Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (138. část – netradiční české textovky a jednoduché strategie)
4. Jednoduché strategické simulace běžící v textovém režimu
10. Obsah následující části seriálu
1. Historie vývoje počítačových her (138. část – netradiční české textovky a jednoduché strategie)
V dnešní části seriálu o historii vývoje počítačových her se nejprve budeme zabývat netypickými textovkami nazvanými „A to snad ne?!“ a „Brutal Recall“. Konkrétně se bude jednat o tuzemské tituly, které pro komunikaci s hráčem využívají textový popis jednotlivých scén (lokací). Na rozdíl od klasických textovek odvozených od prastaré Colossal Cave Adventure ovšem hráč nezapisuje příkazy na klávesnici, ale používá namísto toho joystick – v jedné hře pro výběr (prakticky libovolného) slova z textu, kterým je popsána pozice (lokace), v případě druhém pak pro výběr některého příkazu zobrazeného v horní části obrazovky. Z tohoto důvodu je dojem, který si hráč z těchto dvou netypických textovek odnese, dosti odlišný od většiny dříve popsaných her, samozřejmě s výjimkou Belegostu, jenž se taktéž ovládal joystickem či v některých svých verzích i s využitím myši (a nejnověji taktéž s využitím touch screenu).
2. A to snad ne?!
První hra, s níž se v dnešním článku seznámíme, nese název A to snad ne?!. Tato hra byla vydána hned pro několik typů osmibitových domácích mikropočítačů, včetně Atari i řady ZX Spectrum (Didaktik Gama…) [u těchto počítačů byla doplněna o pěkný loading screen, který na Atari z technických důvodů nebyl použit]. A to snad ne?! se od naprosté většiny ostatních textovek odlišuje ve způsobu ovládání, protože zde hráč namísto zapisování jednotlivých příkazů na klávesnici pouze vybíral slova umístěná na obrazovce s využitím joysticku, popř. alternativně pomocí kurzorových šipek. Vybírat bylo možné jak zvýrazněná slova (viz též screenshoty umístěné pod tímto odstavcem), tak i běžná slova použitá v popisu jednotlivých lokací. Příslušné slovo vždy vedlo k rozvinutí děje či k přesunu hráče do jiné místnosti. Tento koncept byl rozšířen v některých současných „alternativních“ textovkách (zde se již samozřejmě používá myš), což je však téma, kterému se budeme věnovat v některém z dalších pokračování tohoto seriálu.
Obrázek 1: A to snad ne?!: úvodní obrazovka.
Obrázek 2: A to snad ne?!: informace o autorech hry.
Obrázek 3: A to snad ne?!: popis ovládání.
Obrázek 4: A to snad ne?!: začátek hry.
Obrázek 5: A to snad ne?!: tato hra skutečně reaguje na většinu slov.
3. Brutal Recall
Druhá a současně i (alespoň prozatím) poslední netradiční česká textovka, s níž se v tomto seriálu seznámíme, se jmenuje Brutal Recall. Už název této hry naznačuje, že se pravděpodobně bude jednat o parodii, konkrétně o parodii na vážně míněné detektivky. Ve hře se objevuje množství vtípků, i když – alespoň podle mého názoru – Brutal Recall nedosahuje kvality a konzistence textů legendární hry Pomsty šíleného ataristy. Na hře Brutal Recall je kromě samotného děje zajímavé i její ovládání s využitím joysticku. V horní části obrazovky je zobrazen seznam nejčastěji používaných příkazů, další příkazy (například příkazy pro volbu pohybu hráče) pak lze vybírat přímo z textu, kterým je popsána každá herní lokace. Mimochodem – jde o jednu z mála her pro osmibitové domácí mikropočítače Atari, v nichž je kurzor joysticku zobrazen jako šipka.
Obrázek 6: Brutal Recall: splashscreen.
Obrázek 7: Brutal Recall: úvodní testík.
Obrázek 8: Brutal Recall: no co, jen zkouším všechny možnosti…
Obrázek 9: Brutal Recall: dobové vtípky.
Obrázek 10: Brutal Recall: dobrej matroš.
Obrázek 11: Brutal Recall: než samotná hra začne, přetrpíme intro.
Obrázek 12: Brutal Recall: než samotná hra začne, přetrpíme intro.
