1. Však to jsem psal: "DPI, které není násobek 100 %, je fractional scaling."
2. Vy jste začal se slovíčkařením, co jednotlivé termíny znamenají v jednom z mnoha grafických API, o kterých se bavíme. Já předpokládal, že každý chápe pod obrazovkou/screenem/monitorem to samé.
3. Je pravda, že X11 podporu monitorů s různým DPI sám neřeší, ale řešilo to desktopové prostředí. Koneckonců ani Wayland mnoho věcí neřeší a zůstává to na desktopovém prostředí (duplicitní práce, jak každé to musí implementovat znovu - uvidíme, jestli vzniknou nějaká DE např. na wlroots, který se to snaží sjednotit). Nejpoužívanější distribucí bylo Ubuntu, a v něm jeho prostředí Unity to umělo - postupem, jak jsem popisoval. Poslal event o změně DPI oknu po přesunu na druhý monitor s jiným DPI. Vzhledem k enormní roztříštěnosti linuxových distribucí samozřejmě věřím, že byly i takové, kde to nefungovalo (koneckonců ani ten Wayland dodnes ani po 10 letech ve většině distribucí nefunguje!).
4. Jak píšu, moje zkušenost je, že aplikace neměly problém škálovat i ikony např. v toolbaru. Měnil jste skutečně DPI, nebo jen velikost písem?
5. První roky ale bylo GTK 3 každou chvíli rozbité. Navíc pokud má GIMP problém s člověkohodinami, co většina toho software, co dělají fanoušci opensource o volném čase po práci?
6. Chrome podporoval ARM už z dob prvních chromebooků a co byl naportován na Android (nejprv tam byl jiný prohlížeč). Myslím, že v současnosti v Chrome na Wayland nefungují jen věci, které ještě nejsou ve Wayland hotové - až budou, tak to Google implementuje.
7. Já Delphi taky používal, ale 125 % DPI monitor jsem tehdy neměl, tak nevím. Jinak je třeba rozlišovat mezi původním režimem 125 % "Large Fonts" a tím moderním roztahováním ve Windows, které rozmaže i tyto aplikace a neptá se, jestli umí 125 %. Pokud máte displej s DPI 125 %, tak na původní systém (ostrá grafika) jde stále přepnout, akorát ve Windows 11 už jen v registru. Windows to takhle dělá, aby fungovalo případné připojení externího monitoru s jiným DPI. Ale není to problém, díky mnohem jednodušší implementaci High/MultiDPI ve Windows aplikacích se podpora rychle přidala do většiny z nich.
Kolik aplikací mluví s X serverem přes socket? Většina přes knihovnu. Resp. přes nějaký GUI toolkit nad tím. Nikdo neříká, že 100 % aplikací musí být dokonalé (tj. ne roztažené s rozmazáním - to ale stačí jako fallback). Stačí podpora pro aplikace GTK/Qt/SDL nebo "přímo" přes X11 knihovnu a pokryjete tím většinu aplikací a her. Když jsem studoval zdrojáky Quake 1 (použil jsem je pro X11 verzi benchmarku GPUbench, viz https://www.root.cz/zpravicky/microsoft-pridava-podporu-d3d12-compute-do-mesa-22-0/#o1084911 ), tak i tahle stařičká hra kreslila přes X11 knihovnu a ne socket.
>> Mimochodem, starší aplikace, ...
>Ono je dost aplikacii, ktore su rozmazane aj vo Windows.
Situace, o které jsem mluvil, je cca 10 let stará aplikace (tj. ještě před zrozením Waylandu), která podporuje vyšší DPI, ale ne různé monitory s různým DPI. Windows ji vykreslí v DPI primárního monitoru - na ostatních monitorech ji škáluje jako bitmapu, ale tu highres verzi podle primárního monitoru, ne podle DPI 100 %. V XWayland to ignoruje a bere ji jako aplikaci, co nic o DPI neví. Samozřejmě pracuje se na tom, aby to fungovalo - navzdory vašim nářkům.
8. Apple to potřebuje, protože víceméně neprodává externí monitory - uživatel musí připojit "PC" monitor. PC je o velkém rozmezí výkonu a ceny, a proto Windows zvolil nativní vykreslování pro různá DPI. Tj. pro dnes nejrozšířenější DPI 125 % není třeba 2,56x výkonnější GPU pro kreslení DPI 200 % (a pak downsamplovat). Wayland šel cestou Apple, takže Linux je na stejném HW pomalejší než Windows.