Teď jsem to psal jinde :-)) Prostě Lukačovičovina - odfláknuté manažerské rozhodnutí a následné ohejbáky na rovnáky.
Hlavně jestli vám nevadí, že s tím rozhodnutím nemá Lukačovič nic společného.
Každopádně já jsem rád, že konečně začíná být normální na internetu platit a tím končí ta trapná epizoda lidstva, kdy bylo ochotné vyměnit svou svobodu za to, že bude na internetu něco zadarmo – a podřídilo vše, včetně demokracie, prodeji reklamy.
No hlavně aby společně se zavedením plateb za dané služby skončilo to šmírování a dodatečná monetizace uživatelů skrze cílenou reklamu a prodej dat obecně - protože paywall mj. znamená, že párování s konkrétním uživatelem bude by design (byť budou existovat obskurní způsoby, kterými se tomu technicky zdatní uživatelé třeba zvládnou vyhnout).
Tak nějak se obávám, že se toho dodatečného příjmu z prodeje údajů o uživateli nikdo nebude chtít vzdát a soukromí bude za příplatek (pokud vůbec bude).
I kdyby to soukromí bylo někde za příplatek, je to jedno. Protože když budou ty služby placené, bude to znamenat, že zase začne fungovat konkurence a tím, kdo bude rozhodovat, budou konzumenti těch služeb. Takže budou moci hlasovat peněženkou o tom, zda radši zaplatí trochu víc službě, která se k nim chová slušně, nebo zda ušetří a pořídí si službu zaplavenou reklamami.
Jinak reklama cílená podle zaměření serveru, které bude rozumné množství, by mi nevadila. Stejně jako mi nevadí třeba v seriózních časopisech. Důležité je, aby tím, kdo rozhoduje o přežití či nepřežití služby, byl opět její konzument. Zákazníci si totiž vybírají dost divně, ale evidentně je to pořád milionkrát lepší, než když si vybírají zadavatelé reklamy.
Vám třeba ne, ale mě osobně naprosto irituje jakákoliv forma reklamy. Domnívám se, že podobný postoj bude mít mnoho lidí. Dávno je pryč doba, kdy byla postranní kontextová reklama „neobtěžující“, ale potom někoho napadlo, že by mohl při načtení stránky přidat video a zvuk, který probere i mrtvého. Jistě, jde o extrém, ale tak nějak se začínala pěstovat zarputilá averze k jakékoliv formě reklamy.
Tak ono je to tak že bol raz jeden web, s reklamou na strane čo bol len statický obrázok a text obsadzujúci pod 10% viewportu. Dajme tomu že taká web stránka mala tisíc používateľov, len príklad dostala 1€ za každého používateľa ktorý zhliadol reklamu. Príjem bol tisíc eur. Potom niekto chcel viac... pridal animácie do reklamy, pridali množstvo reklamy. To už zarábalo 4€ na používateľa, lenže forma reklamy bola otravnejšia. Teda z tisíc používateľov si 800 zapla adblocker. Výsledný príjem 800€. A tak sa v manažmente rozhodnú že chcú viac, a prifali cielenie a špehovanie... to už bolo 10€ za reklamu... počet používateľov tiež vzrástol na 1500. 1400 avšak reklamu blokuje, zo 100 ľudí má príjem 1000€. A tak pridáme video reklamy so zvukom. 20€ na používateľa, nějaký čas to funguje a príjmi vyskočia, ale potom sa aktualizuje adblock, a z 1500 ľudí blokuje reklamu 1450. Z 50 ľudí zas príjem 1000€, ale i to krátkodobé zvýšenie sa oplatilo, tak pridáme nepreskocitelne video reklamy, bez zhliadnutia sa nedostanú používatelia k obsahu. Lenže ablock to zas zvládne, a z 2000 používateľov je 1990 používajúci adblock... z 10 ľudí aj keď reklama je teraz 50€ za používateľa je zrazu príjem len 500€... proste špirála až dokým web neumrie na podvíživu reklamným príjmom.
Weby si to zavinili sami, ale ak by zrušili reklamu, už by mali len 0€ príjem. Teraz niektorí už pochopili že treba hľadať iné formy financovania. A tak začínajú zas predplatné. Za čo som rozhodne rád... lebo keď si uvedomím že ten čas čo človek strávi sledovaním reklamy môže za rovnaký čas zarobiť niekoľko násobne viac než čo by z reklamy získal (či web finančne alebo používateľ hodnotovo - v kvalite obsahu), tak si to určite radšej zaplatím.
"čas čo človek strávi sledovaním reklamy môže za rovnaký čas zarobiť niekoľko násobne viac"
Gratuluji k výborně placené práci s možností libovolného množství proplácených přesčasových hodin. Ale pro 90% lidí z mého okolí, kteří na zveřejněný průměrný plat hledí z úžasem vystřídaným nevolí, by nesouhlasilo.
Problém předplatných bývá, že jsou mnohem, ale mnohem vyšší než příjem z reklamy na danou osobu.
