Vlákno názorů k článku
Nadace GNOME mění výkonného ředitele od radekm - A zlepšila se vlastně finanční situace GNOME po...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 7. 2024 11:47

    radekm
    Stříbrný podporovatel

    A zlepšila se vlastně finanční situace GNOME po jejím působení? Nebo jde pryč, protože ničeho nedosáhla?

    Ptám se, protože vychvalovaný 5 letý strategický plán vypadá velice obecně jak od chatbota.

  • 15. 7. 2024 20:41

    SoongVilda

    Spíš zlepší se celé GNOME? Však to jeden velký špatný vtip, co přestává být vtipný.

    Připomíná mi to bandu nadšenců, co si snaží hrát na Apple, ale prostředí jako má MacOS z toho aktuálním přístupem nikdy neudělají.

    Budu se opakovat, dělat z DE prohlížeč... do DE budeme přidávat funkcionalitu skrz addony v javascriptu, pak nějaký nedostane update a sundá to celé GNOME... (osobní zkušenost).

    I ten Steamdeck používá KDE a to bylo a ještě je naprosto nevhodné na dotykovou obrazovku. Oni mají svůj píseček, neposlouchají uživatele. V každé anketě vidím, jak se GNOME v popularitě propadá víc a víc.

    Nejlepší je ten dakr mode, kdy člověk přepne do dark mode, ale půlka aplikaci se nepřepne? Proč? Prostě proč? :D Jo aha, že to neumí starý GTK a musím to manálně fixnout skrz workround. Sorry, já si nechci dobastlovat DE, co je označeno jako stabilní.

    No to je hezký, proč to teda na KDE funguje a všechno následuje dark mode? Proč mi na GNOME po 1 minutě hraní padnou fps z 160 na 20fps? Na KDE je stabilních 200fps? Co bude s VRR (Variable Refresh Rate)? Experimentální po 3 letech nekonečného Merge Requestu? :D Eh... ať s tím GNOME něco udělají.

  • 16. 7. 2024 12:44

    Kate
    Stříbrný podporovatel

    > ale prostředí jako má MacOS z toho aktuálním přístupem nikdy neudělají.

    Popravdě v to dost doufám, Gnome mi sedne, ale Mac OS vůbec :D

  • 16. 7. 2024 13:00

    Ladis

    Co se mi zas na macOS líbí, oni si nemusejí na nic hrát. Ovládá se to desítky let stejně. Buď si na to člověk zvykne, nebo ne no.

  • 16. 7. 2024 14:27

    Bez Podezdívky

    Jo, MacOS bych opravdu používat nemohl. Na druhou stranu (možná to byl jeden z bodů kritiky?) by bylo vhodné v určitých věcech dát větší volnost v nastavení, aby se to pak nemuselo řešit přes různá rozšíření, která občas působí problémy.

  • 16. 7. 2024 17:18

    Jiří Eischmann

    Jenže každá volba v nastavení znamená kód navíc, na který musíte mít zdroje, abyste ho udržoval. A když je nemáte, je to problém. GNOME jede filozofii, že věci, u kterých si nejsme jistí, že je budeme moct dlouhodobě udržovat, tam prostě nedáváme. Jak mi nedávno říkal kolega, který oslavil 10 let v týmu a mimochodem dělá taky na GNOME: "Na začátku jsem si myslel, že nejtěžší je ten kód napsat. Dnes vím, že je to tak 20 % práce. Zbytek je dostat ho do udržitelného stavu a udržovat ho."
    KDE má mnohem více voleb a tudíž více kódu, ale taky nemá tak vysokou laťku. Každý, kdo KDE používá, ví, že to prostě občas skřípe. To je daň za to, že udržujete množství kódu, na které nemáte adekvátní zdroje. Uživatelé, kteří používají KDE, jsou ochotní to akceptovat a ocení to množství voleb. Uživatelé GNOME zase víc ocení odladěnost než množství voleb, proto jej používají. Mít ale obojí s množstvím vývojářů, které oba projekty mají, prostě nejde.
    Buďme rádi, že oba projekty mají rozdílné přístupy a uživatel si může vybrat.

