Problém bych neviděl v reklamě jako takové, ani v tom, že je vlézavá (to by jinak nefungovala). Problém je hlavně v tom, že spotřebitel není řádně dopředu informován a nemůže se rozhodnout pro (dražší) variantu bez reklam. Dodatečné vpravení reklam do zakoupeného televizoru, nebo teprve dodatečně položená nabídka na vypnutí reklam za poplatek je hovadská praktika.
Mam model od Samsungu z roku 2015 a reklama sa mi tam zatial nezobrazuje.
Ked som ho ale nedavno resetoval do tovarneho nastavenia, lebo sa "zasekol" pri prehravani z USB a nepomohlo ani vytiahnutie z elektrickej zasuvky, tak som pre istotu pri pociatocnom setupe nepotvrdil suhlas so spracovanim osobnych udajov. Pri kazdom zapnuti televizoru sa sice na asi 30sekund zobrazi male okienko s upozornenim, ze setup nie je dokonceny, ale snad to pomoze na odstranenie takeho zverstva ako reklama.
Ak by to nepomohlo a reklama by sa v buducnosti zobrazila, tak TV okamzite odpajam od siete, aj tak ho vyuzivam len ako zobrazovac a sietove pripojenie sluzilo len na update FW.
Měl jsem ve svém okolí spoustu ortodoxních kamarádů, kteří taky nechtěli o chytré televizi slyšet a zapojili si ji jen jako zobrazovač k jinému zařízení. Do dvou, tří let ze zvědavosti začali objevovat online funkce televizoru a dnes už víceméně zahazují svoje přehrávače i úložiště (nezahazují, ale používají jen minimálně) a daleko raději čerpají online služby (včetně těch placených).
Výrobci jsou si toho dobře vědomi a velmi balancují na hraně toho, jak zaujmout a jestli prodávat reklamu. Jen ne vždy a v každý čas se to všem povede správně.
Moj televizor ma 5 rokov (a predpokladam, ze dalsich 5 ho este vyuzivat budem, ako ten co som vlastnil predtym) a obavam sa, za na niektore online funkcie uz nema jej HW dostatocny vykon.
Okrem toho funkciu stiahni film z torrentu, najdi k nemu CZ/SK titulky a prehraj, moja TV nema :-)
Cituji "Google kupříkladu loni začal do Android TV tlačit „sponzorovaný“ blok, což dopadá například na televizory Sony."
Nevím co autor myslím u Sony tím blokem, možná by bylo vhodnější než psát "blábol" radši mít v příspěvku o větu méně. Já si koupil Sony před vánoci, (default Andoid7 a okamžitě upgrate na Android 8) ale nic takového jsem tam neviděl. Jediné reklamy jsou pokud si stáhnu z Android obchodu nějakou appku tak ta mi zobrazuje reklamu ale jenom někdy. ( prostě standardní Android ). Ale pokud je nepoužívám, tak žádné reklamy tam nemám.( což ovšem neznamená že v budoucnu třeba nebudou),
Asi je ta reklama v AndroidTV zavisla na zemi kde televize funguje. Nebo neco takoveho.
Tady o tom neco pisou:
https://9to5google.com/2019/04/08/android-tv-ads-explained/
A ano, Jezek by mohl citovat zdroje svych informacnich vsuvek. Kez by.
Tedy mě osobně to přijde jako obyčejná sprosťárna. Když si něco koupím, jako např. televizi, tak tam reklama (další zdroj peněz pro výrobce) nemá co dělat a je mi úplně jedno, jestli platím pouze hardware a software je tam tzv. "zadarmo". To jsou prostě jen lži a obezličky. Jiná věc by byla, kdyby jste tu televizi dostali celou zadarmo :)...
Btw. moc dobře ani nechápu, kam má tato politika vést. Vždyť snad každého koho znám ta reklama s***. Výrobce tak vlastně nutí spotřebitele aby koupil příště zboží jiného výrobce, nehledě na to, že ho naučí se víc o produktu informovat dopředu (a to je taky dle mích zkušeností pro výrobce dost velké mínus).
Když si něco koupím, jako např. televizi, tak tam reklama (další zdroj peněz pro výrobce) nemá co dělat a je mi úplně jedno, jestli platím pouze hardware a software je tam tzv. "zadarmo".
