"TO" co dle mého není u Samsungu žádná novinka, jsou brutální zásahy do zachyceného obrazu. Už když vydali jinak vynikající APSC bezrcadlovku NX1, tehdy jako první nad 24Mpix a se 4k H.265, se jí vytýkalo přílišné vyhlazování před uložením RAWu. Samsung prostě historicky dělá maximální možné zásahy do originálu a tohle je jen další evoluční krok. Já prostě věci od Samsungu nekupuju, i "průměrnej čínskej klump" je v tomhle slušnější.
Problém vidím v tom, že ta hranice není zdaleka tak ostrá, jak to popisujete. U vyhlazení ještě budiž, pokud se nedělá selektivně jen na částech snímku, ale třeba u sofistikovanějších algoritmů doostření nebo redukce šumu už to tak jednoznačné není docela dlouho. Holt asi nezbyde než se smířit s tím, že každý má tu svou hranici, co ještě považuje za košer a co už ne, trochu jinde a navíc se to u jednotlivců i u společnosti s časem posouvá spíš k větší toleranci.
Není to tak dávno, co jsem běžně četl rozhořčené komentáře, že bayerovská interpolace je vlastně podvod a že by se správně rozlišení mělo dělit dvěma (počet pixelů čtyřmi), případně rovnou že celá digitální fotografie je vlastně vymýšlení si obrazu jen volně inspirované realitou. Z dnešního pohledu je to úsměvné... za dalších deset nebo dvacet let nám třeba přijdou malicherné diskuse o dokresleném Měsíci...
Zrovna bayer jakozto barevne-prokladane snimani nevadi, kdyz temer vsechny zobrazovaci metody pouzivaji stejny princip (subpixely). Plne barvy umi jenom 3DLP/3LCD, protoze obycejne 1DLP to sidi - rozkladem v casove domene (takto se sidila barevna kamera na mesici - vysledek muzete videt jako barevne jiskry pri odletu modulu - ktere barevne opravdu nejsou).
Jasne, zadna hranice neni uplne ostra. Ale klasifikace objektu pomoci AI a dokreslovani na zaklade nejake databaze jak co ma vypadat je celkem dobre klasifikovatelna vec a zretelny krok v uprave obrazu. Od vyhlazovani je to hodne velky kus.
Je mozne ze drivejsi fotaky mely klasifikace objektu a podle toho vybraly zpusoby vyhlazovani nebo typy filtru vhodne pro danou cast obrazu, pripadne domysleni detailu zalozene na statistice.
Ale tenhle fotak musi mit nekde ulozene jak cely ten mesic ma vypadat. Takze klasifikace + cela databaze objektu ktere by uzivatel mohl chtit fotit.
Jezkovo "Nic zvláštního' je uplne mimo, vubec nepochopil v cem je problem.
Vůbec ten měsíc nemusí mít uložený. Může tam být třeba nějaká neuronová síť natrénovaná na rozmazaných astrofotkách. A nějaké odšumění a vyhlazení se dá dělat taky neuronovkou. Takže tam v obou případech budete mít naprosto neprůhledný blackbox u kterého i výrobce foťáku může jen hádat, co se uvnitř opravdu děje.
Ale klasifikace objektu pomoci AI a dokreslovani na zaklade nejake databaze jak co ma vypadat je celkem dobre klasifikovatelna vec a zretelny krok v uprave obrazu. Od vyhlazovani je to hodne velky kus.
Proto jsem zmiňoval taky doostřování nebo redukci šumu. Vyhlazování je přeci jen spíš degradace informace, takže tam to pokušení není tak velké, snad jen různá úroveň podle detekovaného typu objektu. Ale u toho doostřování a redukce šumu už bych nedal ruku do ohně, že detaily, které vyrábějí chytřejší doostřovací algoritmy, nebo vzorky, kterými se nahrazuje šum (aby byly méně ošklivé, ale nebilo to do očí jako jednoduché rozmazání) nejsou generované na základě detekce typu objektu. Zejména u specializovaných pluginů např. pro astrofotografii jsem spíš přesvědčený, že to tak už nějakou dobu funguje.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak ani u toho Měsíce to není úplně tak, že by prostě vzali knihovní fotku Měsíce a geometricky a barevně ji transformovali, aby tam sedla, ale spíš ty rozmazané fleky nahrazjí typickými texturami pro moře, pohoří, dna a okraje kráterů apod. Aspoň tím se Samsung snaží hájit. Možná by stálo za pokus předhodit tomu rozmazanou fotku Měsíce, která ale bude trochu upravená tak, že některé rozeznatelné objekty budou trochu posunuté, a podívat se, co z toho vyleze.
