30Hz na emaily? Takze muzeme zapomenut na plynulost pri scrolovani?
jasně že bude 3dfx video viditelně plynulejší. Ale tady se bavíme o scrollování email klienta. Pokud se má obrázek generovat a dostanete se na 30 FPS kvuli výkonu GPU, je to celkem hnus, souhlas. Tady se ale jedná jen refresh obrazovky, nikoliv generovani scény. Není důvod k rozostření nebo deformaci. Bude to viditelné? No asi ano, pokud se na to soustředíte. Bude na tom v email klientu záležet? Myslím že sakra ne.
13. 8. 2020, 07:16 editováno autorem komentáře
Filmy s tradiční frekvencí kolem 25 polí za sekundu ale nejsou natáčeny s časem expozice v mikrosekundách - expozice je naopak pěkne dlouhá, díky čemuž mají snímky krásnou pohybovou neostrost, asi více známou jako motion blur.
Prvky UI, byť v pohybu, nic takového zatím nemají, díky tomu je velmi patrný přerušovaný pohyb i při poměrně vysokých obnovovacích frekvencích (>100 Hz).
to bude FreeSync v telefónoch Sansungu s Radeonom a toto je príprava..
AMD ohlásila 1000 FreeSync zobrazovadel a přehlednější systém značení
7. 1. 2020
https://diit.cz/clanek/amd-ohlasila-1000-freesync-zobrazovadel
Samsung si licencoval grafickou architekturu RDNA od AMD
4. 6. 2019
https://diit.cz/clanek/samsung-si-licencoval-grafickou-architekturu-rdna-od-amd
První mobily s integrovanými Radeony vydá Samsung v roce 2021
8. 8. 2019
https://diit.cz/clanek/mobily-s-radeony-vyda-samsung-v-roce-2021
AMD GPU pro Samsung je 2,5× rychlejší než Snapdragon 865
4. 5. 2020
https://diit.cz/clanek/amd-gpu-pro-samsung-je-rychlejsi-nez-snapdragon
Z pohledu softwaru ano, ale jinak grafická karta/čip posílá stabilní stream v nastavené frekvenci do displeje. U desktopu a asi i notebooku to je jedno, ale ne u zařízení s malou baterkou jako jsou telefony. Tam to omezení frekvence může hrát roli, ale těch 60 % se bude asi týkat jen části spotřeby celého zařízení.
Tohle by chtělo doplnit
Pokud jde o refresh rate samotného displaye, tak tam bych chápal existenci nějakého adaptivního řízení, kde existuje nějaký minimální potřebný referesh rate aby mi obrazovka neblikala.
Ale doufám, že se nebavíme o redraw rate, tedy že to neznamená, že 60x za sekundu se v grafické kartě vyplní videopaměť stejným obsahem
Tohle se týká přímo displaye - poté, co je do něj přes eDP přenesena bitmapa k zobrazení, musí controller v displayi neustále obnovovat stav každého pixelu. V matici má každý subpixel kondenzátor a tranzistor, který je naadresován (aktivován tranzistor konkrétního řádku a sloupce) a nabit na určité napětí (proto aktivní matice, Active Matrix ... OLED). To napětí (a tedy jas subpixelu) ale s časem klesá, proto se musí obnovovat... no a zřejmě se jim vývojem polovodičového procesu ten průsak podařilo dostat tak nízko, že lze snížit refresh rate na 10 Hz aniž by to viditelně poblikávalo, a tím ušetřit pěkných pár mA.
12. 8. 2020, 19:56 editováno autorem komentáře
V mobilech se spis pouziva MIPI DSI. Neznam zadny mobil kde by panel mel eDP rozhrani.
Zatimco u LCD byl vyuzivan klasicky celoobrazovkovy refresh a kontinualni prenos (VIDEO MODE), nastupem OLED panelu se vetsinou pouziva datovy rezim (DATA MODE) prenosu, kdy se prenasi jen zmenene bloky obrazu a samotny displej ma lokalni pamet kde je ulozenej celej obraz co vidite - takze spojeni k prenosu dat muze byt uspano a setri se energie.
Pokud se podivate na spomalene zabery refreshu OLED panelu (napr. kdyz je jeho jas snizen), uvidite ze se to nerefreshuje po cele vysce jednim smerem - protoze to by s prakticky nulovym dosvitem OLED bunky neskutecne blikalo. Pouziva se tam rezim ktery je odvozen od prokladani v televizni technice - a slouzi presne k stejnemu ucelu (redukci blikani z duvodu kratkeho dosvitu), jen jak je OLED panel digitalni, tak tam nejsou jen dva pulsnimky, ale vicero (cca do deseti). Tudiz to, ze vam OLED neblika je zpusobeno tim, ze efektivni refresh je pak 10x vyssi. (prvni OLED systemy ktere nahrazovali LCD trpeli prave na tohle blikani z duvodu jednoho refreshu).
Pro realizaci tohoto multi-place refreshu je nutna ona pamet obrazu, protoze GPU nema tuseni o prakticke implementaci techto divocin a skenuje obraz vzdy sekvencne.
viz napr.:
https://www.youtube.com/watch?v=s9InZHadQGQ
Prakticky prinos toho refreshu na vicero mistech je odstraneni neduhu, ktery je znamejsi ve svete kamer - rolling shutter effect - na mobilu ci tabletu jde typicky o situaci kdy mate smooth scrolling na webu a pri posunu spravnou rychlosti se vam cela z duvodu interference frekvenci bud nakloni - kdyz mate sken na displeji zleva doprava, nebo naopak roztahuje a komprimuje (yello effect), kdyz je sken zhora dolu, prakticky se setkate s obojim podle toho jak zrovna naklonite sve zarizeni.
Jenom jestli by nebylo lepší, kdyby taky jednou vymysleli display, který bez poškození na tom telefonu vydrží déle než 3 měsíce... Alespoň na Note 8 po 3 měsících používání byly na displayi vypálené artefakty tak silně, že na tom nešlo koukat ani na videa (tedy, asi bych radši koukal na video při 10Hz na čistém displayi) a reklamace s následným potvrzením oficiálního zastoupení byla odmítnuta s odůvodněním, že ten display není určený k tomu, aby byl zapnutý...
Waze. Ale ten display je celý takový divný, vyjma artefaktů je i o hodně tmavší (mám k němu keyboard cover case, takže ten kontrast na nepoužívané části displaye je strašně vidět). Na předchozí S7 jsem sice ty artefakty vypálil taky, ale musel jsem je tam hodně hledat, na Notu to z toho displaye svítí... Uznávám, že to použití je trochu drastičtější, ale sakra právě proto si kupuju ten drahý telefon, když ho potřebuju používat... na to abych zvedal hovory a napsal dvě SMSky denně nebudu zase kupovat aparát za bratru 26 tisíc...