No ja neviem, ale podla mňa je toto poriadny nezmysel. A vôbec, z akého dôvodu by som "zahesloval" niečo, k čomu chcem aby mal niekto iný prístup. Na dáta čo chcem zdielať s rodinnou mám NAS, ku ktorému majú prístup. A svoje privátne veci si zoberem do hrobu. A peniaze z bankového účtu? Tak na to je banka, a dedické konanie. A nie že banka zistí ako už bolo spomenuté že po mojej smrti niekto manipuloval s peniazmi a je problém....
V Respektu byl kdysi zápisník paní, které nečekaně zemřel manžel středního věku. Těch problémů, které řešila, bylo strašně moc. Vybavuji si třeba, že se dostala do dluhu vůči mobilnímu operátorovi, protože měl závazek minimální měsíční útraty. A nějaké další podobné platby.
Všechny měly společné to, že ji ty firmy ani nemohly říct, kolik a za co jim má platit, protože ty smlouvy byly na jeho jméno.
V dnešní době by to bylo ještě horší, protože počítám, že spousta instituticí by mi toto psala do datovky a manželka by po mé smrti dlouho nic netušila. V tomhle byly papírové dopisy lepší ;)
Ono každá firma se chová jinak. Už jsem bohužel přepis po úmrtí řešil. Vše jsem obcházel s úmrtním listem. Mobilní operátor byl bez problémů, ukončili smlouvu hned (mrtvý už zjevně volat nebude). ČEZ byl bez problémů, převedli smlouvu bez jakýchkoliv otázek. Plyn (budoucí Innogy) trvali na tom podepsat smlouvu s čestným prohlášením že jsem nový majitel nemovistosti. To v té době ještě nebyla pravda, tak po chvíli dohadování jsem podepsal smlouvu s prohlášením že jsem pravděpodobně budoucí majitel nemovitosti. Vodárna přepis bez problémů ale nebyli ochotní říct kolik se platilo dosud a kolik mám tedy nastavit zálohy. Zpětně mě štve že jsem tehdy nenechal nastavit 1 kč. Trvalé platby z účtů vesele odcházeli a nešlo s tím nic dělat. Dědické řízení trvalo téměř 2 roky, takže bylo nutné vyřešit převody plateb dříve po skončení dědického řízení.
No tak neviem, ale ak zákazník služby je mŕtvy, tak logicky službu nevyužíva, takže vymáhať peniaze za nevyužitú službu je nezmysel. Toto by malo byť skôr kontrolované zákonom tak, aby operátori a podobné subjekty si nemohli účtovať peniaze za situácie, kedy zákazník je mŕtvy. Vymáhať peniaze od mrtvoly už samo o sobe znie dosť nechutne.
Jenže to je jen jeden úhel pohledu. Když se na to podíváš z druhé strany, tak dodavatel mána základě smlouvy povinnost plnit, a ta zaniká až doručením úmrtního listu, což je z pohledu dodavatele právní titul zakládající zánik smlouvy. Do té doby smlouva normálně existuje dál a běží. A pokud z toho smluvní straně odběratele služby vzniknou nějaké závazky, je to jeho problém. A závazky se dědí, pokud se dědic nezřekne celého dědictví.
Můžem si o tom myslet co chceme, ale takový je právní stav, a ten je pro dodavatele závazný.
Uhm...
ČTÚ v této souvislosti považuje za podstatné informovat především o tom, že z právního hlediska samotný účastnický vztah zaniká okamžikem smrti daného účastníka, a to zpětně, po doložení výše uvedených dokumentů. Nemůže tedy docházet k tomu, že by práva a povinnosti vyplývající z účastnické smlouvy automaticky přecházela na oprávněné dědice zemřelého, a ti tak byli nuceni hradit vyúčtování za služby, které mnohdy ani nechtějí využívat.
Drahnou dobu konstantní stav, dávno judikovaný regulátorem a potvrzený soudy..
To je ale pekny kyd.
Smlouva na ucastnika zanika jeho umrtim. Resite jen dluhy u operatora pred jeho umrtim ktere pochopitelne byt mohou. Samozrejme musite to dat operatorovi vedet. Tady je akorat problem ze treba netusite o vsech zavazcich sveho zesnuleho blizkeho.
V cem jsou papirove lepsi? Ze budou chodit nekam do tramtarie a nikdo si je nevyzvedne? U datovky ma protistrana informaci ihned ze druha strana neprijima. Viz. https://pruvodce.gov.cz/umrti/tipy/digitalni-pozustalost
Neznamena to vsak ze je zrusena. V pozustalosti lze vyresit ty zpravy v ni.
No, tak třeba za doménu a email server, který používá celá rodina, je potřeba platit, že jo. A pak to spravovat, nebo aspoň dát dost času na export dat. Nebo taková sbírka na Steamu. Do ní se pak už legálně dostat nepůjde, Valve úmrtní list nezajímá. Ale aspoň máš ten úmrtní list.
Do jakých problémů se může dostat člověk, který neumřel ale pár měsíců dělá zeleninu ve špitále, to je další věc. Není úmrtní list -> nikdo se s váma nebude bavit, úroky z kreditky naskakují, zálohy za energie se neplatí, problémy se hromadí...