Obrázek 13: Brutal Recall: než samotná hra začne, přetrpíme intro.
Obrázek 14: Brutal Recall: výběr příkazu joystickem.
Obrázek 15: Brutal Recall: další herní lokace.
4. Jednoduché strategické simulace běžící v textovém režimu
Ve druhé části dnešního článku o českých hrách si popíšeme některé jednoduché strategické simulace. Mohlo by se sice zdát, že tento typ her nemá vůbec nic společného s textovkami, ovšem ve skutečnosti můžeme mezi oběma skupinami her najít možná až překvapivé množství společných vlastností. Jak textovky, tak i jednoduché strategické simulace popsané dále, totiž při komunikaci s hráčem používaly jednoduchý konverzační režim typu dotaz-odpověď, resp. nabídka-příkaz. Pro komunikaci byl používán textový režim, popř. ekvivalent textového režimu na těch typech osmibitových domácích mikropočítačů, které skutečný textový režim nepodporovaly (ZX Spectrum atd.). Navíc – což je pravda především v tuzemsku – byly oba typy her mnohdy vyvíjeny stejnými programátory, což je pochopitelné, protože naprogramování textovky či strategické simulace mnohdy nevyžadovalo detailní znalosti hardware ani assembleru – většina těchto her byla naprogramována v BASICu, což byl – s ohledem na dobu vzniku dále popsaných her i na možnosti domácích mikropočítačů – téměř ideální jazyk pro danou oblast.
Popsány budou následující strategické simulace:
Kapitola | Název hry či její varianty |
---|---|
5 | Hammurabi cs |
6 | Imperator |
7 | Alexandr Makedonský |
8 | Diktator |
9 | Galakticka rise |
Poznámka: žádná z dále popsaných her není typu 4X, tj. nenajdeme zde čtyři hlavní oblasti používané ve „skutečných“ strategických simulacích: explore, expand, exploit a exterminate.
5. Hammurabi cs
Jednou z prvních známých strategických her (pocházejících z šedesátých let minulého století) je hra, která se nazývá Hamurabi (již jsme se o ní v tomto seriálu zmiňovali, ovšem malé opakování možná nebude na škodu). Jedná se o implementačně poměrně jednoduchou, ale po herní stránce zajímavou simulaci starověkého státu, v němž vládne panovník (historická postava) Chammurabi (v anglické transkripci Hammurabi, v názvu hry je však jedno písmeno vynecháno, protože na mnoha operačních systémech mohly mít názvy souborů pouze osm znaků). Cílem je zajištění prosperity a rozvoje státu v co nejdelším časovém období.
Obrázek 16: Úvodní obrazovka hry Hammurabi cs s pseudografikou v ATASCII.
Hra Hamurabi pro komunikaci s hráčem využívá jednoduché textové uživatelské rozhraní (takže ji bylo možné hrát i přes dálnopis) a tahový systém: hráč pro každý (simulovaný) rok ve hře volí, kolik se má založit nových polí, kolik se má zasadit plodin a naopak jak velké množství plodin má být použito jako jídlo. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o velmi jednoduchou až prostoduchou hříčku, ve skutečnosti je to ovšem hra dosti návyková, a to i v případě, kdy uživatel při zkoumání zdrojových kódů zjistí, jakým způsobem vlastně tato simulace ekonomiky starověkého státu funguje (další, poněkud čitelnější zdrojové kódy, jsou dostupné zde).
Obrázek 17: Menu s nabídkou základních příkazů.
Hra Hammurabi cs představená na screenshotech v této kapitole je počeštěnou variantou původní hry Hammurabi, ovšem kromě toho je hra rozšířena o mnohé další možnosti, takže je mnohem komplexnější, obsahuje rozsáhlejší reporty (de facto uživatelsky přívětivé pohledy na vnitřní stav modelu herního světa) a dokonce i mapku rozrůstajícího se impéria (ono se tedy většinou moc nerozrůstá). Zajímavá je i možnost si hru/simulaci nahrát a posléze v ní pokračovat dále, což původní verze Hamurabi samozřejmě taktéž neumožňovala.
Obrázek 18: Podobný report je zobrazen každý rok vlády.
Obrázek 19: Snížíme daně, schválně, jak bude model simulace reagovat.
