To se tu sešlo odborníků na pedagogiku...
1) většina zdejších diskutérů je... jak bych to řekl... mezigeneračních... Proč? Protože jsme prošli klasickým školstvím, které je založené na onom odsuzovaném memorování a zároveň jste byli nuceni efektivně zvládnout vyhledávání informací a práci s nimi.
2) pro současnou generaci studentů toto až tak neplatí. Nový RVP (Rámcový vzdělávací program) je zaměřen spíše na práci s informacemi než na memorování. Výsledek je ten, že se nám rodí generace „opisovačů“, kteří bezmezně věří Wikipedii a tomu, co je na povinnacetba.cz. Tím, že pouze opisují, nerozumí psanému textu a číst složitější texty je pro ně problém. Také jim chybí všeobecný rozhled. To, že maturant netuší kde jsou Himaláje nám zní jako sci-fi, až na jednu drobnost -- je to krutá realita. Vzhledem k tomu, že se pohybuji ve VŠ prostředí a kolegové učí, tak od nich vím, že studenti s tím mají čím dál větší problémy.
Když tedy odsuzujete memorování a podkládáte příklady z praxe, nevíte o čem mluvíte. Máme v hlavách spoustu „nabiflovaných“ vědomostí, máme díky tomu celkem dobrý všeobecný přehled o souvislostech a tudíž je pro nás jednodušší shánět _relevantní_ informace.
Jak to bylo s tím betonem v jednom z příspěvků? Dnešní žáci sice ví jak to najít, ale neumí ověřit správnost informace. Kdežto inženýr ze staré školy má alespoň rámcovou představu, kolik toho železa bude potřeba, takže i když neví na kg přesně, má představu jestli bude potřeba cca 100kg, nebo 1t. Ale to je rozdíl.
Pokud tedy učitelé na VŠ po studentech chtějí, aby se naučili něco zpaměti, je to do jisté míry suplování toho chybějícího všeobecného rozhledu. My jsme v zeměpise museli ovládat slepou mapu -- byl to porod, nikdy mi to nešlo, ale současní žáci netuší kde (ve smyslu alespoň část republiky) mají hledat významná česká města. Takových příkladů se dá najít spousta. Co je správně, to nechám na jiných.
Nechci odsuzovat ani jeden způsob učení. V extrémech je špatné oboje. V obou případech pak chybí nadhled, v jednom se ztrácí souvislosti, v druhém případě pokulhává praktické užití.
Na závěr pár drobností:
..,digitálky z kalkulačkou...
...nakonec zkoncily...
...nastene hodiny...
...by mohli stačit...
...take rozumnel...
...aby zapomel...
...asi vylily...
Clovek si kupodivu to, co skutecne pouziva, pamatuje. A to, ze zaci/studenti jen opisuji to, co najdou na internetu, opet neni jejich problem, ale problem neschopneho vyucujiciho. Kazdy clovek totiz vzdy postupuje cestou nejmensiho odporu a pokud se vyucujici spokoji s tim, ze mu predlozi blabol z internetu, tak delaji jen presne to, co se od nich ceka.
BTW: Daleko vetsi tragedie nez maturant, ktery nevi kde jsou Himalaje, je automechanik, ktery nevi kde je motor. Ostatne, proc by zrovna toto mel maturant vedet? K cemu mu to bude dobre? To je totiz jeden z vubec nejvetsich problemu naseho skolstvi - posahany "vseobecny" rozhled. A vysledkem je, ze si i duchodci pamatujou desitky letopoctu z dejepisu, hromady davno neplatnych informaci ze zemepisu (jako ze kuprikladu na kladensku se tezi cerne uhli a vyrabi ocel), ale zatelefonovat nebo dokonce poslat mail pribuznym nezvladnou.
Ktera cast?
Automechanik === realita zaverecne zkousky z uciliste. Na modelu (takova tak poloodstrojena kostra) auta nebyl schopen ukazat, kde to ma motor.
To ze ti na otazku zlata bulla sicilska kazdej odpovi 1212, ale nikdo nevi co to je === realita
To ze sem se ucil, a na slepy mape musel ukazovat, kudy tece jaka reka, kde se co tezi, pestuje a vyrabi je taky realita. Alternativne sem se musel ucit vsemozny rostlinky/zivocichy ... k cemu to proboha je? na ZS? To bych bral jako soucast nejakyho zajmovyho krouzku. Dtto vetny rozbory.
A pak prijde slecna bc a je negramotna. Protoze pokud nekdo nezvlada poslat mail, poscitat sloupec cisel a najit neco na webu, tak je u me v soucasny dobe proste negramotnej.
Pricemz tohle je jen mala ukazka.
Mimochodem, ty automechaniky z uciliste vyhazujou proto, ze nevedi kde se pise jaky i/y. Neni to postaveny na hlavu?
Jo? A kcemu ... knicemu. Specielne vyuka cizich jazyku ala cr je taky postavena uplne nahlavu. Jo, mel sem spoluzaka, kterej prakticky propadal z nemciny, pritom zcela plynne mluvil, protoze mel tatu nemce. Ti co meli jednicky sice znali kdejaky gramaticky pravidlo, ale zeptat se kudy na hajzlik bylo nad jejich schopnosti.
Nehlede na to, ze nesmyslnost prave tohoto potvrzujou i profesori (nikoli ti stredoskolsti, ale lide s titulem profesora). Protoze nikdo nepise ani nemluvi podle gramatickych pravidel, ale podle toho, jak ma naposlouchano/nacviceno. Ucit se rozebirat vety na prvocinitele je proste uceni pro uceni. To zajima tech 10 lidi co delaj na ustavu pro jazyk cesky a nikoho dalsiho.
Cizi jazyk se pak nejlip naucis tak, ze budes v prostredi kde se pouziva.
Taky jsem slysel o jenom cloveku co ho prý "potopil" učitel, i kdyz mel otca anglána a mluvil anglicky lepe jak ucitel. Nu pak se clovek bokem dozvedel, ze do skoly nechodil, a vyhazov dostal za neco jineho nez prezentoval kamaradum jaci jsou ucitele smejdi...
Bych typnul, ze vase pohadka bude podobna...
Popisuješ cestu do pekel. Je to stejné, jako v matematice. Buď pochopíš, jak jsi k výsledku došel, nebo si prostě zapamatuješ výsledek a nebudeš později schopen aplikovat postup na obdobné situace.
Pokud píšeš tak, jak máš naposloucháno, budou na tebe lidé dost často koukat jako na pitomce. Nedomnívám se, vím to. Denně bojuju s němčinou, protože jsem se přestěhoval do Rakouska aniž bych uměl německy. Kdybych psal tak, jak to naposlouchám, nedalo by se to číst. Rakouská mluvená němčina má k té psané občas hodně daleko.
To málo, co si z větných rozborů pamatuju, mi teď pomáhá snáz se naučit německy. A lituji, že jsem dřív ve škole nedával větší pozor a myslel si, že všechna ta školní teorie je zcela k ničemu.
Neznalost vetnych rozboru vede napriklad k tomu, ze lide ve vetach umistuji interpunkci nevhodne anebo vubec. To je vec, ktera mi v cestine dnes dela nejvetsi problemy, protoze vetne rozbry jsem kdysi kvuli prijimackam umel na jednicku, ale od te doby zapomnel. Pak pribyli ty cizi jazyky, ktere maji kazdy sva pravidla pro interpunkci a vysledkem je, ze v tom mam pekny bordel.
Jinak nepodcenujte vyuku jazyku v CR. Ja se po deseti letech rustiny naucil pozdravit a jeste si trochu pamatuju nektere bukvice!
Ad nikdo nepise ani nemluvi podle gramatickych pravidel, ale podle toho, jak ma naposlouchano - většina lidí v psaném projevu vychází ze spisovné češtiny, a více či méně se ji drží. Ano, vy píšete bez diakritiky (kterou už pěkných pár let umí i Linux), a jste schopný vyplodit věci jako "mel tatu nemce", "kcemu", "knicemu", "Specielne", "cr", a nezřídka i "dycinky". Díky tomu váš psaný projev působí jako by byl dílem napůl negramotného dítěte z ghetta.
Ad jazyk se pak nejlip naucis tak, ze budes v prostredi kde se pouziva - to vyprávějte té spoustě expatů, co žijí dlouhá v ČR, a umí česky leda "pivo", "ahoj" a "rande". I já jsem žil v několika zemích, a jejich jazyky znám minimálně. Například tonální jazyky se učí fakt špatně.
https://www.youtube.com/watch?v=Tm37kO4lOJQ
Jinak podotýkám že o českých školách nemám iluze, a v něčem bychom se možná i shodli.
Ad jazyk se pak nejlip naucis tak, ze budes v prostredi kde se pouziva - to vyprávějte té spoustě expatů, co žijí dlouhá v ČR, a umí česky leda "pivo", "ahoj" a "rande".
Problem expatu a to nejen v Cechach je v tom, ze travi vetsinu casu s jinymi expaty stejne nebo jine narodnosti. Nejhorsi jsou asi Polaci, kteri obvykle skonci jako rozsahla komunita s vlastnimi obchody a dokonce i treba vlastnimi novinami a vecer cumi na satelitu na polskou televizi. Takze treba ani po dvaceti letech neumi vic, nez tragicke zaklady lokalniho jazyka. Druhy tragicky priklad jsou anglofoni, kteri se zase spolehaji na to, ze anglicky se domluvi vsude, coz ale neni vzdy pravda.
To ze ti na otazku zlata bulla sicilska kazdej odpovi 1212, ale nikdo nevi co to je === realita
Jiste. Kdyz vyuka historie byla zredukovana na biflovani pitomosti, kde vubec nikdo nezkousi vysvetlit souvislosti a dopady udalosti, tak se neni cemu divit. Historii lze ucit jako zajimavy predmet, kde se daji veci do souvislosti a vsechno se tim vyjasni a zredukuje se objem nesouvisejicich vedomosti, ktere je treba se navrcet nebo ji lze ucit jako oddelene segmenty sestavajici zejmena z letopoctu. BTW, ja bych vam datum Zlate buly nerekl. Pamatuju si ze skoly tak asi dve az tri data a pak jeste kdy jsem se narodil.
Protoze pokud nekdo nezvlada poslat mail, poscitat sloupec cisel a najit neco na webu, tak je u me v soucasny dobe proste negramotnej.
Neredukujte vzdelani na pouhou pripravu na vykon toho jedineho zamestnani, ktere vam nekdo vyber v druhe tride zakladni skoly.
Dtto vetny rozbory.
A pak se clovek divi, ze nekdo, kdo zrovna vysel ze skoly, pise hure, jak stary paprika, ktery vetne rozbory uz 40 let nevidel. Docela se obavam, jak bude vypadat budouci ceska literatura nebo filmova tvorba. Asi tak nejak, jako ve filmu Idiocracy? Jeste 1000x hure, nez jak psala Bozena Nemcova ve svych zacatcich?
Mozna neni nutne to s vseobecnym prehledem prehanet, zejmena letopocty jsou dost na hovno a patri k prvnim obetem sklerozy. Ja si tedy pamatuji rok bitvy na Bile hore, ale datum uz ne a uz vubec ne, v kolik hodin.
Ale zase bych ten obecny prehled uplne neodsuzoval. Abychom neskoncili jako Americani, pro ktere Irak (cti ajrak) muze s klidem byt v Australii. Zato ale vedi, ze ty zatracene Ejraby by tam meli vybombardovat.
Přesně takový typ „vzdělanců“ jako vy tu zasírá fóra svou češtin - znalosti možná mají, s vedením dialogu už je to horší, ale forma je často děsivá, zde se ovšem jedná o standard (zkuste spočítat poměr formálně bezchybných příspěvků). Jasně, k čemu čeština? Ta je na hov_no, však přelouskat to nějak jde, ne? My se domluvíme. Důležitý je obsah, ne forma.