Zrovna Vodafone na tohle totálně kašle. Máme zákazníka, co má detašované pracoviště připojené přes LTE. Měl tam placenou veřejnou čtyřku a k sídlu připojený IPsecem. Jednou ta veřejka prostě zmizla. Reklamace naprosto bez odezvy, nikdo nebyl schopen nic říct, proč to nejde, kdy to půjde, ... . Po několika dnech jsem to předělal na něco jiného. Po pár týdnech se tam ta veřejka vrátila, ale kecal bych, kdybych řekl, že to bylo za 2 nebo 4 týdny. Přestalo se to sledovat. Firma asi o osmdesáti zaměstnancích, ale zaměstnanci můžou mít zvýhodněné SIMky i pro rodinné příslušníky, takže se bavíme o stovkách čísel. Z pohledu Vodafone zákazník, který nestojí za pozornost.
To Brk: Ja mam pocit, ze oni chteji jenom prodavat ty svoje nesmysly a co chce zakaznik tam nikoho nezajima. Doted nezapomenu, kdyz jsem pred par lety chtel navysit data z 1GB na firemni SIMce s “neomezenym podnikatelskym tarifem” a deti klientu meli treba 10-20GB za polovicni ceny atd. Nekolik mesicu jsem chodil po jejich kramech, psal a volal s jejich linkama, vyplnoval dotazniky spokojenosti atd. A vsechno k nicemu a jedina nabidka byla poridit si dalsich 5 SIMek a nejaky pausal za tisice a mel bych asi tak 10GB dat… A tak jsem presel k tmobilu kde mam mnohem vic za mene penez. Takze bych rekl ze vodafen pocita svuj uspech jen podle prodanych cisel/SIMkem… Desna firma asi plna kinder modern manazeru…
Vodafone má spíše opačný problém s manažery, za chvilku jim skoro začnou odcházet do důchodů a mladí se jim tam nehrnou.
Prostě mají na podpoře nevhodně nastavené odměňování a KPI. Spokojenost zákazníků je neměřitelná a fluktuace na saturovaném trhu jsou vyrovnané, takže ať udělají jakoukoliv prasárnu, na počet simek to vliv nemá.
Ono i z druhe strany businessu jednat s vodafounem ktery si neumi ani nakonfigurovat vlastni firemni servery, zrovna nedavno jsem s nima 3,5mesice resil, ze nemuzou rozesilt emaily ze serveru, ktery maji zakazany ve svym SPF… nebyl tam jedinej IT kterej by rozumel o cem mluvim….
Nastavenych spatnych procesu tam budou mit asi hodne to souhlas.
Na druhou stranu, že levá ruka neví, co dělá pravá, bude asi napříč operátory. Zákazník má od O2 licencované rádio jištěné LTE. Při výpadku primárního spoje by mělo automaticky naskočit LTE a měly by se převést i IP adresy. Nenaskočilo nic a asi po hodině výpadku mi volalo O2, proč to nejede? OK, všechny dřívější výpadky souvisely s odstávkou elektřiny, takže asi čekali totéž, ale stejně. Během hovoru jsem jim říkal, že všem ve firmě, co mají i soukromé mobily u O2 nebo TM, nejdou data. Ne, žádný takový výpadek neevidujeme. Rozjelo se to asi za další hodinu, ale chtěl jsem vyjádření, co se stalo.
Po dvou dnech mi volali, že ČEZ měl výpadek na vysokém napětí a jim vypadla nějaká ústředna. Trvalo ty cca dvě hodiny, než tam dovezli dieselagregát. Nechápu, tohle musel byt výpadek jako kráva a oni to v dohledovém centrum prostě nevěděli. Kolega shodou okolní bydlel asi km od dané firmy a jeho naháněl tchán, co by dlí u něj, že mu přestala hrát IPTV. Taky O2 připojení.
Proc o tom nevedeli je vcelku jednoduche. V monitoringu staci spatne nastavit korelaci udalosti :-) Ono v tom rozsahu uz to nejak agregovat pro potreby dohledu je potreba, jinak by se z toho i ti dohledari zblaznili... a nebo by proste jen otupeli s tim, ze tam "zase neco sviti" by to proste odignorovali. Coz ostatne muze byt druha z variant, ze tam zadna korelace neni... a furt tam na ne neco vyskakuje :-)
No já bych řekl, že je to ještě jednoduší než nějaké agregace a viděl jsem to mnohokrát. Nějak se monitoring nastaví, ale už to nikdo nezkusí reálně, takže vlastně nikdo ani neví jestli monitoring funguje nebo ne. Stejně jako záloha se musí pravidelně zkusit obnovit aby se vědělo, co dělat když nastane krizová situace a řeší se to pod tlakem, tak se musí i čas od času monitoring ověřit.