Core Ultra 7 155H ma peak consumption az 115W, TDP oficialne udane je 28W. Externi napajeci zdroj dava 65W, display je IPS. Telo tvori vic diry, nez plast.
Steam deck ma TDP 4-15W, napajeci zdroj dava maximalne 45W. Maj verzi s OLED display (vic citelny, min zravy). Perforace pro chlazeni vcelku minimalni.
Mne se ale ten MSI Claw stejne libi vic, ma vyssi vykon, a ted v zime na tom pujde hrat i venku v parku na lavicce a bez rukavic.
Ale ta 155H jde nastavit níže. Výrobce nemusí využít plný potenciál čipu, zejména pokud mu s ohledem na napájení a chlazení nedokáže zajistit podmínky. Je jedno, co má Steam Deck, to je prostě Steam Deck.
Já osobně bych to tipoval, že tady prostě MSI dostala nabídku od Intelu, která se neodmítá, což ale neznamená, že tohle nebude zajímavé zařízení. A možná s ohledem na stále ještě lepší vyladěnost Intelu na Windows to třeba bude i celkem dobré. Ostatně díky tomu běžný hráč nebude muset řešit, jestli/jak mu ta hra přes Proton pojede či nepojede. Je klidně možné, že jak si Valve ladí Proton pro Steam Decky, tedy APU AMD, tak prostě nemá chuť to řešit ještě pro Intel, a tak tam MSI prostě W11 raději dala.
Pro hráče optimální, pro Linuxáka uvidíme, jestli tam nebudou nějaké překážky proti nahození jiného OS.
Jakoze ne ze bych chtel tak obajovat windows, ale pokud se rozhrani toho MSI handheldu hlasi jako XINPUT ovladac(coz skoro urcite hlasi, kdyby ne, byli by padli na hlavu) tak vetsina novych her (tj hry za nejmene poslednich 10 let) to vezmou korektne bez nejakeho nastaveni, pokud gamepad pouzivaji. Uz dlouho jsem nevidel hru kde ovladani gamepadem davalo smysl, byla pro Windows a nepodporovala protokol XINPUT.
Jasen pokud nekdo chce hrat startegine nebo "real" letecke simlatory na gampeadu bude potrebovat nejake to postouchnuti v nastaveni, ale to vetsinou nebude uplne vyznamna cilovka takoveho zarizeni.
Nadruhou stranu, osobne treba nevidim moc smysl ThunderBoltu u takoveho zarizeni, jen zvysovani ceny.
Co to je "o dost"? Nemohu samozřejmě soudit u 155H s různými limity napájení, ale pro představu: jaký výkon ve hrách dává 13900T versus 13900KS s povypínanými limity. Ono je to často u Intelu tak, že pokud srazíš výkon ve hrách o řekněme 15%, klesne spotřebě/teplo na polovinu. To může být do určité míry příklad i tohoto MSI stroječku, který cílí primárně na hry. Samozřejmě ve ffmpegu či Blenderu to bude mít výryznější dopad, ale sakra, kdo by kupoval ultramobilní herní konzoli, aby na ní louskal CPU-intensive úlohy?
Uvidíme, jestli to někdo změří.
Svojí odpověď výše upřesním: Windows 11 nepatří nikam, ale starší Windows jsou v pohodě. Windows 11 odpovídá problémy Windows Vista před SP1 a Me: má výkonnostní problémy (sám Microsoft někde napsal, že na hry zatím máme používat 10tky) a i funkční (problémy s uspáním do paměti a na disk, problémy i s různými DPI, které už předtím byly vyřešené - různé DPI se vás týká i s jedním monitorem, když se např připojíte z notebooku doma do PC v práci nebo na server).
Linux má taky svoje problémy, aktuálně hlavně s Waylandem. Museli byste mít někoho, kdo vám pomůže obejít jeho nedostatky. K čemu vám jsou výkřiky "MnĚ VšechNO fuNgUJe", když vy potřebujete něco, co jste dosud nepovažoval za tak speciální feature a předtím to v Linuxu fungovalo.
Lidi to řeší prodloužením používání dosavadního PC. On už taky výkon neroste tak rychle jako dřív, resp. výkonnější HW je dražší a v původním budgetu se výkon nezvýšil. Další řešení je přechod na Mac, což se týká (polo)profesionálů, na které je macOS zaměřen (video, audio, ale i třeba programování, protože i pasivně chlazený letitý lowend kompiluje až několikanásobně rychleji některé jazyky než x86).
Na SteamDecku se zase ukazuje jako blbý nápad používat optimalizace jen pro SteamOS. Pokud opomeneme Steam ,všichni ostatní klienti podporují především Windows environment.
Windows by ostatně elegantně vyřešil většinu stávajících neduhů s provozem SteamDecku které se zde řeší sideloadingem a dalšími stejně nutnými úpravami.
Windows nic elegantně neřeší, viz mapování gamepadu v mých příspěvcích výše. A klienti ostatních obchodů řeší opensource náhrada, kterou používáme i na Macu, protože většina her v nich nepodporuje nic jiného než Windows. Ale v alternativním klientu mám namapovaný WINE nebo CrossOver.
> Na SteamDecku se zase ukazuje jako blbý nápad používat optimalizace jen pro SteamOS.
Valve ale říká, že máme hru udělat pro Windows, ne nativně pro Linux. Však WinAPI je jediné stabilní API na Linuxu, většina nativních linuxových verzí časem přestala fungovat ;-)
10. 1. 2024, 08:05 editováno autorem komentáře