Už jsem se chtěl radovat ... taky jsem viděl tu hlášku o vypršení nabídky, ale ještě jsem měl kartu v košíku a pokračování najednou prošlo až k platbě, pak se ale objevila veselá hláška:
„Vážený zákazníku, platba nemůže být provedena z důvodu překročení maximálního počtu plateb za časové období. Další platbu můžete provést za tři hodiny.“
Nevybavuji si, že bych dnes něco platil kartou :).
Edit: No, ale nakonec jsem objednávku dokončil s volbou "platba při převzetí".
2. 6. 2023, 12:00 editováno autorem komentáře
To by člověk ta videa musel sledovat 24×7. Teď, jak byl hokej, tak byla výjimečná situace, kdy jsem velice často sledoval na mobilu živé TV vysílání přes LTE (napojený na veřejný tvheadend, čili přímo H265 FullHD stream z antény). Za ten měsíc se mi povedlo přenést těch necelých 40 giga. Jinak jsem neměl šanci se ke 100 GB za měsíc přiblížit ani náhodou. Doma mobil k WiFině připojuju už jen v situaci, kdy potřebuju být s mobilem na LANce (nutnost něco přetáhnout z PC do mobilu, nastavit něco na WiFi), jinak komunikuje jen přes operátora, a to včetně aktualizací aplikací, YouTube, všeho, co si usmyslím. Těch 100 GB pro mě znamená, že ani za mák není potřeba ten FUP hlídat, protože je v dané situaci nevyčerpatelný.
Samozřejmě pokud bych tím měl nahradit pevné spojení domů pro všechny počítače, tak to problém bude, ale pro tenhle účel to fakt nemám (domácí Openwrt hlásí za posledních 13 dní uptimu traffic 147 GB down, 5,5 GB up, imho většinu sežere děcko na YouTubu). Beru to jako data v mobilu, která jsou fakticky neomezená. Až na tu absenci funkčnosti v EU (to je v případě výskytu v zahraničí opravdu mrzuté).
Ono by sice bylo velmi pohodlné moci všechno řešit přes mobilní připojení, ale zatím to vypadá, že to kapacita mobilních sítí neumožňuje (všem uživatelům zároveň), což má za následek že je to v porovnání s pevným připojením obvykle mnohem pomalejší (což je technologické omezení) a dražší (čímž operátoři regulují provoz v mobilní síti na únosnou míru).
Přesně, už i na té úvodní stránce píšou, že „Tento produkt teď nemáme, ale co nevidět bude k dispozici.“
Taky mě překvapuje, jak rychle jsou schopni to vyprodat. To bylo snad pár hodin, ne? Od uveřejnění zprávy zde snad ani ne ta hodina. Kdybych na to náhodou nenatrefil tady a nezažil sám tu situaci, že mám vůbec problém dokončit objednávku, protože produkt už vlastně tak úplně není k dispozici, tak by mi to připomínalo Český sen :). To se jako kvůli tomu produktu musí nasekat určité množství SIM karet a pak utrum? Nebo ví někdo, jak skutečně funguje tohle „vyprodání virtuálního produktu během pár chvil“?
Ten produkt ale není virtuální - obsahuje fyzickou SIM, která musí být k dispozici v příslušném skladu, alokovaná pro příslušné použití, a je potřeba ji dokázat doručit zákazníkovi (logistika má taky svoje limity). Samozřejmě, že mají na skladech spoustu SIM, ale nemůžou všechny vyplýtvat jen na prodej jedné konkrétní služby. Tady mi připadá, že evidentně podcenili zájem zákazníků o tuto službu, možná i úmyslně (průzkum trhu).
Právě ta alokace pro příslušné použití mě zajímá. Dovedu si představit, že je za tím nějaká administrativa, která je nějak nastavená, ale stejně tak si dovedu představit, že SIMka je z pohledu sítě jen nějaký identifikátor (který už hezkou chvíli má i ryze virtuální variantu v podobě eSIM) a co se tam bude provozovat a tak, je jen věcí nějakého nastavení (tzn. si dokážu představit i situaci, kdy by operátor klidně mohl oživit starou SIMku, kterou už dávno nikdo nepoužívá, ačkoli je mi jasné, že i možnosti té fyzické SIM jsou postupem času rozšiřitelné a že stará SIMka z roku 2000 nebude mít možnost provozovat určité služby jako SIM z letoška, protože jí chybí určité parametry a tím opravdu nemyslím rozměr toho fyzického modulu ;-) - vycházím z toho, že se u operátora měnily SIMky i za účelem provozu nějaké další fíčury, byť nevím, jaké, nikdy jsem to osobně neřešil).
Jinak vypadá to, že objednávku jsem sice dokončil, ale v systému stejně není (soudě dle vyhledávání zde https://www.t-mobile.cz/stav-objednavky - na mé číslo to vrací, že se nepodařilo zjistit stav objednávky).
SIM je jen prostředek, který umožňuje operátorovi poskytovat zákazníkovi služby. V klasické podobě má tu nevýhodu, že je to fyzický prvek, který je potřeba zákazníkovi nějakým rozumně zabezpečeným způsobem doručit (to je úkol logistiky). Ano, eSIM toto zjednodušuje - jde jen o nahrání příslušných dat do zařízení zákazníka, takže odpadá spousta komplikací s logistikou. Ale ještě hodně dlouho bude potřeba podporovat i klasické SIM kvůli starším zařízením, které eSIM nepodporují (žádný operátor tuto obrovskou část trhu nechce přenechat konkurenci). No a teď to další: SIM není jediný zdroj, který potřebuje operátor alokovat k tomu, aby zákazníkovi mohl poskytovat služby (a jsou i služby bez SIM - třeba pevné připojení k internetu, nebo IPTV). Musí navíc provést registraci zákazníka a jeho služeb ve spoustě systémů - ať už síťových, nebo evidenčních (CRM), nebo účetních (billing). Všechny tyto systémy mají svoje limity (nejvíc omezující jsou obvykle ty síťové), takže není možno služby prodávat "na divoko" s tím, že až se limity přesáhnou, tak se budou řešit problémy s tím, že to nefunguje. Takže když chce operátor poskytovat nějakou službu, musí mít ve všech systémech rezervaci příslušných zdrojů, a tím je jasně dáno, že až se určitý počet těch služeb prodá, další bude možno prodávat až teprve po rozhodnutí co dál - přidělit další zdroje (což může potřebovat další posilování systémů), nebo ne, a to je typicky rozhodnutí které není úplně jednoduché udělat, spolupracuje na tom více lidí a obvykle s protichůdnými požadavky (typicky zisk z prodeje co nejvíce služeb jde proti požadavku na nepřetížení sítě). A do toho se neustále řeší soulad s požadavky akcionářů, spoustou technologických omezení, legislativou, dostupností hardware, subdodavatelů, ...
Ono nejde jen o samotnou SIMku. Je to celé balení (malá obálka) s marketingovým potiskem, informacemi o cenách, VOP atd.
Většinu zákazníků to nezajímá, ale z marketingového ani z právního pohledu nemůžeš poslat samotnou SIM, takže musí mít připravené věci na skladě.
Navíc si tipnu, že logistiku nedělá T-Mobile, ale mají to outsorcované u někoho jiného, komu prostě fyzicky na sklad dodali předem dohodnuté množství obálek.