Ja jsem to na originalnim hardwaru pustil - nahral jsem to z wavu jakoby z kazety. Ale kdyz jsem byl v The candle factory tak hra vytuhla - napred jsem se zhrozil ze tam mam bugu, ale pak jsem si uvedomil, ze hra vytuhla, kdyz jsem se hodne oprel do klavesnice.
Tak jsem udelal experiment - sel jsem do See you in Surfers' Paradise a nechal panacka porad padat tou studnou a nahodne mlatil do klavesnice. V jednom okamziku se najednou hra sama od sebe dohrala. Tak jsem prohlasil hardware za shnily a jal se dumat, co by asi tak mohlo byt shnile.
Svedl jsem to na kontakty v soklu - CPU, ROM a ULA jsou v soklu. CPU a ROM jsem uz vygumoval, ted se budu pokouset vygumovat ULA - doufam ze se nejak neodpraskne statickou elektrinou.
K original hardwaru se dostanu o vikendu, ale mam jej 100% funkcni. Zrovna nedavno jsem menil membrany v klavesnicich ve 2 svych Spectrech (128 a 48+) (koupil jsem je u jedne firmy nekde u Jihlavy nebo primo v Jihlave, ktera je porad vyrabi, coz je mirne sokujici). Tvoji hru chci ale pustit na svem starickem pamatecnim Gumakovi, ktereho mam i s IF1 a Microdrivy na chalupe - proto ten vikend :-)
Jo, to je ono. Vyrabi pry jich jednou rocne cca 100 kusu. Pokud budou jeste na sklade, poslou je hned (ja mel stesti), jinak bude asi treba pockat do nejakeho terminu. Kusove jsou schopni je udelat take, ale to se pak zatracene prodrazi.
Myslis ze mu to ma smysl posilat? Ja jsem si rikal, vzhledem k tomu ze tam nejsou zadny potvorky a provazy, treba by si myslel ze to je uplnej shit a jeste bych se ztrapnil. Ty potvorky prispivaly k surrealisticnosti ty hry.
Ale dik za ten odkaz - prisel jsem na to ze na rozdil od yoyotube se z google video da stahnout video o v linksu, tak se na to podivam :)
Na Youtube je i rozhovor s M. Smithem: http://www.youtube.com/watch?v=Lxl_u2WD6Pg
Ja bych mu to poslal. Jenze cert vi, kde sehnat jeho funkcni E-mail. Rekl bych, ze zije trochu neusporadanym zivotem a je obtizne jej kontaktovat :-)
Matthew me tenkrat desne "stval". Byl stejne starej jako ja a takhle se proslavil :-)...a ja ne, pritom jsem umel kodovat taky dobre. :-)
Pro me byla Jet Set Willy prvni hra co jsem hral na Didaktiku Gama kdyz jsme ho prinesli domu, a taky to vidim jako dnes - jak jsem s panackem stal v bathroom a tetelil jsem se vzrusenim kdyz jsem prisel na to, jak vlyzt zezhora do Top Landing, aby se daly sebrat ta tupka co tam visela.
Jestli ten wav budete do Spectra prehravat mplayerem tak dejte pozor. Ja jsem zjistil, ze kdyz se da na konec wavu 1 sekunda ticha tak se to nahraje OK a kdyz se da 0.57 sekundy a min tak to napise R Tape loading error. Myslim si, ze mplayer usekava konec toho wavu. Tak kdyby vam to neslo nahrat ani se sekundou navic tak zkuste k tomu wavu appendovat nejaky blok dat z /dev/zero.
Hru jsem napsal kdyz mi bylo asi 15 - pak Didaktik Gama sel pryc a nahradilo ho PC a diskety lezely nekde ve skrini.
Po mnoha letech jsem si rikal ze bych se je mel pokusit zachranit, co kdyz ten magneticky zaznam za tu dobu shnije a ja prijdu o vsechnu tu praci co jsem na tom udelal? Ale radsi jsem se neodvazoval, co kdybych prisel na to, ze to uz zachranit nejde, a prislo mi pak lito vsi te ztracene prace - priklad kognitivniho biasu.
Nakonec jsem ale nedavno koupil secondhand Didaktik Gama s disketovkou D40 a zacla legrace - disketa totiz byla nahrana na 80 stop a v D40 je defaultne mechanika U3OM EC 5326 C/=\E/7AHO B 6O/7|~AP|/||/|, ktera ma jenom 40 stop. V te me je rezaty krystal a 2 nalepky "DOBRA".
Tak jsem v nejakem obchodu s pouzitymi PC dily sehnat PC mechaniku ktera mela tak vydrandeny hub, ze se disketa temer neotacela. Podlozil jsem proto vacku zavirani dvirek kouskem kartonu z krabice praciho prasku aby se mechanika uzavirala trochu silneji, a disketa se najednou roztocila. Obcas to i nahravalo, ale jenom nekdy. Kdyz se to cerstve pustilo, chvili to fungovalo, ale obcas to hodilo error. Po zahrati to nechodilo vubec.
