Z diskuze víše se mi zdá, že diskutující se domnívají, že dnešní generace je hloupější, línejší a prostě stojí za nic. Já se ale domnívám, že nejsou o nic horší než jsme byli my všichni. Lidská mentalita se nedá změnit běhen jedné či dvou generací. Zkuste se nad tím zamyslet objektivně ...
Nejde o to, ze by dnesni generace byla hloupejsi. Problem je, ze na ne nikdo ve skole netlaci, aby podavali lepsi vykon. Autorita ucitele je podkopavana jak rodici zaku, tak reditelem skoly (jde o byznis a spatny zak se proste nevyhodi). Vysledek je, ze bohuzel v prumeru uroven zaku jde dolu.
O to nejde, jde o to, ze se umele vyvolava dojem, ze maturitu musi mit kazdy, a aspon 1/2 VS titul ... a tim padem musi (zcela zakonite) klesat uroven tech lidi ...
Za meho dedy kdo mel maturitu, tak prakticky automaticky sefoval lidem, dneska se na tutez pozici predpoklada VS. Pricemz uroven tech lidi neni vyssi ani nahodou, naopak jsou to prevazne dementi s titulem.
Není to o hlouposti. Inteligence lidí je poměrně konstantní. Proto ze současného stavu viním školství, nikoliv lidskou hloupost. Ale to platí v obou směrech - to, že dáte volovi VŠ titul ještě neznamená, že přestane být volem.
Já vidím problém v tom, že děti (ani dospělí) nejsou nuceni se učit a ani zde nejsou žádné výhody z toho, že se učí. Před 200 lety se bohatší rodiny snažily dostat své děti na univerzity, protože absolvování univerzity otevíralo cestu k dobře placené úředické práci. Podobně ještě před 40 lety fungovala i maturita. Otevírala cestu k lépe placené kancelářské práci nebo k vedoucím pracovním místům v továrnách. Zkoušky byly relativně těžké a motivace lidí uspět veliká.
Dnes jsou zkoušky triviální (protože školy jsou motivovány si žáky udržet a udržet je spokojené) a motivace žáků limituje k nule (když má VŠ půlka populace, pak VŠ titul nepředstavuje žádnou konkurenční výhodu). Dnes je vzdělání prostě irrelevantní a tomu se bohužel podřizuje i chování žáků. Pokud nad jeho maturitou společnost jen mávne rukou, tak proč on by ji měl brát nějak vážně?
Takže lidé nejsou hloupější než dřív. Jen je dnes méně těch, co se chtějí učit.
Kdyz ses trouba tak nikdy nebudes mit svoji firmu a budes pracovat den co den na necem za co dostanes par drobnych a nebavi te to.
Z diskuzi na rootu je mi jasne ze vetsina ani nevi jaky je to super byt ve vlastnim, protoze kdyz to rozjedes tak pak si muzes delat cely zivot co chces. Mas svobodu a prachy.
Verte ze JE o co stat.
Jezdí nám tu s vozíkem vystudovaný pedagog. Učit ho nebavilo a tady má za stejné peníze klidný žívot. A podobných je tu víc. Svoboda je jim ukradená a za penězma se nehoní. Mají na to dělat lepší práci, lépe placenou, čistší. Umí anglicky, umí s počítačem. Ale prostě nechtějí. Mají v životě jiné priority než kariéru a peníze. Na jednu stranu je to strašně romantické a tak nějak "lidsky správné". Na straně druhé je to cesta k průměrnosti a stereotypu. Je to opačný extrém k workoholismu a kariérismu. Je prakticky nemožné je k čemukoliv motivovat, ani na zvýšení platu neslyší. Funguje zapojit je do kolektivu, pořádat firemní akce typu nohejbal nebo pěší tůru na Praděd, protože mají poměrně silně vyvinuté sociální cítění a reagují na sociální rovinu pracovního vztahu.
A tohle je ta masa víceméně apatických lidí, kteří v tomto duchu vychovávají své děti.
Inteligence může při nečinnosti do jisté míry degradovat. A přesně to se děje - nemyslet, konzumovat, "bavit se" - to je teď IN.
Maximálně tak ještě matlat po displeji placky, plné barevných světýlek, vyrobené v Asii...
Jestli tohle ta naše civilizace nezlomí, nevidím to s ní dobře.
Nojo dnesni vypocetni technika "uspesne" pred uzivateli zakryva, ze se s ni da i neco delat aktivne. Zacina to dnesnimi operacnimi systemy s GUI, konce zarizenimi s upatlanymi obrazovkami a bez klavesnice :/
Nj. kdysi kdyz nekdo dostal/koupil nejaky domaci pocitac, tak na nej vybaflo READY, takze i naprosteho neznalce to dokopalo k tomu se naucit alespon ten Basic, kdyz uz nic lepsiho (a vetsina lidi stejne presla bud k asm nebo naopak treba k Placalu, LISPu a spol.)