A jak se liší HW akcelerované přehrávaní videa a HW dekódovaní videa? Nebo vy myslíte akcelerovaný jen výstup přes Xv (https://en.wikipedia.org/wiki/X_video_extension), SDL, nebo OpenGL?
Pokud chces vedet jak vypada video bez akcelerace, tak si nastav nakym starsim pocitaci (ani nevim jestli dnesni CPU to uz zvladnou) jako video ovladac fbdev a pust si treba 720p video na fullscreen na FullHD monitoru (je nutny pouzit SW scaler jinak video nebude pres celou obrazovku) a uzivej si tu slide show.
Lidi dnes uz povazujou video akceleraci za takovou samozrejmost ze uz ani nevedi co to vlastne je.
Ja si pamatuju moc dobre jakej s tim byl oser jeste na zacatku tisicileti, kdy jeste podpora Xv nebyla samozrejmosti.
A nekoprimovanym video je to co vidis na obrazovce. Ono totiz aby slo video prehravat, tak se nejdriv musi dekomprimovat. HW dekomprese meni jen to kde a jak se video dekomprimuje. Samotny prehravani funguje furt stejne...
Xv vzniklo uz v roce 1991, ale jeho podpora nebyla valna. Dalo se to obejit treba pomoci OpenGL pripadne specialnima ovladacema MPlayeru pro danou grafiku.
Kazdopadne nejde napsat ze Ubuntu nema HW akceleraci videa, protoze ma. Jak prehravani (transformace, scaling) tak dekodovani. Jen to dekodovani neni zapnuty by default.
Však je to tak napsané hned v první větě. Dále si stojím za tím, že v roce 2017 se "HW akcelerací" nazývá jen dekódování a již ne historické škálování.
Jinak v době o které jsem hovořil v souvislosti s xv a x11, ani nebyl ještě mplayer (až od r. 2000) a normální smrtelník ani nemohl do styku s OpenGL vůbec přijít, tedy pokud neměl třeba SGI :)
Jenze to "historicke skalovani" je nutny porad, to ze to lidi uz berou jako samozrejmost neni duvod tomu prestat rikat HW akcelerace, kdyz to porad HW akcelerace je :).
Ja mluvim o dobe prave po roce 2000, kdy uz existoval MPlayer a i OpenGL bylo dostupnejsi nez Xv, ktery porad jeste poradne nefungovalo.
Promiň, ale ty jsi začal o "nekompresovaném videu". Samozřejmě, že vím k čemu je HW akcelerace při kompresi/dekompresi videa, ale ty jsi mluvil o HW akceleraci nekompresovaného videa :-)
Dalším důležitých důvodů proč se HW akcelerace při zpracování kompresovaného videa používá, jsou energetické důvody. HW implementace prodlužuje akumulátorový provoz mobilních zařízení.
$ vainfo
libva info: VA-API version 0.39.4
libva info: va_getDriverName() returns 0
libva info: Trying to open /usr/lib/i386-linux-gnu/dri/i915_drv_video.so
libva info: va_openDriver() returns -1
vaInitialize failed with error code -1 (unknown libva error),exit
Umí to ten starý atom 330 vůbec tu akceleraci videa?
V návodě píšou:
You can also use totem to play videos accelerated, but it is more power hungry and less smooth than gst-play-1.0. Still, totem will use a lot less CPU than VLC or Mplayer...
Other video player apps won't work anywhere near as efficiently. VLC, Mplayer, Google Chrome and Firefox for example, will only use software decoding (much higher CPU) since they use FFmpeg directly rather than GStreamer. See the Future Roadmap below where we will try to fix those issues.
a má to vůbec integrované GPU? nebo bude GPU na desce?
lspci | grep VGA
dmesg | grep drm
je potřeba GMA4500 nebo novější, to asi nebude? (https://wiki.archlinux.org/index.php/Hardware_video_acceleration)
Atom 330 vubec nema integrovanou grafiku. Grafika je integrovana v chipsetu i945.
i945 nepodporuje plny HW dekodovani, ale jen Motion compensation u MPEG2, takze s H26x smula.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_graphics_processing_units#Third_generation
K tomu se pouzivalo Xvmc, ktery dnes uz snad ani neni podporovany:
https://en.wikipedia.org/wiki/X-Video_Motion_Compensation
A to ze by Mplayer byl pomalejsi nez GST jak pisou v tom clanku je samozrejme kravina. MPlayer ma snad nejlepsi podporu vsech moznych ruznych vystupu a formatu.
Zprovoznění HW dekódování videa je už léta otázkou instalace VA-API (knihovna pro offload dekódování) nebo VDPAU (knihovna pro offload dekódování i prezentace) a driverů, tzn.
libva-x11-1 i965-va-driver
pro Intel GPU, případně
libvdpau mesa-vdpau-drivers
pro AMD/ATi GPU s open source drivery a nVidia s nouveau.
Drivery pro VA-API mají všichni kromě nVidie a pro VDPAU všichni kromě Intelu, takže bohužel (aspoň zatím) neexistuje jedno univerzální řešení, ale přehrávače i multimediální knihovny/frameworky vesele používají obě API a pro všechny případy existují lepidla jménem vdpau-va-driver
(VA-API driver, dekódující pomocí VDPAU) a libvdpau-va-gl1
(VDPAU driver, dekódující pomocí VA-API a následně prezentující přes OpenGL).
Proč je sakra takovej problém udělat z těch balíčků standardní součást nevě instalovanýho *buntu a co je proboha motivuje používat zrovna u Intelu to nejdementnější možný řešení?!