Obrázek 20: Změna parametrů se projevila.
Obrázek 21: Volba číslo 8 se bude v době prázdné státní kasy hodit.
Obrázek 22: Hmm, tak se zadlužuji podobně jako české vlády, to je tedy vizitka…
6. Imperator
Druhá strategická simulace, s níž se dnes alespoň ve stručnosti seznámíme, se jmenuje Imperator, což velmi pravděpodobně odkazuje na dále popsanou mnohem známější simulaci nazvanou Diktátor. Ve hře Imperator se hráč dostává do doby římského impéria – přesněji řečeno vznik impéria je cílem hry, neboť na jejím začátku hráč ovládá pouze jednu provincii a má jen relativně malou armádu, kterou samozřejmě může dále rozšiřovat (a patřičně za to platit). Hráč se v Imperatorovi nestará jen o armádu, ale může vyrábět i válečné lodě, dobývat další území atd. Možnosti diplomacie jsou však dosti omezené, což je možná škoda, protože možnost uzavírání složitých koalicí by tuto hru mohla zcela jistě ozvláštnit. Způsob ovládání Imperatora se podobná výše popsané hře Hammurabi cs: použit je jednoduchý systém typu dotaz-odpověď.
Obrázek 23: Imperator: úvodní obrazovka.
Obrázek 24: Imperator: volba obtížnosti a tím pádem i parametru simulačního modelu.
Obrázek 25: Imperator: začátek hry.
Obrázek 26: Imperator: pouhá jedna provincie, z níž se možná někdy stane světová říše.
Obrázek 27: Imperator: seznam území.
Obrázek 28: Imperator: tvorba armády.
Obrázek 29: Imperator: tvorba armády.
7. Alexandr Makedonský
Třetí popisovaná strategická simulace se jmenuje Alexandr Makedonský. I přes zvučné jméno se jedná o poměrně jednoduchou hru (opět vytvořenou v programovacím jazyku BASIC), která se do značné míry podobá původní verzi Hamurabiho. Ovládání této jednoduché simulace se provádí systémem nabídka-odpověď, resp. přesněji řečeno jen zadáváním numerických údajů. I přes značnou jednoduchost modelu herního světa není snadné udržet svou říši v dobrém stavu, což ostatně platí i pro většinu ostatních popisovaných her (a naopak neplatí pro mnohem složitější simulace). Jednou z nevýhod je použití verzálek a taktéž nepoužívání prázdných řádků, takže uživatelské rozhraní hry se stává nepřehledným.
Obrázek 30: Alexandr Makedonský: úvodní informace.
Obrázek 31: Alexandr Makedonský: úvodní informace + první rok vlády.
Obrázek 32: Alexandr Makedonský: druhý rok vlády.
Obrázek 33: Alexandr Makedonský: obdělávaná plocha se neustále zmenšuje.
8. Diktator
Jedna z nejznámějších a nejzajímavějších jednoduchých simulačních her je hra Diktator, která existuje v mnoha různých variantách. Cíl této hry je prostý – hráč se má v roli diktátora nějaké banánové zemičky udržet co nejdéle a v případě revoluce nebo pokusu o atentát by měl být schopen ze své země utéci a v klidu si užít vydělané/nakradené peníze v zahraničí. Tato hra je již velmi komplexní, protože v ní vystupují různé instituce (tajná policie, armáda), skupiny obyvatelstva (rolníci) a dokonce je možné provádět i diplomacii (přiklonit se k USA či Rusku, resp. spíš se zde myslí SSSR). Prakticky každé rozhodnutí hráče vede k posílení či oslabení některé z těchto skupin a taktéž ke změně oblíbenosti u těchto skupin. To například znamená, že posílení tajné policie může znepřátelit rolníky atd. Hráč se dokonce může pokusit o převod peněz ze státní pokladny na své soukromé konto, koupit si vrtulník pro případ nutnosti náhlého opuštění země atd. Z popisu je pravděpodobně patrné, že tato hra (nejde o původní český titul) může být zajímavá i pro současné hráče.
Obrázek 34: Úvodní informace popisující mimo jiné i způsob vzniku hry.
Obrázek 35: Začínáme.
Obrázek 36: Nejdůležitější report, který však nebude zadarmo.
