Neměl by tohle vyhrát Oracle? Udajně zvládli špehovat 5 miliard lidí. Pár odkazů co jsem k tomu našel.
https://www.pcmag.com/news/oracle-faces-class-action-lawsuit-over-tracking-5-billion-people
https://www.theregister.com/2022/08/23/lawsuit_oracle_personal_data/
Ten rebríček je vadný... áno Google sleduje a špehuje veľmi, ale na TikTok či Facebook a pol to vážne nemá. Google je až za nimi.... Len pred týždňom bol zverejňovaný iný rebríček aj s dôkazmi a dokonca kusmi zdrojových kódov (client-side), ktoré boli analyzované z rôznych webov. A tomu verím viac. Aj keď viem že Google špehuje tiež, ako snáď takmer každý IT gigant.
Zrovna nedávno jsem to přidával do jedné diskuse na Lupě:
Dcera jedněch známých si založila FB profil zhruba v 16 letech. Asi o dva toky později, kdy měla "období" po rozchodu s první láskou, jí začaly vyskakovat reklamy na antikoncepci. Po čase se to umírnilo. Ale když měla opět pár měsíců stálého partnera, najednou se objevily reklamy na těhotenské testy a reklama na potřeby pro mimina se začala objevovat těsně před prvním ultrazvukovým snímkem. Prý je zvědavá, jestli to trefí i tajné datum svatby. ;oD
MS měl zatím za následek jen reklamy na nové a novější Office, Windows 11 a Minecraft.
Těžko říct, kolik toho ty reklamní systémy měly z Facebooku, kolik z Googlu, ale ten efekt je tu poměrně zřejmý. (A to pomíjím skutečnost, že reklama na "léčiva" je regulovaná - tedy teoreticky.)
Tak to ja radsi budu mit cilenou. 9 let zpet sme na firme celkem hodne pouzivali Skype, jako chat i na videohovory a fakt neni moc prijemny kdyz je otevreny na druhem monitoru, prijde majitel firmy, kouka vam pres rameno a na skypu reklama "Mej ho jak 20ti lety" (bylo mi 20 ... ). Nikdy jsem zadne "posilovace" muzstvi nehledal a ten fakt ze mi bylo 20, datum narozeni jsem mel ve skypu dokonce zadat verejne uz je jen tresinka na dortu. Tohle clovek fakt nechce videt.
Jako sorry, ale že 18letý holce vyskakuje reklama na antikoncepci není nikterak super personalizace na stačí dva údaje věk a pohlaví. Klidně se vsadím, že ta personalizace bude něco jako skupina s pohlavím žena a věk 15-25. Pokud někdo hledá třeba vývoj mimina což se klidně vsadím, že udělá tak 99% procent lidí po testu resp. začnou si hledat informace o těhotenství, tak není moc těžké z tohohle vyhledávání pro google odhadnou, že asi bude těhotná a může začít nabízet potřeby pro mimina. Tady bych opravdu nehledal vůbec žádné zázraky.
Tady byla spíš časová shoda se "střídáním partnerů" a následně s "koncem střídání"; i ten přechod na "miminkovskou" tématiku přišel dřív, než to slečna sama věděla (a rozhodně v tom nebylo žádné hledání). Buď mají ty reklamy dobrý odhad, nebo jiné informace.
29. 8. 2022, 15:00 editováno autorem komentáře
Tak ono to vysvětlení je celkem snadné, spoustě lidem se po střední rozpadne vztah a že si mladá holka najde kluka není nic neobvyklého klidně bych si tipnul, že to bude tak 50% všech žen 18-20. Jestli holčina nejde na vysokou školu a pracuje, tak je celkem dost velká šance, že brzy otěhotní. Mě tohle přijde jako naprosto průměrný usecase kdyby stejně cílili na skupinu žen 18-25 tak se trefí s velkou přesností, klidně bych si tipnul, že tak 10-20%. Na to pomalu není potřeba personalizace reklam.
Já bych ten Google nepodceňoval, je do hlubin a základů internetů protkanej daleko víc, než si většinou myslíme. Spousta věcí běží u něj a ani na vteřinu jsem nikdy nepochyboval, že ukládá všechno, analyzuje všechno, trénuje svoje ML na všem. Je nás 7,97 miliard a nejspíš o 6,97 miliardách něco Google ví a o 3,97 miliardách ví takřka vše, víc než ti lidé sami, víc než facebook, víc než kdokoli jiný.
Ona je otázka, kolik toho ten Google skutečně ví...
Já si zakládal gmailový účet ještě v době, kdy člověk potřeboval pozvání a druhý účet někde jinde (pro ověření). To je nějakých 16 (?) let. Nastavil jsem tam tenkrát přesměrování na jinou adresu. Zrovna nedávno mi od Googlu přišlo, že můj účet nastaví jako dětský, protože nemají ověřen můj věk, tedy že mi je více než 18 let...
Dodatečně to nezměním - pro přihlášení bych potřeboval přístup k tomu druhému, dávno neexistujícímu e-mailu...
28. 8. 2022, 20:19 editováno autorem komentáře
Základní otázka je co to v tomto případě znamená "Google ví".
Nic jiného než výpočty a predikce na základě statistických modelů (AI, ML) s daty dělat nemůže. Takže ví i neví ...
Ono se hodně bude i lišit podle toho jaký kdo má mobil a co na něm dělá. Z toho se např. dá vydedukovat spousta denních zvyků, rytmus a podobně. Seznamy kontaktů, jména - matching, nalezené sítě a podobně ...
Mimochodem vyšel zajímavý podcast
You are being watched (with Brax)
David Bombai
https://www.youtube.com/watch?v=To5Nbs6DmIA
Já se mu to snažím alespoň zkomplikovat, i když vím že je to nerovný boj. Google používám pouze na vyhledávání a k tomu mám účet na YT. Všechny ostatní věci jsem odsunul jinam - e-mail mám u poskytovatele domény a doma provozuju vlastní NextCloud, což mi stačí. Veškeré synchronizace s Google a jinými cloudy mám zakázané.
Problém je v tom že co na sebe naprášíte vy, napráší na vás jiní. Třeba když se mně někdo zeptá, proč nepoužívám WhatsApp, odpovím že nemohu, protože nemám souhlas od svých kontaktů k tomu, že jejich osobní údaje mohu poskytnout třetí straně. Většina lidí tohle ale vůbec neřeší. Co na to vůbec GDPR?