Je to naprosto validní tah pěšcem, klasické zahájení. Je to zapsáno pomocí descriptive notation, která se nespoléhá na označení A-H, ale pojmenovává sloupec podle figury, která na něm stojí při zahájení. V tomto případě je to pohyb pěšcem (p) v královnině sloupci (q) z druhého na čtvrté pole.
10. 10. 2019, 11:05 editováno autorem komentáře
Tak krome toho, ze prehlizim tu hrubku ve slove sachista bych rad poznamenal, ze jako sachista vim, ze v anglicke sachove notaci se zapis "p/q2-q4" cte jako oznaceni sloupce jako "pawn queen 2 to queen 4", coz oznacuje sloupec damy neboli sloupec D... Tento jev je i v anglickem traileru na film "Pawn Sacrifice" o Bobbym Fischerovi.
11. 10. 2019, 16:55 editováno autorem komentáře
Na základě dostupné literatury bych řekl že už před rokem 1979. Třeba v Poradci bylo online kasino: https://www.databazeknih.cz/knihy/poradce-58947
"Skutečně se to podařilo pomocí běžně dostupných nástrojů jako John a Hashcat."
Predpokladam, ze ten John se jmenoval the Ripper ;).
https://en.wikipedia.org/wiki/John_the_Ripper
"v případě systémů BSD konkrétně ve verzi 4.3 dokonce až v roce 1990"
Ta formulace zní, jakby v BSD něco takového implementovali s nějakým až trestuhodným zpožděním, tak jsem trošku zapátral:
Balík shadow vznikl v roce 1987 a poprvé se objevil v System V 3.2 v roce 1988. Do té doby zkrátka svět nebyl (dostatečně) paranoidní. A na Kenově případu je vidět, že dobré heslo vydrželo hodně dlouho, desítky let!
Ještě implementační detail: BSD nepoužívá /etc/shadow, ale v /etc má 4 soubory: tradiční (čitelný) passwd a pwd.db, pouze pro roota master.passwd a spwd.db.
Jediným zdrojem je master.passwd a ty ostatní vygeneruje pwd_mkdb, getpwent() pak nehledá v textových souborech, ale v databázi (s)pwd.db. Pro admina (třeba na přejmenování loginu) je vipw - který zamkne master.passwd, pustí na ně vi a po uložení změn pwd_mkdb.
Ale fakt si nepamatuju, jestli to takto bylo už hned od začátku v BSD 4.3.