Obrázek 37: Každé rozhodnutí má dopad na celou republiku.
Obrázek 38: Každé rozhodnutí má dopad na celou republiku.
Obrázek 39: Každé rozhodnutí má dopad na celou republiku.
Obrázek 40: Pokus o zabití diktátora vidlemi?
Obrázek 41: Toto je dosti nízké skóre.
Obrázek 42: Atentát se povedl (inverzní A).
9. Galakticka rise
Strategická simulační hra nazvaná Galakticka rise se sice již odehrává v mnohem větším měřítku než předchozí hry, ve skutečnosti však i zde můžeme vidět podobný model, jaký jsme si již popsali u her Hamurabi a Imperator. Namísto starověkých armád zde však hráč staví kosmické koráby a hra byla rozšířena o velmi důležitou oblast – tou je obchodování. Ovládání Galaktické říše se provádí pomocí menu ovládaného klávesami START, SELECT, OPTION (osmibitové mikropočítače Atari), zadávání množství zboží, vyráběných jednotek apod. se provádí taktéž s využitím klávesnice. Na rozdíl od některých zahraničních her (například Cosmic Balance II) se zde však nesetkáme s mapou galaxie, po níž by bylo možné cestovat či převážet zboží, takže i z tohoto pohledu je Galakticka rise podobná předchozím čtyřem popsaným hrám – opět zde chybí prvek „4ד.
Obrázek 43: Galakticka rise: úvodní obrazovka.
Obrázek 44: Galakticka rise: mnohé programy v BASICu vyžadují určitý čas na inicializaci.
Obrázek 45: Galakticka rise: hlavní menu hry.
Obrázek 46: Galakticka rise: stav říše.
Obrázek 47: Galakticka rise: možnosti obchodování.
Obrázek 48: Galakticka rise: možnosti obchodování.
Obrázek 49: Galakticka rise: trošku chybí kontrola pravopisu.
10. Obsah následující části seriálu
V následující části seriálu o historii vývoje počítačových her se seznámíme s některými dalšími jednoduchými simulačními hrami. Zejména se bude jednat o dosti komplexní hru Kolony, samozřejmě v české (přeložené) variantě.
Obrázek 50: Hra Kolony cs, s níž se seznámíme příště.
Obrázek 51: Hra Kolony cs, s níž se seznámíme příště.
11. Odkazy na Internetu
- A to snad ne?! – Part I
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1295 - A to snad ne?! – Part II
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1309 - Brute Recall
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=3869 - Hammurabi cs
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=2029 - Kolony cs
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=2208 - Galakticka rise
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=5213 - Diktator
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1733 - Alexandr Makedonský
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1330 - Imperator
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=5930 - Mrazik '88
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006714 - Rychle Sipy: Zahada Hlavolamu
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0004281 - Rychle Sipy 2: Stinadla Se Bouri
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0004283 - Fuksoft
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006341 - Fuksoft 2
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=6&solution_id=fuksoft2_nv.txt - Rychle Sipy 1–2
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=rychlesipy.txt - Fuksoft
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=6&solution_id=fuksoft1_nv.txt - Šatochin
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006923 - Super Discus
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0007058 - Tria
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0007136 - World of Spectrum: Indiana Jones 2
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006472 - World of Spectrum: Indiana Jones 3
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006474 - PanPrase.cz: Ataristův protiútok
http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=207 - PanPrase.cz: Podraz III
http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=343 - PanPrase.cz: Indiana Jones (Spacesoft)
http://atari.panprase.cz/?action=detail&co=6540 - Město robotů (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006677 - Město robotů: návod
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=6&solution_id=mestorobotu_nv.txt - Město robotů: informace o hře
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=mestorobotu.txt - ZX-Spectrum Games: Belegost
