Hlavní navigace

Vlákno názorů ke zprávičce Mnichov zvažuje přechod na Microsoft Windows do roku 2020 od tnr - Tak tomu rikam objektivne napsana zpravicka. Sice Linux...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 2. 2017 12:34

    tnr (neregistrovaný)

    Tak tomu rikam objektivne napsana zpravicka. Sice Linux pouzivam 15 let minimalne,ale docela chapu,ze ho nechce pouzivat kazdy. a libreogfice,to uz je uplne skoda mluvit. Pro normalniho uzivatele to uz opravdu alternativa k MSO neni ani omylem. O vecne rozbitem layoutu docx skoda mluvit uplne..

    Navic kdyz se podivate na nejake screenshoty z toho mnichovskeho linuxu,tak v tom by chtel pracovat fakt jen masochista...

    Ale dobra otazka je,co je levnejsi,zda vyvijet vlastni distro,nebo koupit multi licenci na windows...

  • 11. 2. 2017 15:06

    nobody (neregistrovaný)

    1. statni urednik v Office pouziva tucne/kurziva/ve­likost pisma, tva predstava ze by umel alespo styli je MYLNA, znam to z vlastni ~15 praxe s uredniky statniho uradu, v dobe prechodu na Office2007 s Ribonem sem si navic overil ze zmena na LibreOffice pro ne byla MNOHEM mensi problem nez z Office 2000/2003 na 2007... jedine na cem to vazlo bylo to ze dodavatel IS i presto ze mel ve smlouve "NEZAVISLOST na MSOFFICE a InternetExplorer" to v prubehu prace za ticheho souhlasu vedeni zrusil a postavil to (znovu) zavisle na MSOffice a InternetExplorer...

    2. problem s docx pri pouzit LibreOffice by mel byt podruzny, jde o zacarovany kruh...
    - uzivatele maji problem s docx protoze statni urad pouziva MSOffice
    - pokud by statni urad pouzival svobodny a otevreny vormat ODT tak uzivatele ani stat nema problem s docx protoze vsichni pouzivaji ODT
    - zda se ze by to bylo to same jako ted kdyz vsichni musi pouzivat DOCX, ale chyba, v pripade bezproblemoveho vsude ODT by vsichni jak stat, tak domaci i firemni uzivatele meli svobodny/otevreny LibreOffice i svobodny/otevreny ODT

    3. vhledem k tomu ze JENOM licence na Microsoft produkty stoji Ceskou Republiku ~1.3-1.5 MILIARDY KORUN ROCNE tak rozhodne vyjde levneji napsat vlastni OperacniSystem na zelene louce, coz je ale zbytecne kdyz lze vzit GNU/Linux a jen udelat potrebne upravy...

    4. celej problem Linuxu v Mnichove ma 2 aspekty
    rozhodujou o tom nekompetetni
    Microsoft zaloboval a vydiral v souvislosti se svoji centralou Microsoftu v Mnichove ANO=Prejdete na Win, NE=Zustanete na Linuxu, s tim souvisejici podruzne uplatky
  • 11. 2. 2017 16:09

    tnr (neregistrovaný)

    ad 1: No jiste, typicky pristup ja jsem admin (ajtak), kdo je vic, vsichni uzivatele jsou uplni kreteni. To nema cenu komentovat.

    ad 2: To neni vubec podruzny problem:
    a) mate stare dokumenty
    b) komunikace s kymkoliv mimo statni spravu (samozrejme, castecne reseni je pdf - ale to je samozrejme problem pri editaci) - ale taky nezapominejte na dodavatele, jine urady, soudy, osoby
    c) kvalitativne je opravdu MS Office nekde jinde, i uzivatelskou ergonomii. Souhlasim, ze prechod na Ribbon byl slozity, ale to uz se bavime o necem vic jak 10 let starem

    Prijde mi, ze by bylo nejlepsi (podle tveho pohledu) pouziti ODT idealne naridit a vsem ho vnutit. V tom nevidim moc rozdil oproti soucasnemu stavu s DOCX. Oboji je format, ktery podporuje plne jen jeden produkt, oba dva maji sve problemy, oba dva jsou podporeny vicemene useless standardem. Do znacne miry je problem techto formatu v tom, ze jsou tak komplexni, ze skoro zadna third party neudela implementaci plne, ale jen castecne...

    ad 3: Cekal jsem vic. To je v dusledku docela nizka cena na celou CR. V takovem pripade silne pochybuji, ze tvorba vlastniho OS se muze zaplatit. Ono to neni jenom o nejakem desktopu, ale i spouste customizaci a software, kde v OSS neexistuje jednoducha alternativa ci alternativa zdarma (Exchange, MS SQL Server - hlavne mi nerikejte, ze to jde nahradit PG - to je docela vtip, Analysis services, Sharepoint, Dynamics,...).

    ad 4: No, jasne. A ty uzivatele (treba si prectete vyjadreni z jejich oddeleni POR), kteri si stezuji na spatnou produktivitu prace od prechodu, problemy s PDF a spoustu dalsiho, to jsou ti nekompetentni, nebo ti v zoldu Microsoftu? Ono i takova blbost, jako kdyz ti nekdo vymenit Outlook za Thunderbird, tak je v pohode prece, to jsou uplne srovnatelny SW co se tyka moznosti a kvality :)))

    Opravdu me nepretava udivovat, ze tyhle zabomysi valky a postoje MS je zlo, jeste nekoho bavi. V 14 letech jsem mel jako nazory jako podobny...

