Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Microsoft přidává podporu D3D12 Compute do Mesa 22.0 od Ladis - 1. DPI, které není násobek 100 %, je...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 1. 2022 17:01

    Ladis

    1. DPI, které není násobek 100 %, je fractional scaling.

    2. Nevím, co mícháte nějaké obrazovky a screeny. Mluvím o tom obdélníkovém zařízení zobrazujícího obraz. Desktopový monitor nebo displej notebooku.

    3. Nemluvím o separátním X serveru na druhém monitoru. Mluvím o více monitorech obsluhovaných jedním grafickým serverem (můžete např přetahovat okna).

    4. Nemáte pravdu. Čisté GTK a Qt aplikace škálovaly i rastrovou grafiku a projevila se změna DPI okamžitě. Jiné aplikace, jako např Firefox, bylo třeba restartovat (četly si DPI jen pro startu, ale škálovaly i rastrovou grafiku). Určitě byly aplikace, které škálovaly jen fonty, ale takové byly i např ve Windows. Příslušně upravit aplikaci bylo mnohem míň práce než ji předělávat na Wayland (to totiž není jen přechod na vyšší major verzi GUI toolkitu, ale i zbavení se všech volání X11 - přitom dodnes např GTK 3 neumí relative mouse movement, takže musíte psát vedle sebe příkazy X11+Wayland).

    5. Zabitý čas to není, protože člověk není živ jen desktopem, terminálem, jednoduchým file manažerem, notepadem a webovým prohlížečem. Takový GIMP (jeden z nejvýznamnějších grafických software na Linuxu) začal přechod na GTK 3 až nedávno (čekal,naz se ustálí vývoj, který každou chvíli přinesl nějakou nekompatibilitu).

    6. Google samozřejmě pracuje na podpoře Wayland v Chrome. Experimentálně to jde zapnout. Ale nezapomeňte, že na Waylandu se stále pracuje - ještě se dodělává poslední základní funkčnost. Některé aplikace na to musí počkat.

    7. Není pravda, takzvané Large Fonts (DPI 125 %, mimochodem většina dnes prodaných notebooků - FullHD na 15") fungují ve Windows od verze 3.x - z dob kdy ještě žádný Linux neexistoval! Proto je jeho podpora i v 10, někdy i 20, let starých programech. Problém ve Windows nastal s DPI 150 % a vyššími. Nicméně Microsoft to zvládl udělat tak, že není třeba předělávat aplikaci na jiný grafický server, GUI framework, nebo aspoň vyšší major verzi stávajícího frameworku. Stačí přidat položku do manifestu, že aplikace umí HighDPI nebo MultiDPI a odpovídat na nové eventy. Mimochodem, starší aplikace, které umí jen HighDPI (jeden monitor, s vyšším DPI), ale ne MultiDPI (více monitorů, s různým DPI), fungují aspoň na primárním displeji (v XWayland by je rozmazal - dokud nebude pro tohle dokončena vámi zavrhovaná podpora v XWayland).

    8. MacOS byl vždycky OS pro grafickou práci, takže přirozeně přinesl masivní nástup HighDPI. Váš vysmíváný systém škálování mimochodem používá i ten "úžasný" Wayland. Jenže Apple si to může dovolit, protože k tomu dodává dostatečně výkonné GPU. Mimochodem i 125 % brácha rozchodil na externím displeji k macbooku - je třeba ale použít hack s pomocným virtuálním monitorem.