Problém Rusů fakt nespočívá v tom, že jsou sto let za opicemi. Ten národ má mnoho jiných podstatně závažnějších problémů. Nemluvě o tom, že poměry kdekoliv mimo Moskvu, Petrohrad a Jekatěrinburg nejsou devadesátá léta, ale tak brzká šedesátá a to ještě místy se štěstím.
A jinak je to obecný "problém" míst, kde byly informační technologie zaváděny brzy. Typickým dalším příkladem jsou třeba knihovny. S nějakými Rusy to fakt nesouvisí.
A jinak je to obecný "problém" míst, kde byly informační technologie zaváděny brzy.
Podle mě vůbec není problém v čase, ale ve způsobu. Ono i u nás se lze setkat s tím, že někdo něco do zadání vůbec nenapíše, protože se to tam dělá "v šedé zóně" už asi 30 let a dneska to fakt nebudeme prozrazovat. Takže někdo poctivě napíše program, který potom vůbec nefunguje, protože tu realitu někdo nechtěl napsat na papír. A chyba pochopitelně není v zadání ale ve vypracování. Prostě 1+1 je 1.05 a pan programátor to měl vědět.
A o level vejš je státní správa, kde mluvčímu nějakého úřadu už ani nepřijde blbé přímo na kameru říct, že oni vůbec neví, co ten software dělá ani co by měl vlastně dělat, protože soukromá firma jim to neříká. Takže vážený mluvčí, až vás za hodinu vyrazí, tak si ve volném čase projděte zákon a tam konečně (po x letech) zjistíte, co ten váš úřad má vlastně dělat.
Ale tak to funguje. Úradníci bez počítačov už nevedia robiť svoju robotu. Ak by som nemal mlčanlivosť, mohol by som rozprávať. Jednej inštitúcii sme museli spraviť procesnú analýzu, predtým, než sme im spravili software. A v tom starom mali chyby, na ktoré sme nevdojak prišli. Film idiokracia nie je tak veľmi vedľa.
O tom by som vedel rozpravat. Nas raz oslovili s tym, ze vo firme pouzivaju ako IS desiatky roznych excelov a chceli by teda system, ktorym ich nahradia. Jedina dostupna "dokumentacia" boli tie excely a nejaky popis, ako to vlastne zapisuju a co ktory excel vlastne znamena. Tak sme navrhli nejaky ten zaklad, isli odprezentovat ci ideme spravnou cestou a ujasnit si dalsie podrobnosti.
Vsetko bolo super, vsetci nadseni az padla veta: a teda kde ten program generuje tie excely? Lebo tetusky su zvyknute to pisat do tych excelov a oni sa nic nove ucit nebudu.
Takze oni vlastne chceli system, ktorym chceli nahradit excelovske tabulky, ale tak, aby tie excelovske tabulky tam ostali.
Lebo tetusky su zvyknute to pisat do tych excelov a oni sa nic nove ucit nebudu.
Tuhle větu jsem v praxi slyšel mnohokrát a nikdy to nebyla pravda. Ty úřednice se moc rády naučí systém, který jim ulehčí práci. Místo hesla klíče? Vůbec žádný problém.
Tuhle větu totiž říká střední management, který ví, že je tam úplně zbytečně a především je snadné jej nahradit softwarem.
Praveze tu to bolo ine, a prave vedenie chcelo zmenu, lebo to uz bolo neudrzatelne a nemali o nicom prehlad.
Pre upresnenie, islo o firmu, kde bolo par ludi vo vedeni a zamestnanci, cize ziadny stredny management.
Priamo tie tetusky sa vyjadrili, ze oni to takto robia uz roky a nebudu sa ucit nic nove. Aj ked im vysvetlujes, ze to im usetri kopec prace a hlavne budu mat vsetko prehladne, na par kliknuti. Oni radsej budu hladat hodinu po exceloch, kde je co zapisane.
"Tuhle větu jsem v praxi slyšel mnohokrát a nikdy to nebyla pravda."
ehm ...realita je ta, ze zamestnanci nechteji delat pokud mozno nic, natoz na tom neco menit. A primet je k tomu lze jedine tvrdym dupanim po zadech.
