Vlákno názorů k článku
Prodejce odmítl opravit notebook kvůli Linuxu od LK - Prodejce odmítl opravit notebook kvůli přeinstalaci původního systému...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 9. 2007 14:28

    Miloš (neregistrovaný)
    Operační systém počítače není v žádném případě firmware! Něco jiného je zásah do programu u telefonu, videopřehrávače či jiného jednoúčelového přístroje a něco jiného je počítač. Že jde o OBECNÝ stroj pro práci s informací, který je PROGRAMOVATELNÝ, je základní charakteristikou počítače, kterou se odlišuje od jiných zařízení s vestavěným procesorem. A pokud vám někdo pod názvem počítač prodá něco, co se nesmí programovat (nebo to dokonce zakáže), pak vás jako zákazníka podvedl! V tomto případě prodejce svévolně omezuje zákazníka v používání výrobku. Je to totéž, jako kdyby vám prodejce automobilů zakázal používat zpátečku, nebo prodejce domu ložnici. Zákazník neudělal nic, k čemu by daný výrobek nebyl určen a to je podstatné. Jsem dokonce přesvědčen, že na základě zmíněného vyjádření prodejce má právo odstoupit od smlouvy a požadovat zpět peníze, protože je krácen na svých právech výrobek používat. I když počítač bez systému nepracuje, nelze systém považovat za nedílnou část počítače a vztáhnout pod společnou záruku, zvláště, pokud není jediným systémem. Jsem přesvědčen, že soudní spor by zákazník musel s přehledem vyhrát.
  • 12. 9. 2007 14:54

    Sten (neregistrovaný)
    Jen bych upřesnil: software nemůže způsobit vadu hardware (staré moudro říká, že hardware, který se nechá zničit softwarem, si nic jiného nezaslouží - právnickou otázkou je, jestli takový HW je reklamovatelný, ale řek bych, že ano, protože nedojde k jinému než běžnému užití). To je zásadní rozdíl mezi software a firmware. Firmware na základní desce (BIOS) nebo v optické mechanice také nesmíte flashnout jiným než oficiálním, jinak přijdete o záruku (zcela legitimně, protože chybný firmware může u mnoha druhů HW velmi jednoduše ten HW zničit). Co se týče mobilního telefonu, tak firmware (jehož součástí je OS) flashnout nesmíte, ale nainstalovat si do něj libovolnou aplikaci (software) smíte. Až se začnou dělat mobily s odděleným OS a firmware, pak budete moci měnit OS bez ztráty záruky.
  • 12. 9. 2007 17:49

    martin (neregistrovaný)
    Stejne "moudro" ovsem druhym dechem dodava, ze neexistuje HW, ktery nebude znicen.
  • 12. 9. 2007 21:37

    Tayto (neregistrovaný)
    Hardware šel oddělat třeba u starých noťasů IBM Thinkpad kdy projetím scanu I2C sběrnice u sensors se poškodila nějaká atmelácká paměť na boardu která se chovala v rozporu s dokumentací. Prkno bylo pak mrtvé. Jelikož je ale IBM solidní tak desky vyměňovala.

    Mnoho chytrých telefonů které dělal vývojář a ne kripl má oddělenou telefonní část do které se nedá jen tak zasahovat s vlastním procesorem a vlastní počítač je jinde.
  • 12. 9. 2007 16:36

    anonymní

    pokud bylo v záručních podmínkách uvedeno, že NTB se prodává jako celek - HW + SW, pak je postup PCW bohužel korektní

    Mne se nezda korektni, ze prodejce vubec neco takoveho do zarucnich podminek dal.

  • 12. 9. 2007 19:24

    anonymní
    To uz by take mohli odmitnout reklamaci s tim, ze kupec neprinesl k reklamaci notebook zabaleny v originalni krabici. :-)
  • 12. 9. 2007 13:43

    Jirka Wolny (neregistrovaný)
    99,99% uživatelů si na nový počítač doinstaluje nějaký software. Přestává snad pro to platit záruka na počítač? Prostě prodejce použil první záminku, která ho napadla, aby reklamaci neuznal.

    Ten uživatel si tam nainstaloval (legální) Windows XP, a ty způsobily praskuntí krytu. To zní běžnému člověku absurdně na první pohled a prodejce by se to nikdy neodvážil tvrdit.

    Ten uživatel si tam nainstaloval, jak se to jmenuje, nikdy jsme o tom neslyšeli, a ten soft způsobil praskuntí krytu. Zní to běžnému uživateli sice divně, ale ne zas tak úplně absurně. Možná, že by na tom něco mohlo být.
  • 12. 9. 2007 13:53

    LK (neregistrovaný)
    Opakuji, že s prodejcem také nesouhlasím, abych předešel zbytečným vášním.

    Je však rozdíl mezi instalací SW a instalací OS. Pokud mohu navázat na předchozí přirování s mobilem a FW - je rozdíl mezi flashováním firmwaru (po němž záruku ztrácíte) a doinstalováním SW do téhož telefonu.