Toto platilo možná tak před padesáti lety.
Před třemi sty lety platilo, že autorské dílo nepotřebuje žádnou ochranu, protože se nedalo nijak rychle rozmnožovat.
Doba se vyvíjí a charakter "věcí" kolem nás se neustále mění. Dnes je software stejně důležitá část výrobku, jako jeho hardware. Cena hardware poklesla nepřirozeně: za den sedění na prdeli v kanceláři vyděláte na výrobek, na který byste suroviny doloval ze země a zpracovával týdny, i kdybyste měl veškeré moderní vybavení. Z části je tento gap zacelován prací lidí, kteří mají sotva na jídlo a bydlení, z části prací v regionech, kde se kašle na ekologii, lidská práva a základní sociální jistory.
Vždyť snad každého koho znám ta reklama s***. Výrobce tak vlastně nutí spotřebitele aby koupil příště zboží jiného výrobce
Teď jste mimoděk popsal základ problému. Spotřebitel zboží nesrovnává, maximálně čte tabulky, kde jsou jen pečlivě vybrané "dobré" parametry. Kromě udržení kroku s konkurencí v základních parametrech, má výrobce jedinou možnost zaujmout zákazníka cenou. Určitě sám čtete flamwars v diskusích, kde se střetávají názory teoretiků, kteří hodnotí parametry a cenu vs. názory praktiků, kteří dodávají, že ve skutečnosti záleží i na jiných parametrech. Početně to vyhrávají teoretici, kteří dané zboží možná někdy viděli, ale nemají zkušenost z široké praxe.
Proto výrobce hledá, jak snížit cenovku. Ví, že rychlost startu, respnozivitu televizoru, zobrazení reklam nikdo z konkurence neinzeruje jako výhodu. Tak proč by se tím měl zabývat on? Vymyslí reklamu a sníží cenovku o pár malých, ale důležitých šupů. Ví, že buďto za nedlouho budou to samé dělat i ostatní. I kdyby se trh od takové praktiky odklonil, vždy může napravit reputaci reklamou - prostě další model bude všude inzerován jako "televizor bez nevyžádaných reklam" a zákazník se k němu vrátí. Podobné to bylo kdysi s výrobci navigací; když začaly být mapy dostupné zdarma, všechny navigace se začaly inzerovat jako "s doživotními mapami".
A že reklama každého jen otravuje? Inu, tak to je. Reklama je v TV vysílání, v rozhlase, kolem silnic. To by mi vůbec nevadilo, dávno už existuje spousta služeb - placených kanálů, online služeb, kde za mírný poplatek reklamu nezažijete nebo jen v silně omezeném množství a bez přerušování programu.
To platí stále a po pravdě před 50 lety nevím nevím, jestli bylo něco, co se dá označit jako software. Jistě, mě jako ekonomovi nemusíte vysvětlovat jak jsme se průmyslovou revolucí dostali do této řekněme "post-industriální éry"...
Nicméně, podle mě se charakter věcí, spíš tedy vztahu kupující - prodejce prostě nemění. Za něco zaplatím, tím pádem je to moje a nadále to již nesmí sloužit ke generaci zisků někomu jinému. Pokud na tohle přistoupíte, tak jste prohrál, tečka.
Sám si protiřečíte s těmi placenými službami. Mám HBO GO například, kde platím za obsah, reklamy tam nejsou, protože za obsah co? Platím! Youtube - obsah zadarmo = musím strpět reklamu. Ale tu televizi si taky snad platím = tedy za peníze jsem si ji zakoupil. V čem je to tedy jiné a proč bych měl strpět reklamu? Vážně nevím.
Tak předně, nekoupil jste si televizi, ale televizor. Ten televizor umožňuje přístup k službám, které mají nějaké své podmínky. Jednou ze služeb je pozemní (kabelové/satelitní) vysílání. Některé z nich jsou placené, některé mají reklamu a některé jsou placené a mají reklamu. Tuto službu si nekupujete, ale smíte ji čerpat. Pokud je služba dána obdobím (předplatného), pak služba skončí. Když jdete do biografu, také si neodnesete film, pouze jste ho mohl shlédnout v rámci služby (služba projekce filmu v daném místě a čase).
