Raději jinak: mít tokeny (zjednodušeně 2 hesla) používat jedno, do závěti dát druhé :
pozná se. posmrtný přístup 🎃
22. 11. 2024, 12:22 editováno autorem komentáře
A že těch služeb, které umožňují mít k jednomu účtu dvě hesla, je. Třeba u mne, když je všechny spočítám, mi to vychází přesně na – nulu.
Pokud jde o samotná hesla (tj. ne třeba evidenci předplatných), doporučuju používat správce hesel. A v souvislosti se zprávičkou – používat správce hesel, který umí nouzové přístupy řešit. Třeba Bitwarden má v Premium verzi funkcionalitu Emergency access, která umožňuje v nouzové situaci získat přístup osobám, které určíte. (Což mi připadá lepší, než to řešit v závěti – nemít někam přístup bude pravděpodobně horší v případě, kdy dotyčná osoba třeba leží v nemocnici v umělém spánku, ale je předpoklad, že se vrátí do běžného života, než v případě smrti té osoby.) Families verze pak umí i sdílet některá hesla (třeba mít jeden rodinný účet v e-shopu – když už to e-shopy z nepochopitelného důvodu nepodporují samy od sebe).
No - já osobně zrovna moc (kritických
) služeb vyžadujících ověřený přístup nemám (cca 5), ale nejméně dvě z nich umí používat dva nezávislé tokeny.
Tak zrovna u Bw muzu mit token (klidne i hw) ktery je soucasti zaveti :D Takze nemusim mit family ucet.
Otázka je, zda se dají zdědit různé digitální služby a licence. Mám třeba nainvestovány desítky tisíc korun do hudebního software, jako je třeba cubase nebo dorito - může to vůbec někdo po mě zdědit? Nebo třeba steam účet, na kterém mám dnes nesehnatelné věci?
To ze nejakej bridil napise nejaky blabol nic nemeni na tom ze licence je majetek jako kazdy jiny, a samozrejme se dedi. Ostatne ji stejne tak muzes nekomu prodat nebo darovat, a je jen otazka casu kdy dostane valve par bilionu pokuticky za to, ze to neumoznuje bez kecu.
Licenci můžete prodat, zdědit nebo darovat. Ale pokud ta licence dává práva k užívání Františku Novákovi, nevím, k čemu bude Marii Skočdopolové. Pokud dává práva k užívání držiteli licence, je to něco jiného. Ještě to ale ovlivňuje to, jak byla licence získána – pokud šlo o rozšiřování, pak autor ztrácí právo rozhodovat o tom, kdo licenci bude používat.
Pokud jde čistě o digitální podobu, tak nejdou dědit, nejdou prodávat, nejdou převádět atd. Muselo by to být explicitně uvedeno v licenci, což si dovoluji tvrdit, že asi nikdo nemá. Jde to pouze v případě distribuce na originálních nosičích, kdy se jedná o tzv. vyčerpání práv.
Naprosty blabol. Licence lze samozrejme (v cele EU) prodat, prevest a pochopitelne i dedit. Kde myslis ze se berou treba ty klice na widle/office/... za 10Ecek.
Ty licence za 10€ (i za 2€) nejsou právně v pořádku, pokud ten, kdo vám ji prodal, nemá ve své licenci povolení to udělat. Je to v principu to samé, jako si v obchodě vyfotit licenční klíč na krabičce a tvrdit, že se obchodě dají sehnat licence zadarmo. Nebo za 10€ za to, že se prodavač bude dívat na těch pár vteřin někam jinam.
ale no, skuste si o tom zistit viac. Vase pisanie o foteni je ultimatny dokaz, ze o tom nic neviete.
25. 11. 2024, 19:51 editováno autorem komentáře
Licencni klic neni to same co udeleni licence k uzivani. Licencni klic je pouze ochrana.
Dukazem licence k uzivani je napriklad (nikoli jen faktura), pisemny souhlas autora, udeleni prava k pouzivani aj. Ne licencni klic. Pokud byste takovy klic vyfotil a pouzival stale nemate licenci na pouzivani. Neopravnene byste uzival software.
Licence dale neni nadrazena v zakonu. Povsimnete si ze v dobre napsanych licencich je i na to pamatovano. Kdy dana cast v licenci je pak neplatna pokud je v kolizi se zakonem.
Nezerte tolik ta skoleni Microsoftu...
Proč? Pokud mu ten software umožňuje/zjednodušuje vydělávání peněz, tak je to investice a pravděpodobně velmi dobrá.
jakože lidi zde by nepochopily váš/áááápplll myšlenkový pochod o heslech?