13. 5. 2024, 06:28 editováno autorem komentáře
Přesně tak. Já bych neměl problém s placením per se, ale s tím, že u většiny služeb placení = identifikace uživatele. Ale teď mám výběr mezi odsouhlasením šmírování a zaplacením za to, že svatosvatě slíbí, že šmírovat nebudou.
Což vyžaduje, abych ji věřil, že nebudou, přestože (1) je to maximálně v jejich zájmu (i když konkrétně mě nebudou ukazovat cílenou reklamu, pořád můžou využít data k trénování algoritmů, prodat je jiným nebo prostě archivovat "jen tak pro případ", (2) pokud budou, je slušná šance, že na to nikdo nepřijde (nenastane-li velký leak) a nebudou za to nijak postiženi.
A v tomto dilematu mi pořád přijde lepší "odsouhlasit" a nasadit vpn a baterii různých antifingerprinting technik, protože to je aspoň něco, nad čím mám kontrolu, jakkoli to není stoprocentní. A i kdyby zvládli trochu fingerprintovat, aspoň k tomu není triviálně a přímo připojené moje jméno.
Pokud by přišli s nějakým prokazatelně soukromí-zachovávajícím způsobem platby, nemám s tím problém. Příkladem budiž třeba Mullvad VPN, kde si může člověk od různých distributorů koupit kartičku se stíracím kódem, který nabije kredit do anonymního účtu.
Od firmy, které nevěříte, že dodrží, co slíbí, budete číst zpravodajství nebo u ní budete mít poštovní schránku? Já bych teda od takové firmy především nechtěl konzumovat žádné služby, nějaké cílení reklamy nebo dokonce trénování algoritmů by mi vadilo nejméně.
Navíc za mne tedy cílená reklama lepší než plošná reklama, dobře personalizovaná reklama lepší než cílená reklama. Vadí mi, pokud je reklamy moc nebo je nerelevantní.
A trénování algoritmů? No už aby to bylo.
Já bych teda od takové firmy především nechtěl konzumovat žádné služby,
Žel, někdy nemáte reálně moc na výběr.
Historicky se pod Seznam nestěhoval e-mail.cz, post.cz... - kdo neutekl, má tam e-mailovou historii (a ne každý si to umí zálohovat a přesunout.), vazby na registrace jiných služeb....
Mapy.cz jsou ještě horší případ, protože nešvar posílám odkaz do mapy
je velmi rozšířený, nemluvě o integraci do jiných služeb. (Už jsem se setkal s tím, že Seznamácká mapa byla integrovaná do výběru pobočky jedné ze zásilkových služeb jakéhosi e-shopu.)
ta integrovaná mapa samozřejmě není a nebude závislá na přihlášení k Seznamu
Což je (dozajista nyní) pravda, ale v první chvíli se to pokusilo vyžádat si souhlas se sledováním
, čímž to zcela zabilo proces objednávání, a bez povolení scriptů Seznamu to odmítlo fungovat (dokonce i když člověk tu mapu reálně nepotřeboval a neklikal na ni).
Ano, pravděpodobně šlo o hloupou chybu při zavádění té výzvy k platbě
, ale to nic nemění na skutečnosti, že mi byly podsunuty Mapy.cz, aniž jsem to mohl ovlivnit. (Neříkám, že je to špatně!)
Prostě není pravda, že si vždy vybíráte, čí služby chcete využívat. Některé využíváte, aniž si to uvědomujete, aniž o tom víte, aniž to můžete ovlivnit.
Jenže: já potřebuji objednat na nějakém webu - jeho scripty potřebuji, mám je povolené. Potřebuji platit, musím tedy povolit scripty platební brány. Potřebuji objednat dopravu - a je otázkou, zda k tomu potřebuji nějaké složité scriptovíní od každé z nabízených zásilkových služeb, když stačí jen napsat adresu. Ale rozhodně nehodlám (naši amini nehodlají) povolovat scripty jakési obskurní čtvrté strany, jen proto, že ta doručovací služba tam má mapu, zvlášť, pokud ta obskurní čtvrtá strana je proslulá sbíráním informací napříč internetem.
Takže: pokus Seznam nechci používat, blokuji. Toť legitimní.
Ale když mi je jeho (podlá) funkčnost vnucena...
IMHO by mělo vždy stačit povolit scripty pouze té domény, na které právě jsem. Nic jiného tam nemá co dělat.
Jak jsem zmiňoval, toto je trochu speciální případ tím, že je výrazně v zájmu té firmy to nedodržet a zároveň nedodržení není nijak vidět. Což pokud budou šířit bludné zprávy, není tak snadné. A u služeb, které jsem používal (Mapy, Zboží, Sbazar, Sreality) je kvalita služeb tak nějak "rozumně vidět".
"Navíc za mne tedy cílená reklama lepší než plošná reklama, dobře personalizovaná reklama lepší než cílená reklama. Vadí mi, pokud je reklamy moc nebo je nerelevantní."
Myslíte si, že cílená reklama, která Vás lépe přiměje utratit peníze, je pro Vás lepší?