    Nicmene za me osobne, vyvijet si vlastni OS pro mesto je nesmysl. Za me ma smysl co nejvice pouzivat webove aplikace (nezavisle na platforme), pro komunikaci s verejnosti siroce podporovane a standardni formaty (PDF), interne idealne pouzivat neco, co je nezavisle na platforme a tez siroce podporovane, ale nikoliv na ukor produktivity.

    Ono Microsoft neni jen ciste zlo, proc asi vsechny velke firmy na desktopech pouzivaji Win/MSO? Ono to neni zadne spiknuti Microsoftu, ale proste cisty fakt, ze desktopove systemy/aplikace umeji dobre udelat a bohuzel open source alternativy jsou uzivately prijimany mnohem hure (coz chce si trosku vytahnout hlavu z zadele a nepristuppovat k tomu stylem, ze to uzivatelum proste vnutime, at jim to vyhovuje nebo ne - v zajmu vyssiho dobra - ale pak to neni o nic lepsi nez to, co dela(l) MS). A i nektere serverove produkty jsou dost spatne nahraditelne.

  • 12. 2. 2017 16:14

    Lama (neregistrovaný)

    Haha, to mě pobavilo. MS neni schopen stopro dodržovat ani své vlastní standardy svých vlastních formátů a zajistit kompatibilitu napříč různými verzemi svých vlastních produktů. Už se mi stalo, že dokument vytvořený ve staré verzi MSO lépe zobrazily LO než nové verze MSO.

  • 12. 2. 2017 16:36

    NULL (neregistrovaný)

    @Lama

    Nevím která lama ti dala ten mínus, ale zcela konkrétně si vzpomínám, že problémy bývaly např. s rovnicemi ve Wordu mezi .doc a .docx formáty dokumentu. Ok, ale proč někdo pořád tvrdí že takové problémy MS mezi vými produkty nemá?

  • 12. 2. 2017 19:23

    MKzB

    Nejlepší bylo, že MSO 2007 SP1 odmítaly otevřít soubor docx vytvořený v MSO 2007 bez SP, hlásily "Příliž starý formát."

  • 12. 2. 2017 19:27

    Lael Ophir

    Hodíte sem nějaký konkrétní postup, jak například ve Wordu 2010 vytvořit dokument, který ve Wordu 2013 bude zobrazený špatně?

  • 13. 2. 2017 8:26

    Nemo7 (neregistrovaný)

    Proč dva poměrně "nové" formáty? Srovnávejte kompatibilitu s Office 97, 2000... Správný kancelářský formát přece musí jít bez problémů otevřít roky, klidně desetiletí po svém vytvoření.

  • 13. 2. 2017 13:06

    tnr (neregistrovaný)

    No, s timhle je bohuzel dost na stiru i LO. Neni to tak davno, co jsem zjistil, ze se mi kompletne rozbily dokumenty vytvorene v starem OO. Zvlast Impress byla ucinena katastrofa, layout uplne rozsypany a nedalo se to ani rozumne editovat...

  • 13. 2. 2017 18:13

    Lael Ophir

    Protože mám Word 2010 i 2013, a nechce se mi hledat instalačky Office 97 :). Samozřejmě otevírám i dokumenty Wordu 97 bez problémů. Word má přesně z tohoto důvodu velikou spoustu compatibility options, aby zobrazoval dokument tak jak staré verze.

  • 14. 2. 2017 21:24

    PTv

    Ne pokud používáš MS Office....
    Pro myslíš že na svých serverech udržuji ještě staré verze ?
    Abych mohl klientům ty staré doc a xls korektně otevřít a převést na jiného MS Office.
    z 97 přes 2003 do 2007 a pak do 2016...
    No není to krásné ?
    Je pravdou, že často to zvládne jedním vrzem LO poslední verze 5

  • 15. 2. 2017 16:30

    Lael Ophir

    Ad Abych mohl klientům ty staré doc a xls korektně otevřít a převést na jiného MS Office - tak to jsem nikdy nedělal, protože dokumenty starých verzí MS Office prostě bez problémů otevírám v nejnovější verzi.

  • 15. 2. 2017 17:59

    PTv

    I když jsou tam makra ? Přešel ten soubor přes 10-20 uživatelů, x verzí Office a LO ?

    Ale já se nehádám, mělo by to správně vyšší verze umět otevřít nižší bez problémů,
    Avšak není to vždy pravda.