Jezkovo "Nic zvláštního' je uplne mimo, vubec nepochopil v cem je problem.
IMHO to pochopil, ale paradoxně je zdroj nedorozumění spíš v tom, že pro něj bylo za hranou přijatelnosti už to, co výrobci (a konkrétně Samsung) dělali dosud, takže tahle konkrétní věc pro něj není kvalitativní zlom (teď jsme začali podvádět), ale jen další kvantitativní posun (jsme trochu drzejší a dovolíme si víc).
Záleží na tom, k čemu a jak se ta "AI" využije. Třeba automatická expozice založená na analýze celé scény je určitě dobrá věc a autofocus na aktuálních modelech bezzrcadlovek taky není k zahození. Ale pokud se to používá k tomu, aby se simulovala kresba tam, kde to kvůli miniaturní čočce a senzoru vylučují fyzikální zákony, tak to holt dopadá takhle. Většině lidí je to ale jedno.
Nemyslím si, že je něco takového v dohledné době reálné. Tyhle foťáky používají zejména lidé, pro něž je postproces důležitou součástí tvorby fotografie. Tedy pokud by něco takového chtěli dělat, budou to dělat na výkonném počítači připojeném k internetu v odpovídajícím programu a nemá smysl se to pokoušet dělat ve foťáku s jeho omezenými možnostmi.
Co tak sleduji vývoj téhle kategorie fotoaparátů, "něco jako AI" se uplatňuje a rozvíjí prakticky pouze pro rozpoznávání / tracking objektů pro ostření. Tam je opravdu člověk často pomalý a v postprocesu to opravit prakticky nejde.
Ono to tam taky trochu proniká, ale naštěstí ne ty úplné ptákoviny a hlavně jsou výrobci rozumní a tyhle featury omezují na výstup přímo do JPEGu, kde už ani u těch (bez)zrcadlovek není někdy úplně snadné foťáku rozmluvit, aby se snažil být moc chytrý. Pokud člověk dává přednost raw výstupu, tak tam je toho ušetřen a je jen na něm, jestli nějaký "AI" software použije potom v počítači.
Nikdy jsem moc nechápal, proč i zrcadlovky střední nebo vyšší třídy mají všechny ty "picture style" nastavení, hromadu scénických režimů apod. Ale možná je to hlavně tím, že u nás si tyhle přístroje pořizují především ti, kdo z nich chtějí vymáčknout maximum a mít nad vším co největší kontrolu. V zemích s větší kupní silou si je podle všeho často kupuje i úplně jiný druh uživatelů, kteří si to mohou dovolit a chtějí lepší technickou kvalitu, než jim poskytne smartphone nebo kompakt (nebo se prostě jen chtějí předvést), ale nejsou to hračičkové, kteří by se tomu chtěli nějak moc věnovat. Utkvěla mi takhle v paměti historka jednoho fotografického nadšence, který na nějakém turisticky atraktivním místě se spadlou čelistí sledoval, jak přišly dvě Japonky v družném hovoru, jedna z nich vytáhla aktuální verzi Canon 1D s odpovídajícím "elkem" a aniž by přestala povídat, jen tak natáhla ruku, naslepo cvakla scénu před sebou a ten foťák zase uklidila.
Takže uživatelé jsou různí a výrobce se tomu musí přizpůsobit. Ale dokud tyhle věci budou jasně oddělené, aby se jim šlo bez velkého úsilí vyhnout, tak mne to nijak nepopuzuje.
Tak kdysi kompresní algoritmus ve skenerech Xerox nahrazoval podobně vypadající symboly (ne, není to OCR, ale když se prostě O a Q liší jen o pár pixelů, tak je pro uspoření místa nahradí stejným obdélníčkem a zakóduje ho jenom jednou, protože proč ne).
Teď se těšíme na AI, která si třeba do fotodokumentace elektrického rozvaděče domyslí nějaké dráty navíc, nebo na videozáznamu loupeže vylepší útočníkovi obličej podle nějakého podobného obličeje co byl v trénovacích datech.