Televizory jsou dnes kombinovaná zařízení. Umožňují zobrazit vysílání, ale umožňují přístup i k dalším online službám prostřednictvím internetu. Internet pro televizor slouží pouze jako médium pro přenos dat služeb. Tyto služby jsou vydefinované. Stejně jako v komerčním vysílání musíte strpět vkládané reklamy, naprosto stejně analogicky musíte strpět i reklamy u služby, pokud jinou variantu nenabízí. Na Vás je pouze rozhodnout se, jestli tyto služby chcete využívat, nebo je využívat nebudete. Stejně jako těžko uspějete s voláním do televize (nikoliv televizoru), aby Vám reklamy nevysílali, tak patrně ani neuspějete u poskytovatele té online služby. Protože tu jste si nekoupil, koupil jste si jen zařízení, které k ní umí přistupovat.
Jediné, co vidím jako problematické je, pokud výrobce televizoru spustí reklamy dodatečně, nebo když nejdou vypnout aniž by přestal zbytek televizoru fungovat.
Prostě si musíme zvyknout, že je potřeba nejenom číst parametry kupovaného hardware, ale přečíst si i parametry (podmínky) užívání software. Stejně jako u aut jste dřív musel umět řadit s meziplynem, dnes musíte umět ovládat elektronické přístroje - jiný skill, ale pořád součást výrobku.
Podle mě to bude trvat dvě generace, než se lidé zbaví té naivity, že software je něco nepodstatného, neviditelného a nezáludného.
10. 3. 2020, 16:21 editováno autorem komentáře
Vidím, že Vy jste vydírání reklamou již akceptoval, takže to asi nemá moc smysl se o tomto bavit. Tak už přispěji jenom tímto. Nebo možná sám pracujete v reklamním odvětví ;)... Ano jasně, můžeme slovíčkařit televize / televizor, ale to je trochu trapné v kontextu toho, jak ty slova mají (byť špatně) ustálené používání...
Tady vůbec není meritem věci to, že jsou reklamy při televizním vysílání, nebo při příjmu nějaké placené / neplacené online služby s licencovaným obsahem. Meritem je to, že reklamy zobrazuje menu ZAŘÍZENÍ JAKO TAKOVÉHO. Tak už to pochopte. A opravdu mě nezajímají nějaké zlodějské / podvodné / nevímjakédalší podmínky softwaru na 1000 stránek. Nevím proč by měli. Jednou jsem zaplatil a to je zde jediné podstatné. Hardware televize je bez software nepoužitelné, v drtivé většině případů je software nenahraditelný jiným. Tedy je jeho nedělitelnou součástí. A já jako spotřebitel kupuji celek. Pokud mi výrobce tvrdí něco jiného, je to obyčejný lhář. A po pravdě nemusím vůbec nic, krom zaplacení za ten či onen produkt. Pokud ten produkt bude dělat něco jiného, než by měl, třeba zobrazovat reklamy, je jasné, že výrobce je zloděj a podvodník. Potom od něj nic dalšího nekoupím a budu doufat, že nebudu sám a výrobce buď změní svoje chování, nebo zkrachuje.
Doufám, že ty Vaše dvě generace na toto vyděračství (protože to opravdu není nic jiného) nepřistoupí, protože tohle je cesta do pekel.
presne... dokazu (i kdyz se mi to nelibi a nechtel bych to) pochopit ze nejaka 3rd sluzba, nebo 3rd "free" aplikace zobrazuje reklamu, ale aby v vlastnim rozhrani televize od vyrobce televize se jakkoliv/kamkoliv/kdykoliv vkladali reklamy je proste TOTALNI PRASARNA.... asi jako by mi v telefonu vysklakovali reklami v (nativni)aplikaci Telefon, SMS, atd.. (ano cetl sem ze nekteri vyrobci to delaji a nechapu ze to lidi kupuji), nebo aby si clovek koupil Notebook s Windows a v prubehu prace mu OS zobrazoval reklamni prouzky (ano take tusim ta snaha byla :) to ze nekdo to povazuje za normalni nebo i jen akceptovatelne je jen dukaz stavu jejich vymyteho mozku...