    Zvláště, když stále máš lidi co mají maximálně MS Office 2003, a dostanou docx či xlsx....
    Ti to prostě chtějí v doc/xls

    A bohužel úředník ti na požadavek, že to chceš v doc/xls neuloží ve starší verzi programu,ALE ZMĚNÍ PŘÍPONU, a dělej si s tím co chceš. Takových souboru ve formátu docx/xlsx fakticky s příponou .doc .xls jsem viděl od státních úředníků tisíce už.

  • 16. 2. 2017 12:35

    PTv

    Nevím, a v podstatě relativně je to jedno.
    Znám případy, kdy toto bylo v rámci firmy, kdy žádné LO ani OO nebylo k dispozici. Pouze různé verze MS Office.

    Ale vždy se to výhradně týkalo dokumentů, které prioritně vznikly na MS Office verze 2007 a byly následně editovány jinými PC a Office.

  • 16. 2. 2017 18:24

    Lael Ophir

    Klidně může jít třeba o vadnou RAM. Je to překvapivě častý problém. Mimochodem viděl jsem i počítač se kterým jsme si opravdu nevěděli rady, nepomohla ani reinstalace, výměna postupně všech karet a mainboardu, pořád něco padalo. Nakonec to byl zdroj.

  • 16. 2. 2017 18:29

    PTv

    To je vše možné, byť pokud to nejsou RAM moduly Zeppelin tak to nebývá tato obtíž.
    Ano zdroje dělají paseku.

  • 16. 2. 2017 17:50

    Lael Ophir

    Makra ze starších verzí MS Office fungují zpravidla bez problémů. Samozřejmě vám nikdo nebrání testovat v makru verzi Office nebo OS, případně funkci vázat na lokalizované názvy funkcí apod., a pak můžete mít problém. To je ovšem problém špatně napsaného makra, ne aplikace.

    Ad když stále máš lidi co mají maximálně MS Office 2003, a dostanou docx či xlsx - Office 2003 má skoro 3 roky po skončení podpory. Obecně od starší verze aplikace těžko očekávat, že bude mít ty funkce, které má novější verze. Pro Office 2000 až 2003 existuje Compatibility Pack, který umožní otevřít nové XML formáty a zobrazit z nich to, co daná verze zobrazit umí.

    Ad neuloží ve starší verzi programu,ALE ZMĚNÍ PŘÍPONU - to je ovšem problém uživatele, ne SW. Netestoval jsem jestli starší verze Office s Compatibility Packem sežere i .docx/.xlsx soubor přejmenovaný na .doc/.xls, ale předpokládám že ano.

  • 16. 2. 2017 17:57

    PTv

    Odpověď je, ne nesežere, nedokáže rozpoznat co to je.
    A nedokáže to ani nové Office, když mu předložíš soubor byť s 2016 ale s příponou .doc neotevře jej. neboť předpokládá formát 2003

    A Compatability Pack nefunguje 100% a ještě horší je, že i když ti to otevře, tak ty to uložíš následně ve formátu 2003 a udělej to 5x a uvidíš

  • 16. 2. 2017 19:37

    Lael Ophir

    Ad nedokáže to ani nové Office, když mu předložíš soubor byť s 2016 ale s příponou .doc neotevře jej. neboť předpokládá formát 2003 - na tomhle stroji mám Word 2013, vzal jsem soubor .docx, přejmenoval na .doc, a v pohodě ho otevře.

    Ad Compatability Pack nefunguje 100% - to je to co jsem popisoval. Pokud například Excel 2000 má možnost probarvit buňku jednou z 16 barev a Excel 2007 umí výběr z pln škály RGB, tak nemůžete čekat, že to Compatibility Pack ten Excel 2000 naučí. A v době psaní Excelu 2000 pochopitelně autoři nevěděli, že se za 7 let rozhodnou umožnit celou RGB škálu. Takových věcí je tam pochopitelně hodně, dopředná kompatibilita je v principu problém.

    Ad horší je, že i když ti to otevře, tak ty to uložíš následně ve formátu 2003 a udělej to 5x a uvidíš - dá se uložit i v původním formátu, s tím že pochopitelně můžete přijít ty o věci, které umí jen novější verze Office.

  • 13. 2. 2017 18:12

    Lael Ophir

    MS SQL Server je velmi dobrý, SharePoint průměrný (a velmi dobrý pokud si dokoupíte třeba Nintex). Dynamics je celá rodina produktů, a třeba Axapta (Dynamics AX) nebo Navision (Dynamics NAV) jsou podle mého názoru celkem povedené produkty.

  • 14. 2. 2017 7:55

    Saljack

    SharePoint rozhodne neni prumerny a vetsina firem se ho zbavuje. Uz jsem delal ve 3 firmach, kde to takhle bylo. MS SQL Server je neni dobry a rozhodne si nemyslim, ze clovek, ktery ma rozum by se na tuhle platformu upsal. PostgreSQL je dobra nahrada a urcite by v 99% stacil misto MS SQL a v tom 1% tu je Oracle SQL. A abych nezapomel hlavne mi nerikejte, ze Oracle SQL jde nahradit MS SQL.

