Microsoft jásá…
Informace o sto miliónech stažení se poprvé objevila na IEBlogu. „Je mi ctí oznámit, že jsme 8. ledna dosáhli 100 milionů instalací IE7, ” napsal Tony Chor, Internet Explorer Group manažer Microsoftu.
Zmínil se také o podrobnostech okolo zastoupení nové verze na trhu prohlížečů. „Důležitější než počet instalací je užívání. Podle WebSideStory od tohoto týdne více než 25 % návštěvníků stránek ve Spojených státech používá IE7, což z něj dělá druhý nejpoužívanější prohlížeč po IE6,” rozebírá situaci Chor.
V blogu se dále píše, že přijdou další nárůsty, především poté, co bude nový prohlížeč doručen uživatelům s pomocí automatického systému. „Očekáváme, že tato čísla nadále porostou, jakmile dokončíme lokalizované verze a rozšíříme distribuci přes update službu,” věří Tony Chor.
… ale neříká vše
Microsoft sice pracuje se správnými čísly, ale neříká celou pravdu. Tvrdí to alespoň Geoff Johnston, který pracuje jako analytik ve společnosti měřící návštěvnost na webu. „Růst IE7 je výhradně na úkor IE6,” říká k problému. Růst podle něj nemá žádný vliv na Firefox. „Vůbec se neprokousává do podílu Firefoxu,” dodává Johnson.
Podle aktuálních údajů má v USA Firefox na trhu podíl asi 14 % a stále získává další kusy velkého koláče. Po všechny tři měsíce existence IE7 je možné zaznamenávat nárůst podílu Firefoxu. „Myslím, že IE7 sníží růst Firefoxu, ale ten od něj nedostane zásah. Všechny přesuny jsou interní – od uživatelů, kteří upgradují z IE6,” říká analytik Geoff Johnston.
Další analytická společnost, Net Applications, potvrdila tento trend. Podle jejích statistik měl Internet Explorer v prosinci 2006 tržní podíl 79,6 %, což je pokles proti 80,6 %, které měl o měsíc dříve. Firefox proti tomu mezi listopadem a prosincem posílil o půl procenta na rovných 14 %.
Zajímavá jsou také čísla ohledně podílu IE6 a IE7. Nový Explorer si mezi listopadem a prosincem polepšil z 8,8 % na 18,3 %. IE6 ale padá rychleji, než IE7 roste. Jeho podíl se propadl z listopadových 70,9 % na prosincových 60,7 %. Rozdíl mezi propadem IE6 a růstem IE7 je tedy 0,7 % v neprospěch Exploreru jako takového.
Už v říjnu se objevily informace o tom, že Firefox stahuje dvakrát více lidí než MSIE. Podle informací od Microsoftu stáhly za první čtyři dny MSIE 7 asi tři milióny uživatelů. Mozilla ale byla úspěšnější a dvou milionů stažení Firefoxu 2.0 dosáhla už během prvních 24 hodin.
Automatický update pomáhá
Microsoft se pochopitelně snaží svůj nový produkt dostat co možná nejrychleji k uživatelským masám. Updatovací služba mu v tom dosti znatelně pomáhá. Její dopad je možno poměrně jasně vyčíst ze statistik, pokud porovnáme nárůst instalací IE7 a Firefoxu 2.0 za stejné období.
Zatímco v říjnu 2006 vystoupal Firefox z 3,6 % na 5,2 %, nový Internet Explorer poskočil ze zmíněných 8,8 % až na na 18,3 %. Přestože na území Firefoxu stále kraluje verze 1.5, Mozilla plánuje nasazení vlastního automatického update, který všem uživatelům nainstaluje novou verzi 2.0, než skončí podpora staré řady.
Geoff Johnston ale nevěří tomu, že by Microsoft dokázal efektivně ohrozit trh, který nyní už ovládá Firefox. „Jakmile si jednou zvyknete na Firefox, obzvláště na jeho rozšíření, pak i když si myslíte, že IE7 nebo IE8 nebo cokoliv dalšího, co přijde v budoucnu, je mnohem lepší, zůstanete u Firefoxu.”
Informace a citace získány ze serveru InformationWeek.