ako keby bolo nemožné urobiť pár úprav zákonov. Prepíše sa pár písmen, zdvihnúť sa ruky a mohlo by sa Slovensko zviditeľniť konečne aj dobre pred celým svetom. Koľko by to trvalo? Dva dni a počkať na začiatok platnosti?
Inak celá zmluva s Microsoftom je tiež extrém. Ako keby tú firmu nemohla poslať niektorá krajinka do prdele. A nehovorte mi, že sa to nedá. Doma kto chce čo chce, v práci kto chce čo chce, na úradoch kto chce čo chce - a že treba niekoho zaučiť? koľko mladých a šikovných ľudí vie IT a sú bez práce, prípadne by si radi zarobili niečo navyše...
Jenže to je důsledek. Příčinu hledejte jinde: http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/ministr-vnitra-ceske-republiky-ivan-langer-a-steve-ballmer-jednali-o-strategicke-spolupraci-35529/
Co je příčinou? Licenční smlouva s MS? To snad nemyslíte vážně. V ČR se studenti už od ZŠ memorují texty, bez ohledu na kontext, relevanci nebo cokoliv jiného. Fakt za to chcete vinit Nerudu, Erbena, Němcovou a Microsoft, protože kdyby jich nebylo, není se se memorovat? :) Je to o způsobu výuky. Tak jako se dnes někde zkouší znalosti MS Office, svého času se zkoušely znalosti T602. Výměna produktu nevyřeší problémy ani ve výuce IT schopností, natož ve zbytku školství.
Klávesové zkratky v T602 vycházely z legendárního editoru WordStar. Ve Wordu je klávesových zkratek trochu víc než v T602, ale uživatelé znají (v lepším případě) jen ty, které opravdu potřebují.
http://office.microsoft.com/en-us/word-help/keyboard-shortcuts-for-microsoft-word-HP010370109.aspx
Školy u nás bohužel testují znalosti, nikoliv schopnosti. Zkoušet studenty ze znalosti klávesových zkratek je katastrifická ukázka toho, jak to vypadat fakt nemá.
Ale kdepak. Měli by se učit strukturu dokumentu (odstavec, sekce, osnova, header, footer), a použití nástrojů pro tvorbu dokumentu (od základních jako pohyb v textu, přes práci se styly odstavců, až po víceúrovňové číslování, rozepisování a revize). Bohužel i v IT najdete spoustu lidí, kteří s MS Wordem neumí.
Vhodé je umět obojí, ale toto je základ. Pokud člověk neumí klávesové zkratky, může být používání dost neefektivní. Ale pokud nerozumí tomu, co (nemyslím "jak") vlastně ten program dělá, zkratky mu nepomohou.
Tedy: neznat zkratky ani logiku programu < znát jen zkratky < znát jen logiku < znát zkratky i logiku
Protože: nějak něco splácat < umět rychle udělat nějakou šílenost < umět to dobře, ale málo efektivně < umět to dobře a efektivně