  • 14. 2. 2017 8:32

    Boo (neregistrovaný)

    Co jsi hulil? Oznacit PostgreSQL lepsi nez MS SQL? Postgress se nechyta ani v rychlosti, ani ve features, ani v utilitach a kompatibilita dumpu mezi verzema je strach a bida (gitlab by umel vypravet ). Jedina konkurence MS SQL je Oracle a i to az kdyz mate tabulky s miliony zaznamu. Pod milion na MS SQL nema nic. Ono to asi bude tim, ze to puvodne neni MS produkt ale akvizice :D

  • 14. 2. 2017 17:03

    Saljack

    Nauc se cist! Nikde jsem nenapsal ze PosgreSQL je lepsi nez MS SQL! Mozna, ze jedina konkurence pro MS SQL je Oracle, ale obracene to rozhodne neplati.

  • 14. 2. 2017 18:16

    Lael Ophir

    Soudíte něco o většině firem ze vzorku celých třech kusů, navíc vybraných tak že jste v nich pracoval? :) FYI jen v EU je cca 270000 firem (mimo pojišťovnictví, finance, zemědělství, rybolov, samozřejmě bez státní správy) s více než 50 zaměstnanci.

    SharePoint je ve firmách populární, mimo jiné protože je to pro uživatele dost samoobsluha. MS SQL Server na rozdíl od Oracle a DB2 roste, a firmy ho nasazují prakticky všude. Oracle se zjevně dá nahradit pomocí MS SQL. Nicméně jako zákazníka vás většinou nezajímá DB jako taková, ale DB pro konkrétní aplikaci, kterou potřebujete jet. Tam máte na výběr typicky mezi drahým a pro administrátora i vývojáře poněkud šíleným Oracle RDBMS a levnějším a pro vývojáře velmi příjemným MS SQL.

  • 15. 2. 2017 7:54

    Saljack

    Soudim, tak nejen podle firem, ale i podle lidi, co jsou na spravu SharePointu zamestnani. Jeste jednou na 99% aplikaci PosgreSQL staci na to 1% je Oracle. Co je na MS SQL pro vyvojare prijemneho, ze mu musi bezet na Windows? Ono MS SQL neni o moc levnejsi, kdyz pripcteme naklady okolo, ktery vam MS SQL nuti. MS SQL je nucene hlavne .NETem.

  • 15. 2. 2017 16:35

    Lael Ophir

    Ad Co je na MS SQL pro vyvojare prijemneho, ze mu musi bezet na Windows? - příjemné je to že se MS SQL snadno instaluje, má vynikající prostředí pro správu, má integraci s CLR (takže není problém napsat třeba stored procedure v .NETu), a dobře se pro něj vyvíjí. Jako DB engine má dobrý query optimizer, takže se oproti Oraclu výrazně méně často stává, že dotaz trvá minuty místo sekund. A cena je oproti Oraclu opravdu někde úplně jinde.
    Jinak v .NETu můžete samozřejmě vyvíjet i pro Oracle nebo jakoukoliv jinou DB. Ale s MS SQL Serverem je to snazší.
    Pokud jde o cenu, tak verze Express je zdarma, a omezení jsou celkem mírná (1GB RAM na instanci, 10GB velikost každé DB). Plná verze něco stojí, ale je levnější než Oracle, navíc firmy zpravidla mají jeden MS SQL server (mnohdy cluster), který používají pro většinu aplikací.

  • 13. 2. 2017 14:33

    nome: (neregistrovaný)

    ad1) O tom že je ajťák a že jsou ostatní kreténi nepsal. Psal o své zkušenosti založené na 15 leté praxi s úředníky.
    A já to plně podepisuji. Jsem ajťák, který pracoval 11 let na úřadě. A určitě si nemyslím že by byli uživatelé kreténi. Plně souhlasím s tím že cca 98 procent úředníků si vystačí s tučným, kurzívou, změnou velikosti písma a tiskem. Vystačí proto, že ten samotný text nic víc nepotřebuje.
    V rámci tabulek stačí umět ohraničení buněk a součty řádků a sloupců. Konečná. Víc nepotřebuje. A když někdo něco chce složitějšího většinou je na úřadě a) někdo kdo to asi umí nebo za b) ajťák ten to přece umět musí.
    ad2)Podružný problém to asi není. S tím s váma souhlasím. Ale začarovaný kruh to je.
    a) ano mám staré dokumenty. A abych je otevřel musím si jít koupit software, místo toho abych použil software zdarma.
    b) Ano komunikuji mimo státní správu a místo abych nenutil ostatní si kupovat něco co nechtějí tak je tomu přesně naopak. Jiné úřady, soudy atd. jsou stále úřady.
    c) MS Office je skvělý ! Ale kolega a ani já si nemyslím, že k tomu abych si zajel do samoobsluhy co je ode mně cca 100 metrů pro rohlíky a mléko si k vůli tomu nebudu pořizovat Porsche 911 GT3 RS. Ale samozřejmě se najdou jedinci co si ho pořídí jen na nákupy a všem následně budou vyprávět jak je to skvělé auto a že by si to na ty nákupy měli také pořídit.
    Né ,nic občanům nařizovat. Jen státní správě a samosprávě. Vaše výstupy budou vždy v tomto editovatelném formátu. A zatímco nyní nutím občany si tzv. "koupit" office aby si mohl něco z úřadu přečíst, tak mu dám tutéž funkčnost jen za to platit nemusí.
    A co víc ještě bych šel tak daleko že bych jako česká republika darovala 1mil. dolarů Libre Office na vývoj a ještě loboval pro podobný dar u ostatních států. A klidně by v rámci ČR vypsal soutěž o dejme tomu 2-3 nejvíce požadované funkcionality a těm kdo do konce daného roku odevzdají požadovanou novou funkcionalitu v rámci Libre Office tak by dostal balík peněz. A na to bych klidně dal další 1.mil. dolarů.
    d) Souhlasím vyvíjet vlastní OS je zbytečnost. Popravdě upravovat linux distribuci taky. V tomto případě stačí vybrat již hotovou linux distribuci pro dané dejme tomu dva roky.
    To s tím PDF je dost mimo. Právě proto. že je velice těžce editovatelné.
    A nakonec balada o věčném windows na desktopu. Ano v rámci firmy, která musí komunikovat s úřady a ony cpou všechno přes office tak moc na výběr nemají. Zvlášť když ten hodný microsoft umožní všem vysokoškolákům zdarma využívat veškerý software. Tím zajistí jejich používání v následném životním cyklu. Kdo by chtěl chodit pro rohlíky pěšky, když mohl nějakou dobu zdarma jezdit Porschem :D