A neni to náhodou tak, že u Applu ID se člověk prokazuje postupem času bankovní identitou (když zaplatí) a přes tu se lze dostat k účtu?
Ano, jsem vuci applu decanko zaujaty, ale i tak by me to uprimne zajimalo, jak maji prave tohle reseno.
Lze někoho (i několik osob) označit za Legacy Contact (osoba musí mít alespoň 13 let). Buď má dotyčná osoba Apple ID a v takovém případě se aktivační kód uloží do iCloud profilu, nebo lze aktivační kód získat v PDF a následně doručit, uchovat v trezoru resp. notáře atd. Každá osoba má pochopitelně svůj.
V případě úmrtí pak lze buď přímo z vlastního zařízení nebo přes stránku https://digital-legacy.apple.com požádat o přístup k účtu. Kromě aktivačního kódu je nutné mít i doklad o úmrtí. Pokus o přístup se posílá i na dané Apple ID zemřelé osoby.
... zhruba ve zkratce...
Více zde:
https://support.apple.com/en-us/102678
https://support.apple.com/en-us/102631
A není to spíše takto?
- Napíšu hesla do závěti.
- Umřu.
- Rodina se loguje do mého bankovního účtu a převádí si peníze k sobě.
- Banka podává trestní oznámení na neznámého pachatele, protože po úmrtí majitele účtu někdo hýbal s aktivy.
je to nutno udelat jako my, kdyz nam tatik umrel v naruci. hned jsme vybrali penize nez prijeli havrani.
Můžete zkontrolovat a případně zrušit trvalé příkazy. To vám ČSOB neumožní ani po vypořádání dědictví.
Možná (riskantní) varianta by mohla být převést všechno na bitcoin a pak by neměl být problém pro kohokoliv se seed phrase si prostředky převést kamkoliv jinam.
Takhle striktní to není. Do pozůstalosti jde zůstatek k datu úmrtí a správce pozůstalosti to pak pozůstalým proúčtuje. Přičemž nutné výdaje se automaticky výslovně připouštějí a z pozůstalosti se vypouští. Týká se to zejména výdajů na běh domácnosti jako jsou platby za služby, potraviny, apod.
Tak to uz je snad lepsi bankovni schranka, ne? pristup mam ja, nebo ze seznamu kdyz predlozi umrtni list?
Ano i ne, protože správce pozůstalosti může vyžadovat přístup, je-li součástí dědického řízení, které zabere cca 6 měsíců, pokud do toho někdo nehodí vidle. Objeví-li se „něco dalšího“, následuje dodatečné řízení.
Komplikace nastávají v okamžiku, kdy předáváte živnost, nebo rovnou celou firmu a pak kombinujete notářskou úschovnu, bankovní schránku i digitální trezor. Firmu musíte v tomto období ochránit před paralýzou. Zabránit problémům úplně nejde, avšak ošetřit drtivou většinu scénářů ano (bezpečnostní schránka, dispoziční listy, role prokuristy, ověřená plná moc apod.) Pozůstalost svěřená notáři má tu výhodu, že je u sepisování všech náležitostí např.: nákup nemovitostí, investiční zlato, dluhopisy, nabývací listiny, závěť, … a s každou změnou se rovnou upraví i pozůstalost.
Promyslet, ošetřit a všechno to sepsat lze velice konkrétně. Člověk musí myslet na hodně, ale někdy to jinak, protože stabilizace a schopnost fungovat je prvotní. Po mé smrti tak firma zůstane stabilizovaná a po dědickém řízení dostanou všichni svůj díl. Zbytek už bude na nich.
No ja neviem, ale podla mňa je toto poriadny nezmysel. A vôbec, z akého dôvodu by som "zahesloval" niečo, k čomu chcem aby mal niekto iný prístup. Na dáta čo chcem zdielať s rodinnou mám NAS, ku ktorému majú prístup. A svoje privátne veci si zoberem do hrobu. A peniaze z bankového účtu? Tak na to je banka, a dedické konanie. A nie že banka zistí ako už bolo spomenuté že po mojej smrti niekto manipuloval s peniazmi a je problém....
V Respektu byl kdysi zápisník paní, které nečekaně zemřel manžel středního věku. Těch problémů, které řešila, bylo strašně moc. Vybavuji si třeba, že se dostala do dluhu vůči mobilnímu operátorovi, protože měl závazek minimální měsíční útraty. A nějaké další podobné platby.
Všechny měly společné to, že ji ty firmy ani nemohly říct, kolik a za co jim má platit, protože ty smlouvy byly na jeho jméno.
