Pro Radeony z doby, kdy na jménu Radeon ještě neuschl v kanadské ATI inkoust, přichází do jádra výkonnostní optimalizace. V rámci ovladače Mesa / Gallium3D R300g je připravil Pavel Ondračka, navýšení to vpravdě není závratné, přesto je krásné vidět, jak díky open-source povaze mohou i prehistorické výrobky mít stále vylepšovanou softwarovou podporu.
Optimalizace se týkají Radeonů od generace 9000 z jara 2003 (tedy např. Radeon 9800) až po Poslední Radeony z éry před unifikovanými / DirectX 10 shadery, tady řady Radeon X1000 (například kdysi oblíbený Radeon X1950 Pro, dostupný ještě pro AGP / již PCI Express).
Pavel Ondračka připravil mírnou optimalizaci kolem ALU instrukcí v celkovém objemu necelých 300 řádků kódu, která vyúsťuje v zanedbatelné až malé zvýšení výkonu (například pro benchmark Lightsmark v modelovém měření to znamená nárůst výkonu z 29,9 na 30,2 fps). Další možnosti se diskutují v merge requestu, kód je pak součástí vývojové větve Mesa 22.3-devel.