To bylo skutečně účelem. Bohužel to řada lidí uchopila dost blbě. Zjistí, že je malý display, tak vyhodí některé prvky. Ale jako na potvoru často ty nejdůležitější. Zjistí, že je malý display, tak změní šířku sloupce. Ale z každé strany kolem toho nechá 200 pixelů šedý pruh, protože to je "company branding".
Pravda je, že jak je malý display, tak je potřeba to ořezat. A lidé se pak málokdy shodnou na tom, co je to nedůležité, co stojí za to vyhodit úplně nebo nalepit až někam na spod. Takže už z podstaty to bývá dost kontroverzní. A pak k tomu ale přihoďte tisíce případů, kdy autor byl blbec, který to buďto nezvládl vůbec technicky (zjistí výšku displaye a předpokládá, že šířka = výška * 2), nebo předvedl designová rozhodnutí, za kterými zjevně nemůže stát nic jiného než generátor náhodných čísel.
Ale co, prostě je to moderní obdoba počitadel návštěvníků, blikajících ikonek a animovaného gifu s lopatou na každé druhé stránce. Alespoň máme téma do hospody: bude Unity patřit k těm případům, kdy autoři vyhoví většině uživatelů?
Tohle asi jediná dobře zvládá mobilní Opera, pokud jde o čtení textu alespoň. Tváří se (v závislosti od nastavení) jako desktopový browser, ale text "reflowne" v paragrafu tak, že je akurát na šírku displaye.
Jeden z nejhorších současných trendů jsou neodskrollovatelné navbary a podobné zvrhlosti, kdy si dizajnéři řekli, že nám sežerou viewport pixel po pixelu. Kdysi jsme se smáli lidem, co měli nainstalovanou spoustu toolbarů, teď nám to servírují rovnou v html.
Někde jsem viděl statistiku, že uživatelé středních a velkých tabletů, ale také uživatelé smartfounů s velkou uhlopříčkou vůbec nechtějí responzivní design ale plnohodnotný web - vždyť přece proto si to kupovali. Osobně mi to ještě nikdo neřekl.
Hodně ražená practice je mobile first, že se začne od nejmenšího viewport, ale tohle právě asi se.e tyhle uživatele, protože tam je většinou polovina věcí než na normálním webu a pak se přidává. Nevím, můj nápad to nebyl. Osobně mám radši začít od normálního webu (ten největší viewport) a nevyhazovat obsah, jen ho jinak seskládat a pak uživatelé nenadávají že tam není na co jsou zvyklí, jen musí zaskrolovat a dost často se to i na těch tabletech hodně podobá normálnímu webu a jsou to pak jen menší úpravy při úpravách sestupně podle viewportu. Často jenom šířky, paddingy a marginy a nějaký align + se zkrátí ukázky textů, zmenší font ..... Nevím, připadne mi jednoduší obsah zkrátit nebo ubrat, než postupně přidávat víc a víc.
Nevím, jak by to konkrétně mohla komunita "netolerovat". Vydat zákaz Unity 8? Poslat policii do sídla Canonicalu? A kdo by takto rozhodoval jménem komunity?
Komunita jsou jednotlivci, ale jinak máte částečně pravdu. Nejde o ty, co nejvíc řvou proti Miru, proti Unity 8 a/nebo proti Unity jako takovému. Ti Ubuntu nepoužívají a Canonicalu můžou být ukradení. Horší je to s námi, kteří jsme byli s Ubuntu spokojeni. Teď Unity 7 stagnuje, z 8 se stala ubohá fraška a nám pomalu, ale jistě dochází trpělivost.
Ja som "kupodivu" so stavom Unity7 spokojný. Je stabilné, svižné a je použiteľné na troch monitoroch o rôznom DPI aj na 4K obrazovke. Už som asi vyrástol z toho, aby som si žiadal nové funkcie pre novotu samotnú. Jedna vec, ktorú už chcem je Snap a to vyzerá byť na dobrej ceste.
No právě. Unity 7, přes své nepopíratelné přednosti a dobrou koncepci se už v podstatě dál nevyvíjí, dlouholeté bugy a problémy se neřeší (např. podpora gnomových aplikací s client side dekoracemi není ani zdaleka optimální, do Launcheru si nejde jednoduše přidat vlastní ikonu jako zkratku na něco, s novějšími verzemi Nautilu si Unity moc nerozumí a v té stávající přístup k SMB úložištím funguje přinejlepším sporadicky). Na prakticky všechny bugreporty nebo žádosti o fičury Canonical odpovídá ať vyčkáme, že přijde Unity 8 atd. Teď už má zpoždění čtvrtým rokem, neděje se absolutně nic, na desktopové uživatele Canonical okázale kašle - kdysi hlavní uživatelskou základnu, včetně těch firemních a platících - a jediné, co byli schopni realizovat, je stupidní video, o kterém správně říkáte, že nepředvádí nic ani trochu atraktivního.
NJ, ale tady jde spíš o to, že Canonical na vývoj v poslední době hází bobek. Otázkou je, jestli šetří síly na Ubuntu Touch, nebo se soustředí na cloud - ten jediný jim totiž vydělává.
Když se podívám na rozdíly dvou LTS verzí, tedy 14.04 a 16.04, tak ten pokrok / práce, kterou odvedl Canonical je skoro marginální :-(
To zas není pravda, těch velkých novinek je v 16.04 náhodou docela dost, například už jenom to, že to je vůbec první distro s integrovaným stabilním LXD (což je mimochodem projekt Canonicalu). To je věc nadmíru užitečná, kterou na desktopu ocení zejména vývojáři, testeři a správci balíků.
Kromě toho má Xenial snap, zfs, amdgpu, nový grafický stack, nový virtualizační stack a další věci, takže suma sumárum, proti 14.04 je to pokrok vlastně docela radikální.
Můj komentář výše se týká specificky uživatelského rozhraní, kde Canonical existující problémy neřeší a ohlášeného nástupce evidentně není schopen dovést do uspokojivé podoby.