Například potřebujete koupit novou ledničku. Reklamní systém to z Vašich dat nějak pozná a začne Vám nabízet různé ledničky. Poměr cena/výkon však bude takový, aby to vyhovovalo obchodníkovi a ne Vám. Třeba nějaký horší model, kterého se potřebuje zbavit. Jestli budete v pozici někoho, kdo ledničku potřebuje, nemusí Vám nabízet nejlepší ceny, protože ví, že si stejně nějakou koupíte. Přes propojení reklamních systémů se informace o Vašem shánění ledničky propíše i do dalších e-shopů a ty mírně zvýší ceny. To mi připadá lepší pozice uživatele, který se "jen tak dívá" a třeba nekoupí nic. Obchodník pak musí vyvinout větší snahu výrobek prodat.
EDIT:
Připadá mi méně škodlivá necílená reklama, kterou snáze ignoruji a mohu se lépe věnovat třeba čtení článku.
13. 5. 2024, 13:01 editováno autorem komentáře
Taky mě fascinuje, že jak mají někteří pocit, že to cílení reklamy hraje pro ně. Reklama je manipulace a manipulace to může být tím větší, čím více informací o vás mají. Stačí si vzpomenout na praktiky aerolinek, které vám při opakovaných hledáních zobrazovaly vyšší a vyšší ceny, aby vyvolaly pocit urgence.
Třeba takový Xandr (který je mimochodem mezi partnery Seznamu taky) vytváří takové profily jako "osoba s úzkostmi", "osamělá osoba" apod. To jsou informace, které si vyloženě říkají o vy(zne)užití.
Jj, v tom konkrétním datasetu, s jehož sdílením dává člověk souhlas, to může být anonymní, ale pak to někdo propojí s jiným datasetem a ejhle máme identifikovatelná data. Knězi, které tak církev načapala, že chodí do gay barů, by mohli vyprávět. :)
Ano, s těma aerolinkama jsem se osobně setkal. Hledal jsem let na Maltu a cena byla příznivá. Potřeboval jsem ale v objednávce něco změnit a poté mi napsali v prohlížeči, že cena za let se zvýšila. Nasštvaný jsem to zavřel a jal se hledat jiný let. Nakonec jsem našel ten samý za tu samou cenu před zvýšením ceny. Jen mi ta objednávka trvala o něco déle.
Reklama, kterou ignoruju, je mi k ničemu. Obchodníkům, kteří se se mnou snaží vydrbat, se snažím vyhýbat.
Myslím, že tenhle přístup „každý obchodník se vás snaží jen co nejrychleji oškubat“ je právě důsledkem internetového „všechno je zadarmo, nejdůležitější je nejnižší cena“. Já doufám, že tahle éra pomalu končí, a že lidí, pro které je důležitější kvalita, bude přibývat. A stejně tak bude přibývat i obchodníků, pro které je pověst důležitější než okamžitý zisk.
"Reklama, kterou ignoruju, je mi k ničemu."
Taková reklama je k ničemu hlavně inzerentům, kteří ji platí. Reklama, kterou neignoruju, mě rozptyluje a tím zdržuje od činnosti, kterou chci provádět. Snažím se věci kupovat tehdy, když chci a ne jen když mi je někdo potřebuje prodat.
"Obchodníkům, kteří se se mnou snaží vydrbat, se snažím vyhýbat."
Jeden velký eshop mi přidával do košíku zboží, které jsem tam sám nevložil a zřejmě doufal, že si toho nevšimnu. Jindy si k inzerované ceně připočetl další tři poplatky. Tomu obchodu se tedy vyhýbám. Možná už to nedělá, ale já mu nevěřím, že nevymyslí jiný chyták. Pochybuji, že cílená reklama mi tento obchod přestane nabízet, spíše naopak.
Nechci věci zadarmo, ale mám raději, když vznikne nová služba a řekne se: "bude to stát tolik a tolik". Nemám rád zaváděcí akce za korunu nebo zadarmo, přičemž až si na danou věc zvykneme nebo až se zlikviduje konkurence, podmínky se změní. Připomíná to past na uživatele. Můžeme se radovat, že past sklapla a je dobré nebýt uvnitř :-)
Rozptyluje vás každá reklama. Dobře zacílená reklama vám ale může poskytnout užitečné informace, které byste bez reklamy nevěděl. Vy si pořád reklamu představujete jako něco, čím se vám obchodník snaží něco vnutit a vy to musíte okamžitě koupit. Ale to fakt není jediná možnost jak může reklama vypadat.
Pochybuji, že cílená reklama mi tento obchod přestane nabízet, spíše naopak.
To je pak ovšem špatně cílená reklama.
mám raději, když vznikne nová služba a řekne se
„Řekne se“ – to je právě ono, jak se o té službě někdo dozví bez reklamy?
"Dobře zacílená reklama vám ale může poskytnout užitečné informace, které byste bez reklamy nevěděl."
Může, ale hlavně jsou to nevyžádané informace, které zdržují.
"Vy si pořád reklamu představujete jako něco, čím se vám obchodník snaží něco vnutit a vy to musíte okamžitě koupit."
Cílem reklamy je přimět mě k nějakému rozhodnutí (koupit zboží, objednat službu, navštívit akci, poslat dar, volit politickou stranu). To pak generuje zisk, který tu reklamu zaplatí. Vy byste jako inzerent chtěl platit reklamu, ze které byste nic nezískal?