http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&game_id=belegost.txt - Belegost (Wikipedia CZ)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Belegost - Belegost (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006003 - Indiana Jones a Chrám zkázy (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0006471 - Neverending Story
http://141.24.37.187:8080/coll/games/e_games.htm - Několik zastavení ve Zlatých časech aneb České textovky pro ZX Spectrum (1. díl)
http://www.textovky.cz/clanky/nekolik-zastaveni-ve-zlatych-casech-aneb-ceske-textovky-pro-zx-spectrum-1-dil/ - Několik zastavení ve Zlatých časech aneb České textovky pro ZX Spectrum (2. díl)
http://www.textovky.cz/clanky/nekolik-zastaveni-ve-zlatych-casech-aneb-ceske-textovky-pro-zx-spectrum-2-dil/ - Fuxoft: tvorba
http://www.fuxoft.cz/tvorba.htm - Adventure of the Week: Stranded (Atari 8-bit, 1984)
http://gamingafter40.blogspot.cz/2013/11/adventure-of-week-stranded-atari-8-bit.html - Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/ - Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/ - Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html - David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html - Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html - Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html - Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure - iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - Asmodeus – DEMO
http://www.oldgames.sk/game/asmodeus/download/3726/ - Dungeony.cz
http://dungeony.rpghry.cz/hlavni.htm - Dungeony.cz: Rytíři Grálu
http://dungeony.rpghry.cz/seznam/rytirigralu.htm - České RPG hry – díl 1 – iDNES.cz
http://bonusweb.idnes.cz/ceske-rpg-hry-dil-1–0m3-/Clanek.aspx?c=A000125_ceskerpg1_bw - Elvira: Mistress of the Dark
http://en.wikipedia.org/wiki/Elvira:_Mistress_of_the_Dark - Elvira II: The Jaws of Cerberus
http://en.wikipedia.org/wiki/Elvira2:_The_Jaws_of_Cerberus - Crystals Of Arborea (Hall of Light)
http://hol.abime.net/3139 - Crystals of Arborea (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Crystals_of_Arborea - Silmarils (company)
http://en.wikipedia.org/wiki/Silmarils_(company) - ISHAR Walkthrough
http://wiki.amigaspirit.hu/index.php/ISHAR_Walkthrough_-_english - Deník nespokojeného hráče – Ishar
http://angryplayer.blogspot.cz/2011/06/ishar.html - Ishar Trilogy
http://www.giantbomb.com/ishar-trilogy/3025–1016/ - Ishar 1: Návody a mapy
http://www.oldgames.sk/game/ishar-legend-of-the-fortress/docs/ - Ishar 3: The Seven Gates of Infinity (mapa)
http://www.oldgames.sk/en/game/ishar-3-the-seven-gates-of-infinity/download/2061/ - Dungeon (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_(computer_game) - Dungeon Master (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_Master_(video_game) - Dungeon Master Encyclopaedia
http://dmweb.free.fr/ - Dungeon Master Overview
http://dmweb.free.fr/?q=node/247 - Chaos Strikes Back Overview
http://dmweb.free.fr/?q=node/249 - Dungeon Master II Overview
http://dmweb.free.fr/?q=node/250 - Dungeon Master – Return To Chaos
http://www.ragingmole.com/RTC/ - Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
http://www.youtube.com/watch?v=Ho5E05Bi3bU - Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
http://www.youtube.com/watch?v=Fpht4dWOnGE - Dungeon Master CZ
http://dm.zpc.cz/ - Dungeon Master
http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/ - Return to Chaos (CZ info)
http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo - Dungeon Master – kouzla (CZ)
http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla - Dungeon Master Java (CZ info)
http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo - Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavadownload - Best of Old Games: Dungeon Master
http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php - Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
http://www.doupe.cz/default.aspx?article=124596 - Návody – Dungeon Master 1
http://www.abcgames.cz/?p=navody_zobraz&id=1307 - Dungeon crawl
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_crawl - Nejlepší hry mého mládí
http://www.reyden.eu/gamesy/nejlepsi-hry-meho-mladi/ - World of Spectrum: Bloodwych
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0000592 - Wikipedia: Bloodwych
http://en.wikipedia.org/wiki/Bloodwych - Moby Games: Bloodwych
http://www.mobygames.com/game/bloodwych - Eye of the Beholder (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_of_the_Beholder_(video_game) - Eye of the Beholder
