@czechsys asi v hospodě vylíže talíř i když jídlo nebyl dobré. Přeci tam nic nenechá, když za to zaplatil.
Já z té 100GB karty běžně spotřebuju tak 5 GB, abych občasně mohl pracovat v terénu bez omezení. Stažení kontejnerových obrazů nebo natažení nových závislostí si něco veme.
Nechápu takové ty pohnůtky, že týden před koncem měsíce někdo třeba nepoužívá WiFi, aby "spotřeboval" ta data.
13. 6. 2023, 11:10 editováno autorem komentáře
Už jsem se chtěl radovat ... taky jsem viděl tu hlášku o vypršení nabídky, ale ještě jsem měl kartu v košíku a pokračování najednou prošlo až k platbě, pak se ale objevila veselá hláška:
„Vážený zákazníku, platba nemůže být provedena z důvodu překročení maximálního počtu plateb za časové období. Další platbu můžete provést za tři hodiny.“
Nevybavuji si, že bych dnes něco platil kartou :).
Edit: No, ale nakonec jsem objednávku dokončil s volbou "platba při převzetí".
2. 6. 2023, 12:00 editováno autorem komentáře
To by člověk ta videa musel sledovat 24×7. Teď, jak byl hokej, tak byla výjimečná situace, kdy jsem velice často sledoval na mobilu živé TV vysílání přes LTE (napojený na veřejný tvheadend, čili přímo H265 FullHD stream z antény). Za ten měsíc se mi povedlo přenést těch necelých 40 giga. Jinak jsem neměl šanci se ke 100 GB za měsíc přiblížit ani náhodou. Doma mobil k WiFině připojuju už jen v situaci, kdy potřebuju být s mobilem na LANce (nutnost něco přetáhnout z PC do mobilu, nastavit něco na WiFi), jinak komunikuje jen přes operátora, a to včetně aktualizací aplikací, YouTube, všeho, co si usmyslím. Těch 100 GB pro mě znamená, že ani za mák není potřeba ten FUP hlídat, protože je v dané situaci nevyčerpatelný.
Samozřejmě pokud bych tím měl nahradit pevné spojení domů pro všechny počítače, tak to problém bude, ale pro tenhle účel to fakt nemám (domácí Openwrt hlásí za posledních 13 dní uptimu traffic 147 GB down, 5,5 GB up, imho většinu sežere děcko na YouTubu). Beru to jako data v mobilu, která jsou fakticky neomezená. Až na tu absenci funkčnosti v EU (to je v případě výskytu v zahraničí opravdu mrzuté).
Ono by sice bylo velmi pohodlné moci všechno řešit přes mobilní připojení, ale zatím to vypadá, že to kapacita mobilních sítí neumožňuje (všem uživatelům zároveň), což má za následek že je to v porovnání s pevným připojením obvykle mnohem pomalejší (což je technologické omezení) a dražší (čímž operátoři regulují provoz v mobilní síti na únosnou míru).
Přesně, už i na té úvodní stránce píšou, že „Tento produkt teď nemáme, ale co nevidět bude k dispozici.“
Taky mě překvapuje, jak rychle jsou schopni to vyprodat. To bylo snad pár hodin, ne? Od uveřejnění zprávy zde snad ani ne ta hodina. Kdybych na to náhodou nenatrefil tady a nezažil sám tu situaci, že mám vůbec problém dokončit objednávku, protože produkt už vlastně tak úplně není k dispozici, tak by mi to připomínalo Český sen :). To se jako kvůli tomu produktu musí nasekat určité množství SIM karet a pak utrum? Nebo ví někdo, jak skutečně funguje tohle „vyprodání virtuálního produktu během pár chvil“?
Ten produkt ale není virtuální - obsahuje fyzickou SIM, která musí být k dispozici v příslušném skladu, alokovaná pro příslušné použití, a je potřeba ji dokázat doručit zákazníkovi (logistika má taky svoje limity). Samozřejmě, že mají na skladech spoustu SIM, ale nemůžou všechny vyplýtvat jen na prodej jedné konkrétní služby. Tady mi připadá, že evidentně podcenili zájem zákazníků o tuto službu, možná i úmyslně (průzkum trhu).
