".
Vše nad 35 mm je střední formát, ale po desetiletí si nikdo netroufl takto označit nic co by se neblížilo k 60 mm. Ne kvůli technické definici, ale prostě ze stavovské hrdosti. Samotné označení "střední formát" ostatně nikde definováno není, je to "pouze" tradiční označení, které se Leica rozhodla bořit.
ono termíny jako "fullframe", "střední formát" apod jsou jiným způsobem rozčlenění toho, co bylo dávno předtím. Byl prostě 35mm filmový pás (samozřejmě taky 16mm, 65mm negativ a 70mm pozitiv atd atd atd). Byl svitkový film (nejen současný typu 120, ale i vymizivší typu 220 a daleko dříve také třeba 620 a 116 - viz např. původní Kodak Brownie). A byly listové filmy (tj velký formát, ale nejen on, listy jsou i 6x9 žejo), které navázaly na staré dobré skleněné negativy. Přemysl Koblic třeba neměl rád film s perforací, přišlo mu to jako plejtvání, ale to jen tak na okraj. Leica se nerozhodla nic bořit, Leica se zrodila jako koncept pohotového, rychle použitelného přístroje a rodila se ve zhruba stejné době jako dvouočky typu Rolleiflex. Tudíž potřebovala menší formát filmu a Barnack se logicky rozhodl využít, co bylo na trhu a bylo vyráběno ve velkém. Jasně, Leica je dnes značně marketingově vidět, jeji současný majitel s ní pracuje jinak než původní průkopníci, ale za prvé neměl jinou možnost a za druhé Leicu víceméně zachránil (což se s Rolleiflexem nepovedlo). Těžko mu vyčítat vysoké ceny a těžko mu vyčítat, kam firma posledních 15+ let směřuje (vč. třeba té spolupráce s Huawei apod.). Já si od téhle společnosti asi nikdy nic nekoupím, ale jsem rád, že tu pořád je.