Stránka na ten FB centrum je link nefunkční a nějak jsem nenašel to co by to mělo vypínat...
A jestli se chcete zbavit cílené reklamy, tak PURGE META ze života...
Mě spíš udivuje cílená reklama o něčem, co jsem se bavil minulý den s kámošem či drahou polovičkou, tátou... tak mám na to reklamu, ale nikde jsem o tom nenapsal ani tečku...
To je děsivé...
>> tak mám na to reklamu, ale nikde jsem o tom nenapsal ani tečku...
Na to je jednoduchá odpověď - mikrofony. Takže to máme Google Home, Alexa, Siri, Cortana, samozřejmě Google Account a nevypnutý záznam z mikrofonu, který Google převádí na indexovatelný text... stále jsme nazapomněli na aférku okolo stejným způsobem šmírujících Samsung TV atd... atd...
Nemusi, staci napr 64kbps kvalita a nemusi to ani posielat 24hodinovy zaznam. Ten by mal pri 64kbps/8 (na bajty) * 24(hod) * 3600(sec v hodine) = 691.2MB. Co je dost.
Dnes ale kazda mudra krabicka vie na urcitej urovni potlacat sum, to znamena ze ho vie detekovat a teda staci ze nahrava sice 24hod vkuse, ale vyfiltruje si useky kedy niekto skutocne hovori a kedy sa jedna iba o sum prostredia. Tento proces je dnes uz tak zmaknuty, ze to stoji zanedbatelny vypoctovy vykon.
A voala, sme na max jednej hodine denne v priemere u cloveka, co jest 28,8MB a to uz je akceptovatelne mnozstvo. Idealne pockat na pripojenie na wifi kde skoro nikto nemeria traffic a pretlacit naraz zaznam aj za niekolko dni moze byt otazka kludne dvoch sekund.
Ona je to asi spíš kombinace: mobil tu řeč zaregistruje a předzpracuje, odešle na server, tam se udělá zbytek - a pošle zpátky. Ten záznam řeči ve skutečnosti nemusí být až tak kvalitní.
A kromě toho: to otagování zdaleka nepotřebuje mít přesně přepsaná všechna slova - není to výstup pro lidi, ale jen rozeznání (velmi) omezené množiny klíčových výrazů, a na přesnost se tu nehraje. Když se to netrefí, bude to jen špatně cílená reklama, když se trefí... kdo mě to, sakra, špehuje?
Android od verzie 12 zobrazuje (zelenu bodku) v notikacnej liste ked nejaky program pristupuje ku kamere, mikrofonu...
Prave preto aby nebolo mozne taketo odpocuvanie. Ja mam dokoncu presnu historiu kedy ktora appka pristupovala k location, mikrofonu alebo kamere. Neviem ci aj tato historia je vlastnost nadstavby alebo cisteho Androidu.
Tak v bezpečnosti ale platí "vinen, pokud se nade vší přiměřenou pochybnost neprokáže opak" - v tomto případě "má to přístup k mikrofonu, je třeba se chovat jako kdyby to odposlouchávalo 24/7".
Nejsouce znalcem Androidu, opravdu ten mikrák nic nepoužívá? (aneb - nevyhodnocuje něco náhodou 24/7, jestli se v okolí nevyskytuje zvuk, který zní podobně jako "OK Google" nebo jak to je?) A opravdu se ta zelená tečka rozsvítí? A opravdu ta kýhovýra čerta neuronka, co to ok google vyhodnocuje, nepřihazuje nějakou telemetrii, která sice k odposlechu nestačí, ale k odeslání nějak scramblovaného stavového vektoru několika stovek keywordů jednou denně ano?
Opět: Netvrdím, že to tak skutečně je. Ale rád bych slyšel jasný argument, proč to tak není a nemůže být.
To je jednoduché: Bavíte se (většinou) o věcech, které vás zajímají. No a cílená reklama je cílená právě na obory věcí, které vás zajímají, nebo jsou pro vás relevantní. Takže je docela pravděpodobné, že se trefí do něčeho, o čem jste nedávno mluvili. Není to kauzalita, ale korelace.