Právě ta alokace pro příslušné použití mě zajímá. Dovedu si představit, že je za tím nějaká administrativa, která je nějak nastavená, ale stejně tak si dovedu představit, že SIMka je z pohledu sítě jen nějaký identifikátor (který už hezkou chvíli má i ryze virtuální variantu v podobě eSIM) a co se tam bude provozovat a tak, je jen věcí nějakého nastavení (tzn. si dokážu představit i situaci, kdy by operátor klidně mohl oživit starou SIMku, kterou už dávno nikdo nepoužívá, ačkoli je mi jasné, že i možnosti té fyzické SIM jsou postupem času rozšiřitelné a že stará SIMka z roku 2000 nebude mít možnost provozovat určité služby jako SIM z letoška, protože jí chybí určité parametry a tím opravdu nemyslím rozměr toho fyzického modulu ;-) - vycházím z toho, že se u operátora měnily SIMky i za účelem provozu nějaké další fíčury, byť nevím, jaké, nikdy jsem to osobně neřešil).
Jinak vypadá to, že objednávku jsem sice dokončil, ale v systému stejně není (soudě dle vyhledávání zde https://www.t-mobile.cz/stav-objednavky - na mé číslo to vrací, že se nepodařilo zjistit stav objednávky).
SIM je jen prostředek, který umožňuje operátorovi poskytovat zákazníkovi služby. V klasické podobě má tu nevýhodu, že je to fyzický prvek, který je potřeba zákazníkovi nějakým rozumně zabezpečeným způsobem doručit (to je úkol logistiky). Ano, eSIM toto zjednodušuje - jde jen o nahrání příslušných dat do zařízení zákazníka, takže odpadá spousta komplikací s logistikou. Ale ještě hodně dlouho bude potřeba podporovat i klasické SIM kvůli starším zařízením, které eSIM nepodporují (žádný operátor tuto obrovskou část trhu nechce přenechat konkurenci). No a teď to další: SIM není jediný zdroj, který potřebuje operátor alokovat k tomu, aby zákazníkovi mohl poskytovat služby (a jsou i služby bez SIM - třeba pevné připojení k internetu, nebo IPTV). Musí navíc provést registraci zákazníka a jeho služeb ve spoustě systémů - ať už síťových, nebo evidenčních (CRM), nebo účetních (billing). Všechny tyto systémy mají svoje limity (nejvíc omezující jsou obvykle ty síťové), takže není možno služby prodávat "na divoko" s tím, že až se limity přesáhnou, tak se budou řešit problémy s tím, že to nefunguje. Takže když chce operátor poskytovat nějakou službu, musí mít ve všech systémech rezervaci příslušných zdrojů, a tím je jasně dáno, že až se určitý počet těch služeb prodá, další bude možno prodávat až teprve po rozhodnutí co dál - přidělit další zdroje (což může potřebovat další posilování systémů), nebo ne, a to je typicky rozhodnutí které není úplně jednoduché udělat, spolupracuje na tom více lidí a obvykle s protichůdnými požadavky (typicky zisk z prodeje co nejvíce služeb jde proti požadavku na nepřetížení sítě). A do toho se neustále řeší soulad s požadavky akcionářů, spoustou technologických omezení, legislativou, dostupností hardware, subdodavatelů, ...
Ono nejde jen o samotnou SIMku. Je to celé balení (malá obálka) s marketingovým potiskem, informacemi o cenách, VOP atd.
Většinu zákazníků to nezajímá, ale z marketingového ani z právního pohledu nemůžeš poslat samotnou SIM, takže musí mít připravené věci na skladě.
Navíc si tipnu, že logistiku nedělá T-Mobile, ale mají to outsorcované u někoho jiného, komu prostě fyzicky na sklad dodali předem dohodnuté množství obálek.
Nemyslím si, že je třeba řešit otázku, kdo to využije. Nabídka je, zákazníci se jistě najdou, sám jedu na 100GB kartě od O2, podařilo se mi za měsíc zatím vyčerpat max. 36 GB (používám to běžně v mobilu na všechno, provoz, aktualizace, občasný hotspot pro PC na cestách, videa, atd...), běžná spotřeba je i nižší, ale nemusím to řešit a za tu cenu nic smysluplnějšího do mobilu nedostanu. Jakýkoli levnější tarif nemá dostatek dat (dostatek je pro mě i 50 GB, ale ne 10, ani 20).
Ten tarif má jedinou nevýhodu: nefunguje v zahraničí (ani v EU).
2. 6. 2023, 11:50 editováno autorem komentáře
Protože to soudíte pohledem "simka je do telefonu a telefony jsou na telefonování".
IP kamery, moderní auta (s Youtube, Netflixem, wifi hotspotem a fotografickými mapami v rozlišení, že poznáte, jestli se na vás slimák na cestě mračí), iPad kde dělám ve Fusion 360 strojařské součástky a nechávám je v cloudu simulovat (~1 GB jediná simulace), a tak dále. Povedlo se nám loni nasbírat datamánii a stačí těch 100 giga tak tak. S jídlem roste chuť :-)
Třeba člověk, který bydlí na Moravě, pracuje v Praze, přes týden tedy bydlí tam - a chce být v kontaktu s rodinou, včetně videohovorů.