Co s tím? Udělat z TV tupý zobrazovač (+ DVBT či satelit) a případné streamování řešit settopboxem. Pokud by se výrobce začal chovat tak že vám to přestane vyhovovat, dá se relativně levně vyměnit. Kutilovi to možná to půjde snadněji rootnout a nahradit svobodným software než u TV. Červené tlačítko ať si vetknou za klobouk.
Opět se ukazuje že tzv. "smart" věci platí, že když vás to může sledovat, tak vás to sleduje. Možná ne hned, ale časem se někde v korporátu najde produkťák co to prosadí. Firma AVG nedávno ukázala, že nenasytnost nemá hranice.
Tady už to došlo tak daleko, že vám zasílají nevyžádaný obsah.
Zde je prostor pro stát aby zasáhl. Změna chování po koupi, nemožnost to vypnout, neinformování zákazníka a pod. Doufám že z toho budou žaloby, soudy a regulace.
Kutilovi to možná to půjde snadněji rootnout a nahradit svobodným software než u TV. Červené tlačítko ať si vetknou za klobouk. (...) Opět se ukazuje že tzv. "smart" věci platí, že když vás to může sledovat, tak vás to sleduje. (...)
Zde je prostor pro stát aby zasáhl. Změna chování po koupi, nemožnost to vypnout, neinformování zákazníka a pod. Doufám že z toho budou žaloby, soudy a regulace.
Neviděl bych to tak černě. Tyto věci jsou samoregulační. Jakmile se spotřebitelé začnou odklánět od výrobců, výrobci velmi rychle korigují svoje postoje. Takže kutil bude akorát tak frustrovaný, že věnoval energii něčemu, než vyladí, tak na trhu už bude existovat řešení.
Jak psal pan kolega výše, jedinou cestou je, že se spotřebitelé začnou zajímat nejen o inzerované parametry, ale budou výrobky požadovat i vyzkoušet v praxi. Tím se přinejmenším zrychlí ten oběh mezi blbým nápadem výrobce a korekcí.
Co popisujete, to funguje u menších a středních firem. Gigantické korporáty mají vámi zmiňovaný cyklus "blbý nápad - korekce" nepřijatelně dlouhý. Místo korekce se spíše dostaví P.R. nebo marketingová kampaň. Ty firmy jsou příliš velké, aby jste mohl jejich produkty bojkotovat. Změnou dodavatele si nepolepšíte, produkty mají zaměnitelné (často se dělají ve jedné fabrice - viz. např. automobilky). Manageři v nich fluktuují z jedné do druhé.
Hlavne mensi "neznackovi" vyrobcovia dokazu v tomto pomoct spotrebitelovi.
Spominam si moju frustraciu, ked som vymenil "neznackovy" DVD prehravac, ktory bez problemov umoznoval preskocit "nepreskocitelne" casti DVD (reklamy a varovanie pred kopirovanim) za "znackovy", ktory striktne dodrzoval DVD standardy a "nepreskocitelne" casti povinne prehraval. Vysledkom bolo to, ze som prestal vyuzivat blizku DVD pozicovnu a presiel som na internetovu "distribuciu", ktora obsahovala uz len samotne filmy (nastastie ten znackovy prehravac dokazal prehravat DivX).
Tohle se mi stalo s pohadkama pro deti. Nekdy pred 10 lety uz byly DVD levne jenze... Kdyz jsem to dal do pocitace tak reklama na novou pohadku (ktera po 2 letech uz jaksi nova nebyla), pak to hnusne video ze se filmy nemaji krast, pak zase reklama na tu pohadku... Kdyz se mne 5 lety syn uz po treti zeptal proc to musi koukat pochopil jsem. Presli jsme na youtube + uloz.to a tu DVD od ty doby nepouzivame.
Volal jsem podpoře, že bych to rád vypnul, ale nejde to. Souhlasil jsem s tím, při používání Smart Hubu. No.... bez něj nejde ani TV nastavit, takže nemáte jinou šanci - speciálně po tom, co jste TV kompletně vybalili a nainstalovali na zeď. Jiný program než smart hub není na výběr. Asi bych s tím neměl problém, kdyby moje TV stála 10tis mám s tím ale problém u TV za 30tis a více. Chápu, že to dělá Xiaomi se svými nizkými cenami, ale u Samsungu to nechápu.