Například: Jsem fotbalový fanoušek z Prahy. Příští týden se hraje derby Slavia - Sparta. Je dost pravděpodobné, že to budu s kamarády rozebírat, třeba že bychom tam chtěli jít. A zárověň nějaký markeťák zadává reklamu na derby a zadá logicky cílení "Fanoušci fotbalu z Prahy". No a je to, objeví se mi reklama na něco, o čem jsem mluvil s kamarády. Ale žádného odposlechu k tomu netřeba, nic děsivého na tom není.
Tohle určitě platí, ale v posledním měsíci mi nezávisle na sobě několik lidí tvrdilo (typicky): Bavili jsme se, jestli půjdeme na dovolenou jako každý rok v létě do Chorvatska nebo letos zkusíme až na podzim Egypt - a do tejdne mi začaly chodit reklamy na podzimní zájezdy do Egypta.
(K tomu je zajímavé, že mám i skoro přesný protipříklad, kdy proběhla diskuse, že letos na obvyklou dovolenou nebude, ale mohli by zkusit Chorvatsko - a dostávají reklamy na Chorvatsko. Takže: náhodný souběh s kampaní to nebude.)
Všichni potvrdili, že šlo z jejich strany vždy o nové téma, nevyhledávané, nikde na sociálních médiích nezmíněné. (Někteří ani žádná sociální média nepoužívají...)
Hlavním důvodem, proč si toho všímají, je právě ta korelace, kdy pouze v ústní komunikaci přišli s novým tématem - a brzy poté začaly chodit reklamy. Důležité je i to, že se ty reklamy chodí až po té konverzaci, nikoliv naopak (tedy konverzace neproběhla jako reakce na novou reklamu).
Nojo, jenže to máš stále ten výběrový efekt, kdy si všímáš pouze potvrzení hypotézy, ne jejího vyvrácení. To by jsi musel sledovat systematicky (!) všechno, co řekneš a pak vyhodnocovat, jestli jsi na to začal dostávat reklamy nebo ne. Ale to samozřejmě nikdo nedělá.
Když začne doba výběru dovolených, tak se rozjedou reklamy na ně a hovory o nich. Když to vyjde tak, že člověk nejdřív uvidí reklamu a pak o tom mluví, tak si toho nevšimne, to mu nepřijde nijak pozoruhodné a nikde se o tom zmiňovat nebude, respktive to nejspíš ani nezaznamená. Ale když náhodou bude časový sousled těch (kauzalitou nespojených ale korelovaných) událostí opačný, tak začne vyšilovat, že ho odposlouchávají a používají to pro reklamu a všude o tom psát.
Prostě statistika pozitivních jevů nevypovídá o ničem bez statistiky negativních.
Mně se tedy stalo, že jsem se venku s jednou osobou bavil o tom, že by bylo zajímavé udělat si udělat si průkaz na řízení vrtulníku nebo nějakého menšího letadla a za pár dní na mém FB sponzorovaný příspěvek právě na to. A v době mluvení o tom byly oba mobily bez netu, já se SailfishOS (bez appek FB, WA atd.), mobil druhé osoby Xiaomi s Androidem (s WA), takže až po návratu domů k Wifi se muselo na tom mobilu s Androidem "něco" odeslat... Jinak jsem nic takového nehledal ani předtím ani po návratu domů.
Však taky netvrdím, že tam nějaká příčinná souvislost skutečně je - je to opravdu jen korelace.
Zajímavé na ní ale je to, že se v krátkém období počet těch korelací v mém okolí zvýšil.
Leč mám i opačný případ: kolega dostal phishingový e-mail, tvářící se jako upozornění z berňáku na chyby v odpočtu daní za dary pouhé tři dny poté, kdy o to požádal. (Ale tady nepochybujeme, že šlo pouze o načasování do doby, kdy se to posílá.)
Nečekal bych, že na rootu narazím na někoho, kdo neví o 24/7 odposlechu z jejich vlastního telefonu. A ano, je to jeden z hlavních důvodů, proč je výdrž baterky moderních telefonů tak mizerná (ve výchozím nastavení).
Lidé, kteří se to snaží vysvětlit psychologií, jsou absolutně mimo:
https://www.youtube.com/shorts/fadyHWLLZq0
Nečekal bych, že na rootu narazím na někoho, kdo věří, že nás naše telefony odposlouchavaji 24/7 a argumentuje YT shorts videem a krátkou výdrží baterie všech telefonů.
