Obsah
1. Herní série Might and Magic
2. Might of Magic: Book I – The Secret of the Inner Sanctum
3. Porty Might of Magic: Book I na další platformy
4. Might and Magic II: Gates to Another World
5. Might and Magic III: Isles of Terra
6. Další díly této herní série
1. Herní série Might and Magic
Jedna z nejrozsáhlejších i nejdéle vydávaných herních sérii, které kdy byly vytvořeny, se jmenuje Might and Magic, zkráceně též M&M či MM. Autorem této poměrně obtížné herní série je Jon Van Caneghem, který sám naprogramoval prvních několik dílů (Might and Magic: Book I pochází ve verzi pro počítače Apple II již z roku 1986) a na dalších dílech se podílel jak ve funkci programátora, tak i – a to možná především – architekta celé hry. Prakticky všechny díly ze série Might and Magic jsou RPG hrami, ovšem jejich herní prostředí bylo použito například i ve strategických hrách Heroes of Might and Magic, které jsou však žánrově od původní série v mnoha ohledech odlišné. V následující tabulce jsou vypsány hry, které do této série patří, včetně různých balíčků (například prvních šest her se prodávalo v jednom balíčku atd.). V tabulce je též vypsán rok vydání daného titulu, firma, která titul vydala, i typy počítačů (platformy), pro které byl titul vytvořen. Právě v tomto sloupci je zajímavé sledovat trend v unifikaci počítačů – z původních sedmi platforem je nakonec podporována jen platforma Wintel:
Název | Rok vydání | Platforma | Vydal |
---|---|---|---|
Might and Magic: Book I | 1986 | Apple II, C64, DOS, Macintosh, MSX, NES, TurboGrafx CD | NEC Avenue |
Might and Magic II: Gates to Another World | 1988 | Amiga, Apple II, C64, DOS, Genesis, Macintosh, MSX, SNES | Electronic Arts |
Might and Magic III: Isles of Terra | 1991 | Amiga, DOS, Macintosh, SEGA CD, SNES, TurboGrafx CD | CSK Research Institute |
Might and Magic IV: Clouds of Xeen | 1992 | DOS | New World Computing |
Might and Magic V: Darkside of Xeen | 1993 | DOS | New World Computing |
Might and Magic Trilogy | 1993 | DOS | New World Computing |
Might and Magic: World of Xeen | 1994 | DOS, Macintosh | New World Computing |
Swords of Xeen | 1995 | DOS | New World Computing |
Might and Magic VI: The Mandate of Heaven (LE) | 1998 | Windows | 3DO Company |
Might and Magic Sixpack | 1998 | DOS, Windows | Ubi Soft Entertainment Software |
Might and Magic VI: The Mandate of Heaven | 1998 | Windows | 3DO Company |
Ultimate Might and Magic Archives | 1998 | Windows | Interplay Entertainment |
Might and Magic: Millennium Edition | 1999 | Windows | 3DO Company |
Might and Magic VII: For Blood and Honor | 1999 | Windows | 3DO Company |
Might and Magic VIII: Day of the Destroyer | 2000 | Windows | 3DO Company |
Might and Magic IX | 2002 | Windows | 3DO Company |
Might and Magic (Platinum Edition) | 2002 | Windows | 3DO Company |
Obrázek 1: Úvodní obrazovka úvodního dílu celé série – Might and Magic: Book I.
2. Might of Magic: Book I – The Secret of the Inner Sanctum
Úvodní díl série Might of Magic byl jeho autorem Jonem Van Caneghemem vydán v roce 1986 pro osmibitové domácí počítače Apple II, a to po celých třech letech vývoje. Původně Jon nemohl sehnat distributora pro tuto hru, takže se rozhodl, že ji vydá sám. Jakmile přišly první úspěchy a o hře se začalo psát i v odborných časopisech, podepsal Jon smlouvu se známou společností Activision, Electronic Arts a později též s firmou New World Computing, se kterou je taktéž celá herní série nejčastěji spojována. Tato hra se systémem ovládání v mnoha ohledech podobala klasickým dungeonům (i když samotné herní prostředí bylo zaměřeno i na exteriéry), a to i systémem výběru postav. Celkem bylo možné mít ve skupině šest postav, přičemž každá postava mohla ovládat jedno ze šesti povolání (bojovník, mág, zloděj…), mohla být různé rasy (člověk, elf, půlelf, trpaslík atd.) a pohlaví. Výběr pohlaví měl smysl v některých konkrétních lokacích, protože například do určitých částí města mohli vstupovat jen muži.