"To je pak ovšem špatně cílená reklama."
Třeba mě chce přesvědčit, abych se k danému e-shopu vrátil.
„Řekne se“ – to je právě ono, jak se o té službě někdo dozví bez reklamy?
Třeba tu službu někdo doporučí zde na Rootu :-)
Může, ale hlavně jsou to nevyžádané informace, které zdržují.
Všechna reklama jsou nevyžádané informace. Ale ne všechny nevyžádané informace zdržují, u dobře zacílených informací je to právě naopak – poskytne vám to informace, které byste pracně sháněl, nebo byste se o nich ani nedozvěděl.
Cílem reklamy je přimět mě k nějakému rozhodnutí
Ano, ale to neimplikuje „vnutit“ a „okamžitě koupit“. Inzerent samozřejmě neočekává, že každý, kdo viděl reklamu, do jednoho dne koupí příslušné zboží.
Třeba mě chce přesvědčit, abych se k danému e-shopu vrátil.
Pokud se o tom přesvědčit nenecháte, je to špatně cílená reklama.
Třeba tu službu někdo doporučí zde na Rootu
Což je v širokém pojetí také reklama. Ale i bez toho – jak se o tom dozví ten, kdo to doporučí na Rootu? Může se informace o nové službě šířit jen přímo mezi lidmi, ale to je dost omezený způsob šíření.
"Ale i bez toho – jak se o tom dozví ten, kdo to doporučí na Rootu?"
Třeba od známého :-) Řekl bych, že nejčastěji se člověk dozví informace vyhledáváním ve chvíli, kdy je potřebuje. Od toho jsou vyhledávače. Dále srovnávací servery a parametrické vyhledávání v e-shopech.
Cílená reklama se právě snaží nabídnout to, na co by člověk kliknul a třeba to koupil, v tom vidím její smysl a proto jsou data k cílení tak cenná komodita. Zjistit o Vás co nejvíce informací, vytěžit je a vytvořit si model vašeho typu osobnosti. Na základě takového modelu Vám předávat takové informace, které povedou k požadovanému rozhodnutí, aby se vložené peníze vrátily.
Když něco hledáte, musíte nejdřív vědět, že to vůbec existuje a co máte hledat.
Potřeboval jste před dvěma roky generativní umělou inteligenci? Nikoli, nejspíš jste ani netušil, k čemu by vám to mohlo být dobré, ani co byste vlastně měl hledat. No ale dnes jste asi rád, že vás informace o ChatGPT a dalších systémech AI vyrušila, a že jste se o nich dozvěděl, i když jste je nehledal a nechtěl je.
Pokud mi ta cílená reklama bude nabízet věci, které my opravdu pomohou, nemám s ní problém. Jaký je pro vás rozdíl v tom, jestli vám nějakou věc doporučí anonym na Rootu, nebo jestli vám ji na Rootu doporučí reklama?
"Když něco hledáte, musíte nejdřív vědět, že to vůbec existuje a co máte hledat."
Záleží na tom, o co jde. Když kupuju ledničku, už vím, že existuje a jediné, co potřebuji je vybrat tu správnou. K tomu reklamu nepotřebuji. O nových trendech v chladírenství se dozvím při hledání v e-shopech.
"Potřeboval jste před dvěma roky generativní umělou inteligenci? Nikoli, nejspíš jste ani netušil, k čemu by vám to mohlo být dobré, ani co byste vlastně měl hledat. No ale dnes jste asi rád, že vás informace o ChatGPT a dalších systémech AI vyrušila, a že jste se o nich dozvěděl, i když jste je nehledal a nechtěl je."
Informace o ChatGPT mne nevyrušila z reklamy, nýbrž z různých článků a rozhovorů (podcastů). Reklama mne nanejvýš rušila při čtení o ChatGPT. A nejde jen o samotný nástroj ale i o jeho vliv na společnost, o čemž se reklamy nezmiňují. Proč taky? Vy jste se o ChatGPT poprvé dozvěděl z reklamy?
"Pokud mi ta cílená reklama bude nabízet věci, které my opravdu pomohou, nemám s ní problém. Jaký je pro vás rozdíl v tom, jestli vám nějakou věc doporučí anonym na Rootu, nebo jestli vám ji na Rootu doporučí reklama?"
Anonym mi věc obvykle doporučí nezištně, zatímco reklama je postavena tak, aby na tom někdo vydělal. Od toho se pak odvíjí i způsob a rozsah informací, které dostanu.
Když kupuju ledničku, už vím, že existuje a jediné, co potřebuji je vybrat tu správnou.
Ale můžete se dozvědět, že existují nějaké nové technologie – automatické odmrazování, hlídání lhůt spotřeby nebo co já vím co se dá do ledniček vymyslet.
O nových trendech v chladírenství se dozvím při hledání v e-shopech.
To si nemyslím.
Informace o ChatGPT mne nevyrušila z reklamy, nýbrž z různých článků a rozhovorů (podcastů).