  • 16. 7. 2024 18:09

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    @Jiří Eischmann

    a co Xfce? ma mnohem vice voleb, mnohem mene vyvojaru, na rozdil od Gnome NEdostava milion-dolar-ove prispevky... a Xfce neskripe ;-)

  • 16. 7. 2024 18:28

    Jiří Eischmann

    Tak ono to není jenom o množství voleb. Můžete mít software, který nemá jedinou volbu a přitom to může být komplexní projekt. Xfce může mít o pár zatržítek v nastavení víc, ale oproti GNOME je to (i funkčně) jednoduchý software. Navíc technologicky zaostává. To může být pro konzervativní uživatele výhoda, ale asi těžko z toho budete dělat výkladní skříň linuxového desktopu. Kolik let jim trval přechod na GTK3? Kolik let jim bude trvat přechod na Wayland, který GNOME a KDE podporují už roky? Kolik let jim bude trvat podpora HDR? Naše zákazníky by asi nenadchlo, kdybychom jim řekli: "Podpora HDR? Možná za 10 let, ale v Thunaru, v Thunaru máte hromadu zaškrtávátek v nastavení!"

    Ne, Xfce taky nenašlo nějaký magický lék na efektivitu.

  • 16. 7. 2024 18:37

    Ladis

    Mimochodem, GTK 3 nebylo důležité , dokud nebyl potřeba přechod na Wayland. A ten je taktak funkční po více jak deseti letech až teď.

  • 16. 7. 2024 18:52

    Jiří Eischmann

    GTK2 neumí třeba vůbec škálování, navíc je už mnoho let neudržované, takže i plné neopravených chyb včetně těch bezpečnostních, já bych řekl, že je dost důležité i bez Waylandu, ale proti gustu...

  • 16. 7. 2024 19:26

    Ladis

    V majoritní distribuci Ubuntu (prostředí Unity) fungovalo škálování 10 let před Waylandem, dokonce na více monitorech s různým DPI. Ano, bylo to implementováno na úrovni správce plochy (a patche do Firefoxu) a ne GUI toolkitu, ale stejně fungují věci i ve Waylandu, který si zakládá na tom, že nic neumí (např zmiňované HDR bude muset každý desktop implementovat znova).

    A k udržovanosti: V 32bit verzi stále podporovaného Windows 10 pustím 16bit GUI aplikaci pro Windows 3.x. Pro 64bit verzi komunita zachránila NTVDM určený pro ne-x86 architektury, takze instrukce CPU softwarově emuluje a obchází problém, že 64bit OS nemůže spouštět 16bit aplikace (donedávna fungovala ještě virtualizace přes HAXM, ale to bylo jen pro Intel CPU a nedávno podpora skončila).

  • 16. 7. 2024 19:39

    Jiří Eischmann

    Ano, bylo to implementováno na úrovni správce plochy (a patche do Firefoxu) a ne GUI toolkitu

    Jenže pokud nemáte podporu na úrovni toolkitu, tak ten výsledek bude stát vždycky za starou belu. Stačí se podívat, jak "výborně" škáluje GIMP na HiDPI displejích. Buď mu kompozitor řekne, ať vykresluje na standard DPI a pak tu bitmapu roztáhne a máte správně rozložení UI, ale je to rozmazané, nebo mu řekne, ať vykresluje na HiDPI a budete to mít ostrý obsah okna, ale rozbité UI. A opravdu mě nenapadá, jak toto omezení toolkitu obejít s nesuboptimálními výsledky.

  • 16. 7. 2024 20:11

    Ladis

    Podpora na úrovni toolkitu je pěkná - dokud používáte ten správný toolkit a jeho verzi. Nedej bože pokud nepoužíváte žádný toolkit, např hry, kde většina využívá na nižší úrovni SDL.

    Za druhé, jako uživatel nemůžu narozdíl od Windows a macOS zvolit, jak se má daná aplikace vykreslovat. Vy jste rozhodli za nás (jak zobrazujete GIMP vs Chrome, pokud tedy ten už nemá Wayland by default). Kdyby to mohl zvolit uživatel, tak aplikace dostala bug reporty a opravili by to.

