11% je hudby. Ogg Vorbis je pouzivany na hudbu. Takze z prenasanej hudby je 12% v Ogg Vorbis. Ziadnych "12% z 11%". To by som mohol rovnako povedat, ze MP3 je slabe, lebo to je 88% (zanedbajme na chvilu WMA a AAC a ostatne) z 11% ...
12% je podla mna slusne, hlavne ked vacsinu P2P premavky robia laici, ktory rozdielom medzi MP3 a Ogg Vorbis vobec nerozumeju.
Na tenhle vynikající formát jsem narazil někdy na začátku roku 2001 (Ogg Vorbis 1.0beta4). Velmi rychle jsem si ověřil, že je lepší, než MP3 (112 kb/s, tehdejší minimum, znělo lépe, než 128 kb/s MP3). Z mnoha lidí ve svém okolí jsem ale přesvědčil jediného. Hardwarové MP3 přehrávače ještě nebyly v té době rozšířené, i tak ale novému formátu nikdo nevěřil. Já sám jsem té doby jsem MP3 používal už jen na zvukové stopy pro DivX.
Zdravím Vás.
Jak tak brouzdám internetem nacházím poměrně často názory typu i zde uvedených tj. formát ogg je lepší než mp3.
Já sám už nějakou dobu úspěšně používám mp3 (Lame) a docela mi vyhovuje. Zajímalo by mě tedy, jestli je ogg skutečně o tolik lepší že by se vyplatil i mě - běžnému uživateli ? To, že je ogg nezatížen patenty je jistě dobrá zpráva ale ani u mp3 jsem si nevšiml nějakých poplatků, nebo čehokoli, spojených s výrobou (legální) nebo používáním tohoto formátu.
Děkuji Filip
Podle toho co jsem se se svoji chabou angličtinou dočetl, tak při tvorbě MP3 pro vlastní potřebu licenční poplatky platit nemusíš. Nicméně ve všech testech formátů, na které jsem zatím narazil vycházel lépe Vorbis (hlavně ve vyšších bitratech nad 128kb).
Obyčejnému uživateli nemusí patenty moc říkat. Rozdíl je ale v tom, že MP3 se prakticky nevyvíjí už celkem dlouho, zatímco Ogg se (před pár lety) vyvíjel dost prudce (ovšem se zachováním zpětné kompatibility). Kódování MP3 je možná o kus rychlejší, ale dekódování vyjde na stejno (možná Ogg truchu vede). Přenosné přehrávače jsou méně časté pro Ogg, protože je méně žádaný, a méně žádaný je proto, že je málo přenosných přehrávačů. Pokud vám toto nevadí, můžete zkusit Ogg používat - třeba se vám zalíbí. Je skutečně lepší.
Zapomněl jsem na jednu (ne)zanedbatelnou drobnost, která potěší. Ogg umožňuje také přidávat ke skladbě komentáře, název, žánr a tak podobně. Dělá to ale jinak - ukládá řetězce ve tvaru KLÍČ=hodnota (např. TRACKNUMBER=4), řetězce navíc ukládá v Unicode. Odpadají tak známé problémy s českými popiskami MPtrojek z Windows v Linuxu a obráceně.
To je věc standardu ID3v2.3 a ID3v2.4, který lze použít vedle ID3v1 i u MP3, plně podporuje Unicode (kromě dalších věcí, jako jsou jména autorů a interpetů, čas pořízení nahrávky (jen v2.4), obrázků atd.). To jen programy a HW přehrávače to neumí.
Aha. No já znám jen ID3 (myslím, že věština přehrávačů je bere jako ID3v1) a ID3v2, blížší verze jsem nikdy nesledoval. Hodně programů je fakt neumí - třeba XMMS, pokud vím, nemělo ani plnou podporu toho, čemu jsem řekl ID3v2. Každopádně na staré MP3 mi zavedení Unicode už nepomůže - a to je škoda. Oggy se do použitelného stavu dostaly později, takže se s podobnými problémy naštěstí už počítalo. Ale ani bych se nedivil, kdyby se na to někteří výrobci HW přehrávačů vykašlali....