    .

  • 13. 2. 2017 15:31

    tnr (neregistrovaný)

    ad 1: A na jakem urade? Ja mam zkusenost napr. s nekterymi ceskymi ministerstvy a sice mate pravdu, ze tak funguje spousta uzivatelu, ale tez je tam velmi velke procento lidi, kteri jsou slusnymi power usery. A kazdy pouziva Exchange / Outlook, sharepoint, casto tez SAP. Cim to chces adekvantne nahradit na Linuxu (vc. tech MSO) ?
    ad 2: Kolik % si myslite,ze stoji v rozpoctu zrovna ty MSO ? To je zcela marginalni polozka u volume licencovani. Takove "setreni" je asi na urovni VR s jedinym kriteriem nabidkova cena, je to sice nejlevnejsi, ale kvalitativne to stoji za .... A navic tady, pokud do toho vezmeme zvyseni nakladu diky snizene produktivite, no nevim zda se to vyplati...

    ad dat 1mil USD LO: A co myslite, ze zazrak se za 1 mil USD s LO stane? Ten produkt je zanedbany az to hezke neni. Navic i kdyby se to stalo, tak za 3-6 let znovu ? To budeme CROffice ? Pomineme-li fakt, ze takoveto zasahovani do konkurencniho prostredi ze strany statu je trestne a skoncilo by zalobou ze strany vyrobcu konkurencnich produktu. Chapu tvou predstavu zasponzorovat LO, nechat za statni penize vzniknout free kancelarsky balik, ale co potom ? Udelame CRSap? CRSql ? CRExchange? Staneme se jako stat vydavatelem SW? :-)

    ad pdf dost mimo: Neni vubec mimo, komunikace s typickym obcanem je ve forme PDF zcela dostatecna, predkladate hotove uredni rozhodnuti. Neco jineho je napr. komunikace s pravni kancelari, jinym rezortem, mestem, ministerstvem atd. - kde potrebujete napr. sledovat zmeny. Vsak se podivejte i na soucasny stav v CR - bez MSO se podnikat da uplne v pohode, vetsina pokynu je v PDF, formulare jsou vetsinou stejne datove (XML), nebo se daji poslat v PDF. Nic neresitelneho (Vlastni zkusenost).

    ad firmy: Ale firmy MSO nepouzivaji kvuli tomu, ze komunikuji s urady - kolik lidi to ve firme dela? I ve firme majici desitky tisic zamestnancu jsou to jednotky, max. desitky lidi... A stejne ty firmy Win a MSO kupuji, protoze se jim to evidentne vyplati.

    A aby to nevyznelo spatne, ja chci, aby se Linux na desktopu prosadil. Ale aby se prosadil, tak musi byt lepsi (nebo alespon srovnatelne dobry) jako konkurence nejenom na urovni OS/DE, ale jako celek vcetne vsech aplikaci . Nutit nekoho nasilim do horsiho produktu je nesmysl.