To ale jen proto, že ChatGPT byla tak významná novinka, k jakým dochází jednou za několik let, možná desítek let. Kdyby to bylo něco méně třaskavého, trvalo by daleko déle, než se to k vám touhle cestu dostane. Mimochodem, všechno, co jste jmenoval, patří také do reklamy v širším pojetí, i když to není placená propagace. Ale je to vrchol marketingu, když váš produkt propagují lidé spontánně.
Anonym mi věc obvykle doporučí nezištně, zatímco reklama je postavena tak, aby na tom někdo vydělal. Od toho se pak odvíjí i způsob a rozsah informací, které dostanu.
To je ale pořád ten problém, že vnímáte reklamu jako něco, čím se vás snaží nějaký obchodník napálit, přechytračit, zmanipulovat. Pokud se tak nějaká firma chová, mám s ní problém i bez reklamy. A naopak, to, co popisujete, není nedílná součást reklamy. Asi je to něco, k čemu zdegenerovala většina reklamy v době, kdy se prakticky celý internet platí z reklamy, takže se ztrácí ten přímý vztah mezi zákazníkem a prodejcem. Takže pokud se tenhle vztah obnoví tím, že budou lidé platit na internetu přímo a reklama přestane mít monopol na zajištění příjmů za obsah, věřím, že i reklama se vrátí do rozumných mezí.
To ale jen proto, že ChatGPT byla tak významná novinka
Spíše jenom hype.
Stále čekám na nějakou rozumnou diskusi o tom, proč tomu někdo říká umělá inteligence. Jestli je to pojem z IT padesátých let, možná špatně přeložený a sto pro špatně vysvětlovaný, tak to beru. (Tohle už tu někdo psal.) Není to nic zas tak převratného a rozhodně ne nic kvalitního. Stačí se podívat i sem do diskusí, co sem lidi pastují za .... od AI. Člověk, který neví nic o daném problému se zeptá AI, která také nic neví o tom problému a vznikne z toho dílo. Fakt se těším, až budeme za pár let opravovat věci, které jednak lidstvo zná cca 100 let a budeme to opravovat po někom, komu přišlo jako velmi dobrý nápad postavit lidského idiota před idiotskou AI. To potom vznikne nová bublina ve stylu "opravíme vám následky špatného použití AI".
""O nových trendech v chladírenství se dozvím při hledání v e-shopech."
To si nemyslím."
Já myslím, že ano, protože v e-shopech je to, co je reálně dostupné na trhu včetně cen a je možné si porovnat možnosti. Nemusím pasivně čekat až mi cílená reklama nabídne zajímavou novinku v oboru. Cílená reklama také nejspíš nebude rozebírat nevýhody dané novinky.
S novými funkcemi domácích spotřebičů trochu souvisí cílení reklamy, ovšem z jiné strany. Aby lednička byla online a reportovala výrobci různé informace o provozu ledničky (i domácnosti). Výrobce tyto informace samozřejmě potřebuje k vylepšování svých spotřebičů... mimochodem, když už ty informace má, proč by je neprodal dál?
"To je ale pořád ten problém, že vnímáte reklamu jako něco, čím se vás snaží nějaký obchodník napálit, přechytračit, zmanipulovat."
Nikoli nezbytně, to se týká jen některých kampaní. Já vnímám reklamu jako nevyžádanou informaci, která má ovlivnit mé rozhodnutí. Čím více informací o mně reklamní systém má, tím snáze na mne může působit. Nevnímám reklamu jako dobročinnou činnost, která pro mne chce to nejlepší. Proč? Protože tu reklamu někdo platí a musí ji platit z něčeho. Někde se ten koloběh peněz musí uzavřít. To nutně nevylučuje, že mi reklama někdy nemůže pomoci. Od toho tu však není a nikdy nebyla.
"Asi je to něco, k čemu zdegenerovala většina reklamy v době, kdy se prakticky celý internet platí z reklamy, takže se ztrácí ten přímý vztah mezi zákazníkem a prodejcem."
To se netýká jen internetu ale i televizního vysílání (bohužel nejen bezplatného) Neřekl bych, že se prakticky celý internet platí jen z reklamy. Například infrastruktura se platí z poplatků za připojení či veřejných prostředků. Nezapomínejme, že stále existují lidé, kteří tvoří obsah pro radost, bez nároku na výdělek a ještě platí poplatky za hosting. Firemní weby se platí z rozpočtu firmy (potažmo z ceny produktu), což bych spíše nazval inzercí než reklamou.
Já myslím, že ano, protože v e-shopech je to, co je reálně dostupné na trhu včetně cen a je možné si porovnat možnosti.
Nejdřív musím vědět, že je něco takového vůbec možné. Ani ve filtrech českých e-shopů takovéhle detaily nebývají, a to mají české e-shopy obvykle podstatně detailnější filtry, než má třeba Amazon. A nebudu zkoumat 100 modelů, abych zjistil, že 2 z nich mají nějakou funkci, která by se mi možná hodila.
Nemusím pasivně čekat až mi cílená reklama nabídne zajímavou novinku v oboru.
