Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Nejlepší hry na Linuxu od Lael Ophir - I.1 Když jsem naposledy instaloval nVidia driver já,...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 6. 2008 18:45

    Lael Ophir (neregistrovaný)
    I.1 Když jsem naposledy instaloval nVidia driver já, musel jsem si stáhnout zdrojáky kernelu, správnou verzi gcc, vlastní driver, a pustit instalátor. Ano, prošlo to, ale ještě bylo třeba vybrat driver v SaX2, protože instalátor driver jaksi nevybral. Přitom jsem řešil problémy s tím, že v SaX2 byl vidět obraz, ale ne kurzor myši. To proto, že si nVidia driver usmyslel, že primární monitor je ten co je ve skutečnosti sekundární (vypnutý projektor), a díky nějakému bugu byl sice obraz na obou monitorech stejný (super), ale kurzor myši byl jen na tom falešně-primárním monitoru. Potom už 3D akcelerace fungovala, ale 3D akcelerace nikoliv - TuxRacer jel jednotky snímků za vteřinu. Pak ještě 15 minut troubleshootingu s Google (zkontrolovat něco někde, bez výsledku), a pak jsem to vzdal.

    I.2 Pokud máte k dispozici balíček pro správnou verzi svého distra, budete zřejmě bez problému. V opačném případě se lehko dostanate do problémů se závislostmi, a v některých případech je nelze vyřešit. Můžete samozřejmě závislosti "přerazit" - s rizikem, že systém poškodíte (kolik už jste viděl instalací Linuxu, které na tohle dojely?). Potom je tu samozřejmě možnost kompilace. O ./configure make bych rozhodně neprohlašoval, že "vždy jde". Naopak často vyhodí Unresolved symbols, chyby datových typů atp.

    Shrnuto: to, co vám připadá jako snadné a samozřejmé, může jiným lidem připadat jako velký problém. Rozchození 3D akcelerace i instalace her jsou pod Linuxem o dost složitější aktivity, než pod Windows. A složitost těchto aktivit ve Windows je pořád tak vysoká, že si řada lidí raději koupí konzoli.

    II.1 Samozřejmě možnosti tvorby her pro Linux tu jsou. Problémem je neohrabané API (OpenGL, plus napiš-si-sám), obrovské množství distribucí (kdo to má podporovat), a malé rozšíření Linuxu (a tedy nízký počet potenciálních kupců). Navíc se domnívámm, že uživatelé Linuxu typicky nejsou z těch, kdo by byl ochoten za SW platit.

    DirectX a vůbec vývoj ve Windows je velká výhoda. Jde o objektové API, které řeší nejen vlastní 3D akceleraci, ale i ovládání pomocí různých zařízení včetně force feedbacku, 3D zvuk, hudební podkres, podporu multimédií apod. Srovnejte se situací na Linuxu, kde máte opravdu jen to OpenGL s C interface, a zbytek si musíte řešit sám (samozřejmě nadstavby nad OpenGL i DirectX existují, ale bavíme se o platformě).

    Hry id Software jsou typicky k dispozici i pro Linux, většinou s nepříliš velkým zpožděním. To je zřejmě proto, že id Software používá OpenGL (tedy se mu hry píší hůře pro Windows). Navíc IDsoft zjevně ohledně designu her zmrzl v době Dooma I. Pořád ty samé temné scény, neuvěřitelně primitivně nasázené obludy čekající až vejdete do místnosti, občas naskriptované zmizení zdi za kterou jsou obludy (nejlépe vám za zády)... Srovnejte to s technologií a designem hry v pojetí CryTeku: http://www.crytek.com/technology/cryengine-2/videos/

    Penumbra: Black Plague je sice graficky slabší hra, ale je to ukázka, že existují i komerční hry, které jsou vydány pro Linux bez velkého zpoždění.

    III S dovolením hrt počítačových her naopak prudce expanduje. Co z mého subjektivního pohledu upadá je hratelnost her. Protože jsou určeny pro širší publikum, jsou hloupější, a je v nich více klišé. Navíc buďme upřímní, hry které nás bavily ve věku 12 let, už dnes nikoho neosloví. Vzpomínky jsou pěkné, ale dnes jsme zmlsaní, starší a náročnější. I když pokud nadále hrajete OpenTTD, tak vás vývoj zřejmě minul :). S CS:Source jsem strávil hromadu času, ale když byl moc práce, musel jsem toho nechat.

    Nebojte, mě tramvaj rozhodně neujede ;)