Takových případů je příliš málo na to, pouštět si reklamu blíž k tělu.
Reklama bude existovat, ať se nám to líbí nebo ne. Nejde o to, zda si ji pustím k tělu nebo ne. Jde o to, zda ta reklama bude balast, který mi nemůže nic přinést, nebo jestli ta reklama bude alespoň nějak relevantní.
V případě prodeje osobních dat se dost těžko pozná a prokáže, jestli pravidla dodržují nebo ne. Obzvlášť, když jsou pravidla napsána pružně. Pak je jednodušší, aby ta data vůbec neměli.
Ale já nechci být ani zákazník firmy, která pravidla dodržuje jenom tehdy, když by ji bylo možné při porušování pravidel chytit.
Evidentně každý žijeme v jiném světě. Vy žijete ve světě, kde na vás firmy útočí, podvádějí vás, klamou vás. Já v takovémhle světě žít nechci. Já věřím, že tržní ekonomika může fungovat. Ne sice absolutně bez regulací, to je nonsens, ale věřím, že ve spoustě případů se dá optimum najít tak, že se poptávka a nabídka potkají na trhu. Přičemž dodržování pravidel je nutnou podmínkou fungování trhu (proto nemůže být trh bez regulace).
No a věřím tomu, že placení na obsah a služby na internetu znamená návrat k trhu. A myslím si, že reklama k trhu patří.
Protože nechci být předmětem takového byznysu.
Proč?
Pokud jsou strany zadavatel a zprostředkovatel reklamy, nejste žádná ze stran. Jste zboží.
Právě proto celou dobu píšu o tom, že je dobře, že se vracíme k modelu, kdy se za obsah i služby platí. Protože to znamená, že přestávám být produktem, stávám se zákazníkem a můžu peněženkou rozhodovat.
Kolik médií už jste přestal sledovat kvůli reklamě, která neslouží Vám?
Ono je to spíš tak, že ta média ani nezačnu sledovat. Ale podporuji Root.cz, takže se mi zde nezobrazují reklamy. Mám předplatné Deníku N, Magazínu Reportér, Respektu, Hospodářských novin, ZDopravy.cz. Na zpravodajské weby jako Aktuálně, iDnes, Lidovky, Novinky chodím jen když dostanu odkaz na konkrétní článek a shledám, že bych si ho měl přečíst. Na Alze jsem za posledních deset let nakoupil asi třikrát, když to jinak nešlo – a uřvaný mimozemšťan na tom má lví podíl.
Nemyslím si, že bych reklamě podléhal, takže se jí neděsím. Na reklamě mi nevadí to, že jejím účelem je někoho ovlivnit – takový účel má spousta jiných věcí, které nikomu nevadí. Na reklamě mi vadí, když přerušuje komunikaci mezi zákazníkem a prodejcem, takže zabraňuje fungování trhu.