"Nejde o to, zda si ji pustím k tělu nebo ne. Jde o to, zda ta reklama bude balast, který mi nemůže nic přinést, nebo jestli ta reklama bude alespoň nějak relevantní."
Reklama bude taková, aby nás přiměla k rozhodnutí. Čím více bude cílená podle osobnosti příjemce, tím více ho ovlivní. Mohu mít pocit, že na mě reklama nepůsobí, ale to může mít dva důvody: působí na mě a nevím o tom nebo nejsem cílová skupina. Čím méně informací o mně budou mít reklamní systémy, tím jednodušší pro bude nenechat se reklamou vláčet. Balast je sice otravný, ale dá se snáze ignorovat. Relevantní reklama je pro mě až tehdy, když něco sháním. A o tom, kdy něco sháním chci rozhodovat sám, bez prediktivních systémů.
"Ale já nechci být ani zákazník firmy, která pravidla dodržuje jenom tehdy, když by ji bylo možné při porušování pravidel chytit."
Jak takovou firmu poznáte?
""Protože nechci být předmětem takového byznysu."
Proč?"
Protože nechci být ovlivňován více než je nutné. Třeba Google beru jako vyhledávač. Jestli si dobře vzpomínám, kdysi se objevila možnost, pustit si vyhledávání Googlu do svých souborů na disku. Někteří lidé byli nadšení, že jim konečně nějaká služba udělá pořádek v jejich souborech. Já jsem v tom viděl snahu vetřít se lidem do soukromí. Stejně jako když Google začal vyvíjet operační systém, kterým se dostal lidem do kapes i do hodinek. Nejcennější data jsou prý o zdravotním stavu, když už nevyšla snaha převzít zdravotní dokumentaci do svého cloudu (prý šlo o nějaké nemocnice v USA), proč nemít aspoň informace o tělesné teplotě, pulzu, rychlosti pohybu - z toho už se dá něco vytěžit...
"Právě proto celou dobu píšu o tom, že je dobře, že se vracíme k modelu, kdy se za obsah i služby platí. Protože to znamená, že přestávám být produktem, stávám se zákazníkem a můžu peněženkou rozhodovat."
Takový model funguje třeba u dTestu, jinak je to většinou kombinace placení služby a omezené množství reklamy. I u OS Windows se objevují zprávy o vestavěné reklamě, přestože za systém platíte. To mi připadá lepší některá distribuce Linuxu a poslat jim dobrovolný příspěvek, třeba ve výši ceny Windows.
"Na reklamě mi vadí, když přerušuje komunikaci mezi zákazníkem a prodejcem, takže zabraňuje fungování trhu."
Reklama tu komunikaci nepřerušuje, spíše se ji snaží zprostředkovávat jako Man-in-the-middle. Pokud prodejce znáte nebo se o něm dozvíte z jiného zdroje, reklamu nepotřebujete.