Tak primarne lze asi predpokladat, ze vetsina komercnich subjektu ma dnes moznost definovat seznam 3+ verejnych "pevnych" IP, ze kterych lze pristup na ssh sluzbu na externich serverech omezit. Cili nejdriv VPN s MFA ci jednorazovym heslem do firemni infrastruktury (extra dmz ?), pak ssh/rdp na nejaky interni k tomu urceny server(y), a teprve pak na servery v AWS nebo na verejnych IP (kdyz uz nemate do AWS VPN gw-gw). Funguje to vetsinou o dost lip, nez fail2ban.
V bezpecnem a auditovanem firemnim prostredi se snaze pristupy k externim serverum ridi a audituji.
Caste zmeny hesel uz dnes propaguje snad jenom NUKIB. Maj skluz tak 20 let, jedou CTRL+C && CTRL+V z cehokoliv, co se namane bez ohledu na stari a obsah, takze az budu (snad brzy) v duchodu, mozna si nekde konecne prectu clanek, ze prestali vynucovat 16 znaku jednou za 3 mesice, a na kazdy system jine.
Vlastne asi ne, protoze v ramci kazdorocniho "vylepsovani" do te doby budeme uz na 256 znacich jednou za 3 hodiny, abychom nasledne zjistitli, ze pulka systemu z toho stejne hashuje jen prvnich "x" znaku ...
I prumerne pitoma veverka dnes pouziva kratkou sekvenci znaku nekolikrat za sebou a meni obvykle jen 2 znaky (zacatek, konec) "hesla" ob 3 mesice. Je to tak v poradku, donutili jste je k tomu. (16-2 )/2 = 7, a to se rozhodne vyplati.
To, ze na Windows lze z powershell zjistit podobna (nedostatecne odlisna) hesla ruznych uzivatel v ramci stejne domeny (a co to vypovida o "security" funkcich pouzitych ve windows) zatim neresi NUKIB ani zadna jina banda zoufalcu.
SSH klice jsou sice fajn, ale videli jste nekde v realu nasazeny a funkcni system pro evidenci, identifikaci a audit verejnych ssh klicu ? Nejake "key repository" ? Neco jako centralizovana distribuce ssh klicu splnujici pozadavky AAA ?
Moje zkusenost je, ze pokud za klic pridam komentar typu "backup@nemazat" prezije snad i atomovy vybuch.
Generatory OTP - aktualne mam v mobilu 3 ruzne, k tomu dalsich "x" via SMS, a uz asi 5x jsem zazil situaci, ze kvuli rozbitemu OTP na nejake gateway nebylo mozne se k nejakemu systemu prihlasit (kdyz to bylo opravdu potreba). Je to sice fajn, ale vetsinou to vyzaduje i nejaka "zadni vratka", na ktere se pak obcas bohuzel zapomina.
Od zacatku v IT predpokladame, ze jedine co ma smysl pro zvyseni bezpecnosti je skoleni uzivatel, ale do toho jde naproste minimum financi (a ze strany zamestnavatelu i koncovych uzivatel to vzbuzuje asi nejvetsi odpor). Tak je alespon sikanujeme dlouhymi hesly. To je k ucasti na (temer neexistujicich) skolenich o bezpecnosti rozhodne povzbudi.