Názor k článku
T-Mobile řeší v USA únik dat o desítkách milionů zákazníků od Miroslav Šilhavý - @Poleno Tady se nedá dívat na věc tak, že...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 8. 2021 11:11

    Miroslav Šilhavý

    @Poleno

    Tady se nedá dívat na věc tak, že ty údaje nejsou nebezpečné. Ochrana soukromí má víc rozměrů - např. někdo si nepřeje, aby kdokoliv jiný věděl, že nakupuje určitý druh zboží. Důvodů, proč lidé tají skutečnosti je vícero. Stud, obava ze závisti, právní ochrana, ...

    Běžné je, že jdu do obchodu, a aniž bych se komukoliv představoval, si nakoupím. Třeba i za stovky tisíc. Jedině když chci, tak si vyžádám daňový doklad (nezjednodušený) a nechám vepsat své údaje, ale to se týká jen podnikatelů. 99,99999 % obchodních transakcí nevyžaduje znalost ani jména. U e-shopů je to možná potřeba leda tak při doručení do schránky. Přes parcel shop není potřeba ani to. Při doručení kurýrem stačí být kontaktní na telefonu na dané adrese - ale opět to jde i bez jména. Ověření oprávnění k předání zboží může probíhat (a často už probíhá) jen na základě znalosti jednorázového kódu.

    Všechny tyto procesy se ale v online praxi naprosto nesmyslně váží na sběr údajů, které nejsou k ničemu. Pokud jsou k ničemu, pak je zbytečné riskovat jejich únik, je nejlepší je prostě nemít. A pokud je někdo chce mít, nechť je na základě souhlasu má, ale ať taky nese řádná rizika, když je neuhlídá. Nyní není nikdo ničím tlačen data skutečně důsledně chránit. Firmy se zaměřují, aby v nejmenší možné míře vyhověly GDPR, a proto je na místě mluvit o dalším posunu vpřed.