    Ta druhá je ta, že "Windows XP (Linux) způsobily prasknutí krytu". Nic takového nikde nepadlo. V originální zprávě se píše "installing Linux had voided my warranty". Nikoliv "installing Linux has broke my display cover".
    Buď neumíte dobře anglicky a nebo chcete manipulovat s míněním ostatních. Pokud v záručních podmínkách bylo, že tam musí zůstat původní OS (a kupující s nimi aktem nákupu souhlasil), pak je - byť se mi to taky nelíbí - postup PCW v pořádku :-(
  • 12. 9. 2007 14:10

    VM (neregistrovaný)
    To je jako dat do zarucnich podminek, ze se notebook nesmi vybalit z krabice, a pak argumentovat, ze zaruka neplati.. pocitam, ze se vyrobce takhle snadno svym zakonnym povinostem nevyhne.
  • 12. 9. 2007 14:11

    highegg
    No, IMHO nemáte tak docela pravdu - všechno co si dá prodejce do záručních podmínek nemusí být a priori v pořádku. Nevím jak v UK, ale přinejmenším u nás k tomu má zákon o ochraně spotřebitele pár výhrad. Například pokud byste chtěl zrušit záruku na auto, když si majitel předělá vymění potahy na sedadla, asi by to taky neprošlo.
  • 12. 9. 2007 14:32

    Jirka Wolny (neregistrovaný)
    > Opakuji, že s prodejcem také nesouhlasím, ...

    To jsem pochopil. Reagoval jsem na výrok, že po přeinstalaváním Windows XP by také došlo k porušení záručních podmínek. Možná došlo, ale zamítnutí reklamace by bylo tak absurdní, že by si to podle mého názoru většina prodejců rozmyslela. Nainstalování Linuxu to uživatel prodejci usnadnil.

    Jinak, nejsem právník, ale podmiňování záruky na hardware nezasahováním do operačního systému je prostě nepřípustné. V tom případě by prodejce mohl odmítnout reklamaci prakticky kdykoli. Poruším záruční podmínky tím, že si záplatu/service pack nainstaluju, nebo tím, že si jej nenainstaluju?
  • 12. 9. 2007 14:43

    LK (neregistrovaný)
    Já vidím problém v tom, že prodejce bere NTB pravděpodobně jako jednolitou součást HW + OS, na který máte záruku funkčnosti.
    To je i odpovědí pro Miloše, co mi vysvětluje, že OS je něco jiného než firmware. Chápu, že z pohledu nás lidí od počítačů není, ale z pohledu BFU prostě je - oni si koupí notebook, dají do něj svých 10 aplikací a tím to pro ně končí, pro ně prostě OS JE součástí toho, co si přinesli v krabici. Pokud na podobnou logiku přistoupil i PCW a nijak se tím netají, těžko svítit.
  • 12. 9. 2007 16:43

    Miloš (neregistrovaný)
    Kdysi jsem koupil jeden výrobek a po třech měsících ho reklamoval. Prodejce tvrdil, že záruka už uplynula, protože výrobek u něho ležel rok na skladě... Taky logika. Prodejce se ovšem musí řídit zákonem a dalšími předpisy a na podobné "objevy" nemá nárok. Počítač a systém jsou dva různé výrobky, od různých výrobců, samostatně prodejné a záruka se vztahuje také na každý z nich samostatně - i když je systém už instalovaný.(Jde pouze o další službu zákazníkovi). BFU se může dívat na obojí jako na jeden celek, ale prodejce nikoliv. Pokud reklamujete nefunkčnost softu a máte vadný hardware, výrobce softu se svámi bavit nebude a tvrzením, že jde o jeden výrobek, ho určitě neukecáte. Stejně tak vám nikdo nevymění hardware, protože systém chcípnul na virus. A pokud memtest86 nahlásí chybu paměti, budu jí reklamovat a vůbec mě nezajímá, že program instalovaný prodejcem náhodou běží.

    Pokud program, zabudovaný ve videopřehrávači chytne virus, pak celý výrobek vyměnám jako nefunkční. S počítačem to udělat nelze.
  • 12. 9. 2007 19:42

    sc (neregistrovaný)
    No prave to je presne ono, uz jen to kdyby ty wisty spadly, treba diky virum a musely se preinstalovat, tak by podle tohoto musela take ta zaruka padnout, protoze je to zasah do toho celku HW + OS, coz je naprosto absurdni, ci je to vychytralost prodejce, ktery, vsechny tyto zasahy diky smlouve si necha mastne zaplatit a tezce bude vydelavat.
  • 8. 7. 2012 15:47

    Pišta (neregistrovaný)

    PCW jsou neskuteční gauneři, tam nic nekupovat. A nejen tam. Všude tam, kde vám zaplombují PC při koupi, abyste tam nemohli strčit třeba TV kartu či si vyměnit HDD, kde mají v podmínkách záruky kdejakou kravinu jakož "vázané na SW" Jsou to svévolně smyšlené hovadiny, dnes je spousty perfektních prodejců, kteří vám vyjdou vstříc i nad rámec jejich povinností, jsou ochotní a kdyby byli i o pár 1000 dražší, tak se to vyplatí pro svůj klid. Pak se nikomu nestane, že cvičená opice z PCW, která ani neumí otevřít NTB s vámi bude cvičit ohledně SW nebo OS.

  • 12. 9. 2007 19:30

    anonymní
    Pokud v zarucnich podminkach stoji takova hovadina, mel by na to byt kupec vyslovne upozornen pri koupi a vzhledem k tomu, ze takova podminka je nepochybne dosti nestandardni, mel by byt vyzvan, aby stvrdil podpisem na kupni smlouve, ze s touto podminkou souhlasi. Pokud se najde blbec, ktery neco takoveho podepise, je to pak jeho problem. Nicmene by asi spise doslo k bankrotu daneho prodejce/vyrobce.
  • 12. 9. 2007 17:54

    repulsive (neregistrovaný)
    UID=0 už taky.