  • 16. 7. 2024 18:43

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    a co rikaji vasi mainstream zakaznici na:
    - "Ikony na plose? To sme zrusili protoze to nikdo nechce"

    jestli v Xfce z "par zatrzitek navic" je treba 10 takovych ktere vyzaduju, tak je mi cela "modernost" Gnome u zadeke ;-)

    btw: o kolik by bylo Gnome oklestenejsi, nebo jak dlouho by trval Wayland apod, kdyby nebyli ty milion-dolar-ove dary? ci naopak, kdyby stejne financni dary co dostalo Gnome, by dostalo Xfce, myslis ze by mu nektere veci trvali tak dlouho?

    jinak Gnome sem chvili zkousel asi pred rokem a oproti Xfce to bylo strasne neohrabane, vse zabiralo vice mista a trvalo dele... chapu ze nekomu Gnome muze stacit ale jsou lidi kterem staci i Windows, ze ;-)

  • 16. 7. 2024 18:54

    Pavel Tavoda

    > vse zabiralo vice mista
    To je feature by design

    > a trvalo dele
    Mate nieco konkretne? Mne desktop naozaj pripada ovela sviznejsi na Waylande ako na X11.

  • 16. 7. 2024 23:25

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    @Pavel Tavoda

    > > a trvalo dele
    > Mate nieco konkretne? Mne desktop naozaj pripada ovela sviznejsi na Waylande ako na X11.

    nemyslel sem delsi vypocetni vykon, ale ze bezne veci jako pustit program, ovladat terminal, manipulovat s oknama, vyzadovalo vice kroku nez v Xfce...

  • 16. 7. 2024 19:05

    Jiří Eischmann

    Je super, že vám Xfce vyhovuje víc, já vám to nevymlouvám, ale nerad bych tu zabředl do diskusí o osobních referencích.

    A k tomu třetímu odstavci: znáte to pořekadlo? Kdyby byly... ryby, nebyly by rybníky? Xfce vzniklo dokonce o dva roky dřív než GNOME, takže mělo náskok. Stejně se jak počtem uživatelů, tak počtem vývojářů vedle KDE a GNOME výrazněji neprosadilo. To je realita. Můžeme tu vézt diskusi o alternativních realitách, co by se stalo, kdyby zaujalo nějakou firmu, která by do něj zainvestovala, apod. Ale osobně to považuji za ztrátu času.

  • 16. 7. 2024 23:29

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    tak to napisu strucne a jinak....kdyz si vytahl trapne ryby ;-)

    to se ti to "vytahuje" ze Gnome trval nejaky prechod kratsi dobu nez Xfce, kdyz ma Gnome podpory nejednoho milion-dolaroveho prispevku...

    ale jak pises, Xfce mi vyhovuje nekolika nasobne vice, a vymluvit bych si to ani nenechal :-) obcas si reknu ze mi tam neco zchazi, ale urcite to neni Wayland nebo HDR a v Gnome bych to skoro jiste take nenasel :-)

  • 17. 7. 2024 10:52

    Jiří Eischmann

    Tak si tu diskusi přehrajte od začátku. Vy jste přišel s tím, že Xfce zvládá to, co GNOME s mnohem menším počtem vývojářů, jakoby měli nějakou kouzelnou hůlku na efektivitu. Na to jsem vám napsal, že Xfce je výrazně jednodušší software a navíc technologicky zaostávající. Na to jste začal argumentovat, že mají málo vývojářů, že kdyby měli víc, dokázali by to samé co GNOME atd. Já vám to neberu, klidně to tak může být, jen nechápu, jak to vyvrací onu premisu na začátku diskuse.

  • 16. 7. 2024 21:26

    martinpoljak

    Xfce neskřípe? To jsem asi ty roky používal nějaké jiné Xfce. Já ho mám rád, ale že neskřípe bych tedy rozhodně netvrdil.