Obrázek 2: Vstupujeme do dungeonu.
Boje jsou ve hře řešeny tahovým způsobem (tj. ne v reálném čase, jak to například známe z Dungeon Mastera). Zajímavé je, že protivníci se na obrazovce ukazují až ve chvíli, kdy stojí přímo před hráčem (pravděpodobně byl tento systém zvolen kvůli urychlení výpočtu celé scény na pomalejších platformách), což však v některých případech neumožňuje, aby se hráči vyhnuli nerovnému souboji. Poměrně specifické jsou další omezení hry – celý herní svět je rozdělen do několika map, přičemž velikost každé mapy je limitována velikostí 16×16 políček (pravděpodobně opět omezení plynoucí z optimalizace výpočtů scény). Ukládání stavu hry je možné pouze v hostinci, ovšem s tím, že se po zpětném nahrání stavu obnoví všichni nepřátelé – jinými slovy to znamená, že se ukládá pouze pozice skupiny v herním světě, atributy jednotlivých hráčů a jimi držené předměty, nikoli stav celé mapy. Celkem bylo možné použít 94 různých kouzel (!), 250 předmětů a potkat cca 200 příšer, což nejsou na tehdejší dobu malá čísla.
Obrázek 3: Na některých platformách jsou použity šestnáctibarevné grafické režimy.
3. Porty Might of Magic: Book I na další platformy
Jak jsme si již řekli v předchozí kapitole, byla hra Might and Magic: Book I původně naprogramována pro osmibitové domácí počítače Apple II vybavené mikroprocesorem MOS 6502 a grafickým subsystémem, jehož jediný skutečně prakticky použitelný barevný režim měl rozlišení 280×192 pixelů v šesti barvách (čtyři základní barvy + dvě barvy v závislosti na sudém/lichém sloupci pixelů, tj. ne každý pixel mohl skutečně být vybarven jednou ze šesti barev). Právě tento grafický režim hra používala. Vzhledem k tomu, že se hra stala poměrně úspěšná, následovaly portace na další platformy, především Commodore C64 (zde byla situace relativně jednoduchá, protože byl použitý stejný mikroprocesor), Macintosh (pouze monochromatický grafický režim) a posléze i na počítače kompatibilní s IBM PC. V roce 1992 byla dokonce vydána verze portovaná na Nintendo Entertainment System s vylepšenou grafikou a pozměněným ovládáním (což je logické vzhledem k tomu, jaké ovládací prvky NES obsahuje).
Obrázek 4: Mapa hry Might and Magic: Book I. Tato mapa se nezobrazovala na obrazovkách počítačů, ale byla dodávána v tištěné podobě spolu se hrou (v pozdějších vydáních). Jednalo se o obvyklý způsob, jak k samotné hře (programu) přidat další hodnotu, což mělo omezit softwarové pirátství. Podobně byly dodávány různé artefakty (včetně pěkné mapy) i ke hrám ze série Ultima.
4. Might and Magic II: Gates to Another World
Druhý díl série Might and Magic, jenž byl vydán v roce 1988, nesl název Might and Magic II: Gates to Another World. Samotný herní systém této hry sice zůstal ve svém principu zachován, ale v několika ohledech došlo k jeho vylepšení. Nejviditelnější změny se samozřejmě odehrávaly v grafickém výstupu, především na platformách IBM PC a Amiga – viz přiložené screenshoty získané z různých platforem.
Obrázek 5: Úvodní obrazovka hry Might and Magic II: Gates to Another World.