V dnešní době by to bylo ještě horší, protože počítám, že spousta instituticí by mi toto psala do datovky a manželka by po mé smrti dlouho nic netušila. V tomhle byly papírové dopisy lepší ;)
Některé platby nejde zaplatit z jiného účtu. Takže i když víte že tam má platba odejít a zjistíte kolik stejne to nezaplatite.
Resil to můj bratranec. Naštěstí (jestli se to dá v té situaci říct) byl jediný dědic a dědické řízení šlo rychle. Ale stejně platil nějaké penále za teplo.
Ono každá firma se chová jinak. Už jsem bohužel přepis po úmrtí řešil. Vše jsem obcházel s úmrtním listem. Mobilní operátor byl bez problémů, ukončili smlouvu hned (mrtvý už zjevně volat nebude). ČEZ byl bez problémů, převedli smlouvu bez jakýchkoliv otázek. Plyn (budoucí Innogy) trvali na tom podepsat smlouvu s čestným prohlášením že jsem nový majitel nemovistosti. To v té době ještě nebyla pravda, tak po chvíli dohadování jsem podepsal smlouvu s prohlášením že jsem pravděpodobně budoucí majitel nemovitosti. Vodárna přepis bez problémů ale nebyli ochotní říct kolik se platilo dosud a kolik mám tedy nastavit zálohy. Zpětně mě štve že jsem tehdy nenechal nastavit 1 kč. Trvalé platby z účtů vesele odcházeli a nešlo s tím nic dělat. Dědické řízení trvalo téměř 2 roky, takže bylo nutné vyřešit převody plateb dříve po skončení dědického řízení.
No tak neviem, ale ak zákazník služby je mŕtvy, tak logicky službu nevyužíva, takže vymáhať peniaze za nevyužitú službu je nezmysel. Toto by malo byť skôr kontrolované zákonom tak, aby operátori a podobné subjekty si nemohli účtovať peniaze za situácie, kedy zákazník je mŕtvy. Vymáhať peniaze od mrtvoly už samo o sobe znie dosť nechutne.
Jenže to je jen jeden úhel pohledu. Když se na to podíváš z druhé strany, tak dodavatel mána základě smlouvy povinnost plnit, a ta zaniká až doručením úmrtního listu, což je z pohledu dodavatele právní titul zakládající zánik smlouvy. Do té doby smlouva normálně existuje dál a běží. A pokud z toho smluvní straně odběratele služby vzniknou nějaké závazky, je to jeho problém. A závazky se dědí, pokud se dědic nezřekne celého dědictví.
Můžem si o tom myslet co chceme, ale takový je právní stav, a ten je pro dodavatele závazný.
Uhm...
ČTÚ v této souvislosti považuje za podstatné informovat především o tom, že z právního hlediska samotný účastnický vztah zaniká okamžikem smrti daného účastníka, a to zpětně, po doložení výše uvedených dokumentů. Nemůže tedy docházet k tomu, že by práva a povinnosti vyplývající z účastnické smlouvy automaticky přecházela na oprávněné dědice zemřelého, a ti tak byli nuceni hradit vyúčtování za služby, které mnohdy ani nechtějí využívat.
Drahnou dobu konstantní stav, dávno judikovaný regulátorem a potvrzený soudy..
To je ale pekny kyd.
Smlouva na ucastnika zanika jeho umrtim. Resite jen dluhy u operatora pred jeho umrtim ktere pochopitelne byt mohou. Samozrejme musite to dat operatorovi vedet. Tady je akorat problem ze treba netusite o vsech zavazcich sveho zesnuleho blizkeho.
V cem jsou papirove lepsi? Ze budou chodit nekam do tramtarie a nikdo si je nevyzvedne? U datovky ma protistrana informaci ihned ze druha strana neprijima. Viz. https://pruvodce.gov.cz/umrti/tipy/digitalni-pozustalost
Neznamena to vsak ze je zrusena. V pozustalosti lze vyresit ty zpravy v ni.
No, tak třeba za doménu a email server, který používá celá rodina, je potřeba platit, že jo. A pak to spravovat, nebo aspoň dát dost času na export dat. Nebo taková sbírka na Steamu. Do ní se pak už legálně dostat nepůjde, Valve úmrtní list nezajímá. Ale aspoň máš ten úmrtní list.
Do jakých problémů se může dostat člověk, který neumřel ale pár měsíců dělá zeleninu ve špitále, to je další věc. Není úmrtní list -> nikdo se s váma nebude bavit, úroky z kreditky naskakují, zálohy za energie se neplatí, problémy se hromadí...