Aktuelne napriklad pro zakaznika migruju system na novy verze ... a chtel sem at to nejdriv otestuji. 10x denne na cigaro cas maji, ale 10 minut na test ne. Takze sem majiteli oznamil, ze jelikoz neprobehl ani minimalisticky test, tak to preklopim, a dej se vule bozi. Chteji to tak, tak to tak dostanou.
Ve statnim je to jeste radove horsi. Dovolim si volne citovat "nj, ty bys po nich chtel aby neco delali, ale to mas tezky, kdyz tu sedej 30 let a tech 30 let na nic ani nesahli". Dtto na tema otestovani dodane aplikace.
realita je ta
Já to psal z reality. 12 let jsem dělal ve firmě, která dodávala státní správě.
A primet je k tomu lze jedine tvrdym dupanim po zadech.
Tohle je ten nejhorší přístup.
a chtel sem at to nejdriv otestuji
Ale popisuješ to nějak zvláštně. Ty jako dodavatel nějaké práce vůbec nemáš co chtít po zaměstnancích, ať něco udělají. Ty to máš mít domluvené s vedením (resp. naopak, vedení to má mít domluvené s tebou) a jestli si to vedení nezařídí, tak je to chyba vedení.
Ty a nejen ty jdeš v té kritice úplně opačným směrem. Pokud vedení vůbec nezajímá nějaké testování, tak proč by to mělo zajímat ty zaměstnance? A pokud tobě přístup vedení stěžuje tvoji práci, tak to opět vůbec není problém zaměstnanců.
Takže správný postup: vedení poptá nějakou práci od tebe a potom si u sebe ve firmě zařídí součinnost.
nj, ty bys po nich chtel aby neco delali, ale to mas tezky, kdyz tu sedej 30 let a tech 30 let na nic ani nesahli
Ano, tuhle větu jsem slyšel v realitě taky. Při jedné rekonstrukci jedné budovy státní správy v Praze. Cena 500mil korun. A od ředitelky jsem slyšel více méně přesně tuhle větu. Ta ředitelka měla okamžitě letět, protože ona je ta, která jim tu práci má rozdávat a hlídat je, aby tu práci skutečně dělali.
"Takže správný postup: vedení poptá nějakou práci od tebe a potom si u sebe ve firmě zařídí součinnost."
To jste asi pracoval pro jinou státní správu než my. V našem případě předalo vedení úřadu podklady a úkoly svým podřízeným i s tím, dokdy to mají udělat. Den následující po dni, kdy to měli udělat, přišlo vyjádření, že to nemohli udělat, protože XY. Za XY dosaďte cokoliv jako že nefunguje heslo, nemají odkaz na webovou stránku, nedostanou se na aplikaci s nějakou chybou VPN, všechny formuláře jsou prázdné apod. Zkrátka věci řešitelné během maximálně jednoho dne. V soukromém sektoru jsme byli zvyklí pořádat workshopy u zákazníků, školit je na místě a s User Acceptance Testy jim pomáhat. Státní správa chtěla jen vědět, co mají udělat, a pak nám řekla, dokdy to udělají. A následně proč to neudělali. Takže ve výsledku to bylo jako u pana předřečníka: šli jsme do ostrého provozu na naše riziko.
"...A od ředitelky jsem slyšel více méně přesně tuhle větu. Ta ředitelka měla okamžitě letět, protože ona je ta, která jim tu práci má rozdávat a hlídat je, aby tu práci skutečně dělali."
To by ale lítali všichni. Na některých úřadech šéfují spíše úředníci, než ředitelé. Identifikovat a rozbít taková "bratrství" je často nadlidský úkon. Formální a skutečná autorita se tam málokdy potká v jedné osobě. Vyhazováním těch s formální autoritou nic nevyřešíte, vy musíte omezit vliv těch se skutečnou autoritou. Což často bývají právě ty zasloužilé pracovnice, co si ještě pamatují různé věci na bývalé kolegy, kteří už ale povýšili.