  • 16. 7. 2024 23:23

    k3dAR
    Stříbrný podporovatel

    neskripe neznamena ze nikdy nemal nejaky bug, ale za asi 15let si nevybavuju:

    1. bug ktery by zpusoboval nejaky zavazny problem/komplikaci (a zaroven nebyl za chvili opraven)

    2. odebrani nejake funkcionality s oduvodnenim "je problem to udrzovat a stejne to nikdio nepouziva"

    3. prechod z GTk2 na GTk3 probihal stylem, vysledne UI bude v podstate stejne (narozdil od Gnome, kdy s GTk3 prislo naprosto jine UI/UX)

    napr. pred par lety se do Xfce nastaveni preslo na ("kontroverzni") CSD (v ramci prepisu na GTk3, v devel verzi), vzbudilo to reakci par nespokojenych uzivatelu a v nasledne verzi se z toho stala moznost navic v defaultu vypnuta

  • 16. 7. 2024 16:39

    Mlocik97

    Presne... ja mám teraz od firmy MacBook a osobne by som radšej nemal. Na osobnom laptope s Linux (GNOME) bez problémov funguje toľko vecí čo v MacOS nefunguje. Windows management je totálny humus, ani len Tiling Assistant, aby si okno umiestnil na polovicu obrazovky. O "maximalizovaní okna bez fullscreen" ani nehovorím (ide cez divnú klávesovú (ne)skratku/pro­dlužku). Prehadzovanie okien medzi workspaces je úplný otras. Btw. v MacOS ani nie je možné zavrieť aplikáciu Finder, len minimalizovať. Teda možné to je pomocou aplikácie čo stiahneš z Internetu. Ale potrebovať aplikáciu na ukončenie inej aplikácie je proste vážne sila. Ešte k tomu Finderu, ten prieskumník je v podstate absolútne nepoužiteľný. Po dlhom trápení to ako tak dostanete do použiteľného stavu, ale trebárs v default nastavení to zobrazuje len a len 3 adresáre a neumožní ani sa dostať do iných... jedná sa o adresáre: Plocha, Stiahnuté a Dokumenty. To je úplne všetko. Umiestnenie docku a jeho správanie je nezmyselné. A u okien ešte superotravná nezmyselná animácia výmeny hornej lišty, ktorá sa nevymení len zmení farbu pozadia na tmavú pri maximalizovaní okna mi príde tiež nelogická. Len maximalizujem okno, nič s hornou lištou to nemá, a prečo tá animácia a pohyb lišty do strany? Asi aby si 3 sekundy nemal možnosť tam klikať... Okno na výšku neroztiahneš cez Dock, na stranách od Docku je úplne prázdne miesto s pozadím, kde nejde nič dať. Ak však sem klikneš, okno sa ti zroluje mimo obrazovku pod hornú lištu, a vidíš pracovnú plochu, na ktorej máš aj ikony ale kliknutie na ikonu odroluje pôvodnú aplikáciu!!! Akože čože? Takto môžem klikať na Ikonku Docker a otvoriť Safari. To proste nevymyslíš. Screenshot (cez skratku shift+command+š) vytvorí screenshot a uloží ho na plochu. Nie do obrázkov ale na plochu. Widgety pri swipe zprava sú nepoužiteľné. Celý systém je jeden paskvil. O prihlasovacej obrazovke už ani nejdem hovoriť, hlavne keď nemáš možnosť ani zobraziť heslo, ktoré píšeš, navyše ti to layout vybere v podstate náhodne, raz US, raz SK raz ABC. Absolútne náhodne. A ešte horšie, nevieš to zmeniť, dokým layout nepridáš. Ale po prihlásení už máš k dispozícii všetky layouty. Nakoniec som musel cez divnú klávesovú skratku vyvolať "Voľby prístupnosti" a len tak sa mi podarilo zistiť čo vlastne píšem pomocou klávesnice na obrazovke. // superhejt najväčšieho rázu. A aby som pokračoval, kopec prekrývajúcich klikateľných prvkov je horší než na mobilných systémoch kde nie je priestor. A viete ako vyzerá inštalácia aplikácií? Vlastne nijako, neinštaluješ, len otvoríš dmg a v blbom okne pretiahneš ikonu aplikácie do položky "aplikácie". Ak už ale dôjde na inštaláciu z oficiálneho "store" (napríklad Xcode neexistuje možnosť inštalovať iným spôsobom), tak sa pripravte na to že budete musieť zadať kreditnú kartu pri registrácii účtu a tiež telefónne číslo v extrémne blbom tvare. Nie len že české má 2 políčka "predvoľba" a "tel.č." (čo je fajn) ale slovenské číslo už je "predvoľba", "area code", a "tel.č.". Problémom je že ktoré cifry telefónneho čísla paria to area code, pretože Apple zjavne nevie formát čísiel a tak môžeš zadať akýkoľvek z týchto tvarov:

    Predvoľba: +421, Area: 0550, tel.č. 500500
    Predvoľba: +421, Area: 055, tel.č. 9500500
    Predvoľba: +421, Area: 05, tel.č. 50500500
    Predvoľba: +421, Area: 0, tel.č. 950500500
    Predvoľba: +421, Area: 05505, tel.č. 00500
    Predvoľba: +421, Area: 055050, tel.č. 0500
    Predvoľba: +421, Area: 0550500, tel.č. 500

    A ono to krásne "prejde", s tým dá "účet úspešne vytvorený" a následne keď ideš inštalovať aplikáciu v store, tak to vypýta heslo a až vtedy to napíše "účet neexistuje". Pretože ho nevytvorí ak použiješ nesprávny formát. Správny bol hádajte ktorý, ten druhý. To proste nevymyslíš // superhejt na ktorý by nestačila ani sila miliárd sĺnk.

    Password manager? Hmm, v podstate nefunkčný. Väčšina ich aplikácií ani neumožní kopírovať do kolónky "heslo".

    Kôš? No, ten zavadzá v docku a ani ho z tade neod<píp>uješ, horkoťažko som od<píp>oval ponuku posledne otvorených aplikácií.Otvorením to však otvorí Finder (áno presne ten, v ktorom sa priamo otvoriť kôš nedá (bez úprav nastavení), len cez "osobitnú" ikonku v Docku.). Tak sa ešte dostanem k paskvuli Finder znova. Zarovnanie do mriežky nefunguje, ikony sa buď prekrývajú, alebo ak aktivujete zarovnanie tak to zarovná tak že jedna ikonka je na začiatku, potom je kopec kopec prázdneho miesta a ďalšia ikonka je na spodku po minúte scrollovania. // superhejt #3
    Navyše zmena zobrazenia, sa aplikuje len na konkrétny priečinok a neexistuje žiadna voľba to aplikovať na všetko. Neexistuje možnosť vytvoriť symlink, nie je možnosť xyz vecí. A stlačenie enter neotvorí daný adresár ale navrhne premenovanie adresára. Akože vážne?
    Stage manager je zas ďalšia otravnosť s prekrývajúcimi prvkami a blbými animáciami. V kombinácií s fullscreenom (teda čo je normálne "maximalizovanie" okna) je animácia ešte aj bugnutá a jedno okno sa animuje do dvoch strán súčasne.
    V launchpade to je (síce trocha obdobný problém ako v GNOME), kedy ak chceš ikonku presunúť nad inú, tak to môže skoro náhodne buď vytvoriť adresár s oboma ikonama, alebo sa ti "uvoľní miesto pod ikonou" presunutím pôvodnej na nový riadok.Horšie je však že ikonu vieš presúvať len v rámci aktuálnej stránky, takže ak máš v launchpade viacej stránok aplikácií (počet je nad 35 (mriežka 7x5)) tak to rozdelí do dvoch stránok a ikony neviem presúvať medzi stránkami, len v rámci stránky.
    Notifikácie sú ďalší humus. O ponuke okna/aplikácie v hornej lište pomlčím ako aj o iných nedostatkoch. Lebo by to bol post na 40 strán A4.