Nemusí mi to nabídnout cílená reklama, těch zdrojů je spousta – ale reklama je jeden z nich.
Cílená reklama také nejspíš nebude rozebírat nevýhody dané novinky.
Ale to, že se o něčem dozvím z reklamy, neznamená, že si další informace nezjistím i jinde.
mimochodem, když už ty informace má, proč by je neprodal dál?
Za prvé – třeba proto, že se zaváže k tomu, že je nebude prodávat dál? A za druhé – pokud nebude prodávat informace, které by se daly spojit s konkrétní osobou nebo domácností, tak já s tím nemám problém. Chápu, že někdo ano, ale to řeší to za prvé.
Já vnímám reklamu jako nevyžádanou informaci, která má ovlivnit mé rozhodnutí.
Každá informace slouží k tomu, aby ovlivnila vaše rozhodnutí. To, že je dneska reklama vnímána jako něco, co mne má zmanipulovat, beru jako problém současné reklamy, který plyne právě z toho přerušení vazby mezi zákazníkem a prodejcem. Ale podle mne to není „fyzikální“ vlastnost reklamy.
Nevnímám reklamu jako dobročinnou činnost, která pro mne chce to nejlepší. Proč? Protože tu reklamu někdo platí a musí ji platit z něčeho.
Pořád to vnímáte jako boj mezi zákazníkem a prodejcem. Tržní ekonomika ale vychází z předpokladu, že trh dokáže nejlépe zajistit to, aby se našlo optimum, při kterém bude nejvíce spokojený jak zákazník tak prodejce. Pokud to nefunguje, tak to buď musíme spravit, nebo musíme přestat spoléhat na trh.
Neřekl bych, že se prakticky celý internet platí jen z reklamy.
Nemyslel jsem internet jako infrastrukturu, ale obsah.
16. 5. 2024, 15:33 editováno autorem komentáře
"Nemusí mi to nabídnout cílená reklama, těch zdrojů je spousta – ale reklama je jeden z nich."
Ano, těch zdrojů je spousta, tak proč nevyužívat ty relevantnější než je reklama?
"Za prvé – třeba proto, že se zaváže k tomu, že je nebude prodávat dál? A za druhé – pokud nebude prodávat informace, které by se daly spojit s konkrétní osobou nebo domácností, tak já s tím nemám problém."
Za prvé, takový závazek (pokud vůbec existuje) se složitě vymáhá. Za druhé, nebudu vynakládat úsilí, abych možnost agregace dat prověřoval. Ať si své modely trénuje na jiných datech. Pro mne je jednodušší mu ta data nedat nebo je alespoň znehodnotit.
"Každá informace slouží k tomu, aby ovlivnila vaše rozhodnutí."
Své rozhodnutí chci ovlivňovat hlavně vyžádanými informacemi. Měli bychom si zachovat schopnost aktivně vyhledávat informace a ne pasivně spoléhat na algoritmy cílené reklamy, která okolo nás vytvoří sociální bublinu.
"Pořád to vnímáte jako boj mezi zákazníkem a prodejcem."
Nemusí jít o boj, ale o to, kdo drží ovládací páku toho nástroje.
"Tržní ekonomika ale vychází z předpokladu, že trh dokáže nejlépe zajistit to, aby se našlo optimum, při kterém bude nejvíce spokojený jak zákazník tak prodejce."
V tržní ekonomice je vhodné sledovat oběh peněz. Obvykle se za peníze nakupuje jiná hodnota, která má sloužit tomu, kdo peníze vynakládá. Jestliže reklamu platí zadavatel a ne Vy, měla by sloužit zadavateli a ne Vám. Jestliže si budete platit službu ověřující výrobky, měla by sloužit Vám a ne výrobcům. Trh najde optimum, aby byli spokojeni zákazník reklamy i prodejce reklamy. O spokojenost příjemců reklamy se v tomto vztahu nejedná.
Ano, těch zdrojů je spousta, tak proč nevyužívat ty relevantnější než je reklama?
Protože v některých případech není relevantnější zdroj, než reklama.
Za prvé, takový závazek (pokud vůbec existuje) se složitě vymáhá.
Já jsem bytostný zastánce demokracie a právního státu. Ty se vyznačují tím, že se tam pravidla dodržují, bez ohledu na to, jak obtížné je vymáhat je. Budu dělat všechno pro to, abych žil ve společnosti, kde se pravidla dodržují. Pokud někdo nedodržuje pravidla, je to problém bez ohledu na to, zda jde o reklamu, sběr dat nebo cokoli jiného. Nechci být zákazníkem firmy, která pravidla nedodržuje.
Ať si své modely trénuje na jiných datech.
Proč?
Své rozhodnutí chci ovlivňovat hlavně vyžádanými informacemi.
Já je chci ovlivňovat relevantními informacemi. A rozhodně se nechci uzavírat do bubliny, aby se ke mně dostávaly jen informace, které předem určím.
Nemusí jít o boj, ale o to, kdo drží ovládací páku toho nástroje.
Pokud se to dělá ve prospěch obou stran, pokud funguje konkurence, pak nezáleží na tom, kdo drží ovládací páku dílčího nástroje.
