pokud už jedeš třeba na vlak na poslední chvíli, můžeš si zavčasu v metru zjistit z kterého nástupiště ti vlak odjíždí. To dopředu nenastuduješ a jsou to dlouhé minuty ušetřeného času.
Pak se to také hodí dopravnímu podniku, protože může sledovat pohyby cestujících, to mu operátoři s LTE zatím dovolit nechtějí :).
A co je na tom spatne konkretne?
Spoje jazdia kazdych 2-10 minut a cestujuci sa pochopitelne snazia "optimalizovat" svoj presun podla toho, na ktory spoj sa im podarilo naskocit, casto je moznych viacero ciest a par desiatok sekund stratenych alebo ziskanych pri cakani na semafore alebo na hlbokom eskalatore ma potencial rozhodnut, ci naskocim do metra, alebo elektricky, pripadne ktoru trasu vyberiem.
Niekoho to bavi a uz dnes ma moznosti, je to zle?
Když se doopravdy něco stane, tak ty informace stejně nejsou hned. Třeba když v metru spadne do kolejí člověk a je mrtvý, tak práce kolem trvají kolem 70 - 90 min, pokud to dají na internet během půl hodiny, tak většina lidí už stejně jede jinou jinou dopravou a informace nemá praktický smysl kromě ukojení zvědavosti. Ze zkušenosti s dlouhodobě žijícími cizinci zde vím, že tak maximálně 10% ví, že dpp.cz je i v angličtině a že tam jsou nějaké informace. Že se vyskytně nějaký krátkodobý návštěvník, který tam bude něco hledat, je naděje tak 1%. I když tam bude hledat, informace tam nebude. když tam bude, nebude v jeho jazyce. když už tam bude v jeho jazyce, tak už metro zas bude jezdit.
Ale žerty stranou, apka pro telefon kterou by si člověk mohl spusti, když jede dopravou, by mohla být užitečná. Hurá, další notifikace které mi budou vyskakovat na displeji. Pražské IT služby mají tu nevýhodu, že jde o dojnou krávu, k jejímž nalitým ceckům je přísáto spousta lidí a firem, pro něž je eventuální funkčnost IT až terciární záležitostí a nutné zlo.
Nepokryje kabel v tunelu v pohodě i stanice? Každopádně, i tady je otázka, jaké podmínky si na novou techniku v nástupištích a vestibulech DPP klade. A dá se čekat že by to bylo pro operátory pohodlnější udělat všechno najednou…
Já si jen říkám, jestli to nebrzdí klasické dilema zpožděného autobusu. „mám si najít jiný spoj? Ale teď už to přece přijet musí, po takové době…“
„máme se vrhnout aspoň do částečného pokrytí? Ale vždyť teď už se snad konečně dohodnem, po takové době…“
Oni to nebyli schopní udělat především proto, že je tam DPP nechce pustit. Pod zástěrkou dobrého hospodáře se snaží z operátorů vytřískat spoustu peněz nebo dat nad rámec vlastních nákladů na pokrytí tunelů. A vymýšlejí si různé kličky, jako třeba, že by DPP měl rozhodovat o každém virtuálním operátorovi, jestli bude do metra puštěn, nebo ne.
On to umí jen kyslík? Byla jsem na jednom talku kde člověk od nich ukazoval jakým způsobem těží data a co s tím umí, hezká věc. Jestli to ostatní operátoři nedělají, tak jsou cvoci a přichází o zisk...
Každopádně, zavést nějaký monitoring v metru by snad zvládli i ti ostatní, tady mě spíš fascinuje to chucpe "chceme od vás službu pro své klienty, ale zaplatíte si to sami, ještě nám dáte peníze a k tomu nám darujete něco, co se normálně celkem draho obchoduje."
Na LTE v současné době je kyslík jediný, pokud zákazník někomu zavolá nebo pošle sms, ví to samozřejmě všichni, ale pokud jen jede metrem, nemají to všichni ještě spolehlivě dokončené. Jde o to, že pro LTE museli kupovat nové blackboxy a ještě s nimi nejsou plně sžiti, číslo sim karty se nepřenáší pořád a musí zpětně párovat, to jim dělá třeba velké problémy, jako všem dalším v EU, systémy, které se nakoupili jsou hodně zabugované.
Souhlas, že ten přístup a požadavek dopravního podniku je hodně ustřelený. Teď jim do toho střelí lehce GDPR a sami operátoři interně vůbec netuší co vše budou moci a co ne, ale aspoň to řeší napříč EU a snaží se mít jednotné stanovisko. Rozhodně se mi tohle nelíbí, aby si někdo vynucoval umístění BTS provozními daty je za mě hodně za hranicemi.
Captive portál je naštěstí celkem přátelský (stačí jeden klik) a hlavně ukazuje aktuální informace z DPP. Nejspíš jen díky němu je to možné považovat za informační službu.
Myslím, že by bylo fajn, kdyby se dopravnímu podniku (a obdobně třeba provozovatelům Wi-Fi laviček či zastávek) podařilo přihlásit do Google Wi-Fi asistenta, aby se k nim telefony připojovaly automaticky a s VPN. Protože ten overhead s přidáváním sítě, odklikáváním portálu, pouštěním VPNky a dále zapomínáním sítě a vypínáním VPN je příliš velký, než aby se to ve většině situací vyplatilo.
V případě potřeby připojení je tedy budu hrát hru s časem, zda dřív stihnu odkliknout Captive portál, aby mi přišly notifikace, nebo zda dřív souprava ze stanice odjede... ANO, a přesně takhle TO NEMÁ VYPADAT, pokud cílem projektu je poskytování internetu. :-(
Ale pozitivní na tom je, že to odradí dost lidí, takže propustnost bude dobrá. :)