XMMS skončilo na ID3v1. Existují neoficiální patche pro jejich překódování.
Moderní softwarové přehrávače (programy založené na gstreameru) interpretují správně i ID3v2 (v2.4 se liší hlavně podporou UTF-8 a podporou přesných dat pořízení, zatímco v2.3 umí jen 16bitový UTF-16).
Starší HW přehrávače umí ID3v1, občas dokonce ve Windows-1250, novější i ID3v2.3. IDv2.4 možná ty nejnovější.
Problém je v tom, že nevím o žádném Linuxovém programu, který by korektní ID3 uměl vytvořit.
Diky všem za názory. Stejně ale myslím, že zůstanu u mp3. Používám bitrate tak okolo 192kbps - pro mě víc než dostatečná kvalita a zas tolik hudby na pc nemam, takže ani velikost mě příliš netrápí. A pro přídavné info používám meta data (s utf nebo iso8859-2 sice má trochu problémy ale mě windows 1250 stačí).
Ještě jednou dík všem.
Filip
MP3 poplatky nevyberaju len preto, lebo maju na haku.
Budme presni - Ogg je container format, Vorbis codec na zvuk. Rovnako maju codec na video - Theora a na hlas.
Za zasadnu vyhodu Ogg Vorbis povazujem okrem slobody a o nieco lepsich kompresnych pomerov to, ze je navrhnuty s ohladom na buduci vyvoj. MP3 pouziva jeden pevne dany psycho-akusticky model. U Ogg Vorbis je mozne tento model nahradit lepsim, ked niekto lepsi vyrobi. (Aspon tolko som pochopil z prednasky autorov Ogg Vorbis na OW 2004). Dalsou peknou vecou je peeling - znizenie bitratu _len_ v ramci hotoveho suboru - ziadne dekodovanie do wav a spat do Vorbisu s nizsim bitratom.
jak se to vezme, pokud budu mit mp3 s promenou birtrate s max 256k, nebo 192k tak rozdil mezi mp3 a ogg neni poznat, dokonce ogg v 192k je vetsi.
Ale pokud vylozene potrebuji mali birtrate 128k tak je ogg kvalitnejsi a i mensi.
Dale ogg mam takovy dojem poporuje 5+1 stop (ala AC3).
Ja pouzivam kvalitni mp3 delane lamem, protoze mam mp3 prehravac, delam je v dobre kvalite a tam rozdil fakt neni.
Ogg Vorbis je fajn, ale co mi dost vadí je neexistence opravdu dobrého Directshow Filtru pro wokna. Používám http://www.illiminable.com/ogg/ , ale při seekování často zamrzne přehrávač. Ještě horší je to Theorou, ta mi sice nezamrzá, ale za to otevření videa trvá snad půl hodiny :-)
Hm? S oggem jako zvukovou stopu nejsou pokud vím žádné problémy. Jestli na něco opravdu neexistoval (a nejspíš už díky matrošce ani existovat nebude) dobrý filtr, tak to byl splitter na OGM obálku, s ní to seekování bylo opravdu hrozné, ale to nemá se zvukem společného vůbec nic.
Tyhle možná fungujou, ale zase neuměj přehrát Theoru :-) Ono vůbec nechápu proč existují tři různé implementace DS filtrů (v různém stádiu rozkladu, řekl bych :-) )
Eh, dalo mi HODNĚ práce, než jsem vůbec nějaké video v Theoře našel :) A na něm pak zabralo jen VLC, mé oblíbené ffdshow vykrachlo. Což mi ovšem nedalo pokoj a než se poptám u kolegů, tak jsem aspoň schrastil RadLight ( http://www.oggmedia.info/ ), který vypadá docela funkčně (audio i video vypadá dobře, ogm obálka se celkem drží, ale Gabestův splitter se asi chová líp).