Když člověk takhle vypadl z života dřív, tak rodina pořád mohla číst papírové dopisy, složenky, atd. Teď? Všechno je v emailu, kam se bez hesla a 2FA tokenu dostat nedá.
Pokud máš něco, co fakt nechceš, aby rodina viděla, tak na to měj samostatnou identitu - email, účty...
23. 11. 2024, 09:01 editováno autorem komentáře
"který používá celá rodina" ak používa celá rodina, a platia spoločne za danú službu, tak by prístup mal mať každý člen domácnosti, ktorý má príjem alebo vek na to. A závet k tomu skutočne netreba. Myslím že ak sa jedná o vec takéhoto characteru, tak aj bez záveti poskytne blízkej osobe prístup k účtu. Ale nie je dôvod dávať heslo k počítaču či k mobilu. A síce je trocha problém kvôli 2FA, stále je to riešiteľné tým že zálohu recovery kľúča necháš dostupnú aj blízkej osobe.
23. 11. 2024, 15:33 editováno autorem komentáře
" Dtto bankovní účty."
Krasna ukazka toho, ze si vzivote nikdy nic neresil. Specielne ten ucet je vzdy veden na jednu konkretni osobu. Jakkoli muze mit dalsi disponenty, tak to vubec neznamena, ze se v pripade umrti majitele k tomu uctu dostanou. Jak se snadno muzes presvedcit vsude kolem, protoze to resi ne desitky ale tisice lidi.
Velice casto se manzel(ka) pak dostava do situace, kdy jim duchod chodi na "spolecny" ucet, ale disponovat s nim nemuzou, a z uctu neprobehnou ani zadne automaticke platby.
Tak jsou hloupi ze maji spolecny ucet. To je nejvetsi nesmysl pod sluncem.Hlavne v momente kdy se jeden z manzelu dostane do problemu nebo dojde ke zneuziti pristupu k uctu.
A mate pravdu ze po smrti muze dojit k omezeni pristupu k uctu v dedickem rizeni az do vyporadani - opet hloupost sdileneho uctu.
Automatické platby, vůbec všechny platby může banka pozastavit v okamihu když zjistí že klient zemřel. A některé to dělají.
Řeším to tak často, že o tom dost pochybuji ...
A nezdá se mi to ani z logiky věci, do cizího přeci nemůžou jen tak zasáhnout. Nemluvě o tom, že by někdo musel vybrat co pozastavit a co nechat běžet. Že se pozůstalý nedostane k penězům je velký problém. Ale ještě větší by byl, nebo mohl by být, kdyby se třeba přestal platit nájem a jiné důležité služby.
Uz existuji banky - tedy podle clanku nize pouze dve, ktere uz umoznuji aby nebyla majitelem pouze jedna osoba, ale vicero:
Když to je těžké. Dávat účtu technicky nezdatného příbuzné administrátorská práva k doméně a k emailu "co kdyby" není dobrý nápad, výrazně to zvyšuje šanci, že tu doménu někdo ukradne. A zkoušeli jste se u Google, Microsoftu a podobných dostat k nějaké aktuální podpoře? Dost to dře a výsledky strašně záleží, který ind to zrovna dostane na stůl. Takže nejlepší řešení je zapečetěná obálka s přístupy někde v trezoru.
Jo a nový administrátor se pak stejně dostane ke všem emailům, co tam máte. Takže čemu přesně má zabránit to, že pozůstalí nebudou mít možnost zjistit heslo a token?
Plus, člověku málokdy dojde, co všechno přesně bude po jeho smrti ještě potřeba a bude se blbě shánět, dokazovat, atd. A zaručeně zapomenete na něco, co bude problém. Zato věci, které nechcete, aby vaše rodina věděla (třeba zálibu v chlupatých oblečcích?) si můžete snadno držet bokem už za života.
25. 11. 2024, 09:58 editováno autorem komentáře
Není přece nutné používat 2Fa na email. Zvláště pokud používáte Linux. To je nesmysl na komplikace a lze to zatím vypnout.
U životního pojištění je možné uvést obmyšlenou osobu, která naspořené peníze dostane bez jakéhokoli zdržování se s notáři. Škoda, že to nejde udělat i s běžným účtem. No ono by to možná šlo, ale banky jsou to příliš arogantní. Tedy je dobré alespoň přidat druhého disponenta, kde sice notář do toho stejně bude zasahovat, ale když nic jiného, může účet alespoň pasivně sledovat. Může pak nějaké platby upravit a kdyžtak si to vyříká s notářem.