Kdyby to byla pravda... Tak mám z vás trochu pocit, že vám to zas až tolik nevadí a už jste s tím smířený nebo vy nepoužíváte chytrý telefon?
A co to má přesně společného s tvrzením že Vás Google 24 hodin odposlouchává? Nikdy bych si nemyslel že na Rootu potkám někoho kdo když odinstaluje docela velkou část softwaru která způsobuje traffic do netu (google account, find my phone (gps share), aktualizace, obchod play, google pay a další služby) tak si bude myslet že důvod ušetření baterie je odinstalace něčeho co ho 24 hodin odposlouchává ...
Já v to nepotřebuji věřit, já to vím. Stačí si přečíst licenční podmínky a tam to máte jasně napsané, že Google může využívat senzory vestavěné v telefonu pro zlepšení jeho služeb. To jest i mikrofon a GPS. A nebo si udělat sám doma podobný test jako byl ten v onom videu, který jste z čirého zděšení popřel. Ale jasně chápu to agresivitu, když si člověk uvědomí, že byl celou dobu odposloucháván bez jeho vědomí a souhlasu.
A dá se to poměrně snadno zneškodnit. Stačí zablokovat google play, google play services a gboard (ta zase leakuje vše co napíšete, včetně hesel). Po tomto triviálním 5 minutovém nastavení se Vám zvedne kapacita baterie a také soukromí. Tato fičura je v androidu už nějakou dobu, první verze byla představené jako Hello Google, což byl nějaký primitivní hlasový asistent. Asi od android verze 6. Bylo kolem toho trochu ruchu, jelikož staré telefony v sobě neměli dostatek výkonu pro zpracování řeči offline, jako je to u nových modelů, kteří posílají pouze textový přepis toho, co říkáte.
A není třeba žádné rezignace, každý kdo někdy pracoval v libovolném korporátu ví, jak moc si vysoký management váží uživatelských dat. Co kupují, co si myslí, kde chodí, s kým tam chodí a koho volí. V principu každé moderní zařízení se v dnešní době vyrábí s Wi-Fi funkcí jenom proto, aby Vás mohli špehovat i doma v obýváku. Doporučuji si pořídit lepši router se systémem RouterOS, tam pak můžete krásně vidět nenápadnou aktivitu vašich spotřebičů, jak se připojují k různým asijským IP adresám ve tři hodiny v noci a dát je do blacklistu na firewallu.
...Mě spíš udivuje cílená reklama o něčem, co jsem se bavil minulý den s kámošem či drahou polovičkou, tátou... ...udivuje? Vás to že to hledaly, sdíleli, komentovali nebo jinak interagovali s obsahem lidé okolo udivuje?
Tohle je nejprimitivnější "cílení" tématu a to vybírat témata která zajímají Vaše okolí. Je to mnohem jednodušší než profilovat co zajímá Vás.
17. 4. 2023, 07:59 editováno autorem komentáře
A vite co je agresivně cílit? Vizuální smog až spamování je krapet něco jiného.
Tady jde o to , že hloupí zadavatelé reklamy podporování
sítěmi, budou posílat reklamu na vyloženě lokální podnik i xxx-xxxx km daleko, že netrefí gender, že netrefí jazyk a netrefí ani téma.... ... protože je to ve skutečnosti to není personalizovaná reklama a jen se jako personalizovaná tváří.
S tímhle válčí nejen FB, ale i Spotify, Google , MS a jiní které není schopný doručit "správnou" reklamu (interpreta, žánr) posluchači. Nejen třeba FB který nás rádi do Indie protože mnohdy právě vede k zeměpisným a demografickým nesmyslům.
Ono stačí i různé agregátory zpráv. Kde díky špatné indexaci a kategorizaci obsahu a mizerné personalizaci dochází k tomuto mu samému co v reklamě.
Jediný kdo může přinést moment pro nápravu jsou inzerenti, kteří budou vyžadovat aby to opravdu fungovalo, pokud oni platí. Zatím ovšem se to podobá marketingovému kouřit s reklamou v rádiu a televizi.