http://www.mobygames.com/game/eye-of-the-beholder - Lands of Lore series
http://www.mobygames.com/game-group/lands-of-lore-series - Lands of Lore series
http://en.wikipedia.org/wiki/Lands_of_Lore_series - Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness
http://forums.sarcasticgamer.com/blog.php?b=1161 - Black Crypt (česky)
http://hobring.esero.net/recenze/amiga_black_crypt/rec_black_crypt.htm - Black Crypt (doupě)
http://freehry.doupe.zive.cz/recenze/black-crypt/ - Black Crypt
http://www.ravengames.com/blackcrypt/blackcrypt.php - Black Crypt port to PC
http://www.3ddownloads.com/ravensoft/Black%20Crypt - Black Crypt port to PC
http://retrogaming.sweb.cz/ - Ishar Trilogy
http://en.wikipedia.org/wiki/Ishar - Ishar: Legend Of the Fortress
http://www.angusm.demon.co.uk/AGDB/DBA1/Ish1.html - Ishar 2: Messengers Of Doom (AGA)
http://www.angusm.demon.co.uk/AGDB/DBA1/Ish2.html - Ishar 3: The 7 Gates Of Infinity (AGA)
http://www.angusm.demon.co.uk/AGDB/DBA1/Ish3.html - Ishar compilation
http://www.mobygames.com/game/ishar-compilation - Realms of Arkania: Blade of Destiny
http://en.wikipedia.org/wiki/Realms_of_Arkania:_Blade_of_Destiny - Realms of Arkania: Star Trail
http://en.wikipedia.org/wiki/Realms_of_Arkania:_Star_Trail - Realms of Arkania: Shadows over Riva
http://en.wikipedia.org/wiki/Realms_of_Arkania:_Shadows_over_Riva - Sir-Tech
http://en.wikipedia.org/wiki/Sir-Tech - Sir-tech Software, Inc.
http://www.mobygames.com/company/sir-tech-software-inc - Realms of Arkania: Blade of Destiny
http://www.abandonwaredos.com/abandonware-game.php?gid=MTQzMA== - Arkania.cz
http://www.arkania.cz/ - Oldgames.sk: Blade of Destiny
http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-blade-of-destiny/ - Oldgames.sk: Star Trail
http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-2-star-trail/ - Oldgames.sk: Shadows over Riva
http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-3-shadows-over-riva/ - Star Trail FAQ:
http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/file/564989/2071 - Mapy ze hry Shadows over Riva
http://nlt-hilfe.crystals-dsa-foren.de/page.php?26 - Attic Entertainment Software
http://en.wikipedia.org/wiki/Attic_Entertainment_Software - Oficiální stránky The Dark Eye (německy)
http://www.ulisses-spiele.de/sortiment/rollenspiele/das-schwarze-auge/ - Wiki The Dark Eye (výběr anglických článků)
http://www.wiki-aventurica.de/index.php?title=En:Articles_in_English - Wiki The Dark Eye: Blade of Destiny (1993)
http://www.wiki-aventurica.de/wiki/En:Blade_of_Destiny_(1993) - Wiki The Dark Eye: Star Trail
http://www.wiki-aventurica.de/wiki/En:Star_Trail - Wiki The Dark Eye: Shadows over Riva
http://www.wiki-aventurica.de/wiki/En:Shadows_over_Riva - Realms of Arkania: Blade of Destiny (DOS)
http://www.mobygames.com/game/dos/realms-of-arkania-blade-of-destiny - Realms of Arkania: Star Trail
http://www.mobygames.com/game/game/realms-of-arkania-star-trail - Realms of Arkania III: Shadows over Riva
http://www.mobygames.com/game/realms-of-arkania-iii-shadows-over-riva - Německy psané stránky s podrobnými informacemi o hře Star Trail
http://nlt-hilfe.crystals-dsa-foren.de/page.php?8 - Jon Van Caneghem (autor série Might and Magic)
http://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Van_Caneghem - Might and Magic Tribute
http://www.mmtribute.castlegobs.nl/ - Might and Magic (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Might_and_magic - Might and Magic (Wikipedia CZ)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic - Might and Magic Collectors Guide
http://www.mmpages.net/mmpages/index.php?title=Collectors_Guide - Might and Magic Series
http://www.mobygames.com/game-group/might-and-magic-series - Might and Magic I: Secret to the Inner Sanctum
http://home.comcast.net/~rcmerritt/mandm/mm1.html - Might and Magic II: Gates to Another World
http://home.comcast.net/~rcmerritt/mandm/mm2.html - Might and Magic III: Isles of Terra
http://home.comcast.net/~rcmerritt/mandm/mm3.html - Source of Might and Magic 2 Informations
http://shrines.rpgclassics.com/pc/mm2/index.shtml - Temple of Apshai
http://en.wikipedia.org/wiki/Temple_of_Apshai - Dunjonquest
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunjonquest - 10 Classic Computer RPGs
http://www.pcmag.com/slideshow/story/295139/10-classic-computer-rpgs - The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
