No tak jednou někam stejně musíte - na CzechPoint pro datovou schránku nebo někam pro plně ověřené MojeID...
Dostal jsem (protože mám plně ověřené MojeID) ten klíč a nedopatřením jsem si aktivoval napřed přístup přes MojeID+Windows Hello (PIN), pak teprve ten klíč. Takže, když tam chci, klíč fakt nepoužiju, není důvod. Ale je to druhý prostředek, kterým můžu zpřístupnit nějaký jiný (ale na to mám i eObčanku).
No ale proč ne, někde na jiném počítači (v práci třeba) se ten klíč uplatní.
Jen těch důvodů pro Portál Občana zase tak moc pořád ještě není.
Já to beru spíš jako průzkum, chci jít s dobou. Do teď jsem to ignoroval. Ke státním elektronickým "dvěma prstíčkům" se stavím opatrně, až odmítavě. Každopádně počítám s tím, jak už to tak bývá, že se dostanu do klasického:
"No jo, ale když máte tohle, tak musíte mít tamto, ale to nejde bez támdle toho a pak zas nemůže toto, ale za to se tam tudle to pošle automaticky, ale pak už to nejde změnit ... atd"
Jo, v podstatě bez datové schránky zjistíte, že máte více méně smůlu.
Máte-li živnost, je tady užitečná možnost podat přehled o příjmech a výdajích pro ČSSZ, datová schránka zase umožní podat DPFO čistě elektronicky. Dostanete se na eRecept. Pošlou vám dva měsíce předem informaci, že budete mít na autě konec STK.
Takže zatím více méně drobnosti, ale míří to dobrým směrem.
Pro živnost vám stačí datová schránka fyzické osoby nepodnikající (DPFO se tím ověřit dá, protože v případě živnostníka je to podání smíšené - tedy FO podnikající i nepodnikající).
Kontraindikace: dostáváte-li hodně úředních lejster, která byste musel konvergovat do listinné podoby (soudíte se o něco, stavební řízení), přínos může být až záporný.
Má zkušenost je taková, že zřízením datové chránky musím některé věci řešit přes tuto, takže mi třeba těžko někdo poradí v místě na úřadě - musím se prohrabávat návody. A když jsem ukončil živnost, ukončili mi i tu chránku k tomu zřízenou a musel jsem si ověřit novou. Tak mám dokonce dvě - jednu neaktivní. Neříkám, dělám přes ni úkony, ale nakonec dalko podstatnější by bylo, aby úřady spolupracovaly. To by byla teprve úleva. Toto je spíš takový bonus pro přístup. A ve finále se mi několikrát stalo, že jsem musel na úřad, pak vyplňova podání přes schránku a až pak zase na jiný úřad. Dokonce odtud i mažou zprávy, takže já, který jsem jich tam měl pár jsem o ně bez varování přišel. Ale poslat mi zprávu, abych se musel přihlásit, s přáním do nového roku, to ano. Fakt dík. No, úřady. Celkově ale aspoň díky za toto.
Mimochodem, Datové Schránky provozuje MV a dává přístup Poště. Paní na přepážce udělala chybu při opsání mého jména - to se mi s mým příjmením stává dnes a denně - a když jsem to byl reklamovat, tak jsem si s úžasem vyposlechl, že si za to sama musí udělit 200 nebo 300 pokutu. Tak jsem napsal stížnost na Českou poštu s tím, že udělat chybu v mém příjmení není vůbec problém a hlavně, že není normální, aby tento regulační poplatek mířený na zodpovědnost uživatelů musela platit ona jako administrátor a ! že si nepřeji, aby ji s touto stížností otravovali. A co udělala pošta? Došla mi odpověď, že si ji našli podle mého mailu, donutili ji chybu uznat a tím mám prej být spokojený. A poplatek je prej normální, protože to účtuje MV. Pardon za to slovo, ale debilita na druhou
+ předemnou tam byla nějaká nepřizpůsobivá rodinka (v barvě většinové podotýkám) a řvali tam na tu paní až mě z toho hezky nebylo a ona jim nemohla vysvětlit, že toto je pošta a ne banka. A pak ta moje schránka. Chuděra. A pak je ještě nutí tam prodávat nějaké losy.
17. 12. 2020, 17:07 editováno autorem komentáře