Hlavní část reakce na váš podnět je dole, ale neuškodí malá rekapitulace:
Microsoft se chytil příležitosti jako první a masově se rozšířil protože v tý době skutečně nebyla k dispozici alternativa. O výhodě prvního jste se zmiňoval sám a lidská pohodlnost (neochota si zvykat na cokoliv novýho) posloužila Microsoftu jako velice účinná překážka pro jakoukoliv konkurenci - mám na mysli vítězství provizorního DOSu a jeho následovníků (do vzniku NT jádra "grafickejch nadstaveb DOSu") nad původně zamejšlenym OS/2. Linux (jak jistě víte) vzniknul až jako reakce studenta na strasti působený Microsoftim OS a pochopitelně navíc musel dohnat tu část evoluce, kterou už měl WinDOS za sebou. Tak se stal Windows nejrozšířenějšim, vzniknul bludnej kruh o kterym píšu dole a v současnosti stačí Microsoftu jenom tu a tam nějaká ta "dobročinnost" aby všechno zustalo tak jak je.
Pokud jde o záležitosti jako Win32 API, MFC, WDM a první verze DirectX, dost programátorů se nejspíš shodne na tom, že tady se Microsoft skutečně předved... Nepochybně je to věc vkusu, ale mě ještě dneska při pohledu na Direct3D 9 tutoriál jímá panická hrůza a historkám kamaráda o půlročnim boji s každou novou verzí Microsoftí databáze se nesměju jenom ze soucitu. Mimochodem, nelze si nevšimnout, že hezkejch pár her běhá na stejnym počítači v Linuxu pod WINE líp než ve Windowsu, výraznýho zvýšení průměrnýho kreditu u projektů v BOINCu a určitě bude velice zajímavý sledovat výkon grafáren od AMD (ATi) se svobodnejma driverama. Souhlasim že velkej počet různejch distribucí může vývojářum nepochybně působit nemalý problémy, ale od toho existujou projekty jako LSB, borcum jako id Software (long live John Carmack) očividně nevadí ani to a dokonce i Valve už vyvíjí jakousi snahu o podporu Linuxu.
Za alarmující považuju spíš fakt, že si lidi furt ještě myslej, že Linux zakys někde v dobách DOSu a že Microsoft s každou novou verzí Windowsu pořád dokola slibuje vlastnosti jako spolehlivost, výkon a bezpečnost a nikomu nevadí že je Windows doteď nemá.