Stále to tak je, akorát dnes frikulínsky do CNCček strkáme armové SBC a taháme si za GPIO nebo PWM piny přímo přes mmap. Ale parport a různé FPGA karty jsou plně podporovány i nadále.
I u mašin s regulační smyčkou uzavřenou mimo počítač (např. s hardwarovými interpolátory nebo servy) je nutná konstantně rychlá reakce, např. když stroj projede závorou na konci pojezdu a je nutné ho ve zlomku milisekundy zastavit, aby nenaboural. Nebo když měření příkonu vyhodnotí, že došlo ke kolizi nebo ulomení nástroje. Pár set µs jitteru v nevhodnou chvíli jsou reálné tisíce dolarů škody :)
Velká část audiofilů je zmatená z toho jak fungují zvukovky a myslí si, že jitter jednotlivých vzorků souvisí s tím, jak moc realtime je operační systém, který strká data do zvukovky. Ve skutečnosti má zvukovka buffer, který přehrává pomocí vlastních hodin, a pokud OS dokáže buffer plnit dostatečně často aby nepodtekl, bude výstup vždy stejný. (a pokud už podteče, je to takový glitch, že si toho všimne i hluchý)
Realtime audio potřebuješ ne na přehrávání, ale když zpracováváš a filtruješ živé audio - nahrávací studia s "monitoring" sluchátky, případně nějaké DSP pro ozvučení místnosti, které procházející zvuk filtruje.
Záleží na použití, pro běžné domácí PRi to je zbytečné
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuStudio/RealTimeKernel