Jelikož je celá budoucnost e-mailového klienta Thunderbird ve hvězdách, bylo na čase zeptat se uživatelů, co by chtěli, aby bylo v oněch hvězdách napsáno. Vývojáři proto vytvořili anketu, ve které se na to uživatelů zeptali.
Anketa probíhala tři týdny – od 29. října do 18. listopadu 2007. Výsledkem je sedm set kompletních odpovědí a dalších několik stovek částečných. Gary Kwong na základě výsledků vytvořil analýzu toho, co by chtěli uživatelé Thunderbirdu vylepšit, přidat nebo upravit.
Cílem bylo posbírat nápady a myšlenky vycházející z komunity kolem projektu. Ty se budou podle vývojářů hodit zejména při přípravě Thunderbird verze 3, což je pro nás uživatele jistě pozitivní informace.
Výsledky odrážejí jen zpracování kompletních odpovědí na všechny otázky, protože podle vývojářů je takové zpracování přesnější. Zřejmě vycházejí z toho, že ten, kdo vyplnil celý formulář, si dal opravdu záležet.
Odkud byli respondenti?
Mezi výsledky se objevila i malá demografická analýza. Podle ní je zřejmé, že většina účastníků ankety pochází z Evropy a severní Ameriky. To není žádným překvapením a kromě toho odpovídali také uživatelé z jižní Ameriky, Indie, východní Asie nebo Islandu.
Výsledkem je následující výmluvný obrázek:
Jaké jsou vaše zkušenosti s TB?
Většina uživatelů (60 %) se označila za pokročilé uživatele. Jen asi třetina (31 %) patří mezi průměrné. Průzkumu se zúčastnila také část (8 %) vývojářů a jen velmi málo (1 %) naprostých začátečníků.
Zřejmě se tedy nejedná o příliš reprezentativní vzorek „běžných uživatelů“, zase ale máme větší jistotu, že pokročilý uživatel dokáže lépe formulovat své požadavky na novou verzi a vyjádřit se k tomu, co by opravdu chtěl změnit.
Jak jste spokojení s TB?
Průzkum se také v úvodu ptal uživatelů, jak jsou se stávající verzí spokojení. Respondenti mohli svůj názor vyjádřit v pěti stupních od velmi nespokojen až po velmi spokojen.
Celkově je z odpovědí vidět spokojenost uživatelů. U každé z možností se kladně (tedy spokojen) vyjádřilo více než 50 % uživatelů. Podle odpovědí je ale nejvíce lidí spokojeno s přístupem programu k otevřeným standardům. Naopak relativně největší výhrady jsou vůči uživatelskému rozhraní a funkcionalitě aplikace.
Poměrně spokojeni jsou uživatelé s celkovým stavem programu a rovněž na stabilitu si stěžuje jen málokdo. Podle odpovědi tedy uživatelé považují Thunderbird za solidní software, ale chtěli by přidat na funkcích a doladit prostředí.
Kde získáváte podporu k TB?
Většina dotazovaných uživatelů hledá informace na serveru MozillaZine a to především na fórech (56 %) a v databázi znalostí (48 %). V tomto směru je ovšem anketa velmi zkreslená tím, že probíhala právě na zmíněném serveru, takže je pochopitelné, že se mnoho respondentů rekrutovalo právě z pravidelných návštěvníků.
Další odpovědi už ale začínají být zajímavé: Dalším zdrojem informací v pořadí je Google, následují Mozilla newsgroups, různé další zdroje. Asi sedm procent uživatelů pak uvedlo, že žádnou podporu nepotřebují. Přibližně stejně početná skupina pak při hledání pomoci využívá IRC kanály. Jen jedno procento lidí prochází Bugzillu.
Které stávající funkce byste rádi vylepšili?
Zřejmě nejdůležitější otázka celého průzkumu se uživatelů ptá na budoucnost projektu Thunderbird. Už víme, že části uživatelů nevyhovuje rozložení funkcí. Anketa se tedy ptala i na to, co by bylo v budoucnu dobré vylepšit.
Co byste rádi vylepšili vy?
Autor analýzy použil celkem čtyři metody rozboru výsledků, ale nakonec se dobral kloudné odpovědi. Uživatelé by nejraději vylepšili tři oblasti: globální vyhledávání, zobrazování spamu a vylepšené filtrování spamu.
Konkrétně by uživatelé rádi měli silnější prohledávání přijatých zpráv, které by hledalo napříč všemi účty a umožnilo tak najít i staré a zapadlé zprávy. S přibývajícím spamem je jasné, že se uživatelé jednak chtějí zbavit nevyžádané pošty lepší filtrací, ale také se nechtějí už označeným spamem příliš zabývat.
Další možnosti vylepšování jsou pak již podle uživatelů „podružné“. Ikona „obnovit“ ve standardním designu, vylepšená domovská stránka a podobně tedy nejsou až tak důležité. Nejméně podstatné jsou prý další lokalizace, tady je potřeba ale opět vzít na vědomí to, že anketa probíhala v angličtině, která je hlavním jazykem Thunderbirdu.
Téměř pětina (18 %) respondentů zvolila možnost „něco jiného“. Očividně jsou tedy ještě další oblasti vylepšení, které nebyly v průzkumu zmíněny, ale vývojáři by se na ně přesto měli podívat.
Závěrem
Uživatelé dali docela jasně najevo, že jim nevyhovují některé dílčí funkce e-mailového klienta Thunderbird a rádi by, aby pro ně vývojáři vylepšili především vyhledávání a antispamové filtry. To jsou funkce, které už v programu jsou. V navazujícím článku se pak podíváme na to, jaké zbrusu nové funkce by uživatelé rádi doplnili.