Uživatelé nechtějí jen tak nějakou tabulku. Chtějí MS Excel, protože to je naučili ve škole, tomu oni rozumí, umí tam dělat tolik zajímavých (a nerozumných) věcí a takhle je to správně. Jenom ten zas**nej ajťák jim furt bere jejich oblíbené hračky a čuňárny, přístup všude omezuje, automatizaci zavádí a bezdůvodně vnucuje nějaké nesmysly, jen aby mohl dělat chytrého. Dokonce jim vnucuje, že ta jeho tabulka bude vypadat skoro jako Excel. Koho to zajímá? Oni přece nejsou hloupí a sami nejlíp vědí, co chtějí. Odborník by se divil, co zdatný uživatel dokáže v Excelu stvořit!
8-/
Niekedy spraviť tabuľku v exceli a k nej pár formúl alebo troška VB vychádza omnoho lacnejšie (resp. má menšie časové nároky), ako vytvoriť hotovú DB aplikáciu.
Ak potrebujete automatizovať nejaký úkon a nemáte vysoké nároky tak si ho naklikáte v exceli (alebo jeho alternatívach) za 10x kratšiu dobu ako keby ste to mali dať niekomu naprogramovať. Pre ajťákov je to nekoncepčné, ale kto povedal že ajťáci majú patent na rozum? Niekedy je db appka zbytočný kanón na vrabce...
Ten ajťák zaprvé nerozumí jejich potřebám a je složité mu to vysvětlit a stejně je výsledek neergonomický opruz, za druhé ten ajťák není flexibilní a na všechny požadavky říká vícepráce, takže je to ve výsledku příšerně drahé a použití excelu v 99,9 % případů funguje a tam kde ne se holt investuje čas a peníze do ajťáka.
Njn, úředník zná Excel a tvrdě si ho prosazuje.Nicméně IT mohlo ten Excel použít jako "zobrazovátko" dat třeba z MS SQL ... Express - stačí napojit Data do Excelu a je to pořád Excel (co zná úředník), ale data jsou na bezpečném místě.
Toto bych viděl buď jako neschopnost IT, nebo spíš jako takové to laické "já si to dám do excelu a bude to bezva i bez IT - ti o tom nemusí vědět". To vidím i u nás. SIce máme skvělý CRM, ale uživatelé z něj vygenerují Excel a všechno klepou do něj ... a není síla je přesvědčit o zadávání do CRM - bohužel i vedení miluje Excel ... :-)
Ako hovorím, existujú klienti, kde s DB pracujete skoro ako s Excelom.
To se skvěle nasazuje do praxe a zaškolují lidi (admini, uživatelé, bezpečáci), když nemáte ani dost lidí, co by sbírali a zpracovávali data. Česká hygiena má problém umět i ten excel, ale aspoň trochu jim poradí kde kdo (třeba i členové rodiny). Teď si představte jiný software, ve kterém nenajdou ani "uložit", ani nevědí, jak to poslat někomu dalšímu e-mailem, ...
Bože, to jsou nápady.
Jenze kdyz to takhle partyzansky lepi dohromady a posilaji e-mailem, tak to nutne musi vest k chybam v datech. Kazdy ma jinou verzi Excelu, jinou jazykovou variantu, jine nastaveni tisku a kdyz to projde pres par uredniku, je z toho poradny gulas. Jestli neni jednoznacne osetrena validace vstupu(a to u Excelu proste nejde zajistit), tak to je vic prace nez uzitku a takova "data" pak muzou akorat tak vytisknout a skartovat.
Puristicky vzato máte pravdu, ale:
- doby, kdy excel měl v sobě uložené lokalizované názvy funkcí zmizely v době přechodu na unicode (u excelu/wordu to byla verze 97, u accessu až 2000)
- v tabulce s daty jsou nejspíš jen data, žádné vzorce ani nic jiného, co by se mohlo pokazit
- když ten excel použili na merge cssv souborů tak jaká validace
Můžete narazit tak akorát na odchylky v oddělovačích polí, ale to se zase neřídí jazykovou verzí excelu, ale jazykovým nastavením systému, tam zase v rámci země sotva budete mít rozdíly. U nás ještě možná, když z mašiny lezou desetinné tečky a oddělovač je čárka, to můžou někde nastavit, ale v Anglii je to pro ně přirozený formát, proč by to měnili?
Před pár lety (no skoro 10 už) jsem manželce upravoval excel na sběr dat (dotazníky pro sběr dat v terénu) - původem z Německa, samý VB a makra a muselo se to přeložit. V českém excelu s tím nebyl žádný problém, fungovalo to od verze 2003 do 2010 včetně, jedině v excelu z Office 2011 for Mac to nešlo (ale to jsem zkoušel jen ze zvědavosti, Mac nikdo ze sběračů dat neměl).