Když člověk takhle vypadl z života dřív, tak rodina pořád mohla číst papírové dopisy, složenky, atd. Teď? Všechno je v emailu, kam se bez hesla a 2FA tokenu dostat nedá.
Pokud máš něco, co fakt nechceš, aby rodina viděla, tak na to měj samostatnou identitu - email, účty...
23. 11. 2024, 09:01 editováno autorem komentáře
"který používá celá rodina" ak používa celá rodina, a platia spoločne za danú službu, tak by prístup mal mať každý člen domácnosti, ktorý má príjem alebo vek na to. A závet k tomu skutočne netreba. Myslím že ak sa jedná o vec takéhoto characteru, tak aj bez záveti poskytne blízkej osobe prístup k účtu. Ale nie je dôvod dávať heslo k počítaču či k mobilu. A síce je trocha problém kvôli 2FA, stále je to riešiteľné tým že zálohu recovery kľúča necháš dostupnú aj blízkej osobe.
23. 11. 2024, 15:33 editováno autorem komentáře
" Dtto bankovní účty."
Krasna ukazka toho, ze si vzivote nikdy nic neresil. Specielne ten ucet je vzdy veden na jednu konkretni osobu. Jakkoli muze mit dalsi disponenty, tak to vubec neznamena, ze se v pripade umrti majitele k tomu uctu dostanou. Jak se snadno muzes presvedcit vsude kolem, protoze to resi ne desitky ale tisice lidi.
Velice casto se manzel(ka) pak dostava do situace, kdy jim duchod chodi na "spolecny" ucet, ale disponovat s nim nemuzou, a z uctu neprobehnou ani zadne automaticke platby.
Tak jsou hloupi ze maji spolecny ucet. To je nejvetsi nesmysl pod sluncem.Hlavne v momente kdy se jeden z manzelu dostane do problemu nebo dojde ke zneuziti pristupu k uctu.
A mate pravdu ze po smrti muze dojit k omezeni pristupu k uctu v dedickem rizeni az do vyporadani - opet hloupost sdileneho uctu.
Řeším to tak často, že o tom dost pochybuji ...
A nezdá se mi to ani z logiky věci, do cizího přeci nemůžou jen tak zasáhnout. Nemluvě o tom, že by někdo musel vybrat co pozastavit a co nechat běžet. Že se pozůstalý nedostane k penězům je velký problém. Ale ještě větší by byl, nebo mohl by být, kdyby se třeba přestal platit nájem a jiné důležité služby.
Ale banka nic nevybira, oni jenoduse zastavi vsechny odchozi pohyby. A je jim uplne jedno ze se nezaplati energie, najem, ...
Ve skutecnosti je to jeste lepsi, specielne u tech "nelepsich" bank v cr ... (kb, csob) i kdyz budes ty sam rusit svuj vlastni ucet, tak ti ho na 3 mesice bloknou, a nic z nej nezaplatis, takze je treba s tim pocitat, a vsechny prachy z nej prevest jeste pred tim, nez ho pudes zrusit.
Když to je těžké. Dávat účtu technicky nezdatného příbuzné administrátorská práva k doméně a k emailu "co kdyby" není dobrý nápad, výrazně to zvyšuje šanci, že tu doménu někdo ukradne. A zkoušeli jste se u Google, Microsoftu a podobných dostat k nějaké aktuální podpoře? Dost to dře a výsledky strašně záleží, který ind to zrovna dostane na stůl. Takže nejlepší řešení je zapečetěná obálka s přístupy někde v trezoru.
Jo a nový administrátor se pak stejně dostane ke všem emailům, co tam máte. Takže čemu přesně má zabránit to, že pozůstalí nebudou mít možnost zjistit heslo a token?
Plus, člověku málokdy dojde, co všechno přesně bude po jeho smrti ještě potřeba a bude se blbě shánět, dokazovat, atd. A zaručeně zapomenete na něco, co bude problém. Zato věci, které nechcete, aby vaše rodina věděla (třeba zálibu v chlupatých oblečcích?) si můžete snadno držet bokem už za života.
25. 11. 2024, 09:58 editováno autorem komentáře
Není přece nutné používat 2Fa na email. Zvláště pokud používáte Linux. To je nesmysl na komplikace a lze to zatím vypnout.
U životního pojištění je možné uvést obmyšlenou osobu, která naspořené peníze dostane bez jakéhokoli zdržování se s notáři. Škoda, že to nejde udělat i s běžným účtem. No ono by to možná šlo, ale banky jsou to příliš arogantní. Tedy je dobré alespoň přidat druhého disponenta, kde sice notář do toho stejně bude zasahovat, ale když nic jiného, může účet alespoň pasivně sledovat. Může pak nějaké platby upravit a kdyžtak si to vyříká s notářem.
Tak ono to u emailu (tlusteho klienta) obvykle funguje tak, ze mate unikatni token svazany se zarizenim. Aneb napoprve se prihlasite s pomoci MFA a dal to neresite.... a v pripade nejake "havarie" (ztrata zarizeni) se prislusny token zneplatni.
Nesmysl MFA rozhodne neni a je blbost "radit" neco takoveho vypinat.