Dále se změnily některé parametry postav, například k šesti základním povoláním, jenž byly známé již v prvním dílu, přibila další dvě povolání, nebo spíše „povolání“ – ninja a barbar. Do hry byly navíc přidány i různé hádanky a počet takzvaných mini questů (tj. podúkolů, které sice není zapotřebí splnit, ale mohou vylepšit vlastnosti postav či rozšířit jejich inventář o nějaký zajímavý a důležitý předmět) se více než zdvojnásobil, stejně jako rozloha samotného herního světa a počet kouzel, která je možné použít.
Obrázek 6: Procházení dungeonem a začátek mini questu.
V předchozích částech tohoto článku jsme si řekli, že některé dungeony se snaží v poměrně velké míře simulovat skutečný život postav, takže například v Dungeon Masteru je nutné postavy krmit, při přetěžování postavy postupně ztrácejí sílu, takže musí spát atd. V Might and Magic II: Gates to Another World se jde ještě dále, protože jednotlivé postavy postupně v průběhu hry stárnou a v cca 75 letech (v závislosti na rase) umírají. Pro omlazení postav je možné použít kouzlo, ovšem pokud se nepovede (a to je v této hře pravděpodobné), postava začne stárnout rychleji. Další možností omlazení je návštěva lázní. Tato vlastnost hry je vcelku unikátní, protože ve většině dalších RPG her se postavy většinou neustále vylepšují.
Obrázek 7: Stejná místnost jako na obrázku 6, ovšem zobrazená na jiné platformě.
Vzhledem k poměrně velké obtížnosti této hry nebylo výjimečné, že ji hráči dohráli až například po jednom roce, což je srovnatelné snad jen s některými díly série Wizardry, kterou se budeme na četné žádosti čtenářů zabývat v poslední části článku.
Obrázek 8: Mapa hry Might and Magic II: Gates to Another World.
5. Might and Magic III: Isles of Terra
V roce 1991 byla vydána třetí hra ze série Might of Magic, která byla nazvána Might and Magic III: Isles of Terra. Tuto hru, určenou například pro počítačové platformy IBM PC, Amiga či Macintosh, mnozí hráči považují za úplně nejlepší z celé této téměř šestnáct let trvající herní série. I v našich zemích se jednalo o poměrně známou hru (na rozdíl od předchozích dvou dílů, což pravděpodobně souvisí s větším rozšířením osobních počítačů až po roce 1990), která si našla své skalní příznivce. Mezi pravděpodobně nejvíce patrné rozdíly oproti předchozím dvěma dílům patřila podpora automapingu (tj. do mapy se postupně zanáší ta políčka, kterými již hráč prošel) a taktéž podpora pro mapy větší než 16×16 políček, což autorům umožnilo vytvářet zajímavější interiéry i exteriéry. Poměrně zajímavé jsou též porty této hry na herní konzole SNES a GENESIS – jedná se o varianty velmi podobné těm, které bylo možné hrát na osobních počítačích, ovšem ovládání bylo odlišné – pomocí gamepadu, nikoli klávesnice a myši.
Obrázek 9: Úvodní obrazovka hry Might and Magic III: Isles of Terra.
Obrázek 10: Poměrně velká část hry se nachází v exteriérech, podobně jako je tomu například i v minule popsané herní sérii Ishar.
6. Další díly této herní série
I následující dvě pokračování nazvané Might and Magic IV: Clouds of Xeen a Might and Magic V: Darkside of Xeen vydaná v letech 1992 a 1993 lze považovat za klasické dungeony, protože se zde používá prakticky stejný engine, jako ve třetím dílu. Ovšem všechny navazující hry již používají jiný (podle názorů některých hráčů modernější) systém s volným pohybem po herním světě, který byl (i když v poněkud jiné podobě) použit i například v Ultimě Underworld. Jestli se jedná o skutečné zlepšení vlastní hry ponechám úsudku čtenářů, faktem však je, že nejoblíbenějším dílem celé série Might and Magic zůstává pravděpodobně díl třetí.