  • 13. 2. 2017 16:57

    nome (neregistrovaný)

    ad1: Já netvrdím že spousta. Já tvrdím, že že takových 98%.
    Já netvrdím, že neexistují power user. Já tvrdím že na většinu práce přes 90% určitě, nejsou vůbec potřeba.
    Exchanege ? Ne, každý ne. SAP ne. Já nenabízím řešení na všechno. Bavím se o office. Netahej tu sap, netahej tu exchange.
    ad2: zhruba 1/3 pořizovací ceny celého PC. Oproti 0. Je to o 1/3 ceny pc více. Plus cena kterou nutíme občany aby si mohli přečíst hloupý text.
    ad3. Jsem vždycky překvapený kolik odborníků se najde na daný software. Nyní zrovna na Libre Office. Nevím jestli je zanedbaný. Ale vzhledem k tomu že ho píše lidé, budu vycházet, z faktu že dělají stejné chyby jako jinde. Budou dodržovat stejné zásady na jakých se domluví atd. Každopádně odpovím na otázku co se stane. Dojde k motivaci. K výrazné. A to je to co lidi žene. Co za 3-6 let ? Ne, špatně. Každý rok od ČR 1. mil a lobing . Dar organizaci. Opravdu je podpora špatně ? No tak to by jsi měl žalovat stát za podporu vysokých škol a jiných neziskových organizací. Věř mi šlo by to. Ne nechci aby vznikl novy kancelářský balík. Říkám že se má podpořit již existující.
    ad4. pdf neřeším.... bavím se o office, a trvám na tom že to je velice obtížně editovatelný formát
    ad5. ano lidé a firmy na desktopy převážně kupují windows

    co se týče vybavení úřadu softwarem...mám na to dost radikální názor, a věř mi že slovo microsoft by tam bylo marginální.
    Opravdu mně baví lidé kteří tvrdí že ten úřad potřebuje SAP, exchange, MSOffice, windows, MS SQL aj.
    Za sebe tvrdím NE. Je to lež.
    Zvláště v dnešní době internetových technologií. Jen by se muselo zapojit(spolu­pracovat) více úřadů ve spolupráci s vysokými školami. A to by byl hukot. To by se rozjel poslanecký lobing. :)

    Pro odlehčení. Já taky používám windows a měl jsem rád 98,XP,7 u desítek ještě nevím. Ale nic to nemění na mám názoru na státní správu.

  • 13. 2. 2017 17:50

    j (neregistrovaný)

    2nome: To mas blby, protoze z 0 se da tezko neco ukrast (pardon, odklonit). Treba takovej registr aut je typicka uloha pro stredoskolaky, i schopnejsi decka ze zakladky to daj. A funguje jim to. Proc? No nejspis proto, ze to delaj pro zabavu zadarmo ve svym volnym case, pripadne v ramci nejaky ty rocnikovky do skoly. To vis, udelat jeden webovej formular, a jednu databazovou tabulku (prehanim jen velmi mirne), to stoji v nasich specifickych podminkach nejmin miliardu. A provozovat web po 250 uzivatelu stoji v CR 100M/rok minimalne.

    Presne proto tu sou ve statni sprave z amiliardy opice, protoze z tech miliard se tuhle prispeje na "dobrocinnost" = urednikovo deti pojedou na sponzorovanou dovolenou, tamhle na nejaky ten "sport" = urednik dostane permici gratis ...

  • 13. 2. 2017 18:26

    Lael Ophir

    Registr vozidel řeší různé typy vozidel s různými parametry, různé druhy správních úkonů (přihlášení vozidla, změna údajů o vozidle, změna vlastníka nebo provozovatele, vydání SPZ, technická způsobilost jednotlivě dovezeného silničního vozidla), většinou jde o žádosti které se zpracovávají formálně vzato ve workflow. Samozřejmě se udržuje historie údajů, audit trail atd., a má interface například na základní registry (vlastníci a provozovatelé), evidenci odcizených vozů atd. Vede záznamy o cca 7.5M vozidlech, aplikace má minimálně desítky číselníků s vazbami na další systémy... Vaše představa o řešení stylem "jeden webovej formular, a jednu databazovou tabulku" je opravdu vtipná.

  • 14. 2. 2017 9:01

    j (neregistrovaný)

    To vizejo lulane, a ted tu o hurvinkovi ...

    I danova evidence kterou vede nejobycejnejsi zivnostik je o 10 radu slozitejsi.

  • 14. 2. 2017 21:51

    PTv

    Jen taková maličkost.
    Původní registr evidoval daleko více informací a to po mnoho let a bez problémů a pádů.
    Dokonce pokud se nepletu byla nachystaná aktualizace na nové podmínky.
    Jenže zapomněli tvůrci dát na správná místa všimné a tak to dostal někdo jiný a výsledek ?
    Mnoho pádů a následné ukončení a změna dodavatele ....

    Je potřeba trochu přemýšlet.

    Proč asi pošta stále jede na tom tupém linuxovém řešení ?
    Koukali jste někdy na obrazovky na poště ?
    Protože potřebují fungovat, ne aby měli fronty, na poště na to nemají čas. Lidi by je sežrali.

  • 15. 2. 2017 20:02

    Lael Ophir

    Původní registr byl rozdělený tuším po krajích (nebo po okresech?), takže neexistovala jedna celostátní evidence. Mám za to že chyběla i vazba na základní registry. Navíc byla DB plná chyb. Nebudu tvrdit že byl přechod dobře zvládnutý, protože by to byl velmi špatný vtip.