7. 10. 2020, 07:31 editováno autorem komentáře
@Jaroslav Beneš
Někdy je přínosnější pracovat operativně s "gulášem", včetně toho, že data pak nejsou úplně přesná. Pro sledování vývoje v čase, tedy obecně pro statistiky, to docela dobře dostačuje. V budoucnu může dojít k tomu, že bude potřeba mít přesnější data - ale to se řeší až v tu chvíli, pokud vůbec nastane.
"Ako hovorím, existujú klienti, kde s DB pracujete skoro ako s Excelom. Nemusíte znať ani jeden príkaz SQL, ani nič z programovania"
Opravdu? Jmenuj aspoň dva klienty, kteří umožňují s tabulkou v relační DB pracovat jako s tabulkou v Excelu. Zobrazit DB tabulku a možná jednoduše vyfiltrovat řádky, to jistě umí většina oknoidních klientů, možná i editovat záznamy. Ale co různé výpočty nad těmi daty, statistiky, grafické výstupy atd.? Co taková trivialita jako "merge cells"? A samozřejmě je třeba tohle všechno i nějak uložit, aby uživatel mohl příště pokračovat tam, kde posledně skončil. A to je jen pár drobností, které jsou u Excelu a jiných spreadsheetů naprosto základní funkčností. Čekám na tvůj seznam.
"Jmenuj aspoň dva klienty, kteří umožňují s tabulkou v relační DB pracovat jako s tabulkou v Excelu."
MS Excel
https://www.spreadsheetweb.com/external-sources-excel-data-connection/
LibreOffice Calc
https://wiki.openoffice.org/wiki/Documentation/OOo3_User_Guides/Calc_Guide/Linking_registered_data
Protože to na jaře narychlo nějaký ouřada v časovém presu splácal v Excelu ve kterém to umí, ono to fungovalo, že to jednou dosáhne na nějaký limit tehdy nikoho ani nenapadlo a mezitím když to fungovalo, tak logicy nikoho nenapadlo se ptát "a kdy narazíme na limit?"
Prostě reálný svět není zrovna optimální.
Ale prečo vôbec na toto používajú Excel? Prečo nepoužijú databázu?
Na to existuje jednoduchá odpověď: proč hledat složité řešení tam, kde poslouží obyčejná tabulka?
A existuje i složitá odpověď: databázi někdo musí připravit. Pokud je centrální, tak ji musí zpřístupnit. Pokud by byla lokální, musí ji někdo nainstalovat a nastavit výjimky do zabezpečení. Nejde jednoduše (operativně) přeposílat. Každá nová funkce se musí naprogramovat, v excelu si požadovanou operaci provede každý sám.
...v excelu si požadovanou operaci provede každý sám.
No právě. Kdokoliv může cokoliv upravit. Zabránit obtížné, dohledat nebo zkontrolovat nikoho ani nenapadne. Věřit autenticitě dat? Já tedy ne. Už jsem víckrát viděl nešikovné kliknutí, "jé ono se to smazalo" a následně ručně znovu vytvořený záznam. "Jak víš co tam bylo?" -- "Přece jsem to viděla než to zmizelo."
Nedělám si legraci. Účetnictví pro několik lidí za cca 5 let, jinde docházkový systém (řádově stovky zaměstnanců), ...
Protože průměrně znalý uživatel kancelářského SW dokáže podobný dokument naklikat za půl hodiny. Copy&paste dat, převod na tabulku, vytvoření pivot tabulky a z ní pak několik grafů. Šéf má během dvou hodin přesně to, co potřebuje. V tomhle případě to, co může prezentovat novinářům.
Databáze je mnohem robustnější řešení, v tom se shodneme. Akorát že z mých zkušeností je to pro aplikaci takovéhoto rozsahu (pro mne práce na jeden večer) několik hodinových sedánků se zadavatelem (jaká data má, jaká data chce, jaké z toho chce sestavy, jaké z toho chce exporty do Excelu pro grafy atd.) a pak několik desítek hodin práce. Máme koronavirovou krizi, takže graf pro šéfa dodáme tak v Q1 2021 a to jen pokud nepřijde nějaké opatření, díky kterému by se realizační tým nemohl sejít.
Pro takhle "rozsáhlý" use case nedává databáze smysl. Kritický bod vidím v tom, že zákazník ví co má a ví co chce (respektive si to ujasní v průběhu vytváření toho Excelu), ale já ne. Pracnost tudíž není závislá jen na tom, co umím, ale zejména na tom správně zjistit zadání. Čímž se vracíme k tomu, že naklikat si ten dokument je pro zákazníka o řád snadnější než sepsat kvalitní zadání.
@KarelE
Zrovna tento týden pracuji na takovém řekněme neformálním interním auditu některých věcí. Já po manažerovi csv z databáze či výstyp API, on Excel/Calc - vizualizace, třídění, vytřídění - dokonce na to má barvičky a já to pak zase jako csv automatizuju.
Je to přesně tak, jak říkáte. Teď tu nad tím sedím a čekám na odpověď - našel jsem, že se něco v Excelu zmatlalo :-D :-D :-D