Obrázek 11: Might and Magic V – Darkside of Xeen.
7. Odkazy na Internetu
- Jon Van Caneghem (autor série Might and Magic) http://en.wikipedia.org/…Van_Caneghem
- Might and Magic Tribute http://www.mmtribute.castlegobs.nl/
- Might and Magic http://en.wikipedia.org/…ht_and_magic
- Might and Magic http://cs.wikipedia.org/…ht_and_Magic
- Might and Magic Collectors Guide http://www.mmpages.net/…es/index.php?…
- Might and Magic Series http://www.mobygames.com/…magic-series
- Might and Magic I: Secret to the Inner Sanctum http://home.comcast.net/…ndm/mm1.html
- Might and Magic II: Gates to Another World http://home.comcast.net/…ndm/mm2.html
- Might and Magic III: Isles of Terra http://home.comcast.net/…ndm/mm3.html
- Source of Might and Magic 2 Informations http://shrines.rpgclassics.com/…/index.shtml
- Black Crypt
http://www.ravengames.com/…ackcrypt.php - Black Crypt port to PC
http://www.3ddownloads.com/…lack%20Crypt - Ishar Trilogy
http://en.wikipedia.org/wiki/Ishar - Ishar: Legend Of the Fortress
http://www.angusm.demon.co.uk/…A1/Ish1.html - Ishar 2: Messengers Of Doom (AGA)
http://www.angusm.demon.co.uk/…A1/Ish2.html - Ishar 3: The 7 Gates Of Infinity (AGA)
http://www.angusm.demon.co.uk/…A1/Ish3.html - Ishar compilation
http://www.mobygames.com/…-compilation - The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
http://www.gamasutra.com/…ton_01.shtml - The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
http://www.gamasutra.com/…rton_pfv.htm - Eye of the Beholder (video game)
http://en.wikipedia.org/…he_Beholder_(video_game) - Eye of the Beholder
http://www.mobygames.com/…the-beholder - Dungeon Master – Return To Chaos
Window port of DM - Lands of Lore series
http://www.mobygames.com/…-lore-series - Lands of Lore series
http://en.wikipedia.org/…_Lore_series - Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness
http://forums.sarcasticgamer.com/blog.php?… - Dungeon (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_(computer_game) - Dungeon Master (video game)
http://en.wikipedia.org/…geon_Master_(video_game) - Dungeon Master Encyclopaedia
http://dmweb.free.fr/ - Dungeon Master Overview
http://dmweb.free.fr/?… - Chaos Strikes Back Overview
http://dmweb.free.fr/?… - Dungeon Master II Overview
http://dmweb.free.fr/?… - Dungeon Master – Return To Chaos
http://www.ragingmole.com/RTC/ - Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
http://www.youtube.com/watch?… - Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
http://www.youtube.com/watch?… - Dungeon Master CZ
http://dm.zpc.cz/ - Dungeon Master
http://rpg.yin.cz/…geon-master/ - Return to Chaos (CZ info)
http://dm.zpc.cz/?… - Dungeon Master – kouzla (CZ)
http://dm.zpc.cz/?… - Dungeon Master Java (CZ info)
http://dm.zpc.cz/?… - Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
http://dm.zpc.cz/?… - Best of Old Games: Dungeon Master
http://www.bestoldgames.net/…n-master.php - Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
http://www.doupe.cz/default.aspx?… - Návody – Dungeon Master 1
http://www.abcgames.cz/?… - Dungeon crawl
http://en.wikipedia.org/…ungeon_crawl - Nejlepší hry mého mládí
http://www.reyden.eu/…-meho-mladi/
Obrázek 12: Might of Magic III – Isles of Terra.
8. Obsah závěrečné části
Na četné žádosti čtenářů budou v další (již skutečně závěrečné) části tohoto článku popsány mj. i dungeony z velmi rozsáhlé herní série Wizardry a Realms of Arkania.
Obrázek 13: Další screenshot ze hry Might of Magic III – Isles of Terra.