Řekněme, že Linux je opisem unixů, který není plně kompatibilní. Ovšem ony ani komerční unixy nejsou plně kompatibilní (jakkoliv by měly být kompatibilní alespoň na POSIX úrovni), takže to není taková újma.
MacOS X není systém unixového typu (na rozdíl od HP-UX, AIXu, Linuxu a dalších). Stejně jako Windows se Services for UNIX projde POSIX testy, a navíc má právo používat ochrannou známku UNIX. Ale právě Core Graphics (včetně Quartz) je ne-unixová technologie.
GDI je letitá technologie, která odvedla veliký kus práce. Windows Vista používají jako primární API .NET, a posun v příštích verzích bude ještě dramatičtější. Vista má jako novinku Windows Presentation Foundation. To je stavěné trochu jinak, a umožňuje takové věci, jako nechat přehrávat objekt videa, a pod něj umístit obdélník s reflection efektem, který bude video odrážet (na úrovni WPF, tedy bez toho, abyste se tím dále zabýval ve svém kódu). Podobně lze ve WPF nechat přehrávat video na krychli, a jen pomocí timeru provádět rotaci krychle. Poskytuje také primitiva pro komplexní práci s textem apod. Masivně se používá 3D akcelerace, a to včetně akcelerace rendrování fontů, antialiasingu i ClearType. WPF má koordináty typu double, nikoliv integer, což například vede k lepšímu subpixel renderingu.
GDI nebylo nahrazeno pomocí DWM. DWM je jen obdoba Berylu, tedy Desktop Manager. GDI je dále na živu, i když je střednědobě nahrazováno pomocí WPF.
Ve Windows mám naopak cut-and-paste na konzoli celkem rád. Tedy pokud si nastavíte quickedit a quickinsert. Doplňování funguje na jména souborů a adresáře, nevidím na něm nic špatného. Resizovat můžete jen do šíře screen bufferu, kterou si ovšem můžete změnit (a nastavit jako výchozí, když na to přijde). Ale uvědomte si hlavně, že ve Windows je konzole jen takový doplněk ke GUI, a ne primární prostředí.