Hlavní navigace

Tripple-buffering v KDE Plasma 6.1 dělá ze starých Intel iGPU rychlíky

26. 6. 2024

Sdílet

KDE Plasma 6 Autor: David Ježek, podle licence: CC BY-SA 4.0

Zajímavý důsledek pro staré notebooky a počítače běžící na integrovaných GPU Intel má implementace tripple-bufferingu v KDE Plasmě 6.1. Hlavní vývojář kompozitoru KDE KWin Xaver Hugl hlásí, že mu chodí zprávy o tom, jak ze sekajících se 30 až 40 fps najednou prostředí běží stabilně při 60 fps. A má k tomu i vysvětlení.

Tripple-buffering totiž kompozitor používá jen ve chvíli, kdy z predikce vychází, že renderování dalšího snímku potrvá déle, než refresh obrazu. To vše běží nezávisle na GPU. A zatímco na noteboocích s APU AMD, které mají typicky výkonnější grafické jádro, se tak tripple-buffering moc neuplatní, na pomalejších Intelech je v běhu prakticky neustále a uživateli se tak desktopové prostředí stává vizuálně výrazně svižnějším.

Podobně ale nasazení tripple-bufferingu zefektivňuje třeba běh s hybridními systémy na bázi CPU Intel a GPU Nvidia, kde kvůli chybě v ovladači Nvidia jsou data při připojení externího monitoru přenášena pomalu, což právě tripple-buffering opět kompenzuje. Nedají se čekat neomezené zázraky, ale KWin je schopen zde dosahovat 100 až 120 fps, více možná až Nvidia chybu opraví.

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor zprávičky

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.