V tržní ekonomice je vhodné sledovat oběh peněz. Obvykle se za peníze nakupuje jiná hodnota, která má sloužit tomu, kdo peníze vynakládá. Jestliže reklamu platí zadavatel a ne Vy, měla by sloužit zadavateli a ne Vám. Jestliže si budete platit službu ověřující výrobky, měla by sloužit Vám a ne výrobcům. Trh najde optimum, aby byli spokojeni zákazník reklamy i prodejce reklamy. O spokojenost příjemců reklamy se v tomto vztahu nejedná.
Ano, důležitá je cesta peněz, ale když je ta cesta o krok delší, není to zásadní problém. Zásadní problém je, když ta cesta peněz neexistuje. Když zadavatel bude někde platit reklamu, která slouží jemu a ne mně, můžu to médium přestat sledovat. Pokud to médium platí zadavatel reklamy, je mu to úplně jedno, a médium to nijak neovlivní. Pokud to médium platí čtenáři a budou mu ubývat čtenáři, pak je to pro médium problém a musí to řešit.
"Protože v některých případech není relevantnější zdroj, než reklama."
Takových případů je příliš málo na to, pouštět si reklamu blíž k tělu.
"Nechci být zákazníkem firmy, která pravidla nedodržuje."
To většina lidí. V případě prodeje osobních dat se dost těžko pozná a prokáže, jestli pravidla dodržují nebo ne. Obzvlášť, když jsou pravidla napsána pružně. Pak je jednodušší, aby ta data vůbec neměli.
""Ať si své modely trénuje na jiných datech."
Proč?"
Protože nechci být předmětem takového byznysu.
"A rozhodně se nechci uzavírat do bubliny, aby se ke mně dostávaly jen informace, které předem určím."
Proto je třeba mít široký obzor a nenechat se do takové bubliny uzavřít cílením informací.
"Pokud se to dělá ve prospěch obou stran..."
K tomu ta platící strana musí mít důvod. Pokud jsou strany zadavatel a zprostředkovatel reklamy, nejste žádná ze stran. Jste zboží.
"Když zadavatel bude někde platit reklamu, která slouží jemu a ne mně, můžu to médium přestat sledovat."
Tak to má být. Závisí to na kritériu, kdy považujete že reklama slouží vám a co si necháte líbit, než médium přestanete sledovat. Kolik médií už jste přestal sledovat kvůli reklamě, která neslouží Vám?
Takových případů je příliš málo na to, pouštět si reklamu blíž k tělu.
Reklama bude existovat, ať se nám to líbí nebo ne. Nejde o to, zda si ji pustím k tělu nebo ne. Jde o to, zda ta reklama bude balast, který mi nemůže nic přinést, nebo jestli ta reklama bude alespoň nějak relevantní.
V případě prodeje osobních dat se dost těžko pozná a prokáže, jestli pravidla dodržují nebo ne. Obzvlášť, když jsou pravidla napsána pružně. Pak je jednodušší, aby ta data vůbec neměli.
Ale já nechci být ani zákazník firmy, která pravidla dodržuje jenom tehdy, když by ji bylo možné při porušování pravidel chytit.
Evidentně každý žijeme v jiném světě. Vy žijete ve světě, kde na vás firmy útočí, podvádějí vás, klamou vás. Já v takovémhle světě žít nechci. Já věřím, že tržní ekonomika může fungovat. Ne sice absolutně bez regulací, to je nonsens, ale věřím, že ve spoustě případů se dá optimum najít tak, že se poptávka a nabídka potkají na trhu. Přičemž dodržování pravidel je nutnou podmínkou fungování trhu (proto nemůže být trh bez regulace).
No a věřím tomu, že placení na obsah a služby na internetu znamená návrat k trhu. A myslím si, že reklama k trhu patří.
Protože nechci být předmětem takového byznysu.
Proč?
Pokud jsou strany zadavatel a zprostředkovatel reklamy, nejste žádná ze stran. Jste zboží.
Právě proto celou dobu píšu o tom, že je dobře, že se vracíme k modelu, kdy se za obsah i služby platí. Protože to znamená, že přestávám být produktem, stávám se zákazníkem a můžu peněženkou rozhodovat.
Kolik médií už jste přestal sledovat kvůli reklamě, která neslouží Vám?
Ono je to spíš tak, že ta média ani nezačnu sledovat. Ale podporuji Root.cz, takže se mi zde nezobrazují reklamy. Mám předplatné Deníku N, Magazínu Reportér, Respektu, Hospodářských novin, ZDopravy.cz. Na zpravodajské weby jako Aktuálně, iDnes, Lidovky, Novinky chodím jen když dostanu odkaz na konkrétní článek a shledám, že bych si ho měl přečíst. Na Alze jsem za posledních deset let nakoupil asi třikrát, když to jinak nešlo – a uřvaný mimozemšťan na tom má lví podíl.
Nemyslím si, že bych reklamě podléhal, takže se jí neděsím. Na reklamě mi nevadí to, že jejím účelem je někoho ovlivnit – takový účel má spousta jiných věcí, které nikomu nevadí. Na reklamě mi vadí, když přerušuje komunikaci mezi zákazníkem a prodejcem, takže zabraňuje fungování trhu.
