Možná nejsem tím open-sourcovým aktivistou, tak jak si jej Vy představujete. Podle mne je DRM jen prostředkem, jak si chránit svou práci před nelegálním kopírováním a každý na to má právo. Vadí mi jen tam, kde vede k přílišné šikaně či přemrštěné ceně díky zneužití monopolu apod. Ale to je jiné téma a uznávám, že dost subjektivní.
O obchodních důvodech exkluzivních titulů samozřejmě vůbec nepochybuji. V tom je právě zakopaný pes. Místo aby vývojáři vydělali na tom, že jejich hru kupuje a hraje co nejvíce lidí, tak jim někdo "zacpe hubu" balíkem peněz. Hru pak prodává velice omezenému množství hráčů za daleko větší cenu (samozřejmě pokud není zrovna v akci :-)).
Vyvíjel jsem kdysi hru, která rozhodně nebyla áčková, ale naučil jsem se na ní opravdu hodně. Zejména jsem si uvědomil, jak může multiplatformní vývoj nádherně nenásilně vést k tomu, že je jasně oddělena logika hry od možností operačního systému. Jak díky různorodosti prostředí OS se adbuguje mnohem efektivněji, protože spousta chyb se projeví rychle jen na některém z nich, zatímco na jiném "číhá na svou příležitost" v nejméně vhodnou dobu. Už jen tím se ten podle Vás drahý multiplatformní vývoj zaplatí!
Navíc na vývoji áčkových her jsou dnes nejdražší hromady a hromady dat, jako jsou textury, animace, 3D-modely, zvuky, dialogy, hudba, scénář, příběh, návrh lokací, scripty ... . A to vše je už ze své podstaty MULTIPLATFORMNÍ BEZ PRÁCE A ZADARMO!
Steam nemá úspěch jistý, však to ani nikdo netvrdil. Stejně jako Mrkvosoft nemá jistý desktop s Widlemi. Je docela možné, že za 10 let už budou mít Widle stejně marginální význam jako DOS dnes (pokud se Mrkvosoft nevzpamatuje včas a totálně nepřehodnotí svou filozofii vůči uživatelům).
Podle mne SteamOS i Proton jsou přínosem pro Linux, ač se Vám to zdá jako paradox. Důvody již zde nechci rozpitvávat. Jde hlavně o to, odbourávat bariéry a bojovat se stereotypy, které se s Linuxem na desktopu často spojují.