Třeba člověk, který si uvědomí, že pro něj to jsou (de facto) neomezená data, při kterých se nemusí omezovat a za těch pár korun mu to stojí. A konec konců, pokud někdo potřebuje víc než 10 GB, tak těžko najde něco výhodnějšího.
Nedává O2 50 Kč slevu? Rychlostní limit má menší..
Pokud chcete kombinovat s voláním tak telidoo má volání za 1kč za minutu a můžete dát doporučení a vyplnit volani.tk a za první dobití dostanete navíc 50%kreditu.
Technicky funguje telidoo přes zpětné volání, takže to nečerpá z dat (úplné minimum na posílání čísel při sestavování spojení kvůli rychlosti). A pak je kvalita jako běžný hovor bez VoLTE.
S odorikem jsem měl problémy s kvalitou kvůli implementaci SIP na androidu.
SMS se dají většinou nahradit RCS, a sociálními sítěmi..
2. 6. 2023, 12:39 editováno autorem komentáře
Zatím se jako pracovní nástroj objevila jen možnost online navigace, což je jen další rozmazlenost, jelikož profesionální řidiči dodávek a kamionů by se nedoplatili - sám také vždy používám jen offline navigaci a bez potíží.
Spoléhat se pracovně na internet od našich kartelových vyžírků je hodné lítosti. Snad ta příroda stojí za to, to bych i pochopil.
Nepřijde mi to zas o tolik jiné. Např. Chorvatsko, 40 GB za 12 EUR, to je spíš horší, Rumunsko 7 EUR (ekvivalent 9 EUR u nás podle náhodně nalezeného PPP přepočtu) za 80GB a pak 256kb/s, to je lepší; oproti tomu třeba na německém jsem nic podobného nenašel (ale neumím moc německy a v cenících T-Mobilu vždycky plavu i u nás).
(na druhou stranu u nás srovnáváme jednorázovou nabídku - podobně jak O2 Datamánie, to bylo taky jen v létě - na třetí stranu je to předplacenka a jde to přerušit tím že si nedobiješ a pak zase třeba za tři měsíce jo, takže pro lidi na chatu, cestování atd.)
5. 6. 2023, 00:21 editováno autorem komentáře
Něco podobného pro Itálii? Tak to nevím. Na mě vyskakuje nabídka Iliad, ale ta není podobná. Dat je dvakrát tolik (200 Giga), volání/SMS po Itálii zdarma (a na pevné linky do dalších 60 zemí), a cena 10 eur/měsíčně. Mimo Itálii (v EU roamingu) je dalších 7 GB na měsíc. Potřebujete k tomu jeden doklad a codice fiscale.
Jak říkám, není to podobné - je to daleko lepší. Já sám mám starší nabídku, kdy bylo "jen" 50 giga za 7 eur, v IT jsem nebyl skoro 2 roky a pořád funguje.
Tahle nabídka je speciální akce, platí do 15.6. - předpokládám, že pak se vrátí na standardních 120 giga za měsíc.
Dik za tip.
Vyzera ze to je tato ponuka. Je tam ale aktivacny poplatok 10e.
Ja to chcem ako dovolenkovu kartu a toto je skor pre domacich (na poziadanie treba dokladovat pobyt alebo aspon castu pritomnost na Talianskom uzemi).
Idem hladat dalej...
To jsem rád že to takhle bere i někdo jiný - na první pohled mi taky extrémně vadilo, že tam není jasně napsáno, co se stane po těch 30 dnech. Formulace "100 GB dat na prvních 30 dní" by klidně mohla znamenat, že po 30 dnech už dalších 100 GB dat za dalších 300 Kč objednat nebude možno. Dříve totiž prodávali i předplacené karty s různými jednorázovými službami, které po vyčerpání nešlo objednat znovu (na té samé SIM).
Já roztápím mobil a jedu přes hotspot, navíc mám mobil ještě bez 5G a nemám důvod na tom zatím něco měnit (proto mě taky principielně sejří přístup O2 typu „dáme vám něco zdarma navíc, ale zaplatíte za to tolik a tolik“ (naposledy takhle v jedné lokalitě, kde skoro není signál, chtěli zdražit tarif asi o 50 nebo 100 Kč, už ani nevím, a že prý je v tom navíc O2 TV, tak jsme je poslali do háje a nakonec sami uznali, že to je fakt blbost, protože do kvality signálu v dané lokalitě se nemá šanci vejít ani ten internet, natož ještě zbytečná O2 TV - nakonec to stejně bylo celé nahrazeno StarLinkem, protože to po zrušení 3G nešlo normálně používat).