"Nejde o to, zda si ji pustím k tělu nebo ne. Jde o to, zda ta reklama bude balast, který mi nemůže nic přinést, nebo jestli ta reklama bude alespoň nějak relevantní."
Reklama bude taková, aby nás přiměla k rozhodnutí. Čím více bude cílená podle osobnosti příjemce, tím více ho ovlivní. Mohu mít pocit, že na mě reklama nepůsobí, ale to může mít dva důvody: působí na mě a nevím o tom nebo nejsem cílová skupina. Čím méně informací o mně budou mít reklamní systémy, tím jednodušší pro bude nenechat se reklamou vláčet. Balast je sice otravný, ale dá se snáze ignorovat. Relevantní reklama je pro mě až tehdy, když něco sháním. A o tom, kdy něco sháním chci rozhodovat sám, bez prediktivních systémů.
"Ale já nechci být ani zákazník firmy, která pravidla dodržuje jenom tehdy, když by ji bylo možné při porušování pravidel chytit."
Jak takovou firmu poznáte?
""Protože nechci být předmětem takového byznysu."
Proč?"
Protože nechci být ovlivňován více než je nutné. Třeba Google beru jako vyhledávač. Jestli si dobře vzpomínám, kdysi se objevila možnost, pustit si vyhledávání Googlu do svých souborů na disku. Někteří lidé byli nadšení, že jim konečně nějaká služba udělá pořádek v jejich souborech. Já jsem v tom viděl snahu vetřít se lidem do soukromí. Stejně jako když Google začal vyvíjet operační systém, kterým se dostal lidem do kapes i do hodinek. Nejcennější data jsou prý o zdravotním stavu, když už nevyšla snaha převzít zdravotní dokumentaci do svého cloudu (prý šlo o nějaké nemocnice v USA), proč nemít aspoň informace o tělesné teplotě, pulzu, rychlosti pohybu - z toho už se dá něco vytěžit...
"Právě proto celou dobu píšu o tom, že je dobře, že se vracíme k modelu, kdy se za obsah i služby platí. Protože to znamená, že přestávám být produktem, stávám se zákazníkem a můžu peněženkou rozhodovat."
Takový model funguje třeba u dTestu, jinak je to většinou kombinace placení služby a omezené množství reklamy. I u OS Windows se objevují zprávy o vestavěné reklamě, přestože za systém platíte. To mi připadá lepší některá distribuce Linuxu a poslat jim dobrovolný příspěvek, třeba ve výši ceny Windows.
"Na reklamě mi vadí, když přerušuje komunikaci mezi zákazníkem a prodejcem, takže zabraňuje fungování trhu."
Reklama tu komunikaci nepřerušuje, spíše se ji snaží zprostředkovávat jako Man-in-the-middle. Pokud prodejce znáte nebo se o něm dozvíte z jiného zdroje, reklamu nepotřebujete.
Jak se to vezme. Teď se dostáváme zase do situace, kdy si spousta lidí bude platit jedny noviny a v životě neuvidí jiný názor, i kdyby náhodou chtěli.
A špehování se spíš zlehčí, protože paywally a anonymita jdou obecně tak nějak proti sobě - nechce se mi věřit, že se firmy dobrovolně vzdají dalšího příjmu, byť budou tvrdit, že to špehování a reklamy jim dovoluje držet předplatné níž (a může to být i pravda). Jen místo 10 reklam tam budou 3 (dočasně), o to lépe zacílené.
[q]končí ta trapná epizoda lidstva, kdy bylo ochotné vyměnit svou svobodu za to, že bude na internetu něco zadarmo[/q]
Domnívám se, že ta trapná epizoda nekončí a ani skončit nemůže. Vždy bude dostatečně velká část lidstva ochotna vyměnit svou svobodu za něco zadarmo. Samotný prodej informací o uživatelích není přímo prodej svobody, je to však cesta k lepšímu ovlivňování rozhodnutí uživatelů.
Já si dokonce platím předplatné tištěného vydání několika periodik. Tištěný časopis má spoustu nevýhod, ale mezi výhody patří, že nikdo nemůže sledovat co a kdy si čtu, co si o tom myslím, na jaké vytištěné reklamy se podívám a ani mi nemůže zabránit se na daný článek podívat znovu za x let, i kdyby vydavatelství již neexistovalo.
Předplatné online obsahu je hezká podpora tvůrce, ale v žádném případě to nezabrání vytěžování informací o uživateli.
Lukašenko jen okopíroval co už bez problému prošlo xichtbooku - vynucování souhlasu se sledováním.
Mail na Seznamu jsem zrušil, když se účet z mail.cz začal sdílet s mapy.cz a mapy přestaly být anonymní. Sebrat mapám přístup ke GPS můžu, ale to pak můžu rovnou používat papírové.
Posledních 5 let jsou problémy s mapami na mobilu, seká se to jak se snaží dovolat domů v místech kde je slabý signál. Offline mapy už nejsou offline, to byla jejich hlavní výhoda dál od civilizace.