Tak ono to u emailu (tlusteho klienta) obvykle funguje tak, ze mate unikatni token svazany se zarizenim. Aneb napoprve se prihlasite s pomoci MFA a dal to neresite.... a v pripade nejake "havarie" (ztrata zarizeni) se prislusny token zneplatni.
Nesmysl MFA rozhodne neni a je blbost "radit" neco takoveho vypinat.
Nebo na to mít extra prohlížeč s automatickým mazáním historie při ukončení, nebo extra účet, ke kterému kredence nikdo nedostane.
Nedávno něco kolovalo na Githubu, dost se mi to líbilo.
https://github.com/potatoqualitee/eol-dr/blob/main/checklist.md
Spousta firem úmrtí uživatelů či zákazníků prostě neřeší. Je to logické. Vždyť úmrtí je naprosto výjimečná situace, a většina lidí přece nikdy neumře :D
Zpočátku webové služby konzumovali mladí. Starší generace prisla až teď.
Proto ta představa že naši uživatelé neumřou.
Pridavam dalsi faktor - vetsina sluzeb nebyla tak uspesna, aby prezila nejake obdobi sveho vrcholu, dneska uz to je dost vypilovany a zrejme nekdy i too-big-to fail, takze to preziva sve uzivatele.
To není pravda. Ty firmy to mají vyřešené. Přesně v souladu se zákonem. Prostě licence se nedědí. Tečka. :-) Vždyť by se připravily o příjmy.
Stejným způsobem je to „vyřešené“ pro případ, že zanikne sama firma, která poskytuje danou službu navázanou na digitální licenci. Pokud povaha díla a služby neumožňuje zálohování, tak smůla. Sehnat to jinde je protizákonné. A je irelevantní, že poskytovatel licence již neexistuje. Podat podnět k trestnímu stíhání může kdokoli, třeba autor knížky/SW, sdružení autorů atd.
V prvním případě to lze obejít vytvořením právnické osoby, která si bude ty licence kupovat (pokud takové fungování daná licence umožňuje; někdy je to dost na hraně viz. klubové DVD půjčovny). Druhý případ je konečný.
Ergo ještě pořád mají např. fyzické knížky a originální DVD/BR/... nějaké výhody :-)
P.S.: Teď mě napadá, jestli je v českém právu možné, podmiňovat licenci existencí poskytovatele licence. Tím myslím, jestli by tato část licence byla v souladu se zákonem a tedy platná. Skoro bych řekl, že by to šlo... Přinejmenším tak, že ta licence by byla automaticky repetitivní s délkou třeba jeden měsíc. A pak smolík uživateli. :-)
24. 11. 2024, 07:27 editováno autorem komentáře
Licence se nedědí především proto, že licenční smlouva je uzavřena na tu osobu která zemřela, a tato smlouva úmrtím zaniká. Platí to i pro licence trvalé, pokud jsou uzavřeny na konkrétní fyzickou osobu místo na zařízení.
Ad zánik poskytovatele licence: licenční smlouva se uzavírá mezi smluvními stranami, a pokud jedna z nich zanikne, zaniká i smlouva.
U licencí na právnickou osobu musí existovat smluvní vztah o užívání licencí s konkrétními fyzickými osobami, tzn musí to být kmenoví zaměstnanci, dodavatelé na dohodu, nebo osoby obsluhované neziskovkou. Tzn musí existovat právní titul, na jehož základě těm osobám vznikne právo licence, držené právnickou osobou, užívat.
25. 11. 2024, 08:07 editováno autorem komentáře
Ad dědění: Myslím, že není problém smluvně upravit možnost, převodu práv na jinou osobu z jakéhokoli důvodu vč. úmrtí i kdyby se mělo jednat o bezúplatné vytvoření nové smlouvy s nástupnickou osobou. To, že to de jure není dědictví, je asi jedno, ne? Myslím, že v těch možnostech stanovení podmínek je zákon celkem benevolentní. Takže pro takového poskytovatele to může být další přidaná hodnota v konkurenčním prostředí. Pokud bude chtít. Je to čistě na něm...
Právním titulem u občanského sdružení je členství, čehož využívaly několik (vyšších jednotek roků) zmiňované klubové půjčovny.
Licence se samozrejme dedi!!!!
Je to presne stejne jako kdyz Firmu A koupi firma B, pricemz firma A zanikne. Ziskava tak veskere zavazky ale i pohledavky, a pochopitelne i veskere licence.
Kazdou jednu liceci lze na kohokoli prevest. Je to totiz majetek jako kazdy jiny.