http://www.gamasutra.com/features/20070223a/barton_pfv.htm - The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
http://www.gamasutra.com/features/20070223b/barton_pfv.htm - Dungeon (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_(computer_game) - Ultima (series)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultima_(series) - Wizardry
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry - Moby Games: Wizardry Gold
http://www.mobygames.com/game/wizardry-gold - Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry:_Proving_Grounds_of_the_Mad_Overlord - Wizardry II: The Knight of Diamonds
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry_II:_The_Knight_of_Diamonds - Wizardry III: Legacy of Llylgamyn
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry_III:_Legacy_of_Llylgamyn - Wizardry IV: The Return of Werdna
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry_IV:_The_Return_of_Werdna - Wizardry V: Heart of the Maelstrom
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry_V:_Heart_of_the_Maelstrom - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry_VI:_Bane_of_the_Cosmic_Forge - Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant
http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry_VII:_Crusaders_of_the_Dark_Savant - Oldgames.sk: Wizardry 1
http://www.oldgames.sk/en/game/wizardry-1-proving-grounds-of-the-mad-overlord/ - Wizardry 7 on Best Old Games
http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/wizardry-7-crusaders-of-the-dark-savant.php - Wizardry IV: The Return of Werdna
http://www.gameswin.org/gameen.php?id=1177 - History of role-playing games
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_role-playing_games - Role-playing video game
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_role-playing_video_games#History_and_classification - Roguelike (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Roguelike - Dungeon crawl (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_crawl - Don D. Worth Home Page
http://worth.bol.ucla.edu/ - Beneath Apple Manor (PC verze)
http://worth.bol.ucla.edu/applemanor.ZIP - Beneath Apple Manor (Moby Games)
http://www.mobygames.com/game/beneath-apple-manor - Chronology of roguelike video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_roguelike_video_games - Roguelike wiki
http://roguebasin.roguelikedevelopment.org/index.php?title=Main_Page - Rogue Temple (forum)
http://www.roguetemple.com/forums/index.php - Top MUD Sites
http://www.topmudsites.com/ - ASCII-GAMES – Play and Review
http://ascii-games.org/ - Tribute to text-mode games
http://www.textmodegames.com/ - Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game - Wasteland
http://www.mobygames.com/game/wasteland - Wasteland
http://www.gamefaqs.com/pc/564602-wasteland - Wasteland
http://www.moddb.com/games/wasteland - The Year Isometric RPGs Returned
http://www.strategyinformer.com/editorials/21612/the-year-isometric-rpgs-returned - Daimonin
http://www.daimonin.org/ - Ultima VIII Pagan
http://tcrf.net/Ultima_VIII:_Pagan - Project Eternity
https://www.kickstarter.com/projects/obsidian/project-eternity - Cadaver (story + manual)
http://www.lemonamiga.com/games/docs.php?id=272 - Cadaver (oficiální stránky)
http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/cadaver.htm - Cadaver
http://theodor.lauppert.ws/games/cadaver.htm - Cadaver (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Cadaver_(video_game) - Isometric RPGs
http://theodor.lauppert.ws/games/rpg-iso.htm - Angband na rephial.org
http://rephial.org/ - Angband.oook.cz
http://angband.oook.cz/ - Angband – stránka s možností downloadu hry
http://angband.oook.cz/download.php - Angband a jejíklony (varianty)
http://angband.oook.cz/variants.php - Další seznam klonů hry Angband (podrobnější)
http://roguebasin.roguelikedevelopment.org/index.php?title=List_of_Angband_variants - Angband (pevnost ve Středozemi)
http://en.wikipedia.org/wiki/Angband - Angband (hra)
http://en.wikipedia.org/wiki/Angband_(video_game) - Motorola 68000 CPU
http://en.wikipedia.org/wiki/68000 - Motorola 68008
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68008 - Motorola 68020
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68020 - Motorola 68030
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68030