Ale k opravě většinou není nutné mít schéma, stejně mu většina servisáků nebude rozumět. Ono by stačilo, aby ke každému výrobku byl veřejný servisní manuál, který musí být stejný pro značkový i neznačkový servis a výrobce měl povinnost dodávat komukoliv náhradní díly. Jednotlivé čipy se málokdy vyměňují, většinou se mění díly.
Problém povinnosti dávat náhradní díly komukoli je, že nejde plánovat, kolik jich musíte dopředu vyrobit. Ty výrobní linky totiž pak už neexistují. Pak by šlo firmu poškodit tím, že ji takto zbavíte většiny náhradních dílů a ona už pak nemůže opravovat lidem jejich zařízení v záruce. Např Apple to řeší tak, že náhradní díl je svázaný s konkrétním kusem zařízení.
Divil byste se. Dobře mě to živí, a nejsem v <menší okresní město> sám, uživí se nás tu takhle víc, hlavně po bouřkách máme backlog v měsících.
A nepotřebujeme povinnost dodávat náhradní díly, stačí zamezit současné praxi, kdy Apple nebo jiný OEM umělě brání prodeji součástek jejich výrobcem. Např. použijí běžně dostupný PMIC, na něm nechají přehodit pár pinů, aby byl nekompatibilní, a zakáží např. Intersilu tento modifikovaný kus dávat do distribuce. Tím je zajištěno, že běžná oprava za tisícovku neproběhne, místo toho dá zákazník 50k za novej laptop a na skládku půjde pár kg jinak perfektně funkčního e-waste.
Board-level opravářů je v každém městě hromada, stačí se trochu koukat kolem sebe. Po každé bouřce máme narváno set-top boxy a televizemi, a každé zkouškové kávou polité laptopy s nenahraditelnými a nezálohovanými daty, o která by jinak přišli (Apple explicitně servisované desky maže, i když k tomu není technicky důvod).
Bol by som veľmi rád keby to tak bolo, ale skôr sa bojím, že sa z toho nejakým trikom dostanú. Stačí hodiť do pľacu ohrozenie bezpečnosti, súkromia, zaplatiť pár penazí na lobbing a všetko sa dá. Viď tie poľnohospodárske stroje, kde to je slušná šikana zákazníka.
Alebo sa urobí drakonický servisný program ako to robí Apple, kde vám po podpise NDA nie je dovolené nič a naopak máte množstvo povinností a nariadení.
Plus, 10 rokov po ukončení zmluvy s vami ešte môžu cvičiť.
Kto sleduje Louis-a Rossmann-a, tak má celkom dobrý prehľad o praktikách korporácii a snahe zabrániť akýmkoľvek opravám ktoré nejdú cez nich.
Napríklad aj zákazom predaja súčiastok tretím stranám, serializáciou komponentov. O pseudo-ekológii takýchto firiem a ich certifikovaných servisov je aj škoda písať. Jedna vec je čo hrdo deklarujú a druhá, čo skutočne robia.
Šialené ale je, že existuje zjavne nemalá skupina ľudí, ktorá tieto "moderné" praktiky schvaľuje a považuje ich za správne. V záujme bezpečnosti..
A dalsi clovek pak je tento - Hugh Jeffreys:
https://www.youtube.com/watch?v=UXf791fUsP4
To, co tvrdi firmy se da velice jednoduse vyvratit v momente kdy prohodite komponenty mezi dvouma novyma telefonama.. proste je to cely nesmysl a korporace si proste dovoluji, co jim jejich ovce dovoli.
Apple nemam, zatim jsem u Samsungu, ale novsi kus neporizuji, protoze me treba vadi to neskutecne fejkovani u fotografovani. Hlavne ze maj 200 Mpx. Jako clovek co navruje kamery tak se me jejich pristup neskutecne hnusi.
Louis Rossmann na tohle tema ma nekolik videi na YT.
Napr: Apple notebook ma v sobe chip ktery detekuje jestli je notebook zaklapnuty anebo ne. Ten chip ma v sobe nove i seriove cislo. Pokud ho odpajite a vymenite, tak ho system odmitne a pocitac nebude fungovat(neprobudi se). Znackovy servis ma k dispozici SW, ktery umozni registrovat novy nahradni dil s novym seriovym cislem. Znackovy servis ale musi podepsat smlouvu s Apple za takovyhle opravy nebude provadet.
Neznackovy servis sice muze vadnou soucastku vymenit, ale ani tak notebook nenabootuje a vy nemate sva data. Ta soucastka stoji mene nez 1$ a kdyz se rozbije tak musite koupit novy notebook.
Všechny součástky jsou tam levný, protože se vyrábějí masově (jde o nejprodávanější počítače na světě). A tato forma bezpečnosti je uživateli Applu vyhledávána a vyžadována, ač se nám to PCčkářům a Androiďákům může zdát divné. U Androidu se nestane, že ti v krámě někdo ukradne telefon a po zjištění, co to je za značku, ho zas najdeš pohozený v nějakém regálu. Mimochodem tohle podepisování součástek mělo/má i třeba Volvo.
27. 5. 2023, 01:07 editováno autorem komentáře
Tam je důvod jiný. iPhony se ze začátku dost ve velkém kradly. A to podepisování komponent znemožňuje obejít stav, kdy je telefon uzamčen na dálku jako kradený (to totiž iOS umí).
Mezi první komponenty co to měly patřila čtečka otisků v hlavním tlačítku a tam to smysl dávalo.
Otázkou je, jestli zrovna čip na detekci zavřeného víka toto potřebuje taky.
Mimochodem, není to nic až tak nového. Pamatujete Windows OEM? Ten si také kontroloval sériová čísla komponent a ověřoval si, že nebyl přemístěn do jiného počítače (možná to ještě dělá?).
Kradez mi nepride ako dostatcne osprvedlnenie toho co tam stvaraju z HW. A hlavne to cele prerazenie nemoznost opravy.
To je ako keby auto z lacnych suciastok predavate za desatnasobok, a akonahle mu otvorite kapotu, lebo je treba vymenit olej alebo autobateriu, tak uz nikdy nenastartuje. A pritom auta sa kradnu tiez.
Co sa taky Windows OEM to je nieco uplne ine, lebo ten bol zvycajne zadarmo (v cene HW) a clovek si tuto suciatku mohol kludne vymenit za inu verziu.
Stačí, že je to ospraveditelné pro uživatele Apple. A to mu stačí, koneckonců jde o nejprodávanější mobily a počítače na světě. Jinak opravy a výměny jsou u iPhone paradoxně jednodušší pro uživatele - pokud použije servis Apple - protože díky malému množství modelů a velké rozšířenosti a dlouhé softwarové podpoře na to ten Apple díly má. I tu "nevyměnitelnou" baterii vám vymění na počkání.
29. 5. 2023, 10:22 editováno autorem komentáře