    Samotný laptop (ako HW) nie je síce až tak špatný, ale rozhodne je horší než konkurencia. Čo mu ale môžem mať za plus sú presnosť touchpadu (ale na náročnejšiu prácu aj tak treba myš), a výdrž batérie. Naopak, klávesnica je totálny paskvil. Ešte jedna divná vec, otvorenie "veka" automaticky laptop zapne.

    Inak jedná sa o model MacBook Pro - Apple M3 Pro Sonoma 14.5.

    Rozhodne je MacOS paskvil. Dokonca som do teraz ako "hejter" Applu dúfal že to nie je až tak hrozné, keď mi mal laptop prísť. Ale ono je to horšie než čo som videl z videí.

    Takže som za GNOME viac než rád, pretože ten tieto veci zvláda výrazne lepšie.

    16. 7. 2024, 16:39 editováno autorem komentáře

  • 16. 7. 2024 18:50

    Ladis

    Tomuhle dlouhému příspěvku příliš nerozumím:
    1. Divná zkratka pro maximalizaci okna: Option neboli Alt (alternativní zvětšení okna - výchozí je fullscreen).
    2. Symlink je stejný příkaz jako v Linuxu, bo obojí je unix. V GUI jsou jen věci pro běžné uživatele, aby to nepřekáželo - a to stejné platí i pro Linux (mluvím o GNOME - ve vedlejším komentáři uvedeno, že je zastoupen 10:1, protože je výchozí ve většině hlavních distribucích).
    3. Zarovnání ikon do mřížky - nastavte jejich řazení, ať ví, jak je rozmístit (já obvykle podle Jméno). V nastavení Findera to jde naklikat i globálně (vyresetuje složky - stejně jako podobná volba ve Windows).
    4. Účet jsem si vytvářel před lety a kreditku a telefonní číslo nechtěl. Ale nemohu posoudit dnes.
    5. Xcode není třeba stahovat ze Store, na webu Apple je i sekce pro vývojáře. Máte tam všechny starší verze za minimálně 10 let (používám, když mám nějaký starší macOS ve virtuálce na PC - verze Xcode je totiž svázána s verzi macOS). Pro minimalisty je i příkaz v konzoli komunitního balíčkovacího systému Brew.

  • 16. 7. 2024 19:00

    Ladis

    EDIT: Notifikace jsou slabé i ve Windows a v Linuxu (GNOME, viz výše zastoupení - musím klikat 2x, protože musím potvrdit, že chci dát aplikaci do popředí).

    Ale ty klávesové zkratky byly opravdu mnoho let nepoužitelné mimo anglickou klávesnici. Na české je číslo (např pro screenshot) se Shift a zároveň Shift je pro alternativní verzi screenshotu (do schránky místo souboru), takže to nešlo. Ale pokud si pamatuju, tak to v posledních verzích vyřešili (nějak to pochopí, ale nemám teď po ruce pro ověření).

  • 16. 7. 2024 17:31

    Jiří Eischmann

    Oni mají svůj píseček, neposlouchají uživatele. V každé anketě vidím, jak se GNOME v popularitě propadá víc a víc.

    Tyhle ankety moc neodrážejí realitu, protože v nich nehlasuje reprezentativní vzorek uživatelů. GNOME je mainstream, protože je default ve většině velkých dister. Uživatelé ostatních prostředí budou v takových anketách vždycky víc aktivní, protože chtějí ukázat, že jsou tu vedle toho mainstreamu dle jejich názoru lepší volby.

    Nedávno mi jeden člověk ve Fedoře argumentoval, že KDE ve Fedoře zasluhuje stejnou pozornost jako GNOME, protože podle nějaké webové ankety ho používá stejně uživatelů Fedory jako GNOME. Jenže my instalace jednotlivých variant Fedory počítáme, takže vím, že reálně ten poměr není 1:1, jak může ukazovat nějaká anketa, ale skoro 1:10 pro GNOME. Samozřejmě ten zásadní nepoměr ve prospěch GNOME není daný nějakou velkou technologickou převahou, ale prostě tím, že je výchozí. Ilustruje to ale, že výsledky online anket se můžou s reálnou popularitou úplně míjet.