    Zajímavý byl způsob zadání zakázky. Tu bez výběrového řízení dostala společnost, se kterou ministerstvo mělo léta podepsanou paušální smlouvu na nesmyslný objem práce. Registr měla dodat v rámci toho přeplaceného paušálu. Pak jsou tu výmluvy že se před startem projektu měnil ministr, že nevýhodnou smlouvu na paušál podepsal ještě předchozí ministr atd. K tomu se přechod zmršil tím že nákup HW prováděla jednotlivá města samostatně, a dělala si i instalaci, která byla často odfláknutá (stanice nebyly v doméně takže doménový certifikát, byly špatně nainstalované tiskárny). Dále problémy se školením... Je to celé takové české. Jestli v tom byla korupce, a případně v jaké výši, to je asi na jinou diskusi.

    Důležité je ale to, že z hlediska problémů je úplně jedno na jaké platformě to postavili. Není to tak že kdyby místo Windows použili Linux, tak by zázrakem proběhlo výběrové řízení, instalace stanic proběhla na jedničku s hvězdičkou, data v původní DB nebyla nekonzistentní, nebyli by zaměstnanci nedostatečně proškolení atd. Problém není v platformě, ale ve věcech okolo.

  • 13. 2. 2017 18:04

    Lael Ophir

    Ad Jen by se muselo zapojit(spolu­pracovat) více úřadů ve spolupráci s vysokými školami. A to by byl hukot - nasazení studentů na nucené práce ve státní správě? A co kdybychom nasadili programátory? Každý by musel za rok odpracovat zdarma týden pro stát :)

  • 14. 2. 2017 21:33

    PTv

    citace: A co víc ještě bych šel tak daleko že bych jako česká republika darovala 1mil. dolarů Libre Office na vývoj a ještě loboval pro podobný dar u ostatních států. A klidně by v rámci ČR vypsal soutěž o dejme tomu 2-3 nejvíce požadované funkcionality a těm kdo do konce daného roku odevzdají požadovanou novou funkcionalitu v rámci Libre Office tak by dostal balík peněz. A na to bych klidně dal další 1.mil. dolarů.
    konec citace:

    To kdyby se stalo, tak LO má stejné ne-li lepší funkce než MS OFFICE 2016-xxxx

    Ale kdo by byl dostával dárečky a krabice s vínem (co se samy mění v peníze) ?
    Jak by pak ti státní úředníci financovali své dovolené ?

    Ano, MS dává studentům a školám Windows a Office za darovací ceny, a učitelé pak požadují vše v OFFICE od MS, a nezajímá je, že třeba rodiče nemají PC na Windows 10, a nemají na to si koupit MS Office, protože jim stačí LO už 10 let.

    A kde je tedy svoboda ? Nikde.

    Osobně, tak jak je uzákoněný státní jazyk (u nás čeština) tak bych uzákonil formát pro texty a tabulky.

    Stát si nemá dovolovat nutit občany k užívání něčeho co užívat nechtějí.

  • 15. 2. 2017 20:06

    Lael Ophir

    Podotýkám že společnost Sun Microsystems utopila v OpenOffice v přepočtu více než miliardu korun za nákup StarOffice Ltd. a další rozvoj produktu. Nějakých 25M Kč je poměrně nízká částka.

    Ad kdo by byl dostával dárečky a krabice s vínem - nejspíš dodavatel podpory, dodavatel HW, integrátor, IT outsourcer atd. Zrovna v případě MS produktů jsou ceny veřejné a státní správa používá dost výhodné multilicence, a prostor pro korupci je ve srovnání se zbytkem IT aktivit dost omezený.

    Ad MS dává studentům a školám Windows a Office za darovací ceny - což je jistě nefér. Naopak když je LibreOffice zdarma, přestože do něj Sun nalil více než miliardu Kč, tak je to pro blaho lidstva :)

    Ad rodiče nemají PC na Windows 10, a nemají na to si koupit MS Office - školy často poskytují licence i žákům.

    Ad Stát si nemá dovolovat nutit občany k užívání něčeho co užívat nechtějí - a co když firmy a občané nechtějí používat LibreOffice? Pak je v pořádku jim ho nutit, protože je to váš oblíbený kancelářský balík?

  • 15. 2. 2017 22:21

    PTv

    Ano školy poskytují licence i žákům, mnohdy licence nepoužitelné. Neboť žáci nemají ve všech případech PC jen samy pro sebe, takže při strikním výkladu licence, pak na tom PC nemůže třeba rodič nic napsat, neboť co napíše je komerční použití, stačí aby to byl hloupý živnostník.

    A upřímně, neměli by na škole učit vše ? Tedy nejen MS Office ale i LO a OO ? Není škola o vzdělávání ?

    A kdo tady mluvil a psal o vnucování nějakého produktu ? Já si osobně vystačím na 90% psaní textu s hloupým Wordpadem a Geditem. Protože stejně pokud to má vyjít pak v něčem rozumném, tak to přesypu přes Adobe Suit či jiný produkt.

    Nicméně, tuto debatu končím. Už mne nebaví. Ať si používá kdo chce co chce. Mě je to jedno. Já si s těmi dokumenty poradím vždy. Naštěstí linux umí použít vše, a vždy minimálně na nějakém přístupném stroji je určitě použitelná verze programu co potřebuji.

    Přístup MS je monopolní, někdo ten monopol chtěl překazit, jenže když se chtějí výsledky hned, existuje jediné řešení a to MS

  • 16. 2. 2017 18:33

    Lael Ophir

    Ad při strikním výkladu licence... - vy jste někdy viděl Čechy něco vykládat striktně? :) Samozřejmě pokud student sdílí počítač s rodičem-živnostníkem, tak by licenci měl mít rodič-živnostník. Pokud žák nemá počítač, má většina škol computer lab.

    Ad neměli by na škole učit vše - měli by učit to co žáci budou potřebovat v praxi.

    Ad tuto debatu končím. Už mne nebaví. Ať si používá kdo chce co chce - souhlas, ať si používá kdo chce co chce.

    Ad Přístup MS je monopolní - v čem konkrétně? Formáty MS Office jsou dokumentované a standardizované u ISO, a na trhu je konkurence (LibreOffice zdarma plus placené aplikace, přestože řadu z nich OpenOffice zabil).

  • 14. 2. 2017 21:21

    PTv

    Problém kompatibility mezi LO, OO a MS Office není ani tak v LO a OO ale v MS Office a jeho neschopností udržet kompatibilitu formátu DOC, resp jediný kompatibilní formát byl v .doc z MS Office 2003

    MS Office neumí korektně číst ODT, a LO má s různými verzemi DOCX taky problém, ono mnohdy nelze korektně číst DOCX mezi jednotlivými verzemi MS Office 2007-2013-2016 (nedejbože jejich onlinový Ms Word)

    Chytrý ajták nastavil v LO na tvrdo používání formátu MS Office 2003 (doc a xls) a v té chvíli několik let neměl nikdo problém.

    Tedy kromě úředníků co nedostávali spropitné za používání MS Office a úhrady faktur,

    ad. 4. je jediný a pravý důvod PROČ Mnichov chce přejít zpět k super Windows, nejlépe Windows 12 (budou určitě bez bugů)
    Zjistili, že při používání Linuxu, nemohou dostávat úplatky za dodávky HW a SW, protože se prostě a jednoduše jen opravuje co skutečně zhavaruje.
    A dodavatel IS nedodržel smlouvu, protože mu MS za to zaplatil, byla to jediná možnost jak lunuxu "zlomit" vaz.

  • 15. 2. 2017 20:15

    Lael Ophir

    Ad v MS Office a jeho neschopností udržet kompatibilitu formátu DOC - dáte nějaký konkrétní postup jak například ve Wordu 2010 vytvořím dokument, který pak nepůjde správně otevřít ve Wordu 2013?

    Ad MS Office neumí korektně číst ODT - to souviselo s tím že formát ODF není dostatečně dokumentovaný. Těžko například správně interpretovat vzorce ve spreadsheetu, když v ODF vůbec nejsou popsané. Do ISO standardu ODF se ty vzorce (jako zcela základní funkcionalita spreadsheetu!) dostaly až v půlce roku 2015.

    Ad při používání Linuxu, nemohou dostávat úplatky za dodávky HW a SW - ehm, to myslíte že si pak všechen SW píšou "doma", a HW vyrábějí ve sweatshopu vedle recepce? :) Ve skutečnosti v Mnichově napsali dost kódu pro automatizaci OO/LO, dodělávali nějakou funkcionalitu do OO/LO atd. Předpokládám že na to měli externisty. HW samozřejmě pořizují běžným způsobem. Je dost naivní si myslet že když si stáhnete instalačku Linuxu zdarma, tak najednou nebude korupce.

  • 15. 2. 2017 22:15

    PTv

    Jistě že bude korupce, tu nelze vymýtit.
    Ale beru to z jiné stránky, holt jim na tom Ubuntu nejel WoT a další hry. Museli jen pracovat.
    Navíc nemohli si tam nainstalovat co chtěli a kdy chtěli, museli volat ty hloupé IT.

    A nákupy HW jsou vždy největší lákadlo na korupci.

    A konkrétní postup jak vyrobit dokument v Wordu 2010 aby nešel přečíst v Wordu 2016 ....
    Tak jo. jeden znám. Ulož soubor do formátu docx a pak to přejmenuj na .doc jen... a otevři.
    Určitě to půjde bez problému :-)

    Jinak ke mne se dostávají soubory co otevřít nejdou. Moc po příčinách proč to nejde nepátrám. Soubor opravím a poslu zpět.

  • 16. 2. 2017 18:35

    Lael Ophir

    Ad na tom Ubuntu nejel WoT a další hry. Museli jen pracovat - instalovat hry na pracovní počítač je zjevné porušení interních směrnic (které by každý zaměstnavatel měl mít). Omezení instalace SW je možné snadno vynutit přes GPO.

    Ad Ulož soubor do formátu docx a pak to přejmenuj na .doc jen... a otevři. Určitě to půjde bez problému - ano jde to bez problémů.

    Ad ke mne se dostávají soubory co otevřít nejdou - většinou pomůže File/Open, vybrat soubor a dát Repair and Open.