Hmm, tady někdo moc koukal na detektivky, kde vezmou fotku auta, kde je jeho registrační značka pár rozmazaných pixelů, řeknou "přiblížit" a vytáhnou z ní čitelnou RZ...
Ono zlepšit rozmazaný (rozhýbaný / rozostřený) obrázek do určité míry jde, ale že by to udělalo "100x zoom" je naprostý nesmysl, to snad musí být jasné každému, kdo se o to trochu zajímá, že to ta data nemůže dopočítat z obrázku, ale musí to tam doplňovat podle nějakých patternů.
Nedávno tu na mou poznámku, že jsem ještě neviděl fotku ze smartphonu, kde by trávník nebo koruna stromu vypadaly rozumně, protože zaostřit hranu je jedna věc, ale u složitější textury si software chybějící informaci prostě nevymyslí, reagoval, že jednoho dne software ve chvíli, kdy usoudí, že tady je asi trávník, tam prostě domaluje krásný a úhledný trávníček. Asi to holt přišlo dřív, než jsme čekali... Taky mi to připomnělo nedávnou úvahu Davida Ježka na téma "computational photography".
Rozdíl to bude hlavně pokud se podaří realizovat plány na podepisování souborů foťákem. Potom by totiž bylo snadné doložit původní, podepsaný, soubor přímo z foťáku a ukázat, že dodatečné zpracování nezměnilo nic podstatného (z hlediska obsahu). Ale pokud tam nějaký nesmysl dokreslí přímo foťák a pak ho podepíše...
Na druhou stranu, i dnes se dá např. šikovným výběrem toho, co chci, aby bylo v záběru, a co tam naopak nenechám, v mnoha případech udělat zcela neupravená fotka, která i když nebude vysloveně lživá, bude přinejmenším zavádějící nebo manipulativní. Jestli se to použije pro umělecký záměr nebo pro podvod, to už je na autorovi.
Bude zajímavé sledovat, jestli / jak si tohle sedne s tímto: https://www.root.cz/clanky/koalice-proti-falsovani-fotografii-slavi-uspech-podporu-nasazuje-nikon-a-leica/
tohle vypadá jako Měsíc, dáme tam knihovní textury Měsíce, ať to vypadá lépek logice
tohle vypadá jako Franta Vomáčka, upravíme to podle knihovních fotek Franty, ať to vypadá lépe. No a pak už se holt nevyhnutelně občas stane, že vyfotíte Harryho Lennixe a foťák vám z toho udělá Baracka Obamu. :-(
Tak já vím, že doba je šílená. Nicméně právě tohle lidi chtějí. A výrobci jim to dávají. A my obyčejní smrtelníci kroutíme hlavami až nám jednou upadne.
Uvidíte, že dalším krokem bude zamontování obdoby Alexy, aby to vaše "dáme tam..." nerozhodne nějaká AI samostatně ale na základě odposlechu fotografa "to vypadá jako ..."
No, top foťáky už dneska mají "Eye AF" (což je ale docela užitečná funkce, pokud dobře funguje, podle recenzí je to dost individuální), tak by se holt místo očima napovídalo hlasem... Nakonec to skončí tak, že se nebude potřeba ani nikam trmácet, prostě řeknete: Chtěl bych fotku Lomnického štítu ze Skalnatého plesa v zapadajícím slunci, se dvěma malými mráčky vlevo nahoře a jedním větším vpravo, ne, ještě trochu níž, tak, takhle je to ono.
:-).
Na jednu stranu mi to může být jedno, používat to stejně nebudu a ostatní ať si dělají co chtějí. Na druhou stranu už teď většina lidí věří, že kromě specifických případů se smartphone vyrovná (bez)zrcadlovce a všechny tyhle nástroje pro "vylepšování" ten pocit ještě posilují. Takže by tyhle hračky mohly ještě víc zúžit už tak malý trh s pořádnými foťáky a v lepším případě vyhnat ceny ještě výš (teď jsem zrovna po dvanácti letech kupoval nové tělo a ta cena nebyla moc příjemná a to k němu ještě budu potřebovat nějaký základní zoom), v horším způsobit, že se na to výrobci vykašlou a budou se věnovat něčemu jinému.
Teď jsem narazil na tohle video, kde se to taky trochu rozebírá. Nejdou moc do technických detailů, ale je tam pár zajímavých momentů: