Hlavní navigace

Názor ke zprávičce Sdružení CZ.NIC a NÚKIB nabízí pomoc nemocnicím v oblasti kyberbezpečnosti od fkr - Bože Vy jste naivní. K zajišťovacím příkazům -...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 4. 2020 9:33

    fkr

    Bože Vy jste naivní. K zajišťovacím příkazům - nevěřím tomu, že by je finanční úřady vydávaly jen tak, z ničeho nic. Ve finále z toho je souboj právníků a protože soudy rozhodují (v ideálním případě) ne podle spravedlnosti, ale podle práva, dopadne to očas v neprospěch finančáku. A to nespekuluji o kvalitě soudů, přece jen okresní soudce nežije ve vakuu, někde bydlí, s někým se stýká - zase spíše na místní úrovni; nejspíše se bude s místními podnikateli znát, mohou to být spolužáci, příbuzní, chodí na spolu golf, stará láska nerezaví a tak - to ale samozřejmě pouze spekuluji.
    No a ta výběrová řízení, co jste vymýšlel, to je ukázka odtrženosti reality. Buďto je napíšete obecně, a pak spláčete nad vítězem, nebo je napíšete konkrétně, a máte na krku odvolání s tím, že zadání bylo někomu šito na míru. Mám s tím sice nepříliš rozsáhlé, ale přece jen zkušenosti. Je to přesně jak psal jeden z přispěvatelů výše. Dodavatel vysoutěží zakázku, realizuje ji a danou dobu ji podporuje. Dodané řešení perfektně zná, znají se i lidé a je-li problém, kontaktuje se kdykoliv konkrétní osoba, bez problémů se konzultuje bez ohledu na rozsah smlouvy atd.
    No a pak je potřeba podporu prodloužit, čili nové výběrové řízení a zvítězí někdo, kdo podstřelí cenu. Ta sice nebyla jediným kritériem, ale významným, a nemůže ji ignorovat. Je to jasné a jednoznačné číslo, kterému každý rozumí a se kterým se těžko polemizuje. Napsat, že nový dodavatel musí dokonale znát stávající řešení nemůžete - to by vás okamžitě napadli, že jste to připravil pro aktuální firmu. Ostatní kritérií jsou, ať chce chce nebo ne, více či méně rozplizlá, třeba požadavky na kvalifikaci dodavatele (snadno doloží, třeba si někoho vypůjčí), atd. atd. Nový dodavatel bude striktně dodržovat smlouvu, kontaktovat jej můžete pouze stanoveným způsobem a to od-do, na "vyřešení" požadavků má své lhůty, které dodržuje do mrtě atd., atd. No vy jako zákazník na něj nemáte žádný metr. Špatně se vám s ním pracuje, ale zrušit smlouvu je iluze - sice by to teoreticky šlo, je to ale určitě na soudy - a který úředník si je troufne ze své subalterní pozice vyvolat?
    Vezměte si poslední případ z Brna, kdy podle mne cíleně a uměle vytvořená firma napadla jednu z klíčových dopravních staveb, velký městský okruh pro "... nadbytečný požadavek na doložení oprávnění ke zkouškám elektrických zařízení." Ona firma, prakticky jednomužná, se přitom o zakázku neucházela. No a teď poraďte úředníkovi, jak má při zadávání zakázky postupovat, ale prosím v každé myslitelné i nemyslitelné situaci.