Tak jsem si rikal tak ma vydrandenej nejenom hub ale i posuv hlavicek, hlavicka sedne kdovijak mezi stopy a nenahrava to. Zkusime jinou. Tak jsem u nekoho sehnal mechaniku jinou, ale ta se zase nehlasila. Vyzkousel jsem vseh 64 moznych kombinaci jumperu (coz byla dost narocna prace) a nehlasila se ani na jedne - prohlasil jsem ji za mrtvou.
Pak me napadlo - co nejak do tech hlavicek stouchnout aby se posunuly do spravne polohy? Tak jsem tam dal zase tu vyjetou mechaniku, zalozil magicky papirek z praciho prasku, odsrouboval kryt, vlozil disketu a zkousel nejdriv disketou viklat dopredu a dozadu, aby se pod hlavickama posunula. Trosku to pomohlo, zejmena tehdy, kdyz byla uz tak posunuta, ze drhla uvnitr v obalu. Tak jsem si rikal - asi to chce posunout ty hlavicky jeste vic. Vzal jsem rukou za nosic magneticke hlavicky a pusobil jsem na jednu a na druhou stranu vic a vic - ale porad nic - a najednou hlavicka prejela celou drahu a s bouchnutim narazila na doraz.
Tak jsem si rikal - no budu za diskety tahat, treba to nakonec nahraju. Postupem casu jsem si vsimnul, ze to co je dulezite, aby disketa drhla. Pak me napadlo ze by to mohlo mit neco do cineni s rychlosti otaceni tak jsem mechaniku vyndal a zaDJoval jsem trochu s tim kotoucem co se toci dole - a hle - disketa se nahrala najednou krasne bez chyby!
Tak jsem si rikal - mozna se tam tim vekem posunula hodnota nejake soucastky co dela to casovani? Prohledl jsem desku a nasel jsem pouze jediny laditelny prvek - otocny kondenzator. Toz jsem s otocil s otocnym kondenzatorem a najednou to zaclo chodit jako vinko, i bez scratchovani :)
Tak jsem to nahral do pocitace, ulozil na pasku, nahral wav v audacity a jal se studovat dokumentaci k ZX Spectrum nahravani abych napsal program, co z ten wavu nahrava ty data. Vsude bylo spousta utilitek, ale ty byly vetsinou jako EXE pod DOS a na mem OpenBSD nefunguje wine ;-)
Nechodilo to, ale po urcite dobe experimentovani jsem zjistil, ze dokumentace byla blbe - tvrdili ze se bity posilaji LSB first a pritom sly MSB first. Tak jsem to napsal podle toho co jsem vyreverseengineeroval metodou POKE POKE POKE SAVE a podarilo se mi ziskat data.
Od vetsiny hry jsem mel zdrojak, ale u intra zdrojak chybel - mel jsem jen binar a zdrojak jsem nemohl nahrat. Tak jsem to disassembloval a reverse engineeroval, dopsal navesti a byl zdrojak :)
Pak jsem pouzil Z80-ASM (taky Twibright Labs ;-) (http://twibright.com/products.php) a kupodivu se to i zassemblovalo dobre - hra po zfalsovani .sna hlavicek dokonce i chodila!
Podobny kognitivni bias take znam.
Mam na kazetach, cartridgich a disketach plno veci, ktere jsem kdysi delal - dokonce jeste na ZX-81. Nektere jsou pres 20 let stare. A ja se bojim to vyzkouset, abych zil dal v iluzi, ze az budu chtit, do pocitace to natahnu...Predstava, ze kamsi nenavratne zmizi veci, nad kterymi jsem stravil mnoho dni a noci je mne neprijemna.
Jinak se divim te prihode s FDD mechanikou. Vsude se jich valeji "tuny" a jsou ve 100% stavu. Neni dnes dokonce problem ani sehnat original funkcni mechaniky do Amigy ci Atari ST.
No, ja osobne shanim funkcni Amigackou mechaniku celkem dlouho a muzu ti rict, ze jich tuny rozhodne nejsou.Ony totiz amigacky mechaniky maj par drobnych odlisnosti od beznych mechanik.Napriklad maji vyvedeny VSECNY signaly (hlavne jde o signal DIKS CHANGE), coz naprosta vetsina mechanik NEMA !Nakonec i velke mnozstvi navodu a dotazu na netu na tema "PC mechanika v Amize" mluvi za vse...
Prave jsem nasel v JSW X bug - hra se dala predcasne
dohrat - stacilo sesbirat pouze 190 predmetu. Bylo to zpusobeno tim, ze jsem predmety pocital v BCD, ale hodnotu s kterou jsem to komparoval jsem tam dal normalne binarne. To bylo z toho, ze jsem si su promennou pojmenoval "SYS+18" coz nerikalo, v jakem je to formatu. Ted jsem to fixnul a prejmenoval na "itemsbcd" :)
Prave jsem Jet Seta Willyho X dohral :) Jeste doporucuju Jet Set Willy: Super Pre-School Edition to jsem nasel na crap games competition - to je super :)