Pamatuji, jak jsme při implementaci ERP u zákazníka (migrace z jiného ERP) narazili na to, že by rádi do systému implementovali jeden velice důležitý proces. Říkejme mu X a byl to proces ohledně výpočtu a plánování výroby podsestav. Ve smyslu že sice vyrábíte pět různých aut, ale všechny mají stejnou komponentu B a ve třech modelech je stejná komponenta C. Takže i když nevíte dopředu, kolik kterého modelu se prodá (a bude vyrábět), tak už dopředu můžete některé komponenty začít vyrábět nebo na ně alespoň objednat materiál.
Long story short: ani po desítkách hodin se lidé z vedení fabriky nedokázali dohodnout, jak to vlastně těch posledních padesát let dělají. Každé oddělení mělo nějakou představu a nikdy si nevšimli, že to tak není. Plánovač výroby popsal, jak to dělá, finance se divily "to jako že celou dobu děláš tohle, to ale přece takhle nejde?" a nákup na to jen laxně reagoval "jo, dělají, proto máme vlastní tabulky a tyhle a tyhle věci pak po nich předěláváme".
Pokud si pamatuji dobře, tak ERP šlo do ostrého provozu bez implementace procesu X. Přitom to byla jedna z věcí, díky které měli obrovskou výhodu proti konkurenci - jen s minimálním navýšením objemu skladových zásob dokázali výrazně zkracovat dodací lhůty. Ale byla to taková magie a obrovské množství historického know-how, že se nedala dohromady ani specifikace.
Takže snaze "aby tie excelovske tabulky tam ostali" rozumím.
Ja som bol v tom, že ten rezervačný systém je ešte starší a pôvodne bežal na strojoch, ktoré sú v seriáli root.cz - unixové vykopávky. (Ten seriál sa len tak volá, je tam všeličo). V 90-tych rokoch sa isté chyby už netolerovali.
Edit: čo som sa dočítal, ten systém sa volá Sabre a používa sa od roku 1964.
29. 4. 2024, 18:07 editováno autorem komentáře
Je to good enough. Z babky to spraví bábo, nemôžu byť dvaja janovia novákovia v jednej rezervácii, ale vo väčšine prípadov to nie je problém.
Ak by sa to toho pustili dnešné firmy, tak zo systému, ktorý beží u šéfa na stole na hacknutom hriankovači, by vytvorili cloud s oracle databázou, websphere, kafkou a ktovie akými zrúdnosťami.
Mám otce i syna téhož jména a problém se stejným jménem mě vždy fascinoval. Nikdy jsem se s ním nesetkal jinde, jen právě u letenek. Máte někdo představu jak to celé funguje? To je nějaký clearing, kde si letecké společnosti předávají data? Pokud ano, nejedná se o problém právě v tomto systému? Ono podobné to bude i u zavazadel.
Teď přemýšlím, jestli mám dneska otevřít hackthebox, nebooo... :D
Ale vážně - zajímalo by mě, jak to tam opravdu funguje. Vím, že kdysi i unikla nějaká podrobná "tajná" dokumentace od oksystem a tam to byla kombinace dosových aplikací, staré javy, java appletů v internet exploreru, activex, apod. Trochu jsem doufal, že to už dnes bude lepší...
Oni ale uz duchody nepocitaji vubec ... kdyz tu mame desitky tisic duchodcu kteri jsou rok a vic bez duchodu.
A nejen to.
Pred covidem socialka rozesilala pekne nekdy v unoru vsem zivnostnikum na papire kolik loni zaplatili na zalohach, kolik meli pripadne predloni preplatek a jaka je tedy ta vysledna suma co se jim zapocitava. Zivnostnik to vzal, vrazil to cislo do uhrazeno a vypadlo mu z toho kolik ma doplatit nebo kolik ma preplatek. Kdyz dotazil na socialku, tak si tam vystal pekne i nekolikahodinovou frontu ... a oni ty cisla dali do svyho uberstroje ... vytiskli ze to ma spravne + rozpis kolik kdy ma platit ... (na podatelne to odevzdat neslo).
A voiala .. dnes. Donutili zivnostniky to posilat pres DS. Neprijde ani zadne potvrzeni, ze to dostali. proste nic. Zadne vyuctovani. Tak by me zajimalo, co ze tam tech 8 000 zamestnancu ktere si tam platim dela. Aha, NIC!