vývážení bíle dodatečně může zanechat v jpeg nevzhledné fragmenty. Kvalitní fotky na zakázku se dají dělat (a dělají) i na smartphonu, jde jen o účel, rozpočet, možnosti, pořád to je jen nástroj. Mobilem např. fotím čím dál častěji makro fotky, tam se vyloženě FF nehodí a je s tím pak zbytečně moc práce.
Pokud jde člověku o vyvážení bílé na hotovém JPEGu, tak na to existuje jeden trik, který sice není zdaleka přesný či perfektní, ale dává slušný výsledek, Potřebujete nějaký editor, který umí "křivky barev" (třeba GIMP) a na fotce něco opravdu "bílého" (= co považujete za bílé, resp. světle šedé) - tam naměříte hodnoty R-G-B a srovnáte je na nejvyšší z nich.
Ale jestli nějakej přechytralej softvér poskládá obrázek z několika expozic a ještě si vybírá parametry pro jednotlivé části snímku, pak pomůže snad jenom delete. Sice člověk přijde o obrázek, ale zachová si zdravý rozum.
Nekdy od roku 2014 existuje moznost pro JPEG - 10/12 bit.
https://www.photoscala.de/2014/01/20/jpeglibjpeg-v9-1/
Napsal jsem umyslne _moznost_ protoze to neni standard. ITU-T ho odmitla.
Docela by mne zajimalo jestli nejaky komercni vyrobek jako fotaky/mobily ho nepouziva.
Od pocatku existence JPEG-u existuje STANDARDNI 12-bitova ztratove komprimovana (DCT) varianta (zvana: extended profile), je to soucasti ITU T.81 (1992).
Ale neexistuje poradna sw podpora, ktera by pridala rozsirene rezimy skrze dalsi sadu funkci, libjpeg ma compile time volbu na velikost pixelu (8bit nebo 16bit), a v 8bit volbe nepodporuje extended profile. libjpeg-turbo pak ma optimalizace jen pro baseline profil (8bit), ten extended jede ciste v C implementaci a je pomala.
Fotaky to nepouzivaj, nektere kamery to ale znasilnuji na komprimaci RAWu skrze "diry v zakone" (specifikaci) DNG. Jenomze pak po tech vyrobcich jede jedna kamerova firma, co si mysli ze ma patent na komprimovany RAW.. dlouhy pribeh.
Ona to taky není žádná profi úprava, ale jen taková velmi šikovná pomůcka.
Výhodou je, že (pokud to není hodně ujetý) to až tak na posterizaci netrpí, protože pro žádnou složku ta křivka nepřekročí maximum (barevných složek).
A že vylezou kompresní atrefakty - s tím se u příliš ušlápnutého JPEGu prostě člověk musí smířit. Pokud ta chyba je už na začátku, moc se s tím nadělat nedá. (Připadá mi to jako honba za co nejjemnějším zrnem u klasické - "mokré" - fotografie.)
On to v podstatě je "standardní postup", ale spousta uživatelů to nezná - a proto to občas někde připomenu. ;o)
Najít neutální šedou
je lepší, ale ta (skoro) bílá se lépe hledá (papír, bělmo očí...).
Taky není od věci najít si dva body - jeden "světle šedý" a druhý "tmavý šedý" - pak to dává opravdu realistické výsledky.
Každopádně: pokud člověk upravuje až nějaký JPEG, opravdu profesionálního výsledku stejně nedosáhne. Ale na srovnání barevnosti fotek do dokumentace to je rychlá a snadná metoda.
Pamatujete si na skenery, jejichž kompresní algoritmus měnil písmenka? https://www.dkriesel.com/en/blog/2013/0802_xerox-workcentres_are_switching_written_numbers_when_scanning
Nyní budeme mít foťáky a kamery, které na dokumentační snímky elektrických rozvaděčů doplní dráty, a které na videozáznamu přepadení na ulici zvýrazní tvář podle nejpodobnější tváře v trénovacím datasetu.
Ano, ale je třeba dodat, že to není problém jen Applu, ale i ostatních výrobců, kteří nějakou AI využívají. V minulosti se v souvislosti s tímto dost skloňovalo jméno Samsungu, Xiaomi a dalších, takže to zase není tak černobílé. Já si radši koupil pořádný foťák, sice výsledky byly zpočátku znatelně horší (protože na mobilu za člověka prostě dost fotí